آریا بانو

آخرين مطالب

تبدیل ایران به قطب صادراتی با بازگشت خارجی‌ ها به بازار لوازم‌ خانگی گوناگون

تبدیل ایران به قطب صادراتی با بازگشت خارجی‌ ها به بازار لوازم‌ خانگی
  بزرگنمايي:

آریا بانو -

آریا بانو

آریا بانو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران « ال کا ایران »، بازگشت خارجی‌ ها به بازار لوازم‌ خانگی ایران هرچند با اظهار نظرهای متفاوت و گاه متضادی همراه است، اما می‌تواند به یکی از اهداف کشور در زمینه تبدیل ایران به قطب صادراتی منطقه کمک کند.
این روزها با فضای مثبت پیش آمده در فضای سیاست خارجی کشور و احتمال لغو تحریم‌ها، زمزمه‌ها برای بازگشت خارجی‌ ها به بازار لوازم‌ خانگی ایران همچون بسیاری دیگر از بازارها قوت گرفته، اما کارشناسان می‌گویند تا تحقق زمزمه‌ها راه درازی در پیش است.
مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفته‌های گذشته از تریبون‌های مختلف اعلام کرده‌اند که در حال حاضر بازگشت برندهای خارجی حوزه لوازم‌خانگی به کشور در دستور کار نیست، زیرا شرکت‌های داخلی پس از تحریم‌ها خود را بازیافته‌اند و با استفاده از امکانات و زیرساخت‌های موجود، عمده نیازها در این زمینه از داخل در حال تامین است.
خروج برند های خارجی تحت تاثیر تحریم‌های آمریکایی اتفاق افتاد، هرچند بسیاری قائلند که این برندها خود خواستار این خروج نبودند و شرایط پیش آمده به‌ ویژه مشکلات نقل و انتقال پول سبب شد تا در عمل چاره‌ای برای آنها باقی نماند.
برخی می‌گویند حال که در دوران سخت تحریم‌ها، صنعت داخلی با تلاش و زحمت صنعتگران به خودکفایی نسبی رسیده، نباید به دنبال واردات کالاهای مشابه بود.
کارشناسان تاکید دارند که بدعهدی شرکت‌های خارجی ناشی از مشکلات سیاسی بوده و باید در جای خود بحث شود، با این وجود، این روزها زمزمه‌ها یازگشت خارجی‌ ها به بازار لوازم‌ خانگی ایران از گوشه و کنار شنیده می‌شود.
شرکت‌های داخلی در زمان تحریم‌ها چه کردند؟

آریا بانو

آریا بانو


پیش از اعلام ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی به کشور، بسیاری ظرفیت‌های موجود در این صنعت بیکار بود و اکثر واحدها با 40 تا 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کردند.
اما پس از آن با خروج برندهی خارجی و با توجه به خالی شدن بازار و افزایش تقاضا، ظرفیت‌های خالی کارخانجات به‌تدریج زیر بار تولید رفت، به‌طوری که در ادامه تولیدکنندگان خواهان ارز بیشتری برای واردات مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز خود بودند تا پاسخگوی نیاز بازار باشند.
برپایه این گزارش، شرکت ایرانی شریک سامسونگ، در دو سال گذشته ابتدا موفق به تولید تلویزیون و در هفته‌های اخیر موفق به تولید ماشین لباس‌شویی با برند خود شد.
«علیرضا موسوی‌مجد» رییس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران در این زمینه گفت: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و مواجهه با تحریم‌های ظالمانه که همه صنعت را دچار مشکل کرد، اما برخی مجموعه‌ها توانستند با اتکا به پتانسیل نیروی انسانی، توان داخلی و واحد تحقیق و توسعه (R&D) خود طراحی محصولات جدید را در دستور کار قرار دهند.
وی بیان‌داشت: به‌طور مثال، اکنون تولید تلویزیونی جدید با برند ایرانی پس از تحریم‌ها آغاز شده که حاصل دست‌کم 10 ماه تلاش دست اندرکاران، اساتید دانشگاه‌ها و تکنسین‌های خبره است.
تولید محصولات به‌روز، جدید و با قابلیت‌های نوین از جمله به‌کارگیری اینترنت اشیاء، تولید ماشین لباس‌شویی با قابلیت ضدعفونی کردن لباس‌ها با گاز ازن و شست‌وشوی لباس‌های با بافت بسیار حساس، از جمله توفیقاتی است که در دو سال گذشته در آنها توفیق یافتیم.
حتی برخی شرکت‌ها که تا پیش از این حضور در بازار لوازم‌خانگی برایشان جذابیت نداشت، با خروج خارجی‌ها، با تغییر رویکرد و به‌کارگیری ظرفیت‌های معطل مانده سایر کارخانجات در سراسر کشور، ضمن کاهش هزینه‌های تولید، به این عرصه روی آوردند و در همین مدت کوتاه موفق به کسب درصدی از بازار برای خود به‌ویژه در بخش لوازم‌خانگی کوچک شدند.
شرکت‌های داخلی ریسکی در حضور خارجی‌ها نمی‌بینند
با این حال برخی کارشناسان می‌گویند: کره‌ای‌ها وسواس زیادی برای حضور در بازارها دارند و اگر ایران به آنها چراغ سبز نشان داده و بازگشتی در کار باشد، کمتر از یک سال و نیم زمان نخواهد برد.
به گفته آنان، حرکت شرکت‌های ایرانی در مسیر تعریف شده در چند سال اخیر باید تداوم داشته باشد تا ببینیم نتیجه گفت‌وگوهای خارجی به کجا خواهد کشید.
در این زمینه، «علیرضا لاهیجانیان» معاون بازاریابی یکی از شرکت‌های داخلی به ایرنا گفت: مجموعه ما حتی پیش از دور تازه تحریم‌ها و تصمیم کره‌ای‌ها برای خروج از ایران به دنبال راه‌اندازی برند انحصاری خود بود و تلاش وافری برای آن انجام داد.
وی گفت:‌ این آرزو اکنون محقق شده و در 16 گروه محصولی در حال فعالیت هستیم.

آریا بانو

آریا بانو


لاهیجانیان تصریح‌کرد: هیچ ریسکی در بازگشت برندهای مطرحی همچون ال.جی و سامسونگ به کشور نمی‌بینیم، زیرا استراتژی و هدف‌گذاری که این برندهای کره‌ای برای خود تعریف کرده‌اند، هیچ تداخلی با برنامه‌های (برند داخلی) این شرکت ندارد.
وی بیان‌داشت: رقابت همواره به نفع صنعت است و هرچه رقابت بیشتر باشد، محصولات با کیفیت بالاتری به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید، تولیدکنندگان بزرگ ایرانی نیز همواره خود را با خط‌کش رضایت مردم می‌سنجند.
این مدیر صنعت لوازم‌خانگی با بیان اینکه عدم بازگشت خارجی‌ ها به بازار لوازم‌ خانگی ایران به معنای عدم حضور آنها در کشورمان نیست، یادآور شد: گشتی در بازار لوازم خانگی پایتخت حاکی از وجود محصولات قاچاق ال.جی، سامسونگ ، دوو، بوش و غیره آن‌هم با قیمت‌های گزاف است، این در حالی است که این برندها دیگر مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.
وی تصریح‌کرد: بر این اساس، جلوگیری از حضور خارجی‌ها نفعی به حال کشور نخواهد داشت.
لاهیجانیان اظهارداشت: تجربه خروج خارجی‌ها تلخ بوده، اما برخلاف آنچه برخی عنوان می‌کنند، اشتباهی در موضوع قراردادها اتفاق نیفتاده است.
وی گفت:‌ به‌طور مثال ال.جی 30 سال در کشورمان حضور داشته و سرمایه‌گذاری‌های مشترک زیادی در منابع انسانی، خطوط تولیدی و غیره انجام داد، با این با این حال تحریم‌ها راه ارتباطی مالی آنها با ایران را قطع کرد و چاره‌ای جز خروج از کشورمان برای‌شان باقی نگذاشت.
این مدیر بازاریابی معتقد است: کاری که این بار در تعامل با خارجی‌ها باید در دستور کار قرار بگیرد، استقرار واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) است، کاری که در گذشته هم انجام شد و اگر نبود، برندهای جدید ایرانی شکل نمی‌گرفتند.
پتانسیل ایران برای تبدیل شدن به قطب صادراتی منطقه
وی گفت: اتفاقی که در گذشته می‌توانست بیفتد اما نیفتاد، تبدیل شدن ایران به هاب صادراتی منطقه بود، یعنی با امکانات و قابلیت‌های موجود در کشورمان از جمله نیروی کار ارزان و تحصیلکرده، مواد اولیه و انرژی ارزان و همچنین دانش فنی، خارجی‌ها از این فضا برای تولید محصولات خود و صادرات آنها به کشورهای منطقه و همسایگان بهره ببرند؛ این مهم نیازمند حمایت ارگان‌های دولتی و بدنه حاکمیت است.
لاهیجانیان بیان‌داشت: با توجه به اینکه منطقه خاورمیانه و عمده کشورهای آسیای میانه واردکننده لوازم خانگی هستند، همچنان این پتانسیل و قابلیت برای کشورمان وجود دارد تا در دور تازه همکاری‌ها، تولید به قصد صادرات به این کشورها را هدف‌گذاری کند.
آنچه مسلم است نمی‌توان از ارتقای کیفیت تولیدات داخلی که در پی مشارکت با خارجی‌ها حاصل می‌شود چشم‌پوشی کرد و این نکته مشترکی است که همه اهالی فن و کارشناسان بر آن تاکید دارند.
کارشناسان همواره بر تقویت تولید ملی، تعمیق ساخت داخل و بومی‌سازی حداکثری با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی تاکید داشته و در عین حال، همکاری و تعامل درست و سازنده با سایر تولیدکنندگان و برندهای معتبر جهانی را توصیه می‌کنند.
همچنین، جامعه نیازمند کالای باکیفیت است و هرگونه همکاری با خارجی‌ها باید به گونه‌ای باشد که تولید با عمق ساخت داخل بالا انجام شده و کالای با کیفیت تولید شود تا رقابتی نیز در بین تولیدکنندگان شکل بگیرد، به این ترتیب مردم از مزایای چنین مشارکت‌هایی منتفع خواهند شد.
پیشتر مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌ریزی برای رشد تولید لوازم‌خانگی در سال 1400 و عبور از رکود سال گذشته، از خیز شرکت‌های داخلی برای حضور در بازارهای خارجی خبر داد.
در حالی که سال گذشته برای تولید 12 میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور برنامه‌ریزی شده بود، اما این آمار از مرز 14 میلیون دستگاه گذشت و نسبت به سال 98 رشد 71 درصدی ثبت کرد که رکوردی در این صنعت بود.
به گفته مسوولان، برای سال 1400 نیز افزایش تولید در مقایسه با سال 99 و همچنین صادرات محصولات لوازم‌خانگی برنامه‌ریزی شده است.
به گزارش ایرنا، مطابق آمار سال‌های گذشته ارزش صادرات محصولات لوازم‌خانگی به‌طور متوسط سالیانه 170 میلیون دلار است، اما در برخی سال‌ها تا 240 میلیون دلار نیز به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/

آریا بانو

آریا بانو

آریا بانو

آریا بانو

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/588828/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتقای کیفیت زیره کفش با مواد اولیه نانویی ایرانی

ابداع ماده‌ نوینی با قابلیت جذب دی اکسید کربن و ذخیره انرژی

شعرخوانی زیبای دکتر کاکاوند

داستانک/ تست استخدام

یازده بازیکن ذوب آهن مقابل ملوان

بنر حمایتی هوادار پرسپولیس به یاد صدف خالقی

حال و هواى استادیوم شهر قدس پیش از شروع بازی پرسپولیس و مس

گاریدو و تنها یک تغییر اجباری در ترکیب بازنده!

ملوان با یک تغییر هجومی مقابل ذوب آهن

چمن فولادشهر زیر ذره‌بین سرمربی ذوب‌آهن

عربستان فقط و فقط قهرمانی می‌خواهد

فرصت جبران به کنعانی با بازوبند کاپیتانی

گزارش زنده؛ پرسپولیس 0 - 0 مس رفسنجان

کاش بعضی لحظه‌ها مثل یلدا طولانی‌تر می‌موند

من نفس کشیدنم به خاطر توئه مامان

آیا هوای سرد احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی را افزایش می‌دهد؟

شباهت باورنکردنی پسر ناصر عبداللهی به پدرش

خبر خوش پلیس در مورد شب یلدای امسال

ورود روزانه هزار زائر ایرانی به مدینه منوره

سازمان اورژانس اعلام کرد: وقوع 84 درصد گازگرفتگی‌ها در منازل

هشدار هواشناسی در مورد آلودگی هوای 10 کلان‌شهر

اعلام جزئیات واژگونی اتوبوس در محور پلدختر - اندیمشک

قتل سرکارگر جوان در شب یلدا/ 2 برادر جنایتکار متواری شدند

زیباترین کبوتر جهان را ببینید

حمله وحشیانه و مرگبار گاو خشمگین به یک موتور سوار

این پرنده زشت بوی گاو می دهد!

دسر لیوانی سه سوته

حرف‌های فودبلاگرها؛ بشنوید اما باور نکنید

بگذارید خواهر و برادر با یکدیگر بازی کنند

اضافه شدن قابلیت هوش مصنوعی به موتور «جستجوی گوگل»

آخرین وضعیت محمدعلی موحد در بیمارستان

رونمایی از 11 بازیکن گل‌گهر مقابل سپاهان

دستور ویژه گاریدو به سروش؛ مستر شوالیه

بایرن جشن کریسمس خود را لغو کرد

شکاری، آماده نفوذ به خط دفاع مستحکم

آنچلوتی: کاکا و وینیسیوس را بهترین بازیکن جهان کردم

گل اول استون ویلا به منچسترسیتی توسط دوران

گل اول گل‌گهر سیرجان به سپاهان توسط علیرضا علیزاده

تورنمنت بین المللی فجر کاپ دوباره وارد تقویم جهانی شد

در غیاب شجاع؛ دروازه بیرانوند پس از 512 دقیقه باز شد

دختر وزنه بردار ایران به مدال برنز آسیا رسید

عین میت خوردی زمین بعد می‌گی کشتی گرفتم؟!

تصویر جدیدی که از دختر بروس لی منتشر شد

کناره‌گیری سازنده مستند «جولیان آسانژ» از جشنواره ساندنس

به اونایی که تو فضای مجازی چندبار ازدواج کردن نگاه نکن!

تو‌ چطوری میخوای بری خونه‌شوهر

اخراج 2 میلیون مهاجر افغانستانی فاقد مدارک از ایران

آواز زیبای بختیاری با اجرای حسین علیشاپور

رئیس پلیس راه لرستان علت سقوط اتوبوس به دره را اعلام کرد

برف و باران در جاده‌های 14 استان