آریا بانو

آخرين مطالب

معاون وزیر بهداشت: باید خودروسازان را به عنوان مانع رشد جمعیت در نظر گرفت اقتصادی

معاون وزیر بهداشت: باید خودروسازان را به عنوان مانع رشد جمعیت در نظر گرفت
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم رفع موانع فرزندآوری در کشور، با بیان اینکه سالانه 20 هزار نفر در حوادث جاده ای جان خود را از دست می‌دهند، گفت: خودرو هم باعث مرگ و میر جوان‌ها در جاده‌ها می‌شود و هم به دلیل نقص در سوختن بنزین، آلودگی ایجاد می‌کند؛ بنابراین باید خودروسازان را به عنوان مانع رشد جمعیت در نظر گرفت.
دکتر علیرضا رییسی با بیان اینکه مهمترین چالش جوانی جمعیت، در اولویت نبودن آن برای برخی از مسئولان است، گفت: شاید برخی مسئولان در مورد جمعیت شنیده باشند اما هنوز دغدغه اصلی و اولویت اول آنها نیست؛ در حالیکه وقتی به پیامدهای آن فکر کنیم، متوجه می شویم که اولویت اول و اصلی ایران، جمعیت است.
وی افزود: اگر بخواهیم مساله جمعیت را حل کنیم گاهی باید فراتر از قانون جوانی جمعیت عمل کنیم؛ اگر دستگاه های اجرایی به تکالیف این قانون فقط به عنوان رفع تکلیف نگاه کنند، موفق نمی شویم. جلسات و همایش ها، مشکل جمعیت را حل نمی کند بلکه هر چیزی اعم از اقتصاد، فرهنگ و دیگر عواملی که مانع فرزندآوری است، باید حل شود.
معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: هر کسی در حوزه مسئولیت خود اقدامی انجام دهد که مانع فرزندآوری شود یا ناامیدی ایجاد کند، مقصر است. وزیر بهداشت هم چندین بار تاکید کرده که حل مساله جمعیت، نیازمند عزم و اراده ملی و یک کار علمی است و با نمایش و وعده، مشکل جمعیت قابل حل نیست. مسائل پیچیده و در هم تنیده اجتماعی، به صورت خطی حل نمی شود.
رییسی از کاهش جمعیت به عنوان یک معلول از یک شبکه علّی یاد کرد و گفت: همه علت های کاهش جمعیت باید برطرف شوند تا بگوییم معلول که جمیعت است، به سمت رشد حرکت می کند. ساده انگارانه است که بگوییم مثلا غربالگری یا وسایل پیشگیری را حذف می کنیم، جمعیت افزایش می یابد که این استدلال نادرستی است. البته شاید این عوامل سهمی داشته باشند اما باید دقیقا مشخص شود.
وی هزینه کرد بالا در حوزه درمان ناباروری را عامل افزایش جمعیت ندانست و گفت: همه علت های کاهش جمعیت باید در کنار همدیگر به صورت علمی با استفاده از نظرات کارشناسان حوزه های مختلف از جمله حوزه اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته و حل شوند. اگر به افزایش جمعیت، رویکرد پزشکی داشته باشیم، مشکل حل نمی شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت به تنهایی قادر به حل معضل جمعیت نیست، گفت: سالانه 20 هزار نفر در حوادث جاده ای جان خود را از دست می دهند که سهم قابل توجهی از این قربانیان، جوانان مولد هستند که باید پیشگیری شود؛ وضعیت جاده ها، فرهنگ رانندگی و خودروها باید بهتر شود. خودرو هم باعث مرگ و میر جوانها در جاده ها می شود و هم به دلیل نقص در سوختن بنزین، آلودگی ایجاد می کند. بنابراین باید خودروسازان را به عنوان مانع رشد جمعیت در نظر گرفت.
رییسی از وزارت بهداشت به عنوان مسئول سلامت جمعیت یاد کرد و گفت: اگر نوزادی متولد می شود و یا نارس به دنیا آمده باید مراقبت های مورد نیاز را دریافت کند تا به فردی مولد برای آینده کشور تبدیل شود. وزارت بهداشت در دوران بعد از انقلاب بر کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران باردار تمرکز کرده است. دورانی مرگ و میر کودکان در هزار تولد زنده، بالاتر از 150 بود که در حال حاضر این شاخص به کمتر از 8 رسیده است.
وی با اشاره به نرخ امید به زندگی 55 سالگی در ابتدای انقلاب، خاطرنشان کرد: در حال حاضر امید به زندگی در کشور افزایش یافته و جمعیت بیشتری زنده می مانند و زندگی می کنند. در حوزه بارداری نیز قبلا مادری که پرخطر بود هم خودش و هم نوزادش، از بین می رفت اما با مراقبت های بارداری، مادر و نوزاد با سلامت از این مرحله عبور می کنند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت تنها دستگاهی است که بیشتر از تکالیف خود در قانون جوانی جمعیت، عمل کرده است اما هنوز نگران جمعیت هستیم چون حتی اگر 100 درصد وظایف خودمان را در وزارت بهداشت انجام دهیم، جمعیت کشور افزایش پیدا نمی کند چراکه حل مساله جمعیت با رویکرد خطی و تک بعدی، قابل حل نیست.
رییسی تصریح کرد: خودروسازان با ما جلسه ای برای بهبود وضعیت خودرو نمی گذارند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت جلساتی با آنها داشته و کسی حریف خودروسازان داخلی نمی شود و جلساتی که با آنها برگزار می شود، تاثیری در بهبود کیفیت ندارد چون مونتاژکار داخلی هستند. درست است که خطای انسانی در بروز حوادث جاده ای و ترافیکی نقش اصلی را دارد اما کیفیت پایین خودرو در زمینه ایمنی هم نقش مهمی دارد همچنین 60 درصد علت آلودگی هوا ناشی از خودروهاست.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی به تفاوت سن قانونی و فیزیولوژیک در باروری مردان و زنان اشاره و عنوان کرد: از نظر فیزیولوژی، یک زن می تواند مثلا از سن 15 تا 49 سالگی، باردار شود اما باید ریسک آنها بررسی شود اما قطعا بهترین سن باروری، زیر 40 سال است اما مراقبت ها به زنانی که بعد از سن 40 سالگی هم باردار شود، از سوی وزارت بهداشت ارائه می شود.
به گفته معاون وزیر بهداشت توصیه می شود بارداری زنان در سنین 20 تا 30 سالگی باشد. سن قانونی بارداری در هر کشوری متفاوت است که برخی کشورها از 18 سالگی به بعد سن قانونی بارداری است. در حال حاضر میانگین سن ازدواج زنان به حدود 25 تا 26 سال و مردان به حدود 28 سال رسیده است.
رییسی یادآور شد: یکی از مشکلات ما در کشور این است که فاصله اولین فرزندآوری از ازدواج، 4.5 تا 5 سال طول می کشد که این فاصله باید کمتر شود. اگر افراد در سنین بالا ازدواج کنند و 5 سال هم طول بکشد تا اولین فرزند و 5 سال دیگر تا دومین فرزند فاصله بیفتد، تمایل به فرزندآوری بیشتر، کاهش می یابد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1335539/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهمیت و توصیه‌های ورزشی در یائسگی

برای بچه تا دو سال اسباب‌بازی چی بخریم؟

برای بچه اعصاب نذاشتن؛ فقط اونجا که زیر لب حرف میزنه

آفت خطرناک رابطه‌ها

ایران در چه‌سالی انسان به فضا پرتاب می‌کند؟

ویلچر هوشمند با قابلیت‌های پیشرفته برای عبور از موانع معرفی شد

بخشی از کتاب/ در زندگى کسانى هستند که مثل کتاب ها حرف مى زنند

مصطفی مستور نویسنده : من عاشق دروغم!

بهترین بازیکن آذر؛ عاشق کریم باقری هستم!

لقب خاص اتحادیه جهانی کشتی به یزدانی

تلاش‌های بارسا برای درآمدزایی؛ فروش کمد مسی!‏

ایلان ماسک به دنبال خرید لیورپول است!

وینگر کره‌ای مورد توجه آرسنال برای جانشینی ساکا!

کاپیتان پرسپولیس سورپرایز شد!

ناپولی دروازه‌بانش را با کالیاری عوض کرد!

گل اول الاتحاد به الهلال توسط کریم بنزما

کاپیتان سابق پرسپولیس در نیکا پارس

میزبانی آسیا به ایران برگشت

دورهمی السا، صحرا و متین با کلی حرف و حدیث!

«گوریل انگوری» را کدام صدای ماندگار برای ایرانی‌ها زنده کرد؟

ساعت نوستالژیک کامران نجف‌زاده در «برمودا» پربازدید شد

تلاش تلویزیون برای آشتی با مخاطب به بهانه بازگشت «جناب خان»

بهترین و بدترین لحظه‌های مراسم گلدن گلوب 2025

نماهنگ ترانه «آن سر که گویند» از مرحوم داریوش رفیعی

آهنگ «برگرد دوباره» با صدای مسعود صادقلو

آمار تکان دهنده از مرگ معتادان در تصادفات پایتخت

تیراندازی افراد مسلح به پاسگاهی در زاهدان

برخورد جدی با مدارس غیردولتی متخلف

خبر خوش برای فارغ التحصیلان مشمول سربازی خارج از کشور

افزایش قابل توجه سهم پرداخت بیمه‌ها برای سه دهک اول

گلایه بیماران از تاخیر در ساخت بزرگترین بیمارستان سوختگی کشور

تقلب برای سود بیشتر؛ ظروف یک بار مصرف تقلبی نخرید

تا حالا احیا کردن عروس هلندی دیده بودید!

بازیگوشی پانداهای باغ وحش واشنگتن در برف

وقتی یهو یادت میاد بز نیستی!

مهندسین برق در چنین ارتفاعاتی کار می‌کنند!

پیتزا گلی؛ لقمه ای از بهشت

با این ایده ها، سالادت رو متفاوت کن

علائمی که نشان می‌دهد به تومور مغزی مبتلا شده‌اید

اگر این علائم را دارید در 24 ساعت ابتدایی به پزشک مراجعه کنید

دمای ماه چقدر است؟

با انتقاد کاربران، متا حساب کاراکترهای هوش مصنوعی را حذف کرد

عرضه دو کتاب درباره قاطعیت و تغییر تحول‌آفرین در کتابفروشی‌ها

بعد از انتقادات همه جانبه؛ نقش جهان میزبان فوتبال زنان

عمل جراحی پدیده بدشانس لیگ برتر

یک سیگنال تاریخی در مورد نام سرمربی پرسپولیس!

برزیلی 50ساله، رقیب رونالدو؛ گناه نمی‌کنم، منضبطم!‏

مربی صدرنشین لیگ، کاندید بهترین مربی باشگاهی جهان

وضعیت اولمو روی خریدهای بارسا اثر می‌گذارد

اعتراض شدید تراکتور به حکم جریمه و محرومیت