بزرگنمايي:
آریا بانو - ایسنا / کارگردان فیلم «هفت بهارنارنج» با بیان مشکلاتی که در اکران سینمایی و آنلاین اولین فیلمش تجربه کرده و بازگشت سرمایهای نداشته است، از تصمیم دوباره خود برای ساخت یک فیلم جدید خبر داد.
فرشاد گلسفیدی که همه او را به عنوان یک فیلمبردار میشناسند سه سال پیش در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر وقتی که فیلم «هفت بهار نارنج» را برای اصحاب رسانه اکران کرد بابت سختیهای زیادی که در ساخت این فیلم داشته نکاتی را گفت و تاکید کرد که دیگر فیلمی نخواهد ساخت، اما حالا که چند وقتی از اکران سینمایی و آنلاین فیلمش میگذرد در گفتوگویی با ایسنا از چالشهای اولین تجربه کارگردانی خود و همچنین تصمیم جدیدش برای ساخت یک فیلم جدید صحبت کرد.
کارگردان فیلم «هفت بهار نارنج» در مورد نحوه انتخاب علی نصیریان به عنوان نقش اصلی اولین فیلمش گفت: زمانی که بنده فیلمنامه را خواندم نقش اصلی فیلم یک معلم ریاضی بود، اما از آنجایی که بنده دوست داشتم یک فیلم شاعرانه بسازم پیشنهاد دادم معلم ریاضی به یک معلم ادبیات تبدیل بشود.
وی ادامه داد: همین تغییر نقش اصلی فیلم از معلم ریاضی به ادبیات باعث شد که ما به سمت انتخاب بازیگری برویم که فضای ادبیات و شعر را به خوبی بشناسد، در این میان دو گزینه یعنی آقایان شمس لنگرودی و علی نصیریان از سوی تهیهکننده فیلم آقای کمالیپور پیشنهاد شد که ترجیح دادیم آقای نصیریان را انتخاب کنیم.
این کارگردان خاطرنشان کرد: البته دوست داشتم با علی نصیریان کار کنم و ایشان هم نقشی را تجربه کنند که هیچوقت تا به حال آن را بازی نکردند. البته تسلط آقای نصیریان به روی اشعار مولانا هم در انتخابشان بیتاثیر نبود زیرا ایشان شعرهای زیادی را از مولانا حفظ هستند.
گلسفیدی در ادامه یادآور شد: در انتخاب هیچکدام از بازیگران و عوامل اشتباه نکردم و به نظرم همه سرجایشان بودند. تا به امروز بیش از 100بار فیلم را دیدم و اگر به همان دوران ضبط فیلم بازگردم باز فیلمی را خواهم ساخت که امروز شما میبینید. تمام پلانها سرجای خودش است و مطمئنم که همه چیز درست بوده است.
وی در مورد سختیهای کار کارگردانی و اظهارنظر خود در جشنواره فیلم فجر مبنی بر اینکه دیگر کارگردانی نخواهد کرد، توضیح داد: تمام گلایه و ناراحتی من در آن زمان موضوع مالی بود، به هرحال تهیهکننده ما هزینه ساخت فیلم را برآورد و با سرمایهگذار خود هماهنگ کرده بود اما متاسفانه سرمایهگذار در حین کار و به خاطر کرونا جا زد.
این کارگردان ابراز کرد: در جریان ساخت یک فیلم موضوعات مالی بسیار مهم است و وقتی یک سرمایهگذار از ادامه کار جا بزند قطعا بار روانی را برای شما ایجاد خواهد کرد. در این میان من سعی کردم با هزینه شخصی کار را پیش ببرم و نگذارم پروژه متوقف شود.
گلسفیدی بیان کرد: هزینهای که بنده برای تولید این کار صرف کردم اگر قرار باشد همین الان برای تولید این فیلم پرداخت شود حداقل 18میلیارد خواهد بود. من از سرمایهای که در طول 32 سال فعالیت خودم کنار گذاشته بودم گذشتم تا این فیلم با بازی آقای نصیریان ساخته شود زیرا مطمئن بودیم که ایشان در ایفای این نقش سیمرغ خواهد گرفت.

وی در مورد عدم اکران عمومی این
فیلم در
سینما نیز تصریح کرد: ما پخش کننده خوب پیدا نکردیم، بسیاری از پخشکنندهها به ما گفتند که شما باید فیلمتان را در شبکههای ماهوارهای
تبلیغ کنید که هزینه آن حداقل 2 و نیم میلیارد تومان بود. همچنین هزینه تبلیغات محیطی و مالیات و عوارض را هم محاسبه کنید، آن وقت متوجه خواهید شد که جدای از هزینه
فیلم باید یک مبلغ دیگری را هم دوباره برای اکران
فیلم صرف میکردیم. حالا شما تصور کنید جدای از هزینه تبلیغ، سینماگران هم 50درصد فروش و پخش کننده هم 10درصد فروش را بر میدارد، با این شرایط اگر
فیلم در گیشه موفقیت آنچنانی را نداشته باشد شما نه تنها بازگشت سرمایه اولیه تولید فیلم را نداشتید بلکه یک هزینه جدیدی را هم متحمل شدید.
گلسفیدی بیان کرد: البته در فضای مجازی از بسیاری از همکاران خواهش کردیم که
تبلیغ این
فیلم را انجام دهند و از
فیلم حمایت کنند که خوشبختانه برخی لطف داشتند و این کار را کردند.
وی ادامه داد: ما به اکران هنر و تجربه رفتیم زیرا تصور میکردیم که هم در اکران هنر و تجربه و هم پس از آن در اکران آنلاین بازگشت سرمایه اولیه را خواهیم داشت. اما متاسفانه در هر دو اکران با مشکل رو به رو شدیم.
این کارگردان تاکید کرد: در اکران هنر و تجربه که به هرحال مخاطب خاص خود را دارد باتوجه به اینکه
فیلم ما پر
بازیگر بود سانسهای خوبی به ما تعلق نگرفت و متاسفانه دوستان کملطفی کردند و کف فروش را برای ما در نظر گرفتند و در زمانی که
فیلم تازه داشت فروش خوبی پیدا میکرد بدترین سانسها را به ما دادند.
گلسفیدی افزود: اکران هنر و تجربه
فیلم «هفت بهار نارنج» زمانی آغاز شد که ما کمکم داشتیم به فروش خوب روزانه نزدیک میشدیم که ماه رمضان فرا رسید و طبیعی که در ماه رمضان هر فیلمی با یک افتی روبهرو خواهد شد، در این شرایط و تنها با گذشت یک ماه از اکران دقیقا زمانی که ما روزانه 80 مخاطب داشتیم بهترین سانسها از ما گرفته شد.

وی اظهار کرد: پس از ناامیدی از اکران هنر و تجربه تمرکزمان را روی اکران آنلاین گذاشتیم تا با بازگشت سرمایه مواجه شویم که در آنجا هم متاسفانه با مشکل کپیرایت روبهرو شدیم. در
ساعت 20 به وقت کشورمان
فیلم در فیلمنت اکران آنلاین شد و متاسفانه
ساعت 22
فیلم در ماهواره پخش میشد.
این کارگردان با بیان اینکه
فیلم «هفت بهار نارنج» را به خاطر علی نصیریان ساخته است، تاکید کرد: این
فیلم یک
فیلم سینمایی به معنای واقعی آن است، یعنی ما فیلمی ساختیم که وقتی شما آن را بر روی
پرده نقرهای میبینید جذب
فیلم میشوید زیرا استانداردهای واقعی یک
فیلم سینمایی را رعایت کردیم. در واقع بنده تجربه 32 سال فیلمبرداری و 313 فیلمی که کار کرده بودم را برای ساخت این
فیلم به کار گرفتم.
گلسفیدی ابراز کرد:
فیلم «هفت بهار نارنج» برای من از نظر معنوی آوردههای زیادی داشت اما اینکه شما خانه و ماشین خود را که با سالها زحمت خریداری کردهاید برای ادامه یک پروژهای بفروشید که ممکن است بازگشت
مالی نداشته باشد خیلی سخت است و میتوان گفت به مثابه یک زخمکاری است که شاید تا مدتها جایش خوب نشود.
وی خاطرنشان کرد: بنده در مورد
فیلم «هفت بهار نارنج» جوایز زیادی را به دست آوردم ولی فراموش نکنید که من کلی زحمت کشیدم تا توانستم در طول سالیان زیادی از فعالیت خودم یک سرمایهای اندوخته کنم اما الان به مثابه کسی هستم که یک شب دزد به اموالش میزند و مجبور است دوباره از صفر شروع کند.
این کارگردان در مورد اینکه آیا به کار کارگردانی ادامه خواهد داد یا خیر؟، گفت: درست است که یکبار در مسیر کارگردانی با سختیهای زیادی روبهرو بودم اما دوباره فعالیتم را از سر گرفتم و در حال حاضر دارم بر روی یک قصه اجتماعی کار میکنم و امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامی در مورد مجوزهای مربوطه روند را تسری کند تا به مرحله تولید برسیم.
گلسفیدی در مورد اینکه چرا باوجود ریسک بازگشت سرمایه در فیلمهای اجتماعی به دنبال ساخت چنین فیلمهایی است، توضیح داد: درست است که بازگشت
مالی در
سینما اجتماعی خیلی پر ریسک است ولی بنده دغدغه
سینما اجتماعی دارم و به همین خاطر به سمت سینمای اجتماعی میروم. من کارهای مختلفی اعم از کمدی و اجتماعی فیلمبرداری کردم و برای من ساحتن کمدی کاری ندارد اما دلم میخواهد
فیلم اجتماعی کار کنم زیرا بازگشت سرمایه اولویت اول من نیست و بیشتر به دنبال بیان دغدغههای اجتماعی جامعه هستم.
