آریا بانو

آخرين مطالب

کارگردان «آواز باد»: مستندسازی یعنی عشق و رهایی اقتصادی

کارگردان «آواز باد»: مستندسازی یعنی عشق و رهایی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مهر / نشست نقد و بررسی فیلم مستند سینمایی «آواز باد» به کارگردانی سودابه بیضایی در گروه «هنروتجربه» برگزار شد.
نشست نقد و بررسی فیلم مستند سینمایی «آواز باد» به کارگردانی سودابه بیضایی و تهیه کنندگی سودابه بیضایی و امیر سیدزاده شامگاه سه شنبه 14 اسفند با حضور کارگردان، محمدرضا لطفی منتقد سینما و هنگامه صفایی پور مجری طرح در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
بازار
در ابتدای این نشست، سودابه بیضایی کارگردان فیلم در رابطه با سوژه و دلیل انتخاب آن گفت: من دوستی داشتم که مرا به خانه استاد طاهر یارویسی که از نوازندگان مطرح تنبور آن منطقه هستند، دعوت کرد. ما برای دیدن ایشان و اینکه شاید بتوان از زندگیشان یک بیوگرافی ساخت، به آنجا رفتیم. اما وقتی به آنجا رفتم به این نتیجه رسیدم که ساخت یک بیوگرافی به این شکل که بخواهم دوربین به‌کار بگیرم و با ایشان سوال و جواب کنم، از نظر روند ساختاری برایم جالب و جذاب نخواهد بود. در این سفر متوجه شدم که دختر خانمی به نام پگاه از تهران می‌آید و نزد استاد تنبور آموزش می‌بیند و در انجام امور و کارها به استاد و همسرش کمک می‌کند. اینجا بود که مسئله برای من جالب شد. بنابراین به تهران بازگشتم، پگاه را دیدم و در واقع این فیلم به ارتباط پگاه و استاد طاهر یارویسی مربوط است و در کنارش به بیوگرافی استاد نیز پرداخته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ساخت این مستند 2 سال طول کشیده است، افزود: لذت ساخت این مستند برای من در مسیری است که طی کردم و پروسه و مسیر ساخت برای من بسیار جالب‌تر از محصول نهایی است. من دوست داشتم که به وجه هنری کار استاد بپردازم.
بیضایی در مورد تفاوت جایگاه بازیگری و مستندسازی برای خودش عنوان کرد: در مستندسازی بیشتر به من خوش می‌گذرد، چون وقتی بازیگر هستیم، باید یک زندگی روتین و خیلی برنامه‌ریزی‌شده داشته باشیم. اما من دوست دارم دوربینم را بردارم، به سفر بروم و فیلم بسازم. این احساس رهایی که در مستندسازی دارم برایم بسیار جذاب است و اینکه می‌توانم از دریچه جهان خودم یک موضوع را نشان دهم. در واقع، بازیگر جزئی از خلق یک اثر است، اما وقتی پشت دوربین هستید، تمام جهان ذهنتان را می‌توانید به تصویر بکشید.
محمدرضا لطفی منتقد و کارگردان سینما نیز در این نشست با اشاره به اینکه فیلم مستند سه نقطه یا سه ضلع دارد که شامل فیلمساز، اتفاق و سوژه است، بیان کرد: بهترین شکل مستند سینمایی این است که این سه نقطه یا سه ضلع در یک راستا و در یک مسیر حرکت کنند و این اتفاقی است که به نظرم در «آواز باد» افتاده است. اما در این شکل از مستندسازی، فیلمساز نمی‌تواند به سوژه خیلی نزدیک شود و این مسئله عامدانه است، چرا که اگر شما ورود بیش از اندازه به سوژه پیدا کنید در واقع در اتفاق و سوژه دخالت کرده‌اید.
وی با اشاره به اینکه اولین و مهم‌ترین گام در ساخت یک مستند، تولید یک فیلم خوب است، گفت: برای فیلمسازی که عاشق حرفه‌اش است و اثرش را با بودجه شخصی خودش می‌سازد، نه پول دولت و ارگان خاصی، اساسا فکر کردن به اینکه قرار است چه کنیم یا اثر کجا قرار است نمایش داده شود، بسیار بی‌معنی است. به همین دلیل است که برخلاف سینمای داستانی و حرفه‌ای امروز، در فیلم‌های مستند و کوتاه همچنان این وجه آرتیست بودن وجود دارد و دست فیلمساز برای خلاقیت نشان دادن و بروز آن وجه آرتیستی‌اش بازتر است.
هنگامه صفایی‌پور، مجری طرح فیلم، نیز در مورد تجربه همکاری با سودابه بیضایی عنوان کرد: «آواز باد» تجربه خوبی بود. مستندسازی پر از چالش است و مستندساز باید عاشق باشد، چون توجیه مالی و حمایت مالی به آن معنا وجود ندارد و زمانی که می‌گذارید فقط عشق می‌خواهد که خانم بیضایی داشت.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1368676/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آموزش گام به گام طرز تهیه ایناری سوشی (ایناری زوشی)؛ سوشی گیاهی ساده و خوشمزه

ترانه‌ای که تاریخ ایران را لرزاند

اولین اختراعات ایرانیان چیستند؟

گل سوم رئال مادرید به رئال سوسیداد توسط اورلین چوامنی

گل چهارم رئال سوسیداد به رئال مادرید توسط میکل اویارزابال

جواهر آرسنال بعد از 3 ماه برگشت و گل زد

گل اول آرسنال به فولام در دقیقه 37 توسط میکل مرینو

گل اول ناتینگهام فارست به منچستریونایتد توسط آنتونی الانگ

گل اول رئال سوسیداد به رئال مادید توسط آندر بارِنِچِئا

گل اول رئال مادرید به رئال سوسیداد توسط اندریک

گل دوم رئال سوسیداد به رئال مادرید توسط داوید آلابا

گل سوم رئال سوسیداد به رئال مادرید توسط میکل اویارزابال

گل دوم رئال مادرید به رئال سوسیداد توسط جود بلینگام

شروع عالی سوسیداد؛ رئال گل خورد، لونین لایی!

مارکا؛ سپاهان برای قهرمانی بن یدر را آورد

از نماز جمعه نصر تا جشن عید فطر؛ اتحاد زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران

جانباز 70درصد «قهرمان چاکتن» از مازندران به همرزمان شهیدش پیوست

چرا سرگذشت بیشتر «فراعنه زن مصری» در تاریخ ثبت نشده‌ است؟

خروج توده 7 کیلویی از شکم بیمار آملی

ماهی‌های قرمز را رها نکنید...

نقره داغ شدن مراکز متخلف بهداشتی

داستانک/ زندگی دوباره

سوارز: برای گل زدن به رئال زندگی می‌کردم

پی‌اس‌جی بعد از 13 سال 2-0 عقب افتاد!‏

بسیج 70 هزار نفری تراکتور علیه قرمز و آبی

این دیکتاتور یک دستور پخت ویژه برای مار کبری داشت

بهروز دوباره حساب رحمت رسید!

بحث نقی با اوس موسی

نقی روی اوس موسی چاقو کشید!

اوس موسی تا دم مرگ رفت!

محافظ سید معروف به سپر سید

ربنایی که تاریخی شد

روایت تلخ لحظه شنیدن خبر شهادت سید مقاومت

روایت قرآنی گناه شنیع قوم لوط

اینجا جایی است که اگر به خطر افتاد...

وقتی بهار را می بینید، به یاد معاد باشید

این غذاها را دوباره گرم نکنید

صدای این ماهی کوچک به بلندی صدای هواپیما است!

ربات‌های انسان‌نما با هوش مصنوعی گام‌های طبیعی‌تر برمی‌دارند

عیدی ویژه پرسپولیس به مربیان و بازیکنان خارجی

بن‌یدر و اولین پیام برای هواداران سپاهان

دیکتاتوری که رقبای نظامی خود را می خورد

سفر به تاریخ؛ تاج الملوک، اشرف، شمس پهلوی در روز کشف حجاب؛ سال 1314

سپند امیرسلیمانی: مادرم پارتی بازی کرد تا پدرم در نمایشش بازی‌ام بدهد

سپند امیرسلیمانی خطاب به فرزند در راهش: تو جهان ما را تغییر دادی

سپند امیرسلیمانی: همیشه فکر می‌کردم بچه‌ام دختر است اما قرار است پسردار شوم

سختگیری‌های جالب پدر بازیگر سینما و تلویزیون

ارسطو ول کن آکواریون نیست!

ویدئوی جدید از خوانندگی رحمان و رحیم پایتخت

موزیک ویدئوی A Thousand Years از گروه لایرس کلاسیک