آریا بانو

آخرين مطالب

ماجرای عذاب وجدان کارگردان «سونسوز»/ در این روستا مشکل نازایی از زنان است یا مردان؟ اجتماعی

ماجرای عذاب وجدان کارگردان «سونسوز»/ در این روستا مشکل نازایی از زنان است یا مردان؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مهر / رضا جمالی کارگردان فیلم «سونسوز» با اشاره به اینکه این فیلم در قالب یک مستند داستانی روایت شده است، از چالش‌های کار با نابازیگران در شهرستان صحبت کرد.
رضا جمالی کارگردان فیلم «سونسوز» که در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد بیان کرد: همواره سوژه‌هایی در محیط پیرامون ما وجود دارند که ذهن ما را به خود مشغول می‌کنند. من نیز ایده اولیه فیلم «سونسوز» را سال‌ها پیش از میان انبوه سوژه‌هایی که در دفترم یادداشت کرده بودم، انتخاب کردم و به بررسی این موضوع پرداختم. سپس بر اساس آن، فیلم کوتاه «کات» را تولید کردم. در روستایی زنان قادر به بچه‌دار شدن نیستند و تناقض موجود بین این واقعیت و وظیفه‌ای که زنان روستایی برای به دنیا آوردن هفت یا هشت فرزند بر عهده دارند، من را به این موضوع جذب کرد و انگیزه‌ای شد تا فیلمی درباره آن بسازم.
وی درباره ایده اولیه فیلم تصریح کرد: ایده اولیه فیلم برمی‌گردد به سال 1390 که در آن زمان فیلم کوتاهی با عنوان «کات» را با موضوع بچه دار نشدن زنان روستایی و تجدید فراش مردان به دلیل نازایی زن‌هایشان تولید کردم. سال‌ها بعد از ساخت فیلم کوتاه «کات» بر اساس داستان اصلی و با اعمال تغییرات و اضافه کردن موارد مربوط به سوژه اصلی سرانجام موفق به ساخت نسخه بلند آن با عنوان «سونسوز» شدم که پخش بین المللی این فیلم بعد از گذراندن مراحل فنی در اواخر سال 1401 شروع شد.
این کارگردان بیان کرد: از آنجایی که من روی فیلمنامه بسیار حساس هستم، نزدیک به 2 سال طول کشید تا به‌طور متناوب روی فیلمنامه «سونسوز» کار کنم و در طول نگارش، بارها آن را بازنویسی کردم. خوشبختانه در سال 1398 فیلمنامه نهایی شد و پس از آن، برای بازدید لوکیشن‌ها و انتخاب بازیگران اقدام کردم. سپس منتظر شدم تا شرایط لازم برای تولید فراهم شود. گذراندن این مراحل مدت‌زمانی به طول انجامید و در نهایت، شرایطی ایجاد شد که توانستیم فیلم «سونسوز» را با موفقیت تولید کنیم. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، مراحل تولید و پس از تولید این فیلم تا سال 1401 ادامه یافت.
وی درباره موضوع فیلم «سونسوز» توضیح داد: فیلم در مورد کاظم فیلمساز پیری است که 20 سال پیش درباره نازایی زنان روستایشان فیلمی ساخته اما زنان روستا متوجه کار او شده و از ترس آبرویشان فیلم را دزدیده و آن را می سوزانند. پس از گذشت چندین سال و با بچه دار نشدن مردان از زنان دوم و سومشان کاظم متوجه می شود که مشکل بچه‌دار نشدن نه از زنان بلکه از مردان بوده است. او که دچار عذاب وجدان شده است، می خواهد گذشته را جبران کند و این‌بار به کمک دستیارانش فیلمی را با موضوع عقیم بودن مردان روستا بسازد که در این میان اتفاقاتی برای او می افتد.
جمالی با اشاره به اینکه فیلم «سونسوز» را در قالب مستند داستانی تولید کرده است، گفت: فیلم‌هایی که بنده تولید کردم اکثراً داستانی بوده و فقط یک فیلم کوتاه مستند با نام «حافظان سوها» را در کارنامه هنری ام دارم اما درباره ساختار فیلم کوتاه «کات» و فیلم بلند «سونسوز» باید بگویم که فیلم با کاراکتر یک مستندساز پیر به اسم کاظم و دستیارش مسلم جلو می رود. پلان ها و سکانس‌هایش مستندگونه و براساس قاب بندی‌های یک مستندساز نشان داده شده است تا حس و حال یک فیلم مستند را به مخاطب القا کند. در واقع من در روایت فیلم «سونسوز» از ساختار مستند داستانی استفاده می کنم که به نظر من این ویژگی می تواند بیشتر از هر چیز برای مخاطب جذابیت داشته باشد.

وی درباره انتخاب بازیگران فیلم و همکاری با نابازیگران توضیح داد: معمولاً انتخاب بازیگران برای یک فیلمساز شهرستانی بسیار مشکل تر از فیلمسازان تهران است به خصوص برای فیلم‌هایی که پر از فراز و فرود هستند و بازیگران متعددی را با تیپ‌ها و ظواهر مختلف در فیلم می طلبند. بازیگران در اینگونه فیلم‌ها حتی در نقش های فرعی هم اصلی حساب می شوند و باید روی تک تک آن‌ها تمرکز کرد و بازی های طبیعی و رئال از آنها گرفت به طوری که بسیار شبیه به زندگی واقعی آدم‌ها باشد. از دیگر مشکلات من در انتخاب بازیگران عدم وجود بازیگران حرفه ای مسن در شهر اردبیل بود و من مجبور بودم بازیگرانم را یا از مردم عادی انتخاب کنم و یا از بازیگرانی استفاده کنم که تجربه چندانی در فیلم‌های بلند و هنری نداشتند اما به لطف خدا و پس از تلاش‌های فراوان توانستم بازیگران خوبی را انتخاب کنم و نابازیگران را با بازیگران بومی تلفیق کرده و بازی یکدستی را از آنها بگیرم.
این کارگردان درباره ارتباط گرفتن مخاطبان با یک فیلم به زبان آذری تصریح کرد: به اعتقاد من، اگر فیلمی دارای قصه‌ای متفاوت و بدیع، ساختاری قوی و روایتی روان و گویا باشد، فارغ از اینکه به زبان آذری یا هر زبان دیگری ساخته شده باشد، می‌تواند مخاطب را به خود جذب کند و توجه تماشاگر را تا پایان فیلم، بدون در نظر گرفتن زبان، معطوف به خود نگه دارد. باید به این نکته توجه داشت که مخاطبان فیلم من در داخل کشور، هموطنانم هستند و از آنجا که همه قومیت‌ها در کشور به نوعی با یکدیگر عجین شده‌اند و با فرهنگ، آداب و رسوم یکدیگر کم و بیش آشنا هستند، می‌توانند به راحتی با فیلم «سونسوز» ارتباط برقرار کنند. در عرصه بین‌المللی نیز، هرچند فیلم «سونسوز» با زیرنویس انگلیسی به داوران و تماشاگران ارائه شد اما توانست بازخوردها و نظرات مثبت و دلگرم‌کننده‌ای از سوی آنها دریافت کند. امیدوارم شاهد بازخوردهای مشابهی از سوی هموطنان عزیزم نیز باشم.
جمالی در پایان در پاسخ به اینکه آیا جشنواره فیلم فجر می‌تواند در متنوع شدن سبد اکران سینماها نقش داشته باشد، گفت: با توجه به تنوع فیلم‌ها در چهل وسومین جشنواره فیلم فجر مسلماً امسال جشنواره متفاوتی را شاهد خواهیم بود و این مهم یقیناً موجب متنوع شدن سبد اکران فیلم‌ها در سینما خواهد بود.
عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از مدیر فیلمبرداری: عبدالله شکری، فیلمبردار: محبوب شکرزاده، مدیر صدابرداری: رضا حیدری، صدابردار: امیر عباس علیرضایی، مدیرصحنه ولباس: رسول علیزاده، تدوین: امیر اطمینان و هما ولی زاده، صداگذاری: حسین قورچیان، طراح گریم: رحیم پرواسی، دستیاران گریم: سودا صدری، سجاد سیدهدا و رضا صاحب نظر، مدیر تولید: مقداد اکبری، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: امین راک، منشی صحنه: مینا عباس زاده، عکاس: وحید یوسف خانی، اصلاح رنگ: نیما دبیرزاده، مشاور رسانه‌ای: فرانک قنبری.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1349929/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تولید تجهیزات آزمایشگاهی مدارس در یک شرکت دانش بنیان

توضیح جالب سروش صحت برای رمانی عاشقانه

طرح جدید حمید سحری از قرعه کشی چمپیونزلیگ؛ رئال و سیتی بازم بهم رسیدن

اظهارت جنجالی پیمان یوسفی روی آنتن زنده صداوسیما

گفت و گو با محسن کیایی بازیگر نقش اول فیلم سینمایی «بازی را بکش»

گفت و گو با ابراهیم عزیزی کارگردان فیلم سینمایی «بازی را بکش»

گفت و گو با پوریا رحیمی‌سام بازیگر فیلم سینمایی «بازی را بکش»

ساخت ساعت لاکچری با طرح بارسلونا

محمود گبرلو: فیلم‌های برگزیده جشنواره در مقایسه با حذف شده ها، بهترند

از ماجرای یک دفترچه خاطرات تا تشکر از رامبد جوان در نشست «سونسوز»

چالشی بزرگ برای ابراهیم حاتمی‌کیا با ساخت «موسی کلیم‌الله (ع)»

ثریا قاتل می‌شود

فرزین محدث: سیمرغ بگیرم تقدیم روح مادرم می‌کنم

نشست خبری فیلم «داد»

محمدرضا هدایتی: مردم من را فقط در نقش‌های کمدی می‌پسندند!

آدامس خوردن مداوم بازیگر آقا سوژه جشنواره شد!

محسن کیایی: برای ساخت «بازی را بکش» با عادل فردوسی‌پور مشورت کردیم

علی مرادی: در استودیو پخش زنده تلویزیون، جادو و دُعا پیدا کردم!

بهتاش همه جا شیطنت داره!

کارگردان «داد»: مثل برخی ها نیستم که 2 دختر در دو طرفش بنشینند و بگوید کات!

خال سرطانی را چطور می‌توان تشخیص داد؟

اجرای جادویی از موسیقی «سینما پارادیزو» توسط ایتزاک پرلمن

«تار ایرانی» در خانه حریری تبریز

پیگیری ویژه برای دستگیری قاتل زن جوان

«دروازه فَرافَر» دروازه ای عظیم در پهنه‌ی کویر یزد

عبور قطاری یک ردیف از ماهواره‌های استارلینک از مقابل ماه

هنگ درام اینگونه ساخته می‌شود!

حکمت/ ترس از خداوند

مشاهده عقاب شاهی نادر در کالمند یزد

طرز تهیه املت سیب زمینی و فلفل

سالم‌ترین چای برای نوشیدن کدام است؟

فواید گوجه فرنگی برای بیماران دیابتی

آموزش ساخت شمع اقیانوس شب تاب

قدرت تخریب وحشتناک سیارک چیکشلوب

شاعرانه/خوش است خلوت اگر یار یارِ من باشد

شعر انتخابی سعید بابایی در فصل سوم

استقلال: اظهارات مدیرعامل استقلال خوزستان در صلاحیت او نیست

باقری: می‌توانستیم پرسپولیس را شکست دهیم؛مدعی قهرمانی هستیم

«آنتیک» هم مثل «صددام» به سانس فوق‌العاده رسید

کارگردان «سونسوز»: فیلم با این موضوع خاص را قبلا ساخته بودم

المیرا دهقانی در اکران فیلم «کفایت مذاکرات»

آماده‌سازی برج میلاد برای میزبانی از اهالی رسانه

در نشست خبری «سونسوز» چه گذشت؟

رونمایی از پوستر «زیبا صدایم کن» با امین حیایی

ویدئویی از فتوکال «بازی خونی» و بازیگرانش

امیر سیدزاده: مسئله بزهکاری نوجوانان سیاه‌نمایی نیست، واقعیت است!

ماجرای ترس «علی مرادی» از بچه های شاه عبدالعظیم!

اعتصاب غذا به روش مهران غفوریان

معرفی نامزدهای بخش نمایش خیابانی جشنواره تئاتر فجر

تصنیف بی نظیر «اشک مهتاب» با صدای استاد محمدرضا شجریان