آریا بانو

آخرين مطالب

«علت مرگ: نامعلوم»؛ بلوغ متفکرانه سینمای اخلاقی اصغر فرهادی فرهنگی هنری

«علت مرگ: نامعلوم»؛ بلوغ متفکرانه سینمای اخلاقی اصغر فرهادی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / «علت مرگ: نامعلوم» استعاره‌ای از جامعه اخلاق‌زده امروز است که طی آن چالش‌های متعدد اخلاقی می‌تواند محک مناسبی برای تبیین این الگوریتم فطری باشد.
نخستین ساخته سینمایی علی زرنگار، فیلمی به‌شدت داستانگوست. روایتی خطی از یک حادثه که به شکلی آرام و باطمانینه جلو می‌رود. داستانک چندانی ندارد و تلاش می‌کند حتی‌المقدور وارد دنیای خصوصی شخصیت‌هایش نشود. این به‌اندازه بودن، کمک بزرگی به پرداخت هسته مرکزیِ روایت کرده و از ایجاد صحنه‌های اضافی که شلوغی کاذبی به فیلم سنجاق می‌کنند، اجتناب کرده است.
«علت مرگ: نامعلوم» به‌لحاظ ساختار شبیه درام‌های رایج این سال‌های سینمای ایران نیست. صحنه‌های عموما خلوتی دارد و کارگردان، عامدانه از حشو پرهیز کرده و دنبال شلوغ‌کاری نیست
البته که مهندسی خوبی برای چینش شخصیت‌ها در فیلم صورت گرفته که اجازه اختلاف‌عقاید را می‌دهد. نکته مهمی که این روال را در فیلم دارای اهمیت می‌کند، گذشتن تمامی پارامترهای مفهومی از فیلتر اخلاق‌گرایی است. برجسته‌ترین عنصر «علت مرگ: نامعلوم»، اخلاق است و اینکه فیلم در یک فضای ایزوله، شخصیت‌هایش را به لحاظ اخلاقی محک می‌زند و جالب آن‌که منطقی‌ترین مسیر ممکن را با وجود تعدد اخلاقیات، در نظر گرفته و آن تصمیم، خللی در پیشبرد درام و منطق روایی فیلم ایجاد نمی‌کند.
بنا به مقتضیات داستان و تعلیق نهفته‌ای که تا انتهای اثر جریان دارد، شخصیت‌ها عموما خاکستری هستند که امکان گرایش به قهرمان یا ضدقهرمان را در خود محفوظ می‌دارند. همین خود، اهرمی است که در کنار خط اصلی روایت، تعلیق‌آفرین ظاهر می‌شود. به همین دلیل، آن انتظاری که مخاطب از تقسیم پول‌ها دارد، تا انتهای داستان اتفاق نمی‌افتد و تا پیش از آن، چالش‌های دیگری بر این اتفاق مترتب می‌شوند که غلظت داستانی در یک فیلم بی‌پیرایه را بیشتر می‌کند.
فیلم برای بیش از 3 سال اجازه اکران نداشته و حالا هم که به روی پرده رفته، این اتفاق به محدودترین شکل ممکن صورت پذیرفته است که این وضعیت قطعا شایسته این فیلم سلامت و اخلاقی نیست

«علت مرگ: نامعلوم» به‌لحاظ ساختار شبیه درام‌های رایج این سال‌های سینمای ایران نیست. صحنه‌های عموما خلوتی دارد و کارگردان، عامدانه از حشو پرهیز کرده و دنبال شلوغ‌کاری نیست. چالش‌های دراماتیک متعددی را به لحاظ اخلاقی مطرح می‌کند و ترجیح می‌دهد تا به‌جای فضاسازی‌های ملتهب، پیچش‌های درام را در یک محیط آرام اما سراسر پرسش به جلو پیش ببرد. این مدل داستانگویی، حتی در فینال نیز به چشم می‌خورد؛ جایی که مخاطب انتظار دارد تا با مشخص شدن تکلیف تمام گره‌های کور، داستان با یک فینال خوب که همه طرف‌ها را راضی نگه‌داشته به پایان برسد اما برگ برنده فیلم در همین فصل رونمایی می‌شود و ابرچالش اخلاقی فیلم در اینجا خودنمایی می‌کند.
البته که فیلم در درون خود نوعی آسیب‌شناسی جامعه‌شناختی نیز دارد. درواقع تلاقی ترکش‌ها و باورهای عامیانه اجتماعی با اخلاقیات فطری، زمینه داستانگویی را به وجود می‌آورد و دوربین در این مسیر، جانبدارانه عمل نمی‌کند. این سینما، می‌تواند به‌مثابه بلوغی متفکرانه برای سینمای اخلاق‌گرایانه‌ای باشد که اصغر فرهادی در دهه 80 پایه‌ریزی کرد و حالا آن فرمول، با یک کنش‌مندی نزدیک به زندگی امروز و البته سبکی متفاوت در تصویرگری و روایت، ساخته شده که استقبال چندین جشنواره جهانی از این اثر می‌تواند یکی از نشانه‌های مقبولیت این فیلم در زبان جهانی باشد.
نکته عجیب‌تر ماجرا آن است که این فیلم برای بیش از 3 سال اجازه اکران نداشته و حالا هم که به روی پرده رفته، این اتفاق به محدودترین شکل ممکن صورت پذیرفته است که این وضعیت قطعا شایسته این فیلم سلامت و اخلاقی نیست و نیاز به یک بازنگری در این تصمیم احتمالا مدیریتی دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1342392/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روش درمانی مؤثر برای غلبه بر معایب شیمی‌درمانی

دلم گرفته است!

احتمال غیبت مهاجم جدید استقلال برابر شمس‌آذر

دستمال‌ های سفید و سوت‌ ها علیه بارسلونا

تمرین و ریکاوری پرسپولیس بعد از شکست تلخ

فرزندان شهدا پیام آوران راه پدران شهید خود هستند

بازیگر «فریبا»: هر روز با ترنم زندگی می‌کردم

وقتی حال دلت خوبه سیب زمینی و دنبه هم شعر میشه

امین زندگانی مهمان جشنواره تئاتر فجر

ویدئو کنسرت «رنگ خدا» با اجرای مسیح و آرش ای پی

میانگین سن مادران در اولین فرزندآوری 27 سال است

"سید محسن فرجادی" مدیرعامل "آخرین خبر" شد

سه‌شنبه؛ تعیین تکلیف تغییرات مصوبه کنکوری

از بادیگارد بودن برای خواننده قبل از انقلاب تا شهادت در جنگ!

حکمت/ هرکه از مدارا کردن فاصله گیرد، ناخوشایندى به او نزدیک شود

سوپ سبزیجات یک شام خوشمزه خانوادگی

راهکارهای مدیریت مشاجره فرزندان

میانگین سنی مادران ایرانی برای اولین فرزندآوری چقدر است؟

تحویل هدفمند داروها با شیر!

شعرخوانی زیبای عبدالجبار کاکایی

قاسمی‌نژاد از فولاد خوزستان جدا شد

انتقاد هادی رضایی از احکام والیبال نشسته

گل انفرادی زیبای فرانچسکو توتی به سمپدوریا در سال 2004

مبلغ عجیب انتقال واکر به میلان

ستاره تاندر به دنبال قرارداد رویایی در NBA

بازیکن خارجی استقلال یکبار دیگر مصدوم شد

رژیم غذایی فرناندو آلونسو در 43سالگی

6 ماه وقتم را در بارسلونا تلف کردم

10 سال بعد یامال را با مسی مقایسه کنید

امین قاسمی نژاد به شمس آذر پیوست

سفر به ایران قدیم؛ «زنی در حال عبور دادن الاغ هایش از زیر پل سیاه اهواز»؛ سال 1315

پایان مهلت رای گیری اسکار 2025؛ شگفتی‌ها در راه است!

رئیس داوران جشنواره کیارستمی چه کسی است؟

سریال هایی جدید از پرویز پرستویی، شهاب حسینی و جواد عزتی

آغاز برنامه «سینما بانو» همزمان با جشنواره فیلم فجر

بازپخش سریال «گاندو 1» از شبکه افق

تغییر چهره «ایرج نوذری» توجه‌برانگیز شد

چهره ها/ عکسی جدید از بازیگر نقش اول «سوجان»

اولین عکس از فیلم «بچه مردم» برای جشنواره فجر 43

اجرای قطعه زیبای «گل نازم» توسط نوازنده اکوادوری ادگار میونالا

نیمه جنوبی کشور سفید پوش شد

ظرفیت کاروان‌های عمره پُر شد

نماهنگ «مثل ماه آسمون»

تمرین زنده ماندن به دانش آموزان آمریکایی هنگام تیراندازی در مدارس!

آسمان آمریکا نیمه‌ابری همراه با خرده‌های موشک؛ انفجار «استارشیپ» برای هفتمین بار!

منچستر انگلیس، بهشت سارقان تلفن همراه!

ما آرزوی شهادت در وجود هممون هست

مافین شکلاتی؛یک سورپرایز خوشمزه

کسی اجازه ندارد نوزاد را ببوسد

چند ایده بازی برای کودکان زیر 2 سال