آریا بانو

آخرين مطالب

نگاهی به «ترین‌»های اسکار 2025 فرهنگی هنری

نگاهی به «ترین‌»های اسکار 2025
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / اسکار 2025 موفق شد تا با کنار گذاشتن مسائلی چون توجه به آثار کم‌‎مایه که نارضایتی‌های بسیاری را پس از اعلام اسامی نامزدها موجب شده بود، فراتر از انتظارها برگزار شود؛ عدم‌اقبال به «امیلیا پرز» و «شرور» در کنار چرخش به سمت «آنورا» و «بروتالیست» را می‌توان از جمله مظاهر این سیاست درست خواند.
نودوهفتمین دوره جایزه اسکار، بسیار بیش از آن‌چه تصور می‌شد، خوب پیش رفت. در سالی که هالیوود، اقبال به‌مراتب کمتری به‌نسبت ادوار اخیر خود داشت و اعلام نامزدهای اسکار 2025، آخرین تیر ناامیدی برای این سال شمرده می‌شد، انتخاب‌های خوب و پراقبال آکادمی، نظرات را تاحدودی در پایان فصل جوایز تغییر داد.
افتخارآفرینی «آنورا» در بخش‌های اصلی این جایزه اما بهترین قسمت ماجرا بود. فیلمی که با استقبال خوبی از جانب مخاطبان و منتقدان مواجه شده بود و یکی از معدود آثار قابل‌دفاع این دوره از اسکار بود. «آنورا» در بخش بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اول زن، فیلمنامه اصلی و تدوین جایزه گرفت و توانست اعتباری به انتخاب‌های این دوره بدهد. عدم‌انتخاب «آنورا» در شاخه‌هایی چون بهترین فیلم و فیلمنامه اورجینال و حتی کارگردانی کافی بود تا تعداد منتقدان داوری‌های این دوره، به‌مراتب بیشتر از میزان فعلی باشد.
اگرچه «آنورا» تجربه خوبی را برای عشاق سینما رقم زد اما بهترین قسمت اسکار 2025 برای ایرانی‌ها، افتخارآفرینی «در سایه سرو» در شاخه انیمیشن کوتاه است. فیلمی کم‌ادعا که به‌ دور از فاکتورهای رایج دیده شدن آثار برای داوران آکادمی توانست به این افتخار برسد و سینمای ایران را برای سومین مرتبه به اسکار برساند.
اما اتفاق غم‌انگیز اسکار امسال، ناکامی دمی مور پس از حدود 2 دهه نقش‌آفرینی طراز اول در سطح بین‌المللی است. همان‌گونه که انتظار می‌رفت، ساختار فیلم تحسین‌شده «ماده» چیزی نبود که موردپسند داوران آکادمی باشد و به همین دلیل، این فیلم تنها توانست در شاخه چهره‌پردازی به جایزه برسد. حال آن‌که سطح گسترده اقبال رسانه‌ها نسبت به جایزه دمی مور، این انتظار را ایجاد کرده بود که فیلم دست‌کم در این بخش بتواند افتخارآفرین ظاهر شود.انتخاب نشدن مور در این بخش، یکی از غم‌انگیزترین بخش‌های اسکار امسال برای عشاق سینما بود. انتخاب مایکی مدیسون برای اسکار امسال با در نظر گرفتن برنده جایزه سال گذشته این رشته (اما استون)، گزاره علاقمندی آکادمی به نقشی مشخص برای زنان را بار دیگر تقویت کرد.
«بروتالیست» که در کنار «آنورا» و «مجمع کاردینال‌ها»، سومین ضلع کیفی آثار این دوره اسکار بود نیز با 3 جایزه، انتظارات را تاحدود زیادی برآورده کرد
در کنار «ماده»، فیلم «مجمع کاردینال‌ها» نیز دیگر ناکام بزرگ اسکار امسال بود. فیلمی پراقبال که از آن به‌عنوان یکی از رقبای اصلی «آنورا» نام برده می‌شد اما این فیلم در نهایت تنها به یک جایزه در شاخه بهترین فیلمنامه اقتباسی که حق مسلم اثر بود، بسنده کرد تا یکی از ناکامان واقعی این دوره لقب بگیرد.
«بروتالیست» که در کنار «آنورا» و «مجمع کاردینال‌ها»، سومین ضلع کیفی آثار این دوره اسکار بود نیز با 3 جایزه، انتظارات را تاحدود زیادی برآورده کرد. فیلم 2 جایزه قابل‌انتظار در شاخه‌های بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و بهترین موسیقی متن را از آن خود کرد. در شاخه بهترین فیلمبرداری، اگرچه نگاه‌ها بیشتر به سمت «تلماسه» و حتی «نوسفراتو» بود، این جایزه به «بروتالیست» رسید تا حق مطلب در مورد این فیلم تحسین‌شده ادا شود.
حالا که بحث ناکامی است، باید به انیمیشن «ربات وحشی» نیز اشاره شود. انیمیشنی که با 3 نامزدی تبدیل به اولین انیمیشنی شد که نامزد دریافت بیش از 2 جایزه اسکار می‌شود اما فیلم در هر 3 شاخه ناکام ماند تا سال پرافتخار این انیمیشن با چنین فینال مغمومی به پایان برسد.
اگر ریزبینی دقیق رقبای نتفلیکس نبود، قطعا «امیلیا پرز» یکی از پرتکرارترین نام‌های اسکار امسال بود. تنها چند روز پس از اعلام اسامی نامزدها بود که برخی از توئیت‌های قدیمی کارلا سوفیا در توهین‌ به مسلمانان و البته اسکار، به جریان قالب رسانه‌ای تبدیل شد. این بازیگر نیز در مصاحبه‌ای احساسی، با صحه گذاشتن بر دیدگاه‌هایش، عملا شانس فیلم را برای افتخارآفرینی در اسکار نابود کرد. اتفاقی که با واکنش شدید کارگردان فیلم نیز همراه بود اما این بازیگر، به‌تنهایی کار فیلم را تمام کرد تا «امیلیا پرز» که در 13 شاخه نامزد شده بود و رکورددار نامزدی این دوره به حساب می‌آمد، در نهایت تنها به دو جایزه در شاخه بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین ترانه بسنده کند. اگر فیلم در همین 2 شاخه نیز جایزه نمی‌گرفت، به سومین فیلم تاریخ اسکار تبدیل می‌شد که با این تعداد نامزدی، اسکار را دست خالی ترک می‌کرد.
البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که یکی از بیشترین میزان انتقادها به اسکار امسال مربوط به توجه بیش از اندازه آکادمی به «امیلیا پرز» بود. بسیاری از منتقدان و رسانه‌ها بر این باور بودند که این فیلم شایستگی توجه تا این میزان (13 عنوان نامزدی) نبوده است. عدم‌اقبال اسکار به این فیلم در شب برگزاری، خود سهم قابل‌توجهی از انتقادها را از بین برد. همچنین عدم‌توجه به «شرور» نیز دیگر عنصری بود که سبب شد تا منتقدان این دوره اسکار، از عملکرد داوران رضایت بیشتری داشته باشند. حتی افتخارآفرینی «شرور» در شاخه بهترین طراحی لباس نیز با واکنش‌های تندی مواجه شده است؛ جایی که فیلم شایستگی بسیاراندکی برای تصاحب این جایزه داشت.
اگر ریزبینی دقیق رقبای نتفلیکس نبود، قطعا «امیلیا پرز» یکی از پرتکرارترین نام‌های اسکار امسال بود
بزرگ‌ترین ضربه به این فیلم اما عدم‌انتخاب در بخش بهترین فیلم بین‌المللی بود. شاخه‌ای که جایزه آن از ماه‌ها پیش برای این فیلم کنار گذاشته شده بود اما حواشی اخیر، نقش تعیین‌کننده‌ای در این میزان ناکامی داشت. «دانه انجیر معابد» حتی با وجود این میزان خودزنی «امیلیا پرز» نیز نتوانست طبق پیش‌بینی‌های متعارف، افتخاری را به دست آورد.
انیمیشن «جریان» در شاخه انیمیشن بلند، دست به یک تاریخ‌سازی بزرگ زد. درحالی‌که رقابت اصلی در این بخش میان «ربات وحشی» و «درون و بیرون 2» بود و حتی از «خاطرات یک حلزون» به‌عنوان آلترناتیو ناکامی این 2 فیلم نام برده می‌شد، جایزه این شاخه در حضور غول‌های استودیویی، به کارگردان لتونیایی رسید. البته که حرکت یک‌نواخت «جریان» در فصل جوایز می‌توانست به چنین اختتامیه باشکوهی برسد. یک انیمیشن خاص که در شرایط عادی، کمتر استودیویی حاضر بود زیر بار تولید آن برود. انتخاب این انیمیشن در شرایطی که «نگاه به گذشته» حتی در میان نامزدها نبود، این شاخه را به یکی از پرچالش‌ترین بخش‌های اسکار 2025 تبدیل کرد.
اسکار 2025، درمجموع، انتخاب‌های خوبی داشت و غافلگیری‌های منفی اندکی را به خود دید. چندان به آثار ایدئولوژیک توجه نکرد و همچنین از حاشیه‌های کمتری برخوردار بود و توانست بسیار بیشتر از آن‌چه انتظار می‌رفت، موفق ظاهر شود و با این رویکرد، از تعداد منتقدانش، به‌شدت کم کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1367579/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویری شگفت انگیز از سطح ماه

شبکه کتاب در قالب یک پلتفرم اعلام وجود کرد

بوژوویچ: باید روی گلزنی بیشتر کار کنیم

بوژوویچ:هرگز نباید امید را از دست داد

واکنش بوژوویچ سرمربی استقلال به مقایسه اش با برانکو

سیدحسین حسینی: به دلیل عدم لغو دربی بازیکنان خسته بودند

کنایه بوژوویچ به پیام حیدری؛ داوری بازی با النصر از بازی دربی خیلی بهتر بود

مرادمند: هواداران سنگ‌تمام گذاشتند

رامین رضاییان: گل علیپور در دربی آفساید بود

نوازی: داوری عالی بود و دو تیم خوب بازی کردند

ستاره هلندی تا 2030 در میلان ماندگار شد

درخواست کوجو از مانه برای دریافت پیراهن بعد از پایان بازی

در حسرت از دست رفتن نگین خراسان بعد از 168 سال

تصویری از فردین در مراسم ختم «علی حاتمی»

چهره ها/ استوری ترلان پروانه در کنار برادرش

انگار حبیب «لیسانسه‌ها» به فرش قرمز اسکار آمده بود!

‎یاد دوران کودکی با قطعه جادویی «دختر کوچک دریا» از ونجلیس

لحظه دستگیری دو دختر سارق و جیب‌ بر حرفه‌ای

الاغ سانحه آفرین شد

قوهای سیاه و زیبا که عاشق یکدیگرند اما یک مشکل بزرگ دارند

چرم طبیعی حیوانات مختلف

راز تاریک درختان کاج که شاید نمی دانستید!

فیلمی از گوسفند عجیبی که دُمی شکل روباه دارد و با دُمش زمین را جارو می‌کند!

فیلمی باورنکردنی از شکار تمساح نیمه‌جان توسط کوسه در ساحل دریا!

اقامتگاه اکولوژ مزرعه قوها در برف

گردشگری/ چند توصیه به آنهایی که می‌خواهند آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی را ببینند

عصر یک روز زمستانی در جزیره هرمز

آوازخوانی اسپانیایی داور افغانستانیِ برنامه محفل

تصاویری ترسناک از شکار حیوانات توسط شیر؛ قدرت بی‌رقیب سلطان جنگل!

فیلمی دردناک از تلاش ناکام گورخر با شکم پاره برای فرار از دست گله کفتارها

جذابیتش از صداش مشخصه خیلیم خوشمزه و در دسترسه!

نیازهای کودکان و ضرورت توجه به آن‌ها

نقشه زندگی شاد، درس‌هایی از دالایی لاما

Blue Ghost به ماه رسید و تصاویر را به زمین فرستاد!

هوش مصنوعی، تفکر انتقادی را از بین می‌برد

تعطیلی یک‌هفته‌ای کتابخانه ملی

به جز غم عشق چه هنر دارد عشق!

عملکرد استقلال و سایر تیم‌های ایرانی، مقابل تیم‌های عربستانی

حسینی: دوست داشتم عملکرد خوبم با برد همراه باشد

پیولی سرمربی النصر: ما امروز توانستیم بازی را کنترل کنیم. موقعیت گل های ما بیشتر از استقلال بود

پیولی: 6 موقعیت صددرصد گلزنی داشتیم و استقلال هم موقعیت‌هایی داشت

واکنش کوشکی به درخواست خبرنگاران برای مصاحبه

پیولی: در بازی امشب جو بسیار زیبایی را در ورزشگاه آزادی شاهد بودیم

بوژوویچ: النصر مقداری از ما بهتر بود. نتیجه مساوی برای دو تیم عادلانه بود

پیولی: بازیکنان من نیاز به استراحت داشتند و به دلیل خستگی به بعضی از بازیکنانم استراحت دادم

پیولی: مجبور بودیم رونالدو را به خاطر مصدومیت و خستگی همراه خودمان نیاوریم

پیولی: از عملکرد بازیکنانم خوشحالم و می‌توانستیم به گل برسیم ولی بازی برگشتی هم وجود دارد

جشن 75 هزار نفری استقلال نیمه تمام ماند؛ تکلیف صعود در عربستان

ماجرای انتقاد مجله مسعود ده نمکی از فیلم «آژانس شیشه ای»

اکران فیلم‌های نوروزی با تخفیف ویژه ماه رمضان در صورت تایید شورای صنفی