آریا بانو

آخرين مطالب

آخرین وضعیت 60 دوربین حفاظتی منابع طبیعی اجتماعي

آخرین وضعیت 60 دوربین حفاظتی منابع طبیعی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به 60 دوربین حفاظتی خریداری‌شده برای پایش تصویری عرصه‌های طبیعی کشور گفت: به علت زمان‌بر شدن تخصیص بودجه، استفاده از این تجهیزات به طول انجامید و قرار است از مهرماه این کار عملیاتی شود.
اواخر تابستان بود که سرهنگ علی ملکی آهنگران - فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی - به کمبود اعتبار اشاره کرده و گفته بود: دو سال و نیم است که 60 دوربین را برای پایگاه جنگل‌ها و مراتع خریداری کرده‌ایم ولی به علت نبود اعتبار برای نصب پایه‌ آن‌ها در انبار خاک می‌خورند. حالا مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از آغاز فرایند نصب این دوربین‌ها در ماه جاری خبر می‌دهد.
حمیدرضا قنبری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بهره‌برداری از سامانه مونیتورینگ در سازمان منابع طبیعی پیشینه بیش از 10 سال دارد، گفت: در حال حاضر در صدد مونیتورینگ عرصه‌های منابع طبیعی کشور و نیرو و امکانات هستیم و هدف از این کار رصد و نظارت کامل بر واحدهای عملیاتی و عرصه است تا اشراف کافی نسبت به اتفاقات رخ داده در عرصه‌های طبیعی از جمله آتش‌سوزی، قاچاق چوب و تصرف اراضی ملی داشته باشیم و بتوانیم به‌موقع وارد عمل شویم.
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با مقایسه استاندارد سرانه نیروهای حفاظتی در دنیا با ایران اظهارکرد: در حال حاضر استاندارد جهانی سرانه نیروی حفاظتی به ازای هر 10هزار هکتار منابع طبیعی یک نفر تعریف شده است ولی به علت کمبود نیروی انسانی در سازمان منابع طبیعی سهم سرانه ما به ازای هر50 هزار هکتار، یک نفر است، یعنی کمبود 5 برابری نیروی حفاظتی داریم که موجب ایجاد مشکلات متعدد می‌شود. یکی از راهکارهای مهمی که می‌تواند این کمبود را پوشش دهد، راهکار علمی مبتنی بر عمل است یعنی بهره‌گیری از ابزارهای فناوری در این حوزه.
وی با بیان اینکه یکی از این ابزارها دوربین‌های پایش‌ تصویری است، گفت: استفاده از فناوری پایش تصویری عرصه‌های طبیعی از استان‌های قزوین و گلستان آغاز شده است. در حال حاضردر استان‌های اردبیل و مازندران نیز از آن بهره‌ برده می‌شود، به‌گونه‌ای که هفت ایستگاه فعال پایش عرصه و بیش از 30 ایستگاه پایش تردد جنگلی داریم. ایستگاه‌های پایش عرصه، به‌صورت کلان به پایش می‌پردازند و در زمینه شناسایی دود حریق، تصرف اراضی و قاچاق چوب به کار می‌آید ولی ایستگاه پایش تردد جنگلی به بررسی راه‌های تردد در داخل جنگل می‌پردازد.
قنبری تاکید کرد: این کار تجربه موفقی است که در بیشتر کشورهای دنیا انجام می‌شود و قصد داریم این کار را در اقصی نقاط کشور با هدف ارتقای توان حفاظتی عملیاتی کنیم.
آخرین وضعیت 60 دوربین حفاظتی خریداری شده
وی در ادامه درباره 60 دوربین حفاظتی خریداری شده گفت: این دوربین‌ها سال گذشته از محل اعتبارات سال‌های 1401 و 1402 خریداری شد و دارای قدرت زوم مناسب و میدان دید 360 درجه هستند که طی 24 ساعت امکان رصد مداوم از محدوده مورد نظر را دارند. با نصب 60 دوربین حدود 7 میلیون هکتار تحت پایش و نظارت حریق قرار می گیرد. یکی از مزیت‌های این دوربین‌ها این است تا 20 متر می‌توانند دود را کشف و تصاویر را علاوه بر مرکز استان به ستاد سازمان نیز ارسال کنند. اولویت اول از خرید دوربین‌های پایش تصویری، آشکارسازی دود برای اطفای حریق است تا بتوانیم بلافاصله دود را در عرصه‌های جنگلی و مرتعی شناسایی کنیم.
قنبری با بیان اینکه هر دوربین پایش تصویری که روی یک دکل نصب شود، به عنوان یک سایت در نظر گرفته می‌شود، گفت: دوربین‌ها بیش از 300 تا 400 هزار هکتار عرصه را در صورت مناسب بودن شرایط جوی با عمق میدان 40 تا 50 کیلومتر می‌توانند پوشش دهند.
گسترش پایش تصویری عرصه‌های طبیعی در چهار مرحله
قنبری با اشاره به برنامه طراحی شده با سازمان برنامه و بودجه برای پایش تصویری عرصه‌های طبیعی گفت: چهار خط سیر پیوسته برای اجرای این طرح طراحی کردیم. مسیر اول اجرای پروژه پایش تصویری در دامنه‌های شمالی البرز و ارسباران شامل هفت اداره کل منابع طبیعی استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، گیلان،مارندران - ساری، مازندران- نوشهر، گلستان و خراسان شمالی و 83 سایت می‌شود.
وی ادامه داد: خط سیر دوم دامنه جنوبی البرز شامل شش اداره کل منابع طبیعی زنجان، قزوین، البرز، سمنان، تهران و خراسان رضوی و 65 سایت است چراکه در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز جنگل‌های ارزشمند هیرکانی وجود دارند و برای اطفای به‌موقع حریق و مدیریت تنش، استقرار دوربین‌های پایش تصویری در این مکان‌ها اهمیت زیادی دارد.
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: خط سیر سوم هم مربوط به دامنه شرقی و غربی زاگرس است که 11 اداره کل منابع طبیعی خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، فارس و اصفهان و 175 سایت را در بر می‌گیرد. خط سیر چهارم استان‌های حوزه مرکز و شرق کشور را شامل می‌شود که اولویت پایش در این مناطق شناسایی تخریب و تصرف اراضی و قاچاق چوب است که در فاز بعدی اجرایی می‌شوند و ادارات کل منابع طبیعی استان‌های خراسان جنوبی، بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد، مرکزی، قم، کرمان و جنوب کرمان و 85 سایت را در بر می‌گیرد.
وی با بیان اینکه طرح جامع سامانه پایش تصویری سال گذشته با همکاری سازمان برنامه و بودجه مصوب شد، گفت: برآورد اولیه جهت پیاده‌سازی طرح در فاز اول در بازه زمانی پنج ساله بالغ بر 408 سایت است که که در مناطق اولویت دار و بحرانی از نظر امکان وقوع حریق نصب می‌شوند با اجرای این طرح 14 میلیون هکتاراز عرصه‌های طبیعی تحت پایش تصویری قرار می‌گیرد که 36 درصد از عرصه‌های منابع طبیعی را پوشش می‌دهد.
قنبری اضافه کرد: قرار است طی پنج سال اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح را دریافت کنیم تا هم دوربین‌ها را خریداری و هم آن‌ها را نصب کنیم البته این 60 دوربین را قبل از ارایه طرح خریداری کردیم و شش ماه دوم سال 1402 تحویل گرفتیم و بین استان‌ها توزیع کردیم.
وی درباره دکل‌های مورد استفاده برای نصب دوربین‌های حفاظتی گفت: هم از دکل‌های خودمان برای نصب دوربین‌های پایش تصویری استفاده می‌کنیم. برای استفاده از دکل‌های مخابراتی دستگاه‌های دیگر نیز هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم به‌ویژه وزارت دفاع. یک سری از دکل‌ها را نیز باید احداث و راه‌اندازی کنیم. هزینه نصب و راه‌اندازی یک سایت پایش تصویری به‌طور متوسط یک میلیارد تومان است. با توجه به تخصیص اعتبار 50 میلیارد تومانی در مهرماه فاز عملیاتی آغاز می‌شود.
چالش‌های بودجه‌ای
قنبری با بیان اینکه یک مشکل اساسی در حوزه اعتبارات پایش تصویری عرصه‌های طبیعی داریم، گفت: برخی اعتبارات نقدی، بعضی دیگر در قالب اسناد خزانه و برخی دیگر در قالب اسناد اوراق اسلامی است. تعلل در نصب دوربین‌ها به این علت رخ داده است که اعتبار به‌صورت نقدی نبوده بلکه در قالب اعتبار اسناد خزانه بوده است. امیدواریم تا سه ماه آینده تا زمانی که شرایط جوی مناسب است به ترتیب اولویت این سایت‌ها را راه‌اندازی کنیم. سایت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم امنیت آن‌ها را نیز تامین کنیم.
وی اضافه کرد: ضمن تقدیر از نگاه ویژه سازمان برنامه و بودجه به منابع طبیعی کشور که در برنامه هفتم توسعه نیز این رویکرد تداوم یافته است انتظارداریم اعتبارات، نقدی باشد و به‌موقع تخصیص یابد چراکه اگر طرح پایش تصویری اجرا شود یک شبکه زنجیره‌ای کل عرصه‌های بحرانی کشور را در قالب 408 سایت پوشش می‌دهد.
قنبری در پایان اظهار کرد: در فاز بعدی که پس از تخصیص بودجه سال 1403 انجام می‌شود، پیش‌بینی خرید و نصب60 دوربین را کرده‌ایم و سال سوم و چهارم با همین روند کار را ادامه می‌دهیم البته همانقدر که جنگل‌های هیرکانی برای ما اهمیت دارد، جنگل‌های زاگرسی هم مهم است. مونیتورینگ جنگل‌های دست‌کاشت کویری و بیابانی هم اهمیت دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1279503/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف نشانه‌های جدید از وجود حیات در مریخ

مدرس کنفدراسیون موتورسواری آسیا به ایران می‌آید

نقش مهم دروازه بان برزیلی در روند نتیجه گیری نساجی

یوونتوس به جنگ حقوقی با رونالدو ادامه می‌دهد

برترین مهارهای دروازه‌بانان لیگ یک فرانسه

فلیک به دنبال تاریخ‌سازی با بارسلونا

پاگشای پدیده ایرانی در بهترین لیگ جهان!

هت‌تریک اسماعیل‌نژاد در کسب MVP؛ ایرانی «مهارناشدنی»

مدودف: خیلی‌ها از من راضی نیستند

مهاجم استقلال به لیگ نخبگان می‌رسد

داستان زندگی لامین یامال با لگو

یعنی فیلم بعدی حاج‌رسول چه می‌توانست باشد؟

مهدی ماهانی با مدال و تتویی خاص در حرم امام رضا(ع)

سورپرایز احساسی خاله شادونه با حضور طرفداراش در دهه 80

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: با شهدا میثاق می‌بندیم که تا آخرین نفس پای آرمان‌ها و ارزش‌هایشان ایستاده‌ایم

مزار شهدای ناتل نور با حضور مدیرکل بنیاد مازندران عطرافشانی شد

مرجانه گلچین آفاق “خوش نشین ها” در کلبه چوبی زیبا در هوای بارانی شمال / تفریحات بازیگر محبوب در بهشت ایران

شمع روشن کردن لیلا زارع بازیگر “ارمغان تاریکی” سر مزار پدرش / دلنوشته غمگین خانم بازیگر برای پدرش

آیا برای آرتروز زانو تزریق ژل موثر است؟/ ویدئو

واژگونی مینی بوس حامل کارگران؛ دو کارگر فوت و 12 تن زخمی شدند

ورود پیکر 98 شهید تازه تفحص شده به ایران

سیب زمینی رو ایندفعه با سس قارچ درست کن؛ عاشقش میشی

طرز تهیه کیک‌ ملکه بادام پف دار و عالی به روش قنادی

علائم عارضه قلبی چیست؟

شک نکن این مدل گره زدن روسری خیلی به کارت میاد

گفتم که سوخت جانم!

کاظمیان: گلی که زدم سالم بود

هافبک ملوان: قهرمانی! دور از دسترس نیست

تأیید نامزدی سوئیس از بازی‌های المپیک

تنیس روی میز ایران صاحب دومین سهمیه جهانی دختران شد

فیفا وارد عمل شد؛ احتمال جدی محرومیت دیبو

آماده‌ترین والیبالیست حال حاضر ایرانی!

باخ: رقابت بدون پرچم روس‌ها باعث تقویت صلح می‌شود

کای هاورتز: از آمدن استرلینگ به آرسنال شوکه شده بودم!

جریمه 30هزار دلاری سپاهان

سرانجام رابطه حامد بهداد و سحر دولتشاهی نامعلوم است

زلزله «تیلور سوئیفت» در کمپین انتخاباتی ترامپ!

مارال بنی‌آدم با فیلم «در آغوش درخت» در اسکار خواهد درخشید یا نه؟

کشف عجیب کیهان درباره سریال «اوشین» بعد از 40 سال!

برگزاری نخستین اجلاسیه 23 شهید کارمند بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

قابی زیبا و بامزه از درس خوندن نبات استخری در خانه که عشق به تحصیل در اون موج میزنه

رپر معروف هنگام اجرای کنسرت فوت شد / علت فوت این خواننده معروف چه بود!؟

اجرای کنسرت «آرمان گرشاسبی» زیر باران تهران

معاون شهردار تهران: هر اتوبوس برقی با یک بار شارژ 300 کیلومتر پیمایش دارد

چگونه مامور قلابی را شناسایی کنیم؟

طوفان وحشتناک هلن فلوریدا را درنوردید

هشدار قرمز هواشناسی در تهران

آموزش بالارفتن از دیوار مرزی مکزیک و آمریکا

بیرون پرت شدن راننده آفرود!

اتوبوس مدرسه پدالی در هلند