آریا بانو

آخرين مطالب

«زودپز» را زود از روی اجاق برداشتی آقای جوان! فرهنگی هنری

«زودپز» را زود از روی اجاق برداشتی آقای جوان!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / همه چیز در «زودپز»، خیلی زود از روی اجاق برداشته شده و ناپخته است؛ از موقعیت‌هایی که با شتاب‌زدگی موشک‌های درون فیلم پشت سر هم ردیف می‌شوند تا خلق رابطه بین دو کاراکتر اصلی که بار آن را به تمامی، خودِ تنابنده به دوش می‌کشد.
زندگی همه ما این روزها روی دور تند قرار گرفته، از اینستاگرام که خود به تنهایی عامل تجربه سرعت و روی دور تند دیدن هر چیزی است تا زندگی اجتماعی در فضاهای شهری. این دور تند اما مانند تیغی است که تیزی لبه آن به بدن نحیف سینما نیز برخورد کرده است.
«زودپز» جدیدترین فیلم رامبد جوان، کسی که حتی گفتار و رفتارش را نیز با همین حرکات تند به یاد می‌آوریم، حالا تازه‌ترین اثری است که همچون خود او نمونه بارزی از همین رویِ دورِ سرعت پیش رفتن در شرایط امروز جامعه است. گویی جوان همه چیز را زودتر از حد معمول پخته و نپخته با هم ترکیب کرده تا مخاطبی که انتظار همین سرعت در لحن و بیان قصه دارد را به خود جذب کند.«زودپز» برخلاف دیگر کمدی‌های نوستالژیک دهه 60، با خاطره جمعی خواننده‌های ممنوع‌الکار یا جانبازان شوخی نمی‌کند، بلکه دست روی دردی عمیق‌تر می‌گذارد
همه چیز در این فیلم، زود از روی اجاق برداشته شده و هنوز ناپخته است؛ از تعامل زوج اصلی فیلم که بار شیمی بین آن دو روی دوش محسن تنابنده است گرفته تا تک‌تک سکانس‌هایی که سعی داشته در پس خود، مفهومی تراژدیک نیز قرار بدهد؛ بلکه منتقدان را در کنار فروش نجومی و اقبال مردم، از خود راضی نگه دارد.
«زودپز» یک خط اصلی دارد که این قصه مرکزی نیز برای خودش نیست؛ از «لیلی با من است» و «اخراجی‌ها» وام گرفته شده اما در راستای همین کپی‌برداری نیز سعی بر عملکردی متفاوت نداشته؛ بلکه با اضافه‌کردن موشک و بازتاب فضای موشک باران تهران همان جنس شوخی با شهادت و جنگ را از خط مقدم جبهه به داخل شهر آورده است.
حتما بخش بزرگی از حافظه جمعی مردم ایران با روزهای موشک‌باران تهران گره خورده؛ با خاطرات دردناکی که آنها را به یاد از دست‌دادن عزیزترین دوستان یا خانواده‌شان می‌انداخته، «زودپز» در این راستا اگر بامزه هم عمل کرده باشد سعی در همدردی نداشته؛ بلکه مقابل این حس همدردی ایستاده است.

این اتفاق چگونه رخ داده؟ در کل مدت زمان فیلم، مخاطبان با دو شخصیت اصلی قصه یعنی محسن تنابنده و نوید محمدزاده همراه هستند، دو با جناق دست‌وپاچلفتی که سعی دارند پدرزن خود را که از دنیا رفته، شهید جا بزنند. موقعیت‌هایی که یکی پس از دیگری و به سرعت پیش پای آنهاست، همگی با یک عنصر گره خورده؛ موشک!
این گره‌خوردگی به این معناست که هر جا با موشک هدف گرفته شد، ما به همراه دو شخصیت اصلی می‌خندیم و خوشحالیم که بالاخره این دو از دست جنازه متعفن پدرزن خود خلاص شدند و می‌توانیم ادامه فیلم را به تماشا بنشینیم، درحالی‌که این خیال باطل تا پایان فیلم همراه ماست. قرار نیست این خط داستانی تغییر کند، بلکه از هر موقعیتی اعم از بمباران حمام زنانه تا نانوایی و شوخی با فسفر سفید همچنان ادامه دارد و نقطه پایان آن همان نقطه پایانی فیلم است.بخشی از حافظه جمعی مردم ایران، با موشک‌باران گره خورده؛ با خاطرات دردناکی که آنها را به یاد از دست‌دادن عزیزترین‌هایشان می‌اندازد، «زودپز» در این راستا اگر بامزه هم عمل کرده باشد سعی در همدردی نداشته؛ بلکه مقابل این حس همدردی ایستاده است
این خندیدن و همراهی با موشک‌باران، چیزی است که دست روی یک زخم عمیق می‌گذارد، زخمی که از موشک‌باران به جا مانده و حالا هسته مرکزی قصه‌ای است که قرار است بچه‌های این نسل را بخنداند و ارزش‌ها را در ذهن آنها به سخره بگیرد؛ بی‌آن‌که تلخی آن روزها را درک کرده باشند.
این نکته هم مورد توجه است که گونه کمدی، فارغ از روایت منطقی و رئال خود یا سبک‌پردازانه بودنش، می‌تواند روی هر سوژه‌ای دست بگذارد و از مخاطب خنده بگیرد. چنانچه «فسیل» مشکلات خوانندگان پیش از انقلاب را هدف گرفت، «مطرب» روی همین مسیر پیش رفت یا حتی «نهنگ عنبر» با بهره‌وری از همان عناصر معمول دهه 60، روی یک اتفاق خاص مانور نداد و گذرا از المان‌هایی که هم درد دارند و هم شیرین‌اند، قصه تعریف کرد.
اما «زودپز» برخلاف دیگر کمدی‌های نوستالژیک دهه 60، با خاطره جمعی خواننده‌های ممنوع‌الکارشده، به عنوان قشری خاص یا جانبازان شوخی نمی‌کند، بلکه دست روی دردی عمیق‌تر می‌گذارد که برای همه مردم و خصوصا نوجوانان دهه شصتی که حالا پدر و مادر شده‌اند، مهم است و همراه خود اتفاقات هولناکی را به یاد می‌آورد.
عنصر بعدی و مهم در «زودپز»، موشک است؛ موشکی که قطع‌به‌یقین بسیاری از دهه شصتی‌ها با کاغذ باطله یا برگه‌های دفتر مشق‌ خود آن را ساخته‌اند و بازی با آن برای اکثر آنها خاطرات زیادی را زنده می‌کند.
دهه شصتی‌ها یادشان هست که سریع‌تر به هدف رسیدن موشک‌ها، نشانه برنده‌شدن بود؛ هر موشکی که جلوتر از موشک دیگر متوقف می‌شد، برنده میدان بود. حالا در این فیلم دو باجناق جلوتر از هر موشکی می‌دوند و می‌خندند و خودشان دستی شده‌اند که موشکی از آسمان برسد و روی سر مردم شهر بریزد تا برنده میدان مبارزه‌ای باشند که جوان زیر موشک باران تهران با همه دردها و تلخی هایش از آن قصه ساخته و به اقبال میلیاردی از آن نیز مفتخر است.
حالا همان موشک عنصری شده که جوان برای پیشبرد درام خود روی آن دست گذاشته؛ همان سرعت در خلق ناپخته تک‌تک موقعیت‌هایی به کار گرفته شده که کارگردان با چینش آنها کنار هم، بی‌توجه به خاطره جمعی مخاطبانش و تلخی آن روزها، تنها سعی در بازگرداندن اقبال عمومی و مقبولیت میان مردم و شکستن تند و سریع رکوردهای فروش گیشه داشته است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1302714/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اپل سال آینده یک دستگاه کنترل خانه هوشمند معرفی می‌کند

انتشار ویرایش نهم کتب جامع محصولات و تجهیزات فناوری‌ نانو ساخت ایران

نقش ماده تاریک در شکل‌گیری کهکشان‌ها زیر سوال رفت!

متا میزان تبلیغات شخصی سازی شده را در اروپا کاهش می‌دهد

کشف ماده‌ای در بدن که معمای چاقی را حل می‌کند

فضانورد ناسا به شایعات درباره لاغری خود پایان داد

شناسایی محل دقیق «نبرد قادسیه» به کمک ماهواره‌های جاسوسی آمریکا

عمان اولین مشتری بین‌المللی شرکت فضایی چین شد

حکاکی کمتر از 5 میکرومتر با دستگاه لیزر حکاکی فرابنفش ایران‌ساخت

مسکنی که درد را در بدن جستجو می‌کند

خط تولید دستگاه‌های آندوسکوپی و هندپیس انسداد عروق راه اندازی شد

کشف یک کرم پلاستیک‌خوار در کنیا

الهی تا جهان باشد,به شادی در جهان باشی...

«سایه کلیدها» برنده جایزه بیت الحکمه شد

انتشار مجموعه شعر «شدت بنفش تو»

خاطرات منیر شفیق در یک کتاب

«پروفسور عاشق» پل آستر دوباره به بازار آمد

رونمایی از قرآن دست‌نوشته در کاخ گلستان

کتابی که همه جوانان باید بار‌ها آن را بخوانند

عرضه روایت شهادت یک پرستار دهه هفتادی

به مناسبت زادروز پدر شعر نو پارسی، نیما یوشیج

جذاب‌ترین دربی شمال لندن؛ آرسنال 5 - تاتنهام 4

یکی از عجیب ترین ثانیه های تاریخ فوتبال

رقیبان روس کشتی‌گیران کشورمان مشخص شدند

سریع‌ترین حالت ممکن برای سریع‌ترین صعود تیم ملی

دریافتی صفر داوران، تشدیدکننده پرونده فساد در فوتبال

حسن‌زاده: بهترین امکانات را برای تیم ملی اسکواش مهیا کردیم

اردوی پدیده لیگ بیست و چهارم در جزیره کیش

ژابی آلونسو، ملقب به پروفسور دنیای فوتبال

بازگشت ربیعی همزمان با بازی تدارکاتی ذوب‌آهن

جهانبخش و امضای پیراهن منچستر در لائوس

مالک اصلی پرسپولیس حامی مالی جدید ملوان!

جریمه 51 میلیون تومانی رحمتی

مظفری‌زاده: درخواست ما برای تعویق دیدار با گل‌گهر رد شد

هزینه 443 میلیارد تومانی استقلال برای مربیان و بازیکنان

خاطرات تهران قدیم؛ از برف‌روبی در لاله‌زار تا فینال مسابقۀ دختر شایسته

تازه ترین کمدی پژمان جمشیدی را در خانه ببینید

اما و اگرهای یک تصمیم پربحث سینمایی برای جشنواره فیلم فجر

نصیحت‌های مادرانه برای ازدواج

چهره ها/ تصویری دیدنی از کودکی الناز شاکردوست

چهره ها/ «نسرین» سریال خانه به دوش در 55 سالگی

سینمای متروکه/ خاطرات ملتی که پشت گیشه سینما جا ماند

چهره‌ها/ استوری پاییزی مرجانه گلچین

فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» را ببینیم یا نه؟

سید‌جواد هاشمی: مجبوریم شتر گاو پلنگ بسازیم!

ادای احترام احمد نجفی به مزار سردار شهید سلیمانی

ست چرم و عینک‌های خاص سپیده بزمی پور و شاهرخ استخری در پست عاشقانه جدیدشان / کیف داره ادما کنار هم قد بکشن و دستای همو ول نکنن

از اعلام خبر ازدواج لیندا کیانی 4 سال قبل در برنامه پژمان بازغی تا تولد دوقلوهایش / حالا این خبر به سوژه رسانه‌ها شده‌

عروسی مجلل زوج قطری / نگاهی به حضور درخشان نانسی عجرم و لحظات فراموش‌نشدنی این مراسم

عکس های زیبای پاییزی الناز شاکردوست در فصل خزان / تفریحات بازیگر معروف سینما در طبیعت پاییزی تهران