آریا بانو

آخرين مطالب

همه فوت و فن‌های پخت یک دلمه متفاوت خانه داري

همه فوت و فن‌های پخت یک دلمه متفاوت
  بزرگنمايي:

آریا بانو - جام جم / دلمه پیاز یکی ازانواع دلمه‌هاست که بسیارخوشمزه وخوش‌طعم است وهمان‌طور که ازاسم آن مشخص است مواددلمه داخل پیازپیچیده و پخته می‌‌شود.دلمه پیاز رقیب خیلی خوبی برای دلمه برگ‌مو وفلفل‌دلمه بوده وعلاوه‌برآن خواص‌خوبی به‌واسطه‌داشتن پیاز دارد.
می‌توان مواد دلمه را به دلخواه خود کم و زیاد کنیم و از انواع سس یا چاشنی برای تهیه دلمه پیاز استفاده کرد. از آنجا که پیاز فواید خوبی برای سلامت بدن دارد بهتر است در انواع غذاها از آن استفاده شود. البته در بیشتر غذاها از پیاز سرخ‌شده به‌عنوان طعم‌دهنده اصلی غذا استفاده می‌شود ولی کمتر کسی پیاز آب‌پز دوست دارد. از این‌رو اگر شما به پیاز آب‌پز علاقه دارید و با طعم و بوی این ماده غذایی مفید مشکلی ندارید، دلمه پیاز گزینه خوبی برای شماست. برخی افراد به پیاز حلقه‌ای و پیاز سوخاری نیزعلاقه‌مند هستند ولی پیاز آب‌پز مورد علاقه و پسند هرکسی نیست. دلمه پیازشکم‌‌پر یکی ازغذاهای لذیذومفیدی است که روش تهیه سختی ندارد. 
مواد لازم برای 4 نفر
پیاز بزرگ: 3 عدد
رب گوجه‌فرنگی: 3 تا 4 قاشق غذاخوری
سبزی معطر(جعفری و تره و گشنیز): 200 گرم
گوشت چرخ‌کرده: 200 گرم
برنج: نصف پیمانه
آبلیمو: 3 تا 4 قاشق غذاخوری
نمک: یک قاشق چای‌خوری
آلو: 3 عدد
خلال بادام: یک‌چهارم پیمانه
گلاب: به مقدار کم
طرز تهیه دلمه پیاز
برای تهیه دلمه خوشمزه و مخصوص با پیاز در ابتدای کار، دو عدد از پیاز‌ها را شسته و پوست گرفته و انتهای آن را خارج می‌کنیم. در ادامه یک برش از بالا تا مرکز پایین ایجاد می‌‌کنیم و در آب‌جوش به مدت 15 دقیقه می‌جوشانیم.جوشاندن پیازها را تا زمانی که 3 ــ 2 لایه پیاز نرم شود، ادامه می‌دهیم. سپس پیازها را از آب بیرون می‌‌کشیم و لایه لایه می‌‌کنیم. برنج و لپه را شسته و با آب ولرم خیس و هرکدام را جداگانه نیم‌پز می‌کنیم.در این مرحله، مواد داخل دلمه را آماده می‌کنیم. برای این کار، پیاز باقیمانده را داخل یک ظرف مناسب رنده می‌کنیم، سپس به آن نمک،فلفل‌سیاه و فلفل‌قرمز می‌‌زنیم و بعد گوشت چرخ‌کرده را اضافه می‌‌کنیم.سپس رب گوجه‌فرنگی، آبلیمو، خلال‌های خیسانده‌شده در گلاب، گوشت آلو (آلوی هسته‌گیری شده)، برنج و لپه نیم‌پز‌شده و در انتها سبزی‌‌های معطر ساطوری‌شده را اضافه و خوب مخلوط می‌‌کنیم. سپس به مدت چند دقیقه در یخچال استراحت می‌دهیم. در ادامه کمی از مواد دلمه را برداشته و داخل پیازهای آماده‌کرده پر می‌‌کنیم و درقابلمه مناسب دلمه‌ها را می‌‌چینیم.در این مرحله به تهیه سس می‌پردازیم. برای این کار، حدود 3 ــ‌2 قاشق غذاخوری رب گوجه را با یک پیمانه آب مخلوط می‌کنیم و یک‌چهارم پیمانه روغن مایع، نمک، پودر سیر، کمی فلفل‌سیاه یا فلفل‌قرمز را با هم مخلوط می‌‌کنیم و روی شعله قرار می‌‌دهیم.زمانی که مانند رب به قوام آمد، یعنی آماده است. سس آماده‌شده را روی دلمه‌ها می‌ریزیم و زمان می‌دهیم تا دلمه‌ها پخته شود. بعد از حدود نیم‌ساعت که دلمه‌ها با سس پخته شد، در ظرف مناسب می‌ریزیم و سرو می‌کنیم.
نکته: پیاز یک داروی باستانی
منشأ باستانی پیاز نواحی غربی و شرقی آسیاست.گونه‌های مختلف پیاز که درسراسر دنیا یافت می‌شود به این معناست که پیاز از آسیا به قاره‌های دیگر برده شده و کشت آن توسط کشاورزان مختلف آغاز شده است. چین از 5000 سال قبل کشت و مصرف پیاز را آغاز و آن را صادر می‌کرده است.
پیاز در مصر باستان میوه‌ای مقدس و قابل احترام بوده و دلیل آن شکل دایره‌ای، لایه‌لایه و متحدالمرکز آن بوده این سبزی آن‌قدر مقدس و محبوب بوده است که همیشه چندتایی پیاز همراه با مردگان دفن می‌کردند. در اسناد پزشکی Charaka Samhita، مربوط به قرن ششم قبل از میلاد، از پیاز به‌عنوان یک گیاه دارویی یاد شده است. یک پزشک یونانی به نام دیوسکوریدس در قرن اول میلادی روش‌ها و مزایای مصرف پیاز را مستند کرده است. همچنین ابن‌سینا، طبیب ایرانی هم به خواص دارویی و سلامتی پیاز اشاره داشته است. پیاز پر از فایده است؛ فرقی هم ندارد خام خورده شود یا پخته، روز خورده شود یا شب، به‌هرحال تمام اعضای خانواده‌ پیازها برای سلامتی مفید هستند. پیاز منبعی عالی از ویتامین‌های C و B6، فولات، آهن و پتاسیم بوده، همچنین سرشار از منگنز است و از شما در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا محافظت می‌کند.
سرشار از آنتی‌اکسیدان 
دو ماده‌ شیمیایی آلیوم و آلیل دی سولفید موجود در پیاز پس از مصرف تبدیل به آلیسین می‌شوند که براساس شواهد بعضی از تحقیقات برای مبارزه با سرطان ودیابت مفید است.همچنین سختی رگ‌ها راکاهش داده و فشارخون راهم پایین می‌آورد.درپیاز نوعی آنتی‌اکسیدان به نام کوئرستین وجود دارد که با انواع التهاب مبارزه می‌کند. پس اگر می‌خواهید سوپی سرشار از آنتی‌اکسیدان بخورید حتما در آن پیاز بریزید. شاید باور نکنید اما اسانس پیاز هم فواید زیادی دارد. این روغن معطر ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری است و می‌توانید برای تمیز کردن پوست یا سطوح از آن استفاده کنید.
خواص برای لاغری
مصرف پیاز در کاهش وزن هم تأثیر دارد. جایگزین کردن آنها با غذاهای پرکالری می‌تواند در طولانی‌مدت برای کاهش وزن مؤثر باشد. یک پیاز کوچک حاوی 28 کالری و 7 گرم کربوهیدرات است. سرشار از گوگرد، فیبر، پتاسیم، کلسیم، ویتامین B، A کمپلکس و ویتامینC است. همچنین منبع آهن، فولات و پتاسیم است. در پیاز مقدار کمی چربی، کلسترول و سدیم هم یافت می‌شود و منبع خوبی از ترکیبات سولفوریک،‌ فلانوئیدها و مواد شیمیایی و پلی فنولن‌هاست. 

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1289724/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نصب ناایمن بخاری، خانه‌ای را به آتش کشید

خورده شدن عجیب مارماهی توسط ماهی کپور

طرز تهیه سنگ سیر مهاباد

برگ گیاهت رو اینجوری قلمه بزن

کوچکترین رایانه کوانتومی جهان رونمایی شد

تقریظ مقام معظم رهبری بر «پاییز آمد» موجب آرامشم شد

مس رفسنجان در جایی که باور نمی‌کنید!

کادر فنی پرسپولیس، تماشاگر ویژه بازی السد

ادی هاو: توخل مربی جذاب و باهوش و بزرگی است!

واکنش آتیلا به سرمربی آفریقایی استقلال!

موتا: اگر خوب بازی کنید، حتما برنده می‌شوید

مچ‌اندازی سهراب با تیم غول‌کش ذوب‌آهن

واژگونی مرگبار پژو 405

روش جالب پوست کندن انار

شهید نیلفروشان به آرزویش رسید!

چالش دوگزینه‌ای ادوین فن‌در‌سار بین بهترین دروازه‌بان‌های جهان

قیمت ساعت لاکچری رامبد جوان

یادداشت حسین انتظامی درباره جشنواره زدایی

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در آزادراه تهران-شمال

فیلمی قابل تامل از شهید بهرام آریافر

عالمی که به امام زمان(عج) گفت شما مصیبت اجاره نشینی نکشیدی!

حکمت/ گرامی‌ترینِ شما نزد خدا پرهیزگارترینِ شماست

فوت و فن تهیه بستنی بیسکوئیتی

معرفی دمنوش‌های سرحال کننده

مراقب تستسترون پسر بچه‌هاتون باشید تا دچار مشکلات روانی نشوند!

نیمی از زوج هایی که به این دلیل ازدواج می‌کنند با خطر طلاق مواجه اند

«مهتاب» به ماه می‌رود

«مطلع عشق» به چاپ بیست‌وپنجم رسید

گلهای برتر ذوب‌آهن به استقلال در لیگ برتر؛ زیبایی

10 گل برتر استقلال به ذوب‌آهن در لیگ برتر؛ چه خاطراتی

قانون‌ جدید انگلیسی‌ها برای مقابله با وقت‌کشی دروازه‌بانان!

دونفره جذاب نفس بازغی در کنار مادر مشهورش

مخاطبان فیلم کوتاه در مقایسه با فیلم بلند، بسیار کمترند

خیارشور خوردن فضایی‌ها

دردسر نوزاد چند ماهه‌ای که مادرش هوادار نوید محمدزاده بود!

پشت صحنه یکی از موفق ترین آثار ژانر ترسناک سینمای ایران

پانزدهمین اجلاسیه شهدای وحدت در مشهد مقدس برگزار شد

دو عامل مهم کاهش مرگ و میر کودکان

یک پیانو نوازی کلاسیک و زیبا برای عصر پاییزی شما

ماجرای فوت یک ​محیط‌بان در پاسگاه

تصویری شگفت‌انگیز از لحظه آب نوشیدن مار زنگی

بزرگترین کدو تنبل دنیا!

شهید یحیی سنوار که بود !؟

مراحل جالب ساخت مبلمان سنگی

زیبایی بی‌مثال چابهار

ماکارونی آشیانه ای را جذاب بپز!

ابتلای بارسلونا به ویروس فیفا

ایران برای صعود به جام‌جهانی چند امتیاز کم دارد

سرمربی تیم ملی نوجوانان: انصراف لبنان نباید به سایر تیم‌ها ضربه بزند

تصمیم عجیب AFC برای مسابقات مقدماتی زیر 17 سال آسیا با انصراف لبنان