زندگی بزرگان/ علت دفن حضرت علی(ع)، در نجف اشرف چیست؟
سیاسی
بزرگنمايي:
آریا بانو - خبرآنلاین / خطر تعرّض و جسارت توسط خوارج و امویان، اقتضا میکرد که پیکر حضرت مخفیانه و در مکانی دور به خاک سپرده شود؛ بنابراین، پیکر آن حضرت، از کوفه به نجف منتقل شد.
پاسخ به سؤالِ یک پرسشگر از مرکز پاسخگوئی به سوالات دینی ارائه شده است:
پرسش:
با توجه به شهادت امیرالمؤمنین علیهالسلام در مسجد کوفه، چرا قبر ایشان در نجف است؟
پاسخ:
امیرالمؤمنین علیهالسلام در سال چهلم هجری به دست عبدالرحمن بن ملجم مرادی که از فرقه خوارج بود، به هنگام نماز صبح در مسجد کوفه به شهادت رسید؛ ولی در نجف اشرف به خاک سپرده شد؛ جایی که بیش از 9 کیلومتر (حدود دو فرسخ) با مسجد کوفه فاصله دارد.
اتفاق شیعه در محل دفن
برخی از اهل سنت، مکانهایی چون مدینه، رحبه کوفه و مسجد کوفه را محل دفن امیرالمؤمنین علیهالسلام میدانند؛ اما شیعیان بیهیچ اختلافی، بر این باورند که قبر ایشان درجایی از شهر نجف است که درگذشته، به «غریّ» شهرت داشته و از مهمترین و مشهورترین زیارتگاههای شیعیان شمرده میشود. به گفته مرحوم اربلّی، دلیل اتفاق شیعه، روایاتی است که از گذشتگان نقلشده و در میان راویان اخبار، امام معصوم نیز وجود دارد.
(1) با توجه به کثرت روایات و احادیث امامان شیعه علیهمالسلام در این باب، جای شک نیست که مضجع شریف امیرالمؤمنین علیهالسلام در نجف اشرف قرار دارد. مرحوم سید عبدالکریم بن طاووس روایات و گزارشهای تاریخی دال بر دفن آن حضرت در نجف اشرف را در کتابی با عنوان «فرحه الغریّ فی تعیین قبر امیر المؤمنین علی بن ابیطالب علیهالسلام» گردآورده است.
غریّ کجاست؟
شایانذکر است که «غریّ» نام دو بنای مشهور نزدیک به کوفه بود که گفتهشده قبل از اسلام توسط منذر پسر امرئ القیس (یکی از پادشاهان حیره) بنا شده بود. این مکان در نزدیکی مدفن امیرالمؤمنین قرار داشت و به همین جهت، در روایات از محل قبر ایشان تعبیر به غری شده است. (2) چنانکه از امام حسین علیهالسلام نقلشده است که فرمود: «شبهنگام آن حضرت را بیرون بردیم و از مسجد اشعث گذشتیم و در بیرون کوفه بهطرف غری دفن کردیم». (3)
در آن زمان، در این منطقه شهری وجود نداشت و شهر نجف بعدها برگرد مضجع شریف امیرالمؤمنین شکل گرفت.
اما چرا پیکر مطهر امام را جایی در همان کوفه به خاک نسپردند؟ در پاسخ به این سؤال، چند نکته شایان توجه است:
1- وصیت امیرالمؤمنین به دفن در نجف
در گزارشهای مربوط به دفن آن حضرت نیز آمده است که خود آن حضرت به امام حسن علیهالسلام وصیت کرده بود مرا در «ظهر کوفه» به خاک بسپارید؛ جایی که قبر برادرم هود و صالح آنجا است. (4) منظور از ظهر کوفه، همان نجف است.
در روایتی آمده است که امیرالمؤمنین علیهالسلام به نجف اشرف نظر کردند و فرمودند: «چه خوش آینده است دیدار تو و چه خوش بوست قعر تو! خداوندا قبر مرا در این زمین قرار ده». (5)
2 - ترس از بنیامیه و خوارج
فرزندان امیرالمؤمنین علیهالسلام برای مصون ماندن قبر و پیکر مطهر ایشان از تعرض و جسارت کینهورزیهای خوارج و امویان، علاوه بر مخفی نگهداشتن قبر آن حضرت، ترفند دیگری نیز به کار بستند که قبر ایشان در خارج از کوفه باشد. (6) به گفته ابن ابی الحدید، فرزندان امام علیهالسلام با گسیل داشتن تابوتها و تشییعجنازههای صوری به نقاط مختلف کوفه و اطراف آن، کاری کردند که کسی از قبر ایشان اطلاعی پیدا نکند. (7) این مطلب، منافاتی با وصیت و سفارش خود حضرت ندارد. طبق برخی روایات، هممحل دفن ایشان مطابق سفارش و وصیت خود حضرت بود و هم مخفی ماندن آن. بنا بر آنچه شیخ مفید آورده، پس از شهادت امیرالمؤمنین علیهالسلام، امام حسن و امام حسین علیهماالسلام غسل و تکفین ایشان را به عهده گرفتند و طبق وصیت خود آن حضرت، پیکر مطهرش را به «غری» انتقال دادند و در آنجا به خاک سپردند و محل قبر ایشان را طبق وصیت آن حضرت مخفی کردند. علت مخفی کردن این بود که امیرالمؤمنین دولت بنیامیه را که بعد از آن حضرت روی کار میآمدند، میشناخت و نسبت به کینه و عداوت آنها که هر زمان ممکن بود با حرفها و کارهای زشت و ناپسند ظهور و بروز کند، آشنایی داشت؛ بنابراین تا مدتها قبر ایشان مخفی بود تا اینکه [در قرن دوم هجری]، امام صادق علیهالسلام قبر ایشان را معرفی فرمود. (8) البته محل قبر ایشان در عصر هارونالرشید علنی شد و برای ایشان حرم و بارگاه ساخته شد.
3 - پیشگویی محل دفن امیرالمؤمنین
طبق برخی روایات، محل دفن امیرالمؤمنین سالها قبل از شهادتش تعیینشده بود و حتی قبر ایشان توسط نوح نبی علیهالسلام آماده شده بود. از
امکلثوم دختر امیرالمؤمنین نقلشده است: «وقتی برای تشییعجنازه پدر خود به نجف رسیدیم، طرف سر تابوت به زمین میل پیدا کرد، پس عقب تابوت را بر زمین گذاشتند. امام حسن علیهالسلام کلنگی برداشت و به ضرب اوّل قبر کندهشدهای پیدا شد و در آنجا تخته بود و بر آن دو سطر به خطّ سریانی نوشته بود: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ این قبری است که نوح پیغمبر برای علی، وصی محمد صلیاللهعلیهوآله، پیش از طوفان به هفتصد سال آماده کرده است». (9)
در روایتی از ابن عباس آمده که رسول خدا صلیالله علیه و اله به امام علی علیهالسلام فرمود: «یا علی! خداوند محبت ما اهلبیت را بر آسمانها و زمین عرضه کرد. پس اوّل چیزی که قبول کرد و اجابت نمود، آسمان هفتم بود. پس خداوند آن را به عرش و کرسی مزیّن ساخت. سپس آسمان چهارم قبول کرد، پس آن را به بیتالمعمور مزیّن ساخت. سپس آسمان دنیا قبول کرد، پس آن را به ستارگان مزیّن ساخت. بعد از آن، زمین حجاز اجابت نمود و حقتعالی آن را مشرّف ساخت به خانه با حرمت و عزت، یعنی کعبه معظّمه. بعد از آن زمین شام قبول کرد، پس او را زینت داد به بیتالمقدس. بعد از آن، زمین مدینه مشرّفه قبول کرد، پس آن را شرف و منزلت کرامت کرد به قبر من. بعد از آن زمین کوفه قبول کرد و حق سبحانه و تعالی آن را مشرّف ساخت به قبر تو یا علی!».
امیرالمؤمنین علیهالسلام پرسید: «یا رسولالله! من در کوفه عراق مدفون خواهم شد؟». رسول خدا صلیالله علیه و اله فرمودند: «آری، شهید خواهی شد و مدفون خواهی شد در صحرای پشت کوفه میان غریّین و ذکوات بیض (مکانی در نجف) و تو را خواهد کشت بدبختترین این امّت، عبدالرحمن بن ملجم». (10)
نتیجه:
خطر تعرّض و جسارت توسط خوارج و امویان، اقتضا میکرد که پیکر امیرالمؤمنین مخفیانه و در مکانی دور از دسترس به خاک سپرده شود؛ بنابراین، پیکر آن حضرت بنا به وصیت خود ایشان و برای رعایت مصلحت، از کوفه به نجف منتقل شد. دفن ایشان در این محل، توسط رسول خدا صلیالله علیه و آله نیز پیشگویی شده بود و طبق روایات، این محل از زمان پیامبران گذشته برای به خاک سپردن امیرالمؤمنین تعیین شده بود.
منبع برای مطالعه بیشتر:
کتاب فرحه الغری فی تعیین قبر امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهالسلام، نوشتهی سید غیاثالدین، عبدالکریم بن احمد بن موسی بن طاووس(م 693 ق)
پینوشتها:
1. اربلّی، علی بن عیسی، کشف الغمه فی معرفه الأئمه علیهمالسلام، رسولی محلاتی، سید هاشم، تبریز، بنیهاشمی، چاپ اول، 1381 ق، ج1، ص 440.
2. رک: مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، تهران، اسلامیه، چاپ دوم، 1363 ش، ج 100، ص 242.
3. مفید، محمد بن محمد بن نعمان، الإرشاد فی معرفه حججالله علی العباد، قم، انتشارات کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413 ق، ج 1، ص 25.
4. ر.ک: طوسی، محمد بن حسن، شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365 ھ.ش، ج 6، ص 33 ـ 34 (کتاب المزار، باب فضل الکوفه و المواضع التی یستحبّ فیها الصلاه…، ح 10 و 11 و 13).
5. ابن طاووس، سید عبدالکریم بن احمد، فرحه الغری فی تعیین قبر امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهالسلام، قم، رضی، بیتا، ص 32.
6. ابن أبی الدنیا، ابوبکر عبدالله بن محمد بن عبید (م. 282 ھ.ق)، مقتل الامام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب، تهران، مؤسسه چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی، ص 79، ح 68.
7. ابن أبی الحدید، عبدالحمید بن هبه الله، شرح نهجالبلاغه، چاپ اول، انتشارات مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، قم، 1404 ق، ج4، ص 82.
8. مفید، همان، ج 1، ص 10.
9. ابن طاووس، فرحه الغری، ص 35.
10. ثقفی کوفی، ابراهیم بن محمد ثقفی، الغارات، قم، انتشارت دارالکتاب، چاپ اول، 1410 ق، ج2، ص 844.
-
جمعه ۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۰:۰۲
-
۹ بازديد
-

-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1377194/