آریا بانو

آخرين مطالب

بحران کمبود قطعات یدکی خودرو تمامی ندارد/ ویراژ خودروهای چینی بدون قطعه یدکی در خیابان‌ها اقتصادی

بحران کمبود قطعات یدکی خودرو تمامی ندارد/ ویراژ خودروهای چینی بدون قطعه یدکی در خیابان‌ها
  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: بازار با عرضه خودرو‌های کارکرده اما کم‌عمری مواجه شده که نه این مدل‌ها دیگر تولید می‌شوند و نه قطعات یدکی آن‌ها به خوبی یافت می‌شود. در بسیاری از موارد هم نبود لوازم یدکی با کیفیت و تعمیرکارانی که بتوانند با پلتفرم‌های این خودرو‌ها کار کنند، باعث توقف تولید و کاهش تقاضا برای آن‌ها شد.
به گزارش اقتصاد 24، پس از اجرای ممنوعیت واردات خودرو به منظور ارتقاء توان تولید داخلی، چالش‌های صنعت خودرو پررنگ‌تر و قوی‌تر شد. بخشی از این گره‌ها بر فعالیت صنعتگران و حجم عمده دیگر آن بر دوش مردم افتاد. افزایش قیمت تولیدات داخلی آن هم در شرایطی که به دلیل پایین بودن کیفیت آن‌ها، کسی خواهان آن‌ها نیست، روز به روز بر جیب مصرف‌کنندگان فشار را بیشتر کرد، اما این تمام ماجرا نبود.
شکل‌گیری روند واردات خط تولید یا حتی در اغلب مواقع خودرو‌های نیمه آماده چینی، از دیگر اتفاقات جدی در صنعت خودروی ایران طی چند سال اخیر بود. با افزایش تنوع این ماشین‌ها و بهتر بودن نسبی شرایط ظاهری و کیفی برخی از رده‌ها، تمایل مردم به خرید تولیدات چینی بیشتر شد. تا جایی که امروز در خیابان اگر ماشینی که می‌بینید پراید و امثالهم نباشد، قطعا یک مدل چینی است. برخی وجود این خط تولید و رویکرد استفاده از خودرو‌های چینی را جهت بهبود وضعیت صنعت داخلی و همچنین افزایش رضایت مردم می‌دانند. این درحالیست که مسئله خدمات پس از فروش و مسائلی همچون قطعات یدکی برای خودروها، تبدیل به دغدغه جدی امروز مصرف‌کنندگان شده است.
عمر تولیدات جدید خودرو کوتاه است
حامد عزیزی، کارشناس و فعال بازار خودرو به کمبود لوازم یدکی در بازار ایران اشاره کرد و گفت: بحث تعمیر خودرو و به تبع آن نیاز به لوازم یدکی و قطعات، یک ذهن‌مشغولی جدی برای مردم است؛ به خصوص در شرایط امروز که خط تولید خودروها، چه داخلی و چه چینی، در مدت زمان کوتاه متوقف شده و عمر تولیدات به کمتر از یک دهه رسیده است. بازار با عرضه خودرو‌های کارکرده اما کم‌عمری مواجه شده که نه این مدل‌ها دیگر تولید می‌شوند و نه قطعات یدکی آن‌ها به خوبی یافت می‌شود. در بسیاری از موارد هم نبود لوازم یدکی با کیفیت و تعمیرکارانی که بتوانند با پلتفرم‌های این خودرو‌ها کار کنند، باعث توقف تولید و کاهش تقاضا برای آن‌ها شد.
وی ادامه داد: خودرو‌های چینی به دلیل زیبایی، تفاوت جزئی در ساختار و سایر مولفه‌های اقتصادی مثل جایگاه اجتماعی، در مدت زمان کوتاهی توانستند مشتریان خاص خود را پیدا کنند. در ابتدا نگرانی بابت خرید و فروش آن‌ها در بازار باعث می‌شد تا افراد برای خرید آن‌ها تردید داشته باشند، اما پس از تولید انواع مختلف آنها، سهم عمده‌ای از بازار را این تولیدات نصیب خود کرد، اما این تولیدات هم با مسئله کمبود لوازم یدکی مواجهند.
وی تصریح کرد: منظور از لوازم یدکی، قطعات پیچیده‌ای نیست که ممکن است هر چند ده سال به آن نیاز پیدا کنید. بخواهیم رو راست باشیم خودرو‌های چینی از نظر کیفیت در رده بالایی قرار نمی‌گیرند و تنها در برخی مواقع، یک الی دو پله از تولیدات ایرانی بالاترند؛ بنابراین نیاز به قطعات یدکی، یک الزام غیرقابل انکار است.
بالا بودن مخارج تعمیر و نگهداری خودروهای چینی
این فعال بازار خودرو در ادامه تصریح کرد: بازار امروز، خالی از ساده‌ترین قطعات فنی است و این موضوع تنها برای ماشین‌های چینی صدق نمی‌کند. یک صفحه کلاچ ساده برای پراید که جزو ارزان‌ترین و پایین‌ترین رده ماشین‌ها محسوب شده و یک تولید کاملا ایرانیست، با قیمت‌های مختلف و گران در بازار عرضه می‌شود؛ در حالی که اغلب این برند‌های موجود، تنها کفاف چند ماه رانندگان را می‌دهد. هزینه قطعات یدکی برای مردم امروز آنقدر زیاد است که گاه به خاطر همین فشار، از داشتن خودروی شخصی منصرف می‌شوند، اما در هر صورت نیاز به خودرو آن هم از نوع با کیفیت آن در بازار بالاست.

آریا بانو

هزینه‌تراشی‌های ادامه‌دار صنعت خودرو
رشد قیمت لوازم یدکی خودرو از یک سو و پایین بودن کیفیت خودروها، به‌ویژه خودرو‌های امروز که از درب کارخانه اغلب با نقص‌های مختلف تحویل مشتری داده می‌شوند، این روزها چالش‌برانگیز شده است. هر چه کیفیت تولیدات پایین‌تر باشد، نیاز به تعویض یا تعمیر قطعه بیشتر می‌شود و به دلیل ناتوانی صنعت خودرو برای تامین کیفیت، این نیاز به مراتب بیشتر از کشور‌های دیگر است. برخی معتقدند سود صنعت لوازم یدکی به حدی زیاد است که خودروسازان حتی با ارتقاء کیفیت تولیدات خود هم نمی‌توانند به چنین سودی در بازار دست پیدا کنند.
اما و اگر‌های متعدد بر سر واردات قطعات یدکی و از سویی تقویت تولیدکنندگان داخلی، مثل همیشه فشار را بر مردم بیشتر کرده و به نظر نمی‌رسد هزینه‌تراشی‌های صنعت خودرو برای مردم پایان داشته باشد. صنعت خودرو اگر نتواند سود مدنظر خود را از طریق فروش خودرو‌ها به دست آورد، به یقین چند برابر آن را از عرضه قطعات یدکی به دست خواهد آورد؛ اما همین قطعات هم در بازار نیست و دست مردم در پوست گردو مانده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1284149/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیا مصرف قرص های ضد بارداری با سرطان پستان ارتباط دارد؟

موزیک ویدئوی جدید «فکر کن تو بردی» با صدای آصف آریا

امتناع چمران از معرفی مخالفان ورود اتوبوس برقی به تهران

توضیحات سخنگوی دولت درخصوص موضوع دختر دانشگاه علوم و تحقیقات

دستگاه تصفیه آب ، آب پاک و سالم در هر لحظه

زمان برگزاری آزمون دکتری 1404 وزارت بهداشت اعلام شد

تغییرات دبی از 50 سال پیش تا به الان

قیمت این چوب گرانبها از طلا هم بیشتر است!

انعکاس زیبای کوچ پرندگان در ماه

سمبوسه پیتزایی درست کن و لذت ببر

دمبه کبابی تا حالا امتحان کردی؟

4 خوراکی مهم برای سلامت مغز

علت لرز بدن پس از انجام دیالیز

اهمیت سواد رسانه‌ای برای کودکان و نوجوانان

ده عبارت طلایی برای ترغیب بچه‌هایی که مدرسه رفتن را دوست ندارند

8 زن خطرناک که یک ایران را به وحشت انداختند

جزئیات دو ماهواره ایرانی «هدهد» و «کوثر»

شعری زیبا از شمس لنگرودی

پرسپولیس و النصر خواهرخوانده شدند

انتصاب سرپرست انجمن پاراتیراندازی با کمان

بهترین استفاده اودگارد از مصدومیت

آمادگی مسی برای بازگشت به بارسلونا در یک مناسبت خاص

پیراهن نیمار در پاری‌سن‌ژرمن مشکل‌ساز شد

آخرین وضعیت رامین رضاییان پس از مصدومیت در دیدار با الهلال

بحث پرتنش در تلویزیون آلمان بر سر هری‌کین!

رکوردشکنی الهلال مقابل استقلال

آخرین خرید درویش گلزنی را به خاطر نمی‌آورد!

لیگ نخبگان، آیینه تمام نمای فوتبال ایران

زمان دوری نیمار از میادین مشخص شد

پژمان جمشیدی با طرفدارانش روبرو می‌شود!

گلادیاتورها به ژاپن رفتند؛ تمجید دنزل واشینگتن از کارگردان فیلم

جایزه بهترین کارگردانی جشنواره قبرس به «رویای کاغذی» رسید

نباید اینو جلوی تراپیستش میگفت

ماجرای تصادفی که علی ضیا را به شدت شاکی کرد

سبک و طراحی منحصر به فرد آشپزخانه لاله صبوری / حضور دخترش در خانه مادری و لحظاتی صمیمی در پخت یک غذای سمنانی

رونمایی از چیدمان میز کارتونی تولد 6 سالگی نبات استخری با تم پروانه / ایده جذاب از لباس عروسکی زیبای نبات خانوم

چرا برای سلامت استخوان ها به فسفر نیاز داریم؟

داستان کنسرت‌هایی که سلیقه‌ای لغو می‌شوند!

تتلو از داخل زندان برای طرفدارانش یادگاری فرستاد!

مجازات حبس برای پدری که پسر معتادش را کشت

پیش‌بینی هواشناسی از بارش باران در نواحی شمالی کشور

مصرف زیاد سیگار در سریال هاى خانگى صدای معاون وزیر بهداشت را هم درآورد

زمان اجرای سراسری واکسیناسیون «روتاویروس» مشخص شد

تا به حال پیاز خوردن میمون را دیده اید؟

سنگ ماهی؛ سمی‌ترین ماهی جهان

پدیده وحشتناک سونامی

از غارهای مخوف لانگیو در چین چه میدانید؟

املت‌ ترکیه ای را دریابید

بیورینگ بادمجون فوق العاده خوشمزه

این خورشت مخصوص کسانی هست که عاشق قارچ اند