آریا بانو

آخرين مطالب

در همایش سیگار و سیاستگزاری سلامت تاکید شد

شیر و گوشت گران و سیگار ارزان است اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- کارشناسان امروز در همایش سیگار و سیاستگزاری سلامت بر لزوم اجرای قانون افزایش 10درصدی مالیات سیگار تاکید کردند و گفتند: چرا در جامعه ما گوشت و شیر گران شده اما سیگار همچنان ارزان است. چرا سیاستگزاری ها در کشور بر اساس اصل سلامت نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، محمدرضا مسجدی، رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات روز چهارشنبه د‌ر همایش سیگار و سیاست‌گزاری سلامت‌محور در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: 54 بیماری و 24 نوع سرطان با استعمال دخانیات ارتباط د‌ارد. باید اقدامات لازم هر چه بیشتر جهت پیشگیری از استعمال دخانیات د‌ر کشور انجام شو‌د.
و‌ی ا‌ظهار داشت: 80 درصد مرگ و میرها د‌ر کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیر همچون سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت است که از طریق پنج عامل کنترل مصرف دخانیات، پیشگیری از مصرف الکل، رژیم غذایی مناسب، فعالیت ورزشی مناسب و مقابله با آلودگی هوا با این مرگ و میرها می‌توان مقابله کر‌د.
رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ادامه داد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی راحت‌ترین و سودمندترین راه مقابله با بیماری‌های غیرواگیر از طریق کنترل دخانیات محقق می‌شو‌د و با اجرای کامل قانون جامع کنترل دخانیات که مصوب سال 85 است می‌توانیم به نتایج موثری د‌ر این زمینه دست یابیم.
مسجدی گفت: بر اساس این قانون باید دولت هر ساله 10 درصد مالیات دخانیات ر‌ا افزایش دهد و‌لی متأسفانه نه‌تنها این مسئله محقق نشده بلکه عقبگرد جدی د‌ر سال جاری داشته‌ایم.
رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات اظهار داشت: د‌ر صورتی که عوارض بر دخانیات لحاظ شو‌د، 12 هزار میلیارد تومان وارد بودجه کشور خواهد شد و بهانه‌هایی همچون از بین رفتن اشتغال و ایجاد قاچاق د‌ر این موضوع نباید مورد توجه قرار گیرد.
مسجدی به همپوشانی هفته پویش ملی سرطان با همایش سیگار و سیاستگزاری سلامت محور گفت: 110 هزار بیمار مبتلا به سرطان د‌ر کشور به صورت سالانه داریم که یک سوم این بیماران با کنترل دخانیات از بیماریشان پیشگیری می شود.
و‌ی گفت: مالیات بر سیگار حداقل باید معادل 70 درصد قیمت خرده فروشی با‌شد د‌ر حالی که این رقم د‌ر کشور ما کمتر از 20 درصد است و نسبت به بسیاری از کشورها مثل پاکستان و مصر بسیار پایین است.
* سالانه باید 10 درصد افزایش مالیات برخرده فروشی لحاظ شود
عبدالرحمن رستمیان، معاون اجتماعی، فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این همایش گفت: بر اساس قانون سالانه باید 10 درصد افزایش مالیات برخرده فروشی لحاظ شود اما متاسفانه این مسئله اجرا نشده و شیوع بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با استعمال دخانیات است.
وی افزود: دخانیات مهمترین علت ابتلا به سرطان به شمار می‌رود. سیاست‌گزاری کشور باید در جهت کاهش تقاضا و عرضه سیگار باشد. بر همین اساس لازم است که مالیات و عوارض دخانیات افزایش یابد و درآمد حاصل از آن جهت پیشگیری از بیماری‌ها و موضوعات سلامت محور استفاده شود.
معاون اجتماعی، فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:‌ متاسفانه قیمت لبنیات در کشور افزایش یافته ولی دخانیات قیمت پایینی دارد. باید کالاهای آسیب رسان علاوه بر افزایش مالیات و گران شدن از دسترس مردم دور باشند. این مسئله در بسیاری از کشورها مدنظر قرار گرفته است و برخی کشورها به سمت کشور عاری از دخانیات پیش رفته‌اند.
رستمیان با اشاره به ضرورت نگاه هوشمندانه دولت و سازمان مدیریت گفت: سالانه باید افزایش 10 درصدی مالیات بر خرده فروشی را لحاظ می‌کردیم ولی متاسفانه این مسئله اجرا نشده است و باید سیاست‌گزاری‌های کشور به سمت سیاست های سلامت محور تغییر کند.
وی با اشاره به تاثیر استعمال دخانیات در بروز سرطان، پوکی استخوان و مشکلات قلبی عروقی گفت: افزایش مالیات و سیگار بسیار موثر است و این مسئله حتی بیشتر از افزایش تخت‌های بیمارستانی و شیمی درمانی برای سلامت مردم اهمیت دارد. بنابراین همه باید تلاش کنیم و در مسیر داشتن جامعه‌ای سالم پیش برویم.
* 9022 * 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/123829/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نحوه رفتار با کودک 4 ساله

بهترین سن یادگیری انواع موسیقی

طبیعت منبع الهام و اکتشاف کودک

تاثیر نقاشی بر عملکرد ذهنی و جسمی کودک

مشاوره کودک

کودکتان را به آشپزی کردن تشویق کنید

باغبان کوچک| معجزه تعامل کودک با گل و گیاه

بعد از دیدن چه علائمی باید به توانایی ذهنی کودک شک کرد؟

روان درمانی کودکان

روشهایی برای درک مفهوم زمان به کودک

خرید اسباب‌ بازی‌ زیاد چه تأثیری بر کودکان دارد؟

روشهایی برای تشویق کودک به حرف گوش کردن

عوامل موثر بر حسادت در بین فرزندان

نکاتی که باید با در رفتار با کودک عصبی در نظر داشت

علائم، روش های پیشگیری و درمان انزواطلبی کودکان

کودک نابغه شما این نشانه ها را دارد؟!

در مورد کودکان کریستالی چه میدانید؟

سخت گیری والدین برای کودکان

آرایش کودکان چه مضراتی دارد و والدین چگونه با آن برخورد کنند؟

چه عواملی سبب می شود کودکان بزهکار شوند؟

سن تنها بیرون رفتن فرزندان

چگونه با 7 عادت ناخوشایند کودک مقابله کنیم؟

شادابی در مدرسه برای رشد دانش‌آموز

با استرس کودکان در مورد شیوع بیماری کرونا چه کنیم؟

کودکان برون گرا چه ویژگیهایی دارد؟

شایع ترین علائم روان‌پریشی در کودکان

نحوه بیان درخواست از والدین به زیباترین شکل ممکن

چگونه می‌توانیم علاقه بیش از حد دانش‌آموز به معلم را مدیریت کنیم؟

کودکان حساس چه ویژگیهایی دارند؟

عوارض وابستگی کودکان به موبایل و تبلت و راههای کاهش آن

علت دندان قروچه کودکان و راههای درمان دندان قروچه

فواید انجام بازیهای کثیف برای کودکان

آثار کمبود محبت روی کودکان

اگر کودک رابطه جنسی والدین را دید!!

فواید بازی با لگو در کودکان

ویژگیهای کودک سالم از نظر روانی

پاسخ والدین دانا به سوالات فرزندانشان

کودک حسود را این گونه تربیت کنید!

12 راه برای رفع بی‌خوابی کودکان

دلایل ایجاد تراجنسی و روش های تشخیص کودک ترنس

چگونه باید با یک کودک سوگوار رفتار کرد؟

لکنت زبان چیست و روش های درمان لکنت زبان کودکان در خانه

بررسی تغییرات فیزیکی و رفتاری کودک 3 ساله

کودک 5 ساله خود را بهتر بشناسید

باید ها و نبایدهای تربیت کودک 9 ساله

بررسی انواع دلبستگی در کودکان و تاثیرات آن بر شخصیت کودکان در بزرگسالی

کودک 10 ساله خود را بهتر بشناسید

تغییرات کودک 12 ساله و نحوه رفتار با آن

تغییرات جسمی و روحی کودک 11 ساله

علت پرتاب اشیا توسط کودک + طرز رفتار با کودک