آریا بانو

آخرين مطالب

همه فوت و فن‌های پخت یک دلمه متفاوت خانه داري

همه فوت و فن‌های پخت یک دلمه متفاوت
  بزرگنمايي:

آریا بانو - جام جم / دلمه پیاز یکی ازانواع دلمه‌هاست که بسیارخوشمزه وخوش‌طعم است وهمان‌طور که ازاسم آن مشخص است مواددلمه داخل پیازپیچیده و پخته می‌‌شود.دلمه پیاز رقیب خیلی خوبی برای دلمه برگ‌مو وفلفل‌دلمه بوده وعلاوه‌برآن خواص‌خوبی به‌واسطه‌داشتن پیاز دارد.
می‌توان مواد دلمه را به دلخواه خود کم و زیاد کنیم و از انواع سس یا چاشنی برای تهیه دلمه پیاز استفاده کرد. از آنجا که پیاز فواید خوبی برای سلامت بدن دارد بهتر است در انواع غذاها از آن استفاده شود. البته در بیشتر غذاها از پیاز سرخ‌شده به‌عنوان طعم‌دهنده اصلی غذا استفاده می‌شود ولی کمتر کسی پیاز آب‌پز دوست دارد. از این‌رو اگر شما به پیاز آب‌پز علاقه دارید و با طعم و بوی این ماده غذایی مفید مشکلی ندارید، دلمه پیاز گزینه خوبی برای شماست. برخی افراد به پیاز حلقه‌ای و پیاز سوخاری نیزعلاقه‌مند هستند ولی پیاز آب‌پز مورد علاقه و پسند هرکسی نیست. دلمه پیازشکم‌‌پر یکی ازغذاهای لذیذومفیدی است که روش تهیه سختی ندارد. 
مواد لازم برای 4 نفر
پیاز بزرگ: 3 عدد
رب گوجه‌فرنگی: 3 تا 4 قاشق غذاخوری
سبزی معطر(جعفری و تره و گشنیز): 200 گرم
گوشت چرخ‌کرده: 200 گرم
برنج: نصف پیمانه
آبلیمو: 3 تا 4 قاشق غذاخوری
نمک: یک قاشق چای‌خوری
آلو: 3 عدد
خلال بادام: یک‌چهارم پیمانه
گلاب: به مقدار کم
طرز تهیه دلمه پیاز
برای تهیه دلمه خوشمزه و مخصوص با پیاز در ابتدای کار، دو عدد از پیاز‌ها را شسته و پوست گرفته و انتهای آن را خارج می‌کنیم. در ادامه یک برش از بالا تا مرکز پایین ایجاد می‌‌کنیم و در آب‌جوش به مدت 15 دقیقه می‌جوشانیم.جوشاندن پیازها را تا زمانی که 3 ــ 2 لایه پیاز نرم شود، ادامه می‌دهیم. سپس پیازها را از آب بیرون می‌‌کشیم و لایه لایه می‌‌کنیم. برنج و لپه را شسته و با آب ولرم خیس و هرکدام را جداگانه نیم‌پز می‌کنیم.در این مرحله، مواد داخل دلمه را آماده می‌کنیم. برای این کار، پیاز باقیمانده را داخل یک ظرف مناسب رنده می‌کنیم، سپس به آن نمک،فلفل‌سیاه و فلفل‌قرمز می‌‌زنیم و بعد گوشت چرخ‌کرده را اضافه می‌‌کنیم.سپس رب گوجه‌فرنگی، آبلیمو، خلال‌های خیسانده‌شده در گلاب، گوشت آلو (آلوی هسته‌گیری شده)، برنج و لپه نیم‌پز‌شده و در انتها سبزی‌‌های معطر ساطوری‌شده را اضافه و خوب مخلوط می‌‌کنیم. سپس به مدت چند دقیقه در یخچال استراحت می‌دهیم. در ادامه کمی از مواد دلمه را برداشته و داخل پیازهای آماده‌کرده پر می‌‌کنیم و درقابلمه مناسب دلمه‌ها را می‌‌چینیم.در این مرحله به تهیه سس می‌پردازیم. برای این کار، حدود 3 ــ‌2 قاشق غذاخوری رب گوجه را با یک پیمانه آب مخلوط می‌کنیم و یک‌چهارم پیمانه روغن مایع، نمک، پودر سیر، کمی فلفل‌سیاه یا فلفل‌قرمز را با هم مخلوط می‌‌کنیم و روی شعله قرار می‌‌دهیم.زمانی که مانند رب به قوام آمد، یعنی آماده است. سس آماده‌شده را روی دلمه‌ها می‌ریزیم و زمان می‌دهیم تا دلمه‌ها پخته شود. بعد از حدود نیم‌ساعت که دلمه‌ها با سس پخته شد، در ظرف مناسب می‌ریزیم و سرو می‌کنیم.
نکته: پیاز یک داروی باستانی
منشأ باستانی پیاز نواحی غربی و شرقی آسیاست.گونه‌های مختلف پیاز که درسراسر دنیا یافت می‌شود به این معناست که پیاز از آسیا به قاره‌های دیگر برده شده و کشت آن توسط کشاورزان مختلف آغاز شده است. چین از 5000 سال قبل کشت و مصرف پیاز را آغاز و آن را صادر می‌کرده است.
پیاز در مصر باستان میوه‌ای مقدس و قابل احترام بوده و دلیل آن شکل دایره‌ای، لایه‌لایه و متحدالمرکز آن بوده این سبزی آن‌قدر مقدس و محبوب بوده است که همیشه چندتایی پیاز همراه با مردگان دفن می‌کردند. در اسناد پزشکی Charaka Samhita، مربوط به قرن ششم قبل از میلاد، از پیاز به‌عنوان یک گیاه دارویی یاد شده است. یک پزشک یونانی به نام دیوسکوریدس در قرن اول میلادی روش‌ها و مزایای مصرف پیاز را مستند کرده است. همچنین ابن‌سینا، طبیب ایرانی هم به خواص دارویی و سلامتی پیاز اشاره داشته است. پیاز پر از فایده است؛ فرقی هم ندارد خام خورده شود یا پخته، روز خورده شود یا شب، به‌هرحال تمام اعضای خانواده‌ پیازها برای سلامتی مفید هستند. پیاز منبعی عالی از ویتامین‌های C و B6، فولات، آهن و پتاسیم بوده، همچنین سرشار از منگنز است و از شما در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا محافظت می‌کند.
سرشار از آنتی‌اکسیدان 
دو ماده‌ شیمیایی آلیوم و آلیل دی سولفید موجود در پیاز پس از مصرف تبدیل به آلیسین می‌شوند که براساس شواهد بعضی از تحقیقات برای مبارزه با سرطان ودیابت مفید است.همچنین سختی رگ‌ها راکاهش داده و فشارخون راهم پایین می‌آورد.درپیاز نوعی آنتی‌اکسیدان به نام کوئرستین وجود دارد که با انواع التهاب مبارزه می‌کند. پس اگر می‌خواهید سوپی سرشار از آنتی‌اکسیدان بخورید حتما در آن پیاز بریزید. شاید باور نکنید اما اسانس پیاز هم فواید زیادی دارد. این روغن معطر ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری است و می‌توانید برای تمیز کردن پوست یا سطوح از آن استفاده کنید.
خواص برای لاغری
مصرف پیاز در کاهش وزن هم تأثیر دارد. جایگزین کردن آنها با غذاهای پرکالری می‌تواند در طولانی‌مدت برای کاهش وزن مؤثر باشد. یک پیاز کوچک حاوی 28 کالری و 7 گرم کربوهیدرات است. سرشار از گوگرد، فیبر، پتاسیم، کلسیم، ویتامین B، A کمپلکس و ویتامینC است. همچنین منبع آهن، فولات و پتاسیم است. در پیاز مقدار کمی چربی، کلسترول و سدیم هم یافت می‌شود و منبع خوبی از ترکیبات سولفوریک،‌ فلانوئیدها و مواد شیمیایی و پلی فنولن‌هاست. 

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1289724/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابتلای بارسلونا به ویروس فیفا

ایران برای صعود به جام‌جهانی چند امتیاز کم دارد

سرمربی تیم ملی نوجوانان: انصراف لبنان نباید به سایر تیم‌ها ضربه بزند

تصمیم عجیب AFC برای مسابقات مقدماتی زیر 17 سال آسیا با انصراف لبنان

علت اعتبار جشنواره فیلم کوتاه از نگاه سیدعباس صالحی

نقد «استاد» در تلویزیون

گزارشی از تازه‌های دوبله برای تلویزیون

جشنواره فیلم کوتاه تهران کار خود را آغاز کرد/ معرفی برگزیدگان عکس

بازیگر مشهور سینما از همسرش طلاق گرفت

روایت کیومرث مرادی از معرفی‌ طناز طباطبایی به حسن فتحی

بچه مهندس را کسی با این استایل خاص نشناخت!

ماموریت سختی که صداوسیما به متین ستوده سپرده است

شهدا مایه غرور و الگوی نسل جوان ما هستند

رشادت شهدای دوران دفاع مقدس سبب اقتدار نظام اسلامی شد

آهنگ «عبور» را از محسن یگانه بشنوید

پیشنهاد جالب رشیدپور برای پاسخ به بیانیه اروپا درباره جزایر سه‌گانه ایران

اختراع جدید کشاورزان ویتنامی برای کار در گرما در مزرعه

پاییز رنگارنگ و زیبای ایران

شعور پسر آبی‌پوش را ببینید!

تا حالا بستنی انجیر خوردید؟

نحوه صحیح استفاده از دمنوش

تغییر خط مشی «ایکس» به نفع هوش مصنوعی

پایان چهارگانه منیژه آرمین با توقف در «کافه ماگنولیا»

آیا نظارتی بر عملکرد استقلال و پرسپولیس وجود دارد؟

والدین بازیکنان در فوتبال پایه، از روی سکوها دستور تاکتیکی می دهند!

صحبت های سعید لطفی درباره تخلفات و فساد در فوتبال پایه

تساوی در مهمترین دیدار هفته چهارم لیگ‌ برتر فوتسال بانوان

ادرسون: منچسترسیتی جانشین گواردیولا را انتخاب کرده است

خبر تلخ برای بایرن از زبان کمپانی

ملوان نداجا مقابل آمریکا پیروز شد، به نیوزلند باخت

تیزر سریال خانوادگی تب و تاب

اعلام تسهیلات برگزیدگان علمی در آزمون کارشناسی ارشد

ترافیک در محورهای چالوس و هراز سنگین شد

گردشگری/ 6 مقصد رویایی در فصل پاییز

اهمیت دعای امام زمان ارواحنا فداه

طلوع اَبَرماه جذاب در میانه دهانه پل خواجو

طرز تهیه یک سوپ عالی برای روزهای سرد پاییزی

چطور اعتماد به نفس کودک را‌تقویت‌ کنیم؟

نیمی از زوج هایی که به این دلیل ازدواج می‌کنند با خطر طلاق مواجه است

جمع‌آوری نمونه‌های ماه با شبیه‌سازی مجازی

اگر پهپاد لبنانی به دست آرَد دل ما را...!

سردار در کنار مسی

لارستان برنده جدال مدعیان

ترین‌های هفته 7 لیگ برتر ایران 1403/04

قفل فیفا به پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس

ستاد ورزش‌های پرمدال تشکیل می‌شود

رضا حسن زاده و انتقاد به هیات مدیره استقلال

جانشین نکونام در استقلال کیست؟

درباره نمایش کمدی و موزیکال؛ هیچ شوخی بدی نداریم

عکس‌ وایرال شده از مرجانه گلچین با یک ژست خاص