آریا بانو

آخرين مطالب

شرایط فیلمسازان مستند خوب نیست فرهنگی هنری

شرایط فیلمسازان مستند خوب نیست
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مهر / ماریا ماوتی کارگردان مستند انیمیشن «پورزال» با اشاره به موضوع این مستند درباره حضور این اثر در 2 بخش جشنواره فیلم کوتاه تهران، وضعیت سینمای مستند و کارهای آینده خود گفت.
مستند «پورزال» ساخته ماریا ماوتی و احسان فرخی‌فرد در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» روی پرده رفت و توانست سه جایزه در بخش های مستند کوتاه بین الملل، بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه و بهترین تصویربرداری (به صورت مشترک) را به دست بیاورد. «پورزال» به تازگی به 2 بخش چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران راه پیدا کرده و در بخش مسابقه ملی و بخش بین‌الملل این جشنواره با مستندهای دیگر به رقابت می پردازد.
ماریا ماوتی یکی از کارگردان های این مستند درباره حضور «پورزال» در 2 بخش از جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران فارغ از رتبه بندی و اسکارکوالیفای بودن، برای من جشنواره ای نوستالژیک است چون در زمانی که دانشجو بودم و فیلم داستانی می ساختم 2 فیلم کوتاه داستانی من در جشنواره بود و این حضور برای من حس بسیار خوبی دارد.
ماوتی درباره شکل‌گیری ایده مستند «پورزال» توضیح داد: زمانی که مشغول تولید یک کار در سیستان بودم، راننده ما آقایی بود که به من گفت چرا درباره دریاچه هامون فیلم نمی‌سازی؟ به او گفتم پیش از من مستندسازهای خیلی خوبی درباره هامون فیلم ساخته اند اما او با حال و هوایی عجیب اصرار می کرد و این مساله در ذهن من ماند. بعدتر فیلم هایی را که درباره دریاچه هامون ساخته شده بود، دیدم و به این فکر می کردم که چطور با یک بیان و ساختار متفاوت به این مقوله بپردازم از این رو به سراغ ترکیب با انیمیشن رفتم. با احسان فرخی فرد در این زمینه صحبت کردم و همه کارهای این قسمت و سبک انیمیشنی که وجود دارد به انتخاب وی انجام گرفت.
وی درباره ارتباط گرفتن با کاراکتر خود که یک پیرزن است، بیان کرد: کاراکتر مستند ما در همان جا مشغول به زندگی بود و ما به سراغ او رفتیم. همیشه عادت دارم برای اینکه بتوانم یک فیلم را خوب و درست بسازم، ببینم آیا می توانم با آن کاراکتر ارتباط بگیرم یا نه و اگر ارتباط شکل گرفت آن حال و هوا جلوی دوربین هم شکل می گیرد و اگر نتوانم ارتباط خوبی بگیرم، اصلا آن فیلم را نمی سازم. پژوهش بسیار خوبی برای مستند «پورزال» داشتیم و مدت زیادی در آنجا بودیم و چند روز جلوتر از شروع فیلمبرداری هم من به آنجا رفتم و با کاراکتر خودمان زندگی می کردم.

آریا بانو


این مستندساز یادآور شد: به این اعتقاد دارم که وقتی در تولید مستند با خود و سوژه صادق باشید و دلیل ساخت مستند را به سوژه خود بگویید، جلوی دوربین فضایی که مدنظرتان است به خوبی اتفاق می افتد. البته این را هم باید اضافه کنم که آقایان ملایی، قاسمی و محسن کوثری که از اهالی سیستان بودند هم در این مسیر بسیار تلاش کردند و در شکل گیری هر چه بهتر اتفاقات نقش داشتند.
کارگردان مستند «پورزال» در پاسخ به این که آیا اقتضای قصه و موضوع او را به فیلم کوتاه سوق داده و نخواسته مدت زمان فیلم بیشتر شود، توضیح داد: فیلم کوتاه در سینما یک مدیوم بسیار مهم است و ساختن یک فیلم کوتاه خوب هم بسیار سخت است. بارها اتفاق افتاده است که حتی سر میز تدوین گفته اند که این فیلم کشش این را دارد که نسخه بلندتری بشود ولی من اصلا به این چیزها توجه نمی کنم و برایم مهم است که قصه من چقدر ظرفیت دارد. وقتی داستان یک خطی فیلمی را با خود تکرار می کنید، به شما می گوید که فیلم شما باید چند دقیقه باشد. متاسفانه به فیلم های کوتاه بودجه کمتری تعلق می گیرد و مجبور هستید که با آن مقدار کم فیلم خود را بسازید ولی درکل معتقدم اصلا طول فیلم مهم نیست و باید بیشتر به این توجه شود که چقدر زحمت و زمان صرف آن شده است.
ماوتی درباره بهره گرفتن از انیمیشن در مستند «پورزال» مطرح کرد: ما یک تیم انیمیشن سه نفره خیلی قوی داشتیم. احسان فرخی فرد به همراه عارف اسماعیلی و نرگس موسوی بسیار زحمت کشیدند و با وجود مدت زمان و بودجه کمی که داشتیم، این تیم خیلی بالاتر از تصور من کار کرد.
این کارگردان مستند درباره شرایط کنونی سینمای مستند بیان کرد: سینمای مستند ایران سال هاست که راه خود را پیدا کرده و هر اتفاقی که بیفتد راه خود را خوب پیش می رود و به بیراهه نمی رود. ولی اوضاع فیلمسازان مستند خوب نیست. بودجه ها نسبت به آثار داستانی مناسب نیستند. دوستانی دارم که سال هاست به دلیل بودجه های کم، مستند نساخته اند. مستندسازی چیزی است که برای آن زحمت کشیده ام و درس آن را خوانده ام و در حال حاضر اوضاع من هم مثل سایر مستندسازان چندان خوب نیست. به بیان ساده تر همه ما درگیر اجاره خانه و خرج های این چنینی هستیم و لازم است که بازنگری جدی در برآوردهای سینمای مستند اتفاق بیفتد.
ماوتی در پایان درباره فعالیت‌های جدیدش گفت: در حال حاضر سخت مشغول پژوهش برای یک کار جدید هستم تا بتوانم پژوهش درستی داشته باشم. یک مستند هم حدود دو سه سال پیش در منطقه ای که زندگی می کنم یعنی اشنویه و مهاباد شروع کرده و به پایان رساندیم که درباره مردمان اطراف خودم است و با آن متقاضی حضور در جشنواره «سینماحقیقت» امسال هستم.
عوامل مستند انیمیشن «پورزال» عبارتند از پژوهش و کارگردان: ماریا ماوتی، احسان فرخی فرد، فیلمبردار: مهدی آزادی، تدوین: حمید نجفی‌راد، ماریا ماوتی، صدابردار: محمد خدام، صداگذاری: مهرداد جلوخانی، موسیقی: مسعودیه سخاوت دوست، اصلاح رنگ و نور: حمیدرضا فطوره چیان، برنا جمشیدی، انیمیشن: عارف اسماعیلی، نرگس موسوی، کامپوزیت: احسان فرخی‌فرد، نریشن متن: ماریا ماوتی، زهرا کوهکن، مشاوره پروژه: علی ملایی، مدیر تولید: محسن کوثری، تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1289894/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلاوت سوره‌ی مبارکه «انسان» توسط حاج میثم مطیعی

ویدیوی ساخته‌شده با هوش مصنوعی

هات چیپس پنیری با مرغ و قارچ

طلوع ابرماه جذاب در میانه دهانه پل خواجو

گله از دست کسی نیست ، مقصر دل دیوانه ماست

آخرین اخبار از بازسازی ورزشگاه آزادی از زبان شروین اسبقیان

منتخبی از پاس‌های طلایی لیگ برتر انگلیس

پای خیاطان و طراحان لباس با «نوآ» به شبکه نسیم باز شد!

سریال «طوبی» بیشتر الهام بود تا اقتباس

حاشیه‌های جدید برای بهاره رهنما / حضور در یک اتفاق جنجالی و دعوای دو مجری معروف

آهنگ «خدا همین حوالیه» از حامد همایون

مقایسه ابزار امریکایی و ژاپنی و چینی

لحظاتی با شوکا؛ کوچکترین گوزن ایران

مقدار آب مورد نیاز برای دمنوش

زندگی ساده «هان کانگ» پس از نوبل؛ از نوشتن تا پیاده روی

مسی: افتخاراتم را نمی‌شمارم به خصوص جوایز انفرادی‌ را

نادال:احساس خوشبختی می‌کنم

تنش و درگیری عجیب در فوتبال پایه

سعید لطفی: در فوتبال پایه، نتیجه گرایی جای پرورش استعداد را گرفته است

آیا بارسلونا برای هفته مرگ آماده است؟

طارمی بازوی اینزاگی در لیگ قهرمانان اروپا

حال خوش پرستو گلستانی در سواحل زیبای گیلان

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

کمدین‌های «چارپایه» از یوسف تیموری تا علی صادقی

هنرنمایی با رنگ‌ها و ژست‌های سنتی / آناهیتا درگاهی؛ هنرمندی که رنگ‌ها را به زندگی‌اش می‌آورد

دو انتصاب در معاونت علمی ریاست‌جمهوری

رتبه‌بندی راننده‌ها در دستورکار پلیس

تنگه و آبشار زیبای درونه بردسکن

زنده‌گیری مار سمی توسط آتش‌نشانی روانسر

دمنوش مناسب برای افرادی که آسم دارند

اهمیت «مسی پلی» برای کودکان

بزرگترین ماه کامل سال در آسمان درخشید

ستاره نوظهور مسلمان تاثیرگذارترین فوتبالیست دنیا

جوکوویچ: عربستانی‌ها عاشق تنیس هستند

پوچتینو بهترین انتخاب برای تیم ملی آمریکا بود

استوری تند مدیرعامل تراکتور به مخالفان!

پخش فیلم «تاریکی» همراه با زیرنویس ویژه ناشنوایان از شبکه سلامت

نغمه های از کمانچه بر تصنیف استاد شجریان

ایران میزبان بیش از 5 میلیون مهاجر و پناهنده

توزیع کننده مواد مخدر در تبریز قاتل از آب درآمد

خطر بیخ گوش کشور؛ هشدار رییس سازمان هواشناسی درباره خشکسالی

غذا دادن دستی به مار آناکوندا داخل یک حوضچه آب

جانور سفالوپود کوچک در اعماق دریا

صحبت های حضرت زهرا (س) از "سپر مردم"

بهترین مهارت های فردی بازیکنان لیگ جزیره تا اینجای فصل

خداحافظی دیوید تیلور از کشتی پس از جهانی آلبانی

«برکینگ بد» بهترین سریال هزاره سوم شد

زندگی ساده برنده نوبل

شرایط فیلمسازان مستند خوب نیست

نادر سلیمانی با پوشیدن این لباس در 50سالگی به آرزویش رسید