آریا بانو

آخرين مطالب

علی عطشانی از همکاری با وال کیلمر فقید گفت؛ هنرمندی متعهد و باهوش بود فرهنگی هنری

علی عطشانی از همکاری با وال کیلمر فقید گفت؛ هنرمندی متعهد و باهوش بود
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مهر / علی عطشانی نویسنده و کارگردان سینما از تجربه همکاری با وال کیلمر که به تازگی درگذشته است در فیلم سینمایی «اولین تولد» گفت و تعهد کاری و احساس مسئولیت وی را ستود.
علی عطشانی نویسنده و کارگردان سینما که در فیلم سینمایی «نخستین تولد» به عنوان اولین تجربه کارگردانی اش در فضای هالیوود با وال کیلمر همکاری داشته است درباره چگونگی حضور این بازیگر سینما در فیلمش گفت: وقتی خبر درگذشت این بازیگر را شنیدم، به سال 2017 بازگشتم؛ سالی که در حال آماده‌سازی اولین فیلم هالیوودی خود بودم. از آنجا که این پروژه یک فیلم «یونیون» محسوب می‌شد - تفاوت فیلم‌های یونیون و ایندیپندنت در هالیوود این است که در فیلم‌های یونیون تمام عوامل باید عضو اتحادیه‌های مربوطه باشند - بازیگران نیز باید حتماً عضو اتحادیه بازیگران هالیوود (SAG-AFTRA) می‌بودند و تولید فیلم ملزم به رعایت قوانین این اتحادیه بود.
وی ادامه داد: من تمایل داشتم از یک بازیگر «اِلیت سوپراستار» یا «استار پلاس» در فیلمم استفاده کنم. دستیاران و مدیران، بازیگران زیادی را به من معرفی کردند اما در نهایت به وال کیلمر رسیدیم. شاید نام این هنرمند در ایران چندان شناخته‌شده نباشد اما در آمریکا او بازیگری بسیار سرشناس و محبوب بود. پس از مذاکرات قرارداد با خودش، نماینده‌اش و مدیر برنامه‌اش، فیلمنامه را مطالعه کردند و با رقم معقولی به توافق رسیدیم.

آریا بانو


عطشانی یادآور شد: همه چیز به خوبی پیش می‌رفت؛ جلسات خوانش متن، انتخاب لباس، طراحی گریم و حتی انتخاب لوکیشن‌ها انجام شده بود و تقریباً تمام بازیگران اصلی را نیز انتخاب کرده‌بودیم. تنها 10 روز به شروع فیلمبرداری مانده بود که ناگهان ایمیلی از نماینده‌ این بازیگر دریافت کردم مبنی بر اینکه او به دلیل عود کردن بیماری‌اش و از دست دادن قدرت تکلم، امکان حضور در پروژه را ندارد.
کارگردان «رویای کاغذی» با اشاره به تلاشی که برای حضور کیلمر در فیلمش داشته است، بیان کرد: با توجه به قوانین سختگیرانه‌ اتحادیه بازیگران، جایگزینی یک هنرمند در سطح او در کمتر از 10 روز تقریباً غیرممکن بود. می‌دانستم اگر او را از دست بدهیم، عملاً هیچ بازیگر اِلیتی برای این نقش نخواهیم داشت. تمام عوامل فیلم در استرس به سر می‌بردند و نمی‌دانستیم چه باید بکنیم. آن شب، پس از دریافت ایمیل، نامه‌ای شخصی برای خود بازیگر و نماینده‌اش نوشتم. در این ایمیل توضیح دادم که من یک کارگردان مهاجر از ایران هستم و این اولین فیلم من در هالیوود محسوب می‌شود. همچنین گفتم که با توجه به قوانین اتحادیه، اگر او کنار بکشد، امکان جایگزینی وجود ندارد و پروژه با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد. از او عذرخواهی کردم و با احترام به شرایط بیماری‌اش، پیشنهاد دادم که اگر موافق باشد، می‌توانیم با تغییراتی در برنامه‌ریزی‌ها، کار را ادامه دهیم به این ترتیب که با کاهش روزهای فیلمبرداری او، فشرده‌تر کردن سکانس‌هایش، استفاده از تکنیک «لب‌زنی» برای دیالوگ‌ها و دوبله‌ آنها در مرحله پساتولید، طراحی میزانسن به گونه‌ای که نیاز به حرکت زیاد نداشته باشد و حتی استخدام آمبولانس و پرستار در طول حضور او در صحنه شرایطی را فراهم کنیم که او بتواند در این پروژه حضور داشته باشد.
وی مطرح کرد: این ایمیل آخرین تلاش من بود. فردای آن روز، خودش شخصاً پاسخ داد، موضوعی که برایم بسیار جالب بود، چرا که با وجود حال نامساعدش، اصلاً لازم نبود چنین تصمیمی بگیرد. او به راحتی می‌توانست با استناد به بند فورس ماژور قرارداد، از همکاری انصراف دهد و دستمزدش را پس بدهد. اما با تواضع و مهربانی پذیرفت و تنها خواستار کاهش روزهای فیلمبرداری شد. ما نیز به همین ترتیب عمل کردیم و در کمترین تعداد روز ممکن، فیلمبرداری صحنه‌هایش را به پایان رساندیم. تمام سکانس‌هایی که از او در فیلم می‌بینید، با تکنیک لب‌زنی اجرا شده و در مرحله پساتولید دوبله شده‌اند. همچنین صحنه‌ها را طوری طراحی کردیم که او عمدتاً در حالت نشسته باشد و نیاز به حرکت زیاد نداشته باشد.

آریا بانو


عطشانی درباره این تجربه همکاری عنوان کرد: روز اول حضورش در صحنه را هرگز فراموش نمی‌کنم. به شدت لاغر شده بود و متوجه حرف زدنش نمی شدیم و صدایش به خس‌خس افتاده بود به حدی که به سختی می‌شد صحبت‌هایش را فهمید. حتی راه رفتن برایش دشوار بود. وقتی پای آینه گریم رفتم تا از او تشکر کنم، کاملاً مشخص بود که با چه سختی خود را به صحنه رسانده است.
کارگردان «لوتریا» در پایان با اشاره به تعهد کاری وال کیلمر اظهار کرد: برای من جالب بود که برایش اینقدر مهم بود که یک فیلم را به مشکل نیندازد. با وجود تمام دردها و محدودیت‌های جسمی‌اش آمد و همکاری کرد. او بازیگر باهوش و انسان شریفی بود و هر نکته‌ای را سریع متوجه می‌شد و با دقت اجرا می‌کرد. اما مهم‌تر از همه، این لطف او بود که اجازه نداد اولین تجربه‌ یک فیلمساز مهاجر در هالیوود به خاطره‌ای تلخ تبدیل شود. خدا رحمتش کند.
وال کیلمر، بازیگر فیلم‌های «بتمن برای همیشه»، «درها»، «سنگ قبر»، «تاپ گان» و «مخمصه» هفته گذشته در لس‌آنجلس درگذشت. وی که 65 سال داشت، چند سالی بود از سرطان گلو رنج می‌برد و به گفته دخترش علت درگذشتش ذات‌الریه بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1384753/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر در زمان؛ «فوزیه در یک مهمانی رسمی در مصر»؛ دهه 30/ عکس

سفر در زمان؛ «صیاد شیرازی در مراسم عروسی اش»؛ سال 1348/ عکس

کارشناسی داوری دیدار گل گهر - استقلال

کارشناسی داوری دیدار هوادار - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار تراکتور - ملوان

کارشناسی داوری دیدار پرسپولیس - سپاهان

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: بهترین بازی برای من دربی 3-2 نبود، بازی السد بود که با ژاوی آن ها را حذف کردیم

واکنش علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال به عکسی مشترک با فرهاد مجیدی

واکنش علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال به فحاشی ها علیه علیرضا بیرانوند

علیرضا منصوریان : باید بقیه بازیکنان خودمان را از نظر بدنی به سطح ستاره‌های تیم ملی برسانیم

آیا بیماری هموفیلی قابل درمان است؟

ستاره النصر مقابل استقلال حالا گل خالی نمی‌زند! ‏

علیرضا منصوریان : به نظرم تراکتور قهرمان می‌شود اما در فوتبال هیچ چیزی بعید نیست

دفاعیه یحیی درباره وقت‌کُشی: بلد نیستیم

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: موسیمانه واقعا من را سورپرایز کرد

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: اصلا قبول ندارم که می‌گویند برخی بازیکنان در حد تیم نیستند

علیرضا منصوریان: 700 هزار دلار در زمان سعادتمند طلبکار بودم، که به باشگاه بخشیدم

علیرضا منصوریان: مجتبی جباری را به عنوان یک سرمایه بزرگ نباید الان بسوزانیم

کارتال: یک پرسپولیس جدید می‌سازم

گل‌محمدی: از حالا به فکر تراکتور هستم

پاستورلو: مطمئنم طارمی خیلی به اینتر کمک می‌کند!

شادی بازیکنان و کادر فنی فولاد با هواداران پس از برتری مقابل شمس آذر

حمایت علیرضا منصوریان از بازیکنان استقلال و کاپیتان های تیم

یعقوب لیث صفاری؛ آهنگری که شاه شد / وقتی عیاران، علیه خلفای عباسی بسیج شدند

علیرضا منصوریان: موسیمانه خیلی خوشحال بود که با این قرارداد وارد فوتبال ما شد

تغییرات پرتعداد و عجیب استقلال از زبان علیرضا منصوریان پیشکسوت باشگاه

ماجرای دیر رسیدن علیرضا منصوریان به جلسه پیشکسوتان استقلال

حمایت علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال از سیدحسین حسینی

شوخی علیرضا منصوریان با مهدی توتونچی؛ چرا شما چایی می‌خورید ؟ برای من هم بریزید!

کل‌کل جالب رئال و بارسلونا علیرضا منصوریان با مهدی توتونچی

گل اول النصر به القادسیه توسط مانه

گل دوم القادسیه به النصر توسط اوبامیانگ

خاطره جالب علیرضا منصوریان از دعوای شدید و قهر با برادر پرسپولیسی‌اش

مدیرعامل تراکتور و یک پیام فرهنگی بعد از صدرنشینی!

احساس یک زن هیچوقت دروغ نمی‌گوید

تصنیف دل انگیز «شب» از استاد غلامحسین بنان

مدارس این شهرها فردا تعطیل شد

زن ذلیل جاش تو بهشته!

با خدا رفیق بشیم!

لحظات دلهره‌آور دوچرخه سواری روی باله توربین بادی

تا حالا درون ناقوس ساعت را دیده بودید!

حرکت جالب هم محله ای ها در میشیگان ؛ خودتان ببینید!

طرز تهیه یک غذای خوشمزه از امپراطوری عثمانی

علائم کمبود مواد مغذی در کودکان

یه آموزش عالی برای بچه ها، گوش گیر زمستونی

سفر به هر کدام از سیارات منظومه شمسی چقدر طول می‌کشد؟

سحابی rim با فاصله‌ی 4 هزار سال نوری از زمین

جملاتی دردناک از کتاب های داستایوفسکی

شعر ترکی استاد شهریار

باز هم جنجال خشم کونته؛ این چه وضع مدیریت است!