آریا بانو

آخرين مطالب

فرسودگی 92 درصد از موتورسیکلت‌های تهران اقتصادی

فرسودگی 92 درصد از موتورسیکلت‌های تهران
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / معاون هماهنگ کننده پلیس راهور فراجا گفت:‌ اکنون از چهار میلیون موتورسیکلت موجود در تهران، حدود 92 درصد فرسوده و بخشی از آنها حتی فاقد مشخصات هویتی برای اعمال قانون و جریمه هستند.
سردار محمدباقر سلیمی در پاسخ به پرسشی درباره قاطعیت در برخورد با موتورسیکلت‌های متخلف، اظهار کرد: در حوزه ناهنجاری‌های رانندگی و تخلفات، همواره نگاه‌ها به سمت پلیس معطوف است و این انتظار وجود دارد که پلیس به تنهایی قادر به برخورد با این پدیده باشد.
وی ادامه داد:‌ این نوع نگرش را نادرست و اشتباه ارزیابی کرد و افزود: برای ایجاد هنجارسازی در رانندگی، ضروری است که دیگر شرکای اجتماعی، شامل دولت، شهرداری‌ها و متولیان صنعت، به همراه مجموعه‌های قانون‌گذار و ناظر بر اجرای قانون، به وظایف خود عمل کنند.
معاون هماهنگ کننده پلیس راهور فراجا تاکید کرد: با وجود قوانین واضح و روشن، با عقب‌ماندگی شدیدی در بخش‌های مختلف زیرساختی و فرهنگی مواجه هستیم. تا زمانی که عرضه و تقاضا به تعادل نرسند و ناترازی‌ها در حوزه حمل و نقل برطرف نشوند، نمی‌توان صرفاً با اقدامات پلیسی در مقابل موتورسیکلت‌های متخلف و هرگونه ناهنجاری در رانندگی، به طور موثر مقابله کرد.
بازار
چرا مجازات بازدارنده نیست؟
معاون هماهنگ کننده پلیس راهور فراجا در ادامه، در پاسخ به سوالی پیرامون بازدارندگی مجازات تخلفات رانندگی، گفت: در حوزه حق قانونی مجموعه پلیس راهور، شاهد عقب‌ماندگی هستیم.
سردار سلیمی با تاکید بر اینکه جرایم رانندگی متناسب با شرایط، اصلاح و بازدارنده نشده‌اند، تشریح کرد: مطابق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389، میزان جرایم رانندگی باید متناسب با نرخ تورم سالانه افزایش می‌یافت اما این امر قانونی محقق نشد.
به گفته این مقام انتظامی، به طور قطع، در این سال‌ها قانونگذاران و مجریان قانون، ملاحظاتی داشته‌اند؛ اما نتیجه‌ تعویق در به‌روزرسانی جرایم تخلفات رانندگی، از بین رفتن خاصیت بازدارندگی آنها بوده است.
جایگاه قابل توجه موتورسیکلت‌ها در معادلات اقتصادی و اجتماعی
سردار سلیمی در پاسخ به پرسشی در مورد جایگاه موتورسیکلت‌ها در معادلات اقتصادی و اجتماعی، گفت: در طول چند دهه اخیر، به دلیل فقدان توسعه کافی حوزه حمل و نقل، جایگاه موتورسیکلت‌ها در معادلات اقتصادی و اجتماعی، به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران، افزایش یافته و تقریباً به شاهرگ و نبض حمل و نقل تجاری و اقتصادی تبدیل شده است.
وی با اشاره به اینکه 2 دهه پیش، در قلب بازار، شرکت‌های حمل و نقل وانتی فعال بود و جابه‌جایی‌های تجاری را انجام می‌دادند، افزود: اما در سایه فقدان توسعه شهری و نوسازی ناوگان وانتی، این شرکت‌ها رفته‌رفته از بین رفتند و موتورسیکلت‌ها جایگزین آنها شدند؛ به طوری که امروز، نبض حمل و نقل بازار را به دست گرفته‌اند.
معاون هماهنگ کننده پلیس راهور، همین شرایط را بر حوزه حمل و نقل مسافری نیز حاکم دانست و گفت: بر اساس ماده 8 قانون هوای پاک، دولت از سال 1396 مکلف بود که هر ساله 10 درصد از موتورسیکلت‌ها را با انواع برقی جایگزین کند که در صورت اجرا، امروز حدود 80 درصد موتورسیکلت‌های برقی بودند.
وی به یک تکلیف قانونی دیگر نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون، تا سال 1404 (امسال)، باید 50 درصد جابه‌جایی‌ها توسط حمل و نقل عمومی صورت پذیرد، در حالی که در شهری با تجهیزات تهران، این میزان در حال حاضر کمتر از 13 درصد است.
هزینه تخلف تا چه میزان باید افزایش یابد؟
سردار سلیمی نگاه صرفاً جریمه‌ای به موضوع تخلفات رانندگی به خصوص در بخش موتورسیکلت‌ها را بازدارنده ندانست و افزود: تقریباً 90 درصد رانندگان قانون مدار و در مسیر قوانین حرکت می کنند و صرفاً 10 درصد بر تخلف و رفتار ناهنجار اصرار دارند.
وی یکی از مهم ترین ابزار بازدارندگی را احساس نظارت مستمر پلیس بر رفتار این قشر عنوان کرد و گفت: باید متخلفان در هر لحظه احساس کنند در رصد پلیس قرار دارند و این مسئله نیز مستلزم تامین نیازهای پلیس به خصوص در حوزه تجهیزات هوشمند و دوربین‌های نظارتی است.
این مقام پلیس راهور تاکید کرد: باید هزینه تخلف متناسب با شرایط روز تغییر کند تا سنگینی مجازات باعث شود افراد حتی تصور تخلف را نیز در سر نداشته باشند.
وی گفت: سال گذشته 170 میلیون تخلف رانندگی ثبت شد که حدود 15 درصد آن مربوط به موتورسیکلت‌ها بود؛ بنابراین مسئله رفتارهای ناهنجار موتورسیکلت‌ها بسیار جدی است که نیازمند نگاهی همه جانبه از جمله تغییرات زیرساختی، افزایش بازدارنده هزینه تخلف، اجرای دقیق قانون و در نهایت نظارت پلیس است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1395092/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر به تاریخ؛ «آیت الله جنتی و صادق خلخالی» در تحصن دانشگاه تهران؛ سال 1357/ عکس

سفر به تاریخ؛ «سهراب سپهری» نوجوان در حال نقاشی؛ دهۀ 1320/ عکس

درویش: نظری جویباری گفت استقلال 1900 میلیارد بدهی دارد، ما هم صد یا دویست میلیارد بدهی داریم

کارشناسی داوری بازی نفت آبادان و شهرداری نوشهر

حواشی جنجالی و درگیری های باورنکردنی بازی نفت آبادان و شهرداری نوشهر

کارشناسی داوری بازی استقلال و پیکان

جباری در نقش ژنرال؟ داستان قلعه نویی با جباری تکرار می شود؟

کارشناسی داوری بازی نساجی و گل گهر

حواشی جنجالی بازی نساجی و گل گهر

این صدا را جدی بگیرید؛ شنیدن ضربان قلب روی بالش چه معنایی دارد؟

خداداد عزیزی: من سپر بلای بازیکنان تراکتور هستم تا اجازه ندهم حاشیه وارد باشگاه بشود

شوخی پیامکی سید مهدی رحمتی با خداداد عزیزی

هادی شکوری مربی استقلال: بازیکنان پتانسل و کیفیت بالایی دارند و واقعا دلم سوخت که جایگاه باشگاه این است

صحبت های هادی شکوری درباره تاثیر فنی و روحی مجتبی جباری روی بازیکنان استقلال

هادی شکوری: چون بازیکنان استقلال در هتل سیروس دین محمدی را دیدند پیش از بازی به سمت او نرفتند

صحبت های خداداد عزیزی درباره درگیری لفظی با یحیی گل محمدی

صحبت های خداداد عزیزی درباره جنجال های وی ای آر در بازی فولاد و تراکتور

یادگار عثمانی‌ها در تهران که همچنان نامش زنده است

خداداد عزیزی: چه کسی گفته است بازیکنی که سی میلیارد می گیرد باید فحش ها را تحمل کند

صحبت های یحیی گل محمدی درباره درگیری لفظی با خداداد عزیزی

واکنش یحیی گل محمدی به شایعات نقل و انتقالاتی فولاد

حواشی بازی ملوان و سپاهان

واکنش یحیی گل محمدی به شایعه پیشنهاد مربیگری استقلال و پرسپولیس در نیم فصل

آنچلوتی سرمربی برزیل تا جام جهانی

کارشناسی داوری ملوان - سپاهان

یحیی گل محمدی سرمربی فولاد: برای برد مقابل تراکتور به میدان آمدیم

توضیحات خسروی درمورد وقفه طولانی بازی فولاد-تراکتور

گفتگو بی‌پرده با حبیبی‌نژاد، ستاره تازه شناخته شده لیگ!

قطع برق تمرین اتلتیکومادرید را خراب کرد!

اینفوگرافیک هفته گذشته فوتبال ایران

حواشی جنجالی بازی فولاد یک - دو تراکتور

کارشناسی داوری بازی فولاد و تراکتور

استاندار هرمزگان: در حادثه بندر رجایی 22 مفقودی داریم

زندگی بزرگان/ شهیدی که به خاطر یک مادر قید تیم ملی را زد!

سرایت فساد از خواص به مردم و سرایت صلاح از مردم به خواص

راز خوشمزه شدن ماکارونی

چه‌جوری نقاط قوت و ضعف خودمان را بشناسیم؟

اسکلت روباتیک پیشرفته پوشیدنی

اولین بخشش خدا چیست؟

مربی الاهلی: ما ترسی از الهلال نداریم

ژسوس: قدرت عربستان در فوتبال آسیا بازهم ثابت شد

انتقاد تند میثاقی به فدراسیون و سازمان لیگ

تعریف و تمجید میثاقی از علیرضا بیرانوند

کنایه میثاقی به قطع شدن VAR در فولاد آره‌نا

میثاقی: رأی شجاع اصلا عادلانه نبود

توضیحات خبیری در مورد قطعی VAR مقابل تراکتور

یحیی یک فصل دیگر در فولاد!

منتقدی در لباس دلقک؛ پای کریم شیره‌ای چطور به دربار ناصرالدین شاه باز شد؟

از من ترسیدی بادیگارد آوردی

پژمان بازغی مهمان رسانه تصویری «آن» شد