آریا بانو

آخرين مطالب

بحران کمبود قطعات یدکی خودرو تمامی ندارد/ ویراژ خودروهای چینی بدون قطعه یدکی در خیابان‌ها اقتصادی

بحران کمبود قطعات یدکی خودرو تمامی ندارد/ ویراژ خودروهای چینی بدون قطعه یدکی در خیابان‌ها
  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: بازار با عرضه خودرو‌های کارکرده اما کم‌عمری مواجه شده که نه این مدل‌ها دیگر تولید می‌شوند و نه قطعات یدکی آن‌ها به خوبی یافت می‌شود. در بسیاری از موارد هم نبود لوازم یدکی با کیفیت و تعمیرکارانی که بتوانند با پلتفرم‌های این خودرو‌ها کار کنند، باعث توقف تولید و کاهش تقاضا برای آن‌ها شد.
به گزارش اقتصاد 24، پس از اجرای ممنوعیت واردات خودرو به منظور ارتقاء توان تولید داخلی، چالش‌های صنعت خودرو پررنگ‌تر و قوی‌تر شد. بخشی از این گره‌ها بر فعالیت صنعتگران و حجم عمده دیگر آن بر دوش مردم افتاد. افزایش قیمت تولیدات داخلی آن هم در شرایطی که به دلیل پایین بودن کیفیت آن‌ها، کسی خواهان آن‌ها نیست، روز به روز بر جیب مصرف‌کنندگان فشار را بیشتر کرد، اما این تمام ماجرا نبود.
شکل‌گیری روند واردات خط تولید یا حتی در اغلب مواقع خودرو‌های نیمه آماده چینی، از دیگر اتفاقات جدی در صنعت خودروی ایران طی چند سال اخیر بود. با افزایش تنوع این ماشین‌ها و بهتر بودن نسبی شرایط ظاهری و کیفی برخی از رده‌ها، تمایل مردم به خرید تولیدات چینی بیشتر شد. تا جایی که امروز در خیابان اگر ماشینی که می‌بینید پراید و امثالهم نباشد، قطعا یک مدل چینی است. برخی وجود این خط تولید و رویکرد استفاده از خودرو‌های چینی را جهت بهبود وضعیت صنعت داخلی و همچنین افزایش رضایت مردم می‌دانند. این درحالیست که مسئله خدمات پس از فروش و مسائلی همچون قطعات یدکی برای خودروها، تبدیل به دغدغه جدی امروز مصرف‌کنندگان شده است.
عمر تولیدات جدید خودرو کوتاه است
حامد عزیزی، کارشناس و فعال بازار خودرو به کمبود لوازم یدکی در بازار ایران اشاره کرد و گفت: بحث تعمیر خودرو و به تبع آن نیاز به لوازم یدکی و قطعات، یک ذهن‌مشغولی جدی برای مردم است؛ به خصوص در شرایط امروز که خط تولید خودروها، چه داخلی و چه چینی، در مدت زمان کوتاه متوقف شده و عمر تولیدات به کمتر از یک دهه رسیده است. بازار با عرضه خودرو‌های کارکرده اما کم‌عمری مواجه شده که نه این مدل‌ها دیگر تولید می‌شوند و نه قطعات یدکی آن‌ها به خوبی یافت می‌شود. در بسیاری از موارد هم نبود لوازم یدکی با کیفیت و تعمیرکارانی که بتوانند با پلتفرم‌های این خودرو‌ها کار کنند، باعث توقف تولید و کاهش تقاضا برای آن‌ها شد.
وی ادامه داد: خودرو‌های چینی به دلیل زیبایی، تفاوت جزئی در ساختار و سایر مولفه‌های اقتصادی مثل جایگاه اجتماعی، در مدت زمان کوتاهی توانستند مشتریان خاص خود را پیدا کنند. در ابتدا نگرانی بابت خرید و فروش آن‌ها در بازار باعث می‌شد تا افراد برای خرید آن‌ها تردید داشته باشند، اما پس از تولید انواع مختلف آنها، سهم عمده‌ای از بازار را این تولیدات نصیب خود کرد، اما این تولیدات هم با مسئله کمبود لوازم یدکی مواجهند.
وی تصریح کرد: منظور از لوازم یدکی، قطعات پیچیده‌ای نیست که ممکن است هر چند ده سال به آن نیاز پیدا کنید. بخواهیم رو راست باشیم خودرو‌های چینی از نظر کیفیت در رده بالایی قرار نمی‌گیرند و تنها در برخی مواقع، یک الی دو پله از تولیدات ایرانی بالاترند؛ بنابراین نیاز به قطعات یدکی، یک الزام غیرقابل انکار است.
بالا بودن مخارج تعمیر و نگهداری خودروهای چینی
این فعال بازار خودرو در ادامه تصریح کرد: بازار امروز، خالی از ساده‌ترین قطعات فنی است و این موضوع تنها برای ماشین‌های چینی صدق نمی‌کند. یک صفحه کلاچ ساده برای پراید که جزو ارزان‌ترین و پایین‌ترین رده ماشین‌ها محسوب شده و یک تولید کاملا ایرانیست، با قیمت‌های مختلف و گران در بازار عرضه می‌شود؛ در حالی که اغلب این برند‌های موجود، تنها کفاف چند ماه رانندگان را می‌دهد. هزینه قطعات یدکی برای مردم امروز آنقدر زیاد است که گاه به خاطر همین فشار، از داشتن خودروی شخصی منصرف می‌شوند، اما در هر صورت نیاز به خودرو آن هم از نوع با کیفیت آن در بازار بالاست.

آریا بانو

هزینه‌تراشی‌های ادامه‌دار صنعت خودرو
رشد قیمت لوازم یدکی خودرو از یک سو و پایین بودن کیفیت خودروها، به‌ویژه خودرو‌های امروز که از درب کارخانه اغلب با نقص‌های مختلف تحویل مشتری داده می‌شوند، این روزها چالش‌برانگیز شده است. هر چه کیفیت تولیدات پایین‌تر باشد، نیاز به تعویض یا تعمیر قطعه بیشتر می‌شود و به دلیل ناتوانی صنعت خودرو برای تامین کیفیت، این نیاز به مراتب بیشتر از کشور‌های دیگر است. برخی معتقدند سود صنعت لوازم یدکی به حدی زیاد است که خودروسازان حتی با ارتقاء کیفیت تولیدات خود هم نمی‌توانند به چنین سودی در بازار دست پیدا کنند.
اما و اگر‌های متعدد بر سر واردات قطعات یدکی و از سویی تقویت تولیدکنندگان داخلی، مثل همیشه فشار را بر مردم بیشتر کرده و به نظر نمی‌رسد هزینه‌تراشی‌های صنعت خودرو برای مردم پایان داشته باشد. صنعت خودرو اگر نتواند سود مدنظر خود را از طریق فروش خودرو‌ها به دست آورد، به یقین چند برابر آن را از عرضه قطعات یدکی به دست خواهد آورد؛ اما همین قطعات هم در بازار نیست و دست مردم در پوست گردو مانده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1284149/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدیو تکان دهنده از دکوراسیون دلگیر خانه ی آرام و ساکت مرحوم پرویز پورحسینی و تلفنی که پاسخگوی هنرمندان نبود

کارشناسی داوری سپاهان - آلومینیوم اراک

سمیعی: هیچ مشکلی با شهریاری ندارم

سمیعی: با موسیمانه به دنبال سلسله قهرمانی هستیم

آیا رضائیان تمام مبلغ قراردادش را دریافت کرده است؟

سمیعی: وضعیت مصدومیت رضائیان مشخص نیست

سمیعی: استقلال با قوانین من‌درآوردی رفت دسته‌ 3

دستیاران ایرانی موسیمانه چه کسانی هستند؟

سمیعی: موسیمانه اعلام کند مهاجم را رونمایی می‌کنم

کارشناسی داوری دیدار شمس آذر - خیبر خرم آباد

سمیعی: می‌خواهیم مانند دوران قلعه‌نویی باشیم

میثاقی به سمیعی: ما دعوا کردیم، درویش محروم شد

سمیعی مدیرعامل استقلال: از هواداران استقلال عذرخواهی می کنم

چرا نکونام پیش از آغاز فصل از استقلال جدا نشد؟

صحبت های سمیعی مدیرعامل استقلال درباره روند انتخاب موسیمانه

فرشید سمیعی: موسیمانه در حال بررسی چندین مهاجم است ولی هنوز به جمع‌بندی نرسیده

فرشید سمیعی: افرادی را اطراف استقلال داریم که به من گفته‌اند...

فرشید سمیعی: برخلاف استقلال، پیشکسوتان پرسپولیس یا ساکت هستند یا حامی

آنالیز بازی استقلال - تراکتور

خروج رامین رضاییان از ورزشگاه با درد و دست بسته

کارشناسی داوری دیدار ملوان - هوادار

کارشناسی داوری بازی استقلال خوزستان - پرسپولیس

محمدحسین میثاقی: مبلغ کل خارجی‌های استقلال خوزستان روی هم 600 هزار دلار است

سمیعی مدیرعامل استقلال: اینکه می گویند مربی بدنساز نداشتیم دروغ است

کارشناسی داوری استقلال - تراکتور

در ستایش ساکنین خانه‌ی بی سقف، نیمکت کنار زمین

مربی مس شهربابک: شایسته برد بودیم

بیاتلو: برنامه امسال ما صعود نیست

چهره ها/ استایل امیر آقایی در یک مراسم

کارشناسی داوری چادرملو اردکان - ذوب آهن

برناردو سیلوا: سیتی جای بهانه آوردن نیست

کنایه میثاقی به مکالمه رامین و روزبه در دیدار با تراکتور

رسول‌زاده: جایگاه‌ها در استقلال گم شده است

جشن بازیکنان صنعت‌نفت با هواداران بعد صعود

پپ: فقط یک بازی باختیم، شلوغش نکنید!

ژابی: فینال استانبول بهترین خاطره من از لیورپول است!

موسیمانه: مقابل بازیکنان بزرگ الهلال عملکرد خوبی داشتیم!

مروری بر هفته 10 لیگ برتر ایران

صحبتهای شکوری درباره عملکرد سرخابی در لیگ نخبگان

انتخاب بهترین بازیکن بازی استقلال کار سختی نبود

صحبت‌های نیک‌نفس پس از شکست مقابل الهلال

والدین به این 5 ترس و دغدغه کودکان کلاس اولی خود پاسخ دهند!

رضاییان با دست آسیب‌دیده روی نیمکت؛ الهلال 2-0 استقلال

واکنش خوب حسینی در دقیقه 66؛ الهلال 2-0 استقلال

تعویض کوشکی به علت مصدومیت؛ الهلال 2-0 استقلال

هتریک میتروویچ؛ گل سوم الهلال به استقلال

جدول رده‌بندی لیگ نخبگان در غرب آسیا

خلاصه بازی الهلال 3 - استقلال 0

لیست نهایی تیم ملی وزنه‌برداری مشخص شد

مجتبی جباری در یک‌قدمی استقلال!