آریا بانو

آخرين مطالب

مدیران پیشین ایران خودرو چه کسانی بودند؟/ تاسیس کارخانه‌ با 2 میلیون تومان سرمایه شخصی اقتصادي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - پس از انقلاب، موسوی، صفری، تهرانی‌نژاد، میرخانی، غروی، منطقی، نجم‌الدین و یکه‌زارع سکان هدایت ایران‌خودرو را در دست داشتند. پیش از انقلاب «احمد و محمود خیامی» به مدت 17 سال کارخانه ایران ناسیونال را اداره می‌کردند.

«فرشاد مقیمی» هشتمین مدیرعامل ایران خودرو بعد از انقلاب است. پیش از انقلاب «احمد و محمود خیامی» به مدت 17 سال کارخانه ایران ناسیونال را اداره می‌کردند.
پس از انقلاب، موسوی، صفری، تهران ی‌نژاد، میرخانی رشتی، غروی، منطقی، نجم‌الدین و یکه‌زارع سکان هدایت بزرگترین خودروساز خاورمیانه را در دست داشتند.
رضا نیازمند، اولین رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نقطه آغاز صنعت خودروسازی ایران را در کتاب خاطرات خود چنین نقل کرده‌است.«یک روز منشی من گفت که دو نفر درخواست ملاقات با من را دارند که من آنها را نمی‌شناختم. وارد که شدند خود را معرفی کردند؛ احمد و محمود خیامی . گفتند آمده‌ایم پروانه ساخت اتومبیل بگیریم. در پاسخ به پرسش من که آیا توانایی یا تجربه ساخت اتومبیل را دارید، گفتند ما یک گاراژ در مشهد داریم و هر نوع اتومبیل را تعمیر می‌کنیم. اتومبیلی را خراب و دوباره سوار می‌کنیم و با آن آشنایی کامل داریم، فقط دنبال گرفتن پروانه هستیم تا اتومبیل تولید کنیم. برای این کار هم دو میلیون تومان سرمایه داریم. که البته سرمایه کمی بود. گفتند که برای شروع وام می‌گیریم. وقتی علاقه‌مندی زیاد و واقعی آنها برای راه‌اندازی این کار را دیدم، خواستم سرمایه بیشتری جمع کنند و به آنها قول دادم که با بانک توسعه صنعت صحبت کنم تا به آنها وام بدهد و زمینه لازم برای کسب لیسانس از یک سازنده اروپایی را فراهم کنم که اتومبیل آن شرکت را بسازند.»
تلاش‌های برادران خیامی و وامی که نیازمند در اختیارشان گذاشت، در نهایت به تاسیس کارخانه «ایران ناسیونال» در کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج در مردادماه سال 41 انجامید.
خیامی‌ها کار خودروسازی‌شان را با مونتاژ اتوبوس آغاز کردند و سپس وارد عرصه تولید خودروی سواری با برند «پیکان» شدند؛ پیکان بسیار زود جای خود را در خیابان‌های ایران باز کرد و تیراژ آن در کمتر از 6 سال به 12 هزار دستگاه رسید؛ به نوعی که در سال 1357، بیش از 432 هزار دستگاه پیکان در ایران تردد می‌کرد.
بر اساس روایت داوود میرخانی رشتی، یک سال قبل از انقلاب، محمود خیامی قرارداد با پژو را تقریبا نهایی کرده و سالن تولید پژو را هم برای جایگزینی پیکان آماده کرده بود.
اما در سال 57 و با وقوع انقلاب اسلامی، برای مدتی کارها متوقف شد. در نهایت در سال 58، این کارخانه ملی شد، نام آن به ایران خودرو تغییر کرد و در اختیار سازمان ملی صنایع زیر مجموعه وزارت صنایع قرار گرفت.
«داوود میرخانی رشتی» درباره اداره ایران خودرو بعد از انقلاب می‌گوید: «تا مدت یکی دو سال تحت تاثیر شرایط بعد از انقلاب و در آن شلوغی‌ها، کارخانه به صورت دسته جمعی اداره می‌شد.»
میرخانی رشتی ادامه می‌دهد: «قبل از من سه چهار نفر در بازه‌های زمانی کوتاهی این کارخانه را اداره کردند. آقای «محمد موسوی» یکی از آن‌ها بود. بعد آقای «علی صفری» به مدت یک سال مدیر عامل ایران خودرو شد. بعد هم من آمدم و از سال 62 تا 68 مدیرعامل این کارخانه بودم. بعد از من هم دوباره آقای صفری مدیرعامل شد.»
میرخانی رشتی در آن دوره توانست پای پژو را به ایران باز کند. در سال 67 با پایان جنگ، ایران خودرو با شرکت پژو برای تولید پژو 405 قرارداد بست. اطلاعات برخی منابع نیز نشان می‌دهد که در سال‌های جنگ، درآمد ارزی به شدت کاهش یافت و تولید در ایران خودرو یک شیفته شد. 6 هزار و 500 نفر از پرسنل ایران خودرو در آن زمان بازخرید شدند.
بعد از این دوره، «علی صفری» برای دو سال دیگر به ایران خودرو بازگشت. پس از او «تهرانی نژاد» به مدت دو سال مدیرعامل شد و کارهای پایه‌ای را در این شرکت با تاسیس ساپکو (شرکت تامین کننده قطعات ایران خودرو) ادامه داد.
در سال 73 برای نخستین بار پراید با تیراژ حدود یک هزار و 500 دستگاه توسط سایپا در ایران تولید شد. همان سال «منوچهر غروی» از سایپا به ایران‌خودرو آمد و برنامه هفت ساله برای این غول خودروسازی تنظیم کرد. برخی منابع حکایت از این دارند که غروی در طول این مدت، توسعه کمی و کیفی زیادی در ایران‌خودرو ایجاد کرد. او بعد از این دوره در بنیاد مستضعفان مشغول به کار شد. در خرداد ماه 90، خبرگزاری فارس خبر از بازداشت غروی به عنوان مدیرعامل سابق ایران خودرو داد و نوشت:« منوچهر غروی مدیرعامل اسبق ایران خودرو و جمعی از همدستانش به اتهام جعل و خیانت در امانت دستگیر شده‌اند و هم اکنون در بازداشت به سر می‌برند.»
اما در طول دوران مدیریت غروی، «منوچهر منطقی» تا سمت قائم مقامی ایران خودرو ارتقا یافت و در آذرماه 1381 در دولت اصلاحات توانست به سمت مدیرعامل این غول خودروساز برسد. او پیش از آن در صنایع دفاع مشغول بکار بود و به عنوان پدر موشکی ایران شناخته می‌شد.
منطقی هنگامی این سمت را پذیرفت که ایران خودرو به تازگی موفق به ساخت سمند، خودرو ملی شده بود. در این زمان، تولید پیکان برای همیشه متوقف شد. بخش‌های مهمی از قراردادهای رنو و پژو در دوره او بسته شد. منطقی بعد از ایران‌خودرو دوباره به صنایع دفاعی بازگشت و مدیرعامل شرکت سها شد.طراحی رانا دومین خودرو ملی در این دوره انجام شد که مدرن‌ترین خودرو تولید کشور شناخته می‌شد.
منطقی هشت سال مدیریت ایران‌خودرو را برعهده داشت و در این سال‌ها سایت‌های متعدد تولید خودرو در کشورهای دیگر از جمله ونزوئلا، سوریه و برخی کشورهای آفریقایی به راه افتادند. اما ایران خودرو در همین مدت با بدهی‌های بسیار زیادی روبرو شد.
بعد از منطقی، «جواد نجم‌الدین» در بهار 88 و در دولت محمود احمدی‌نژاد مدیرعامل ایران‌خودرو شد. او در سال 65 به عنوان کارمند نمونه خودروسازی انتخاب شده بود و بعد از آن نیز مدیریت برخی از شرکت‌های سایپا و ایران خودرو مانند مگاموتور سایپا را بر عهده داشته‌است. تیراژ تولید خودرو در این دوره رشد زیادی پیدا کرد اما با رسیدن به دوران تحریم، دوباره به افت سنگینی رسید.
در سال 91، تحت تاثیر تحریم‌ها و افزایش هزینه‌ها به خاطر اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ‌ها تولید خودرو به شدت کاهش یافت، تقریبا نصف شد و به 606 هزار و 371 دستگاه رسید.
بعد از نجم‌الدین، «هاشم یکه‌زارع» در شهریور 92 روی کار آمد. او پیش از آن نیز سال‌ها در صنعت خودروی ایران کار کرده بود و 12 سال مدیرعامل شرکت سایپادیزل بود.
دوران مدیریت او بر ایران‌خودرو، بسیار تحت تاثیر روابط بین‌الملل ایران بود. در سال 93، با اجرای برجام، شرکت های رنو و پژو قراردادهای جدیدی با خودروسازان داخلی بستند. تولید خودروهای جدید آغاز شد و چهره شهرها با محصولات جدید به خصوص از سوی رنو تغییر کرد. اما در سال 97 با خروج رنو و پژو از ایران و شدت گرفتن مجدد تحریم‌ها، اوضاع سخت ایران خودرو و توقف تولید برخی از مدل‌ها شروع شد.
در نهایت یکه‌زارع در مردادماه 98 در دفتر کار خود بازداشت شد و صندلی مدیرعامل بزرگترین خودروساز خاورمیانه به «فرشاد مقیمی» رسید.
مقیمی متولد سال 55 است و پیش از این معاونت امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت را بر عهده داشت. او مسئولیت‌های دیگری همچون معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را در کارنامه خود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/190251/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علت عدم تخصیص خودرو به برخی متقاضیان/ نتایج خودروهای فرسوده این هفته اعلام می‌شود

قیمت باورنکردنی خودرو در افغانستان/ سانتافه 1.7 میلیارد تومان!

رشیدی کوچی: در کجای دنیا 171 درصد، عوارض خودرو گرفته می‌شود؟ / دولت اگر می‌خواهد قیمت خودرو ارزان نشود، به طور رسمی اعلام کند

لایحه واردات خودروی کارکرده زیر پنج سال ساخت تصویب شد

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو/ قرعه‌کشی خودروها تمام شد؛ حالا امکان افزایش قیمت‌ها وجود دارد

کاهش قیمت خودرو سراب بود/ وزارت صمت و خودروسازها برای گران کردن توافق کردند؛شورای رقابت را سر کار گذاشتند

نتایج نوبت‌بندی خودروهای فرسوده مشخص شد

سرکیسه کردن مردم با نحوه عرضه خودرو/ وزارت صمت به مدیر فروش شرکت‌های خودروساز تبدیل شده است

معجون قیمت‌گذاری دستوری در خودرو

بازندگان بازار‌خودرو

حقوق ورودی خودروهای سواری اعلام شد

ایران خودرو،سایپا و پارس خودرو؛ فقط یک قدم تا ورشکستگی کامل

اخطار شورای رقابت به خودروسازان برای تغییر قیمت‌ها

احیای پروژه احمدی‌نژاد در ونزوئلا؛ ازسرگیری تولید خودرو توسط دولت رئیسی!

کلاف سردرگم صنعت خودرو

ابطال ممنوعیت واردات خودرو بالای 40 هزار دلار

کیفیت؛ حلقه گمشده صنعت خودروسازی کشور

شورای رقابت، نسخه اقتصاد اسلامی برای صنعت خودرو پیچیده است؟

خرداد تمام شد و خبری از تحویل خودروهای وارداتی نشد/ وزارت صمت نمی‌خواهد پاسخگو باشد؟

قیمت شیشه خودرو هم میلیونی شد

دومینوی رانت خودروهای ممنوعه؟

ایران‌خودرو چگونه مجبور شد پول مشتریان را پس دهد؟

ضرر خودروسازان، نارضایتی خریداران

وزیر صنعت: در حوزه خودرو، مردم از شرایط موجود ناراضی هستند

زیر پوست وارادات خودروی کارکرده با ارز خودتون!

شرایط جدید گمرک برای ورود موقت خودروی سواری به کشور/ تصویب آیین‌نامه واردات کامیون کارکرده

معاوضه نیسان آبی با گوشت قرمز در آفریقا!

بازگشایی سامانه یکپارچه خودرو برای 3 درصد از باقی ماندگان مرحله دوم در شهریور ماه

ضوابط خرید خودرو توسط دستگاه های اجرایی اصلاح شد/ ممنوعیت خرید هرگونه خودرو سواری خارجی توسط ادارات

شرایط جدید واردات خودرو اعلام شد

هفت مهمان خارجی بازار خودرو

شورای رقابت علیرغم دستور رئیسی از مصوبه خود عقب‌نشینی نکرد

چه کسی مسئول قانونی قیمت گذاری خودرو است‌؟/ با تکیه بر آرزوها، نمی‌توان کشور را سر و سامان داد

نمایش مسخره ای به نام واردات خودرو؛ وعده 200 هزار خودرو به مردم ایران دادند و تنها 280 دستگاه وارد کردند!

«نه» شورای رقابت به فرمان رئیسی

ماجرای استعفای اعضای شورای رقابت بعد از دستور رئیسی چیست؟

صنعت خودرو در چنگ دولت

شورای رقابت به جای حمایت از منافع مردم،‌ از گران‌فروشی مونتاژکاران دفاع کرد

توپ واردات خودروهای کارکرده در زمین دولت

رئیس سازمان استاندارد: محموله خودروهای وارداتی را متوقف نکرده‌ایم

خبر مهم برای متقاضیان جایگزینی خودروهای فرسوده

وقتی 207 ثبت نام می‌کنی، اما 206 تحویل می‌گیری!

آغاز طرح فروش فوری تارا اتوماتیک ویژه سامانه یکپارچه ازسوی ایران خودرو (+جدول فروش)

قیمت جدید لاستیک دولتی اعلام شد

ترخیص اولین نمونه های خودروی وارداتی غیر چینی از گمرک (+عکس و مشخصات خودرو)

فعال بازار خودرو: با استانداردهای ما پورشه، بنز و ب‌ام‌و هم رد می‌شوند!

«خودی»ها پشت فرمان واردات؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران: تا این لحظه هیچ آیین‌نامه‌ای درمورد واردات خودرو از سوی دولت ارائه نشده است

واردات خودرو پشت‌ چراغ‌قرمز ارز

مجوز «واردات خودرو توسط جانبازان» با تعرفه صفر ابلاغ شد