آریا بانو

آخرين مطالب

یک داستان خواندنی به روایت «کوزت‌های دهه شصتی» خانواده

یک داستان خواندنی به روایت «کوزت‌های دهه شصتی»
  بزرگنمايي:

آریا بانو - تسنیم /اگرچه مخاطب اصلی «کوزت‌های دهه شصتی» جوانان تعریف شده است، اما کتاب می‌تواند برای مخاطب نوجوان نیز خواندنی باشد و فرصتی که از رهگذر آن گریزی به زندگی پدر و مادرهای خود بزند.
تازه‌ترین اثر نشر معارف با حال و هوای طنز در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. مریم ابراهیمی شهرآباد در این کتاب که با عنوان «کوزت‌های دهه شصت» منتشر شده، با استفاده از فضای نوستالژیک دهه 60، روایتی داستانی از آن حال و هوا و سبک زندگی ارائه می‌دهد. نویسنده در طول داستان با اشاره به شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دو دهه 60 و 90، به مقایسه دو نسل که در واقع نمایندگانی از دو سبک زندگی متفاوت هستند، پرداخته است. عنوان کتاب نیز به صورت غیر مستقیم به شیوه‌ای تربیتی در دهه 60 اشاره دارد؛ «کوزت» که نمادی از فردی سخت‌کوش و زندگی در شرایط سخت است، در نظر عامه مردم به کودکان آن دهه گاه اطلاق می‌شود؛ کودکانی که در کوران جنگ متولد و بزرگ شدند و در کنار آن، روش تربیتی خانواده‌ها را که عموماً توأم با سختگیری بود، گذراندند. با این حال یادآوری آن روزگار به دلیل وجود محبت، صمیمیت و صداقتی که در جامعه حاکم بود، طی سال‌های اخیر بین عامه مردم به یکی از لحظات خوش تبدیل شده و گاه محصولات فرهنگی و اکسسوری‌های مرتبط با آن ایام نیز با اقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شده است.
طنز همیشه رابطه مستقیمی با شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه دارد و بیش از هر روش دیگری می‌تواند مخاطب را در خصوص مشکلات و معضلات موجود در جامعه به تفکر وا دارد. «کوزت‌های دهه شصت» دو نسل از جامعه ایران را مقایسه می‌کند. شخصیت‌های اصلی داستان به گونه‌ای پردازش شده‌اند که تناقض‌ها، شباهت‌ها، ارزش‌ها، ضد ارزش‌ها به خوبی تصویر شوند. نفیسه مادری 40 ساله با تحصیلات دانشگاهی از خانواده‌ای پرجمعیت دهه شصتی است که حالا خود صاحب دو فرزند است: سارای 18 ساله و کیای شش ساله. دغدغه‌های این مادر دهه شصتی و چالش‌هایی که با فرزندان خود دارد، نوستالژی دهه شصت را در ذهن او زنده می‌کند. خاطرات کودکی و نوجوانی‌اش را برای دخترش سارا تعریف می‌کند.

آریا بانو

«بیماری اجتماعی» که شهید مطهری نگران آن بود
سارا دختری سرزنده و شوخ‌طبع است، ماجراهای زندگی خودش را با دوران نوجوانی مادرش مقایسه و همذات‌پنداری می‌کند و حتی گاهی شیرینی خاطرات مادر را چنان در ذهن خود ترسیم و مجسم می‌کند که آرزو می‌کند ای کاش او هم یک نوجوان در دهه شصت بود و می‌توانست آن روزهای شیرین و خاطرات جذاب مادر را درک و لمس کند. نفیسه افشار روزمرگی‌های خود و ماجراهایی که با فرزندانش دارد، گریزی به گذشته و خاطرات خود در دهه 60 می‌زند. سارا به شدت مشتاق شنیدن این خاطرات است، او در حتی در اوج عصبانیت‌های مادر از او می‌خواهد خاطرات گذشته را برایش بازگو کند. سارا دختری شوخ و سرزنده است که نه خشم و غضب مادر او را می‌رنجاند و نه از عصبانیت‌های مادر دلخور می‌شود. او عاشق فضا و محیط و زمانی است که مادر در آن رشد کرده است. سارا اگرچه صفا و صمیمیت دهه 60 را درک نکرده اما با شنیدن خاطرات مادر، آن لحظات شیرین را پیش چشم خود مجسم می‌کند و لذت می‌برد. رابطه نفیسه و سارا دوستانه است. نفیسه مادر سخت‌گیری نیست و سارا هم فرزند چموشی نیست. در نهایت سادگی و صمیمیت، از موقعیت‌های خشم و عصبانیت، طنز می‌سازنند و می‌خندند و این لبخند را بر لب مخاطب داستان نیز می‌نشانند.
در حقیقت هدف نویسنده بیان این نکته است که گرچه دهه 90، دهۀ پیشرفت تکنولوژی و ارتباط‌های مجازی و گسترش شبکه‌های اجتماعی و پیدایش هوش مصنوعی است، اما لذت زندگی در دهه 60 (آن هم در اوج بحران‌های اقتصادی و تحریم‌ها و شرایط پس از جنگ تحمیلی و نبود امکانات و ... ) آرزوی نوجوان دهه هشتاد و نودی است. زندگی در محله‌های قدیمی شهر، خانه‌های ویلایی با حیاط‌هایی بزرگ و فرزندان زیاد و خانواده‌ای پرجمعیت و شلوغ، بازی با دختر همسایه و رفت و آمدها و خنده‌ها و شیرینی شب‌نشینی‌ها لذت‌های نابی که هیچ‌گاه نمی‌توان آن را در شهرک‌های حومۀ شهر و زندگی در آپارتمان‌های پنجاه شصت متری، خانوادۀ تک فرزندی و ارتباط‌های مجازی و ... پیدا کرد.
ابراهیمی در واقع تصویری از دوران شیرین توأم با سختی دهه 60 را به تصویر می‌کشد. داستان نوجوان و جوان‌هایی که با همه کمبودها و شرایط بد اقتصادی جامعه ایران در دوران پس از جنگ و نبود امکانات رفاهی و ... هیچ‌گاه دچار یأس و ناامیدی و افسردگی نشدند. سخت‌کوشی، تلاش، تحصیل علم، داشتن روحیه امیدواری و شادی و نشاط از ویژگی‌های جوان و نوجوان دهه 60 است که در داستان «کوزت‌های دهه شصت» سعی شده با زبان طنز به آن اشاره شود.
نکته قابل توجه در این داستان که سعی شده در لایه‌های زیرین به آن اشاره شود، احترام به والدین و حرف شنوی از آنهاست. نوجوان و جوان دهه 60، علی رغم سخت‌گیری‌های والدین، و حتی گاهی تنبیه‌ها، حرمت بزرگتر را حفظ می‌کرد و همیشه از آنها حرف شنوی داشت، موضوعی که شاید در جامعه کودک‌سالار فعلی ایران توجه چندانی به آن نشود.
فرزندان دهه 60، فرزندانی کم‌توقع بودند که با حداقل امکانات می‌ساختند، به قانون و قوانین خانواده پایبند بودند و به آن احترام می‌گذاشتند، اصول و ارزش‌ها را رعایت می‌کردند و از پدر و مادر و معلم و بزرگتر خود حرف شنوی داشتند و در عین حال فرزندانی شاد و سرزنده بودند. مرور خاطرات فرزندان دهه 60، نه تنها برای خود این نسل شیرین و جذاب خواهد بود بلکه این شیرینی را می‌توان به کودکان و نوجوانان دهه 80 و 90 هم منتقل کرد. داستان گرچه با زبان طنز است، ولی این مقایسه، خواننده خود را به تأمل و تفکر وامی‌دارد، که چرا در دهه 60 و اوج بحران‌ها و کمبودها و نبود امکانات و پدر سالاری‌ها، طعم شادی‌ها حقیقی بود و لبخندها عمیق و از ته دل؟
به گفته نویسنده؛ مقایسه نسل دهه 80 و 90، با نسل دهه 60، شاید یکی از دغدغه‌های مهم ذهن بنده بود که بتوانم آنرا به زبان طنز بیان کنم. سبک زندگی( زندگی در خانه‌های ویلایی و زندگی در مجتمع‌های مسکونی)، سبک معماری، تبدیل ارتباط‌های حقیقی به مجازی، نوع تحصیل خصوصاً در ایام کرونا، تعداد فرزندان، فضای مجازی، نوع آرایش و پوشش، نگهداری از حیوانات وحشی در منزل، ارتباط با همسایه، ارتباط با فامیل، ارتباط با معلم، فضای مدرسه، فضای خانه، نوع برخورد معلم با دانش‌آموز، نوع برخورد دانش‌آموز با معلم، ابزارهای کمک آموزشی، مقایسه علایق نوجوان دهه 80 و نود با دهه 60، وسایل بازی این دو نسل، خواسته‌ها، مراسم خواستگاری و ازدواج و ... همه از مواردی بود که بارها و بارها جنبۀ طنز بودن آن به ذهنم خطور کرده بود و دوست داشتم فرصتی پیش بیایید تا بتوانم دست به قلم شوم و در قالب داستانی طنز به این مقایسه این موارد در بین دو نسل بپردازم.
اگرچه مخاطب اصلی «کوزت‌های دهه شصتی» جوانان تعریف شده است، اما کتاب می‌تواند برای مخاطبان نوجوان نیز خواندنی باشد و فرصتی که از رهگذر آن گریزی به زندگی پدر و مادرهای خود بزنند. کتاب حاضر در فضایی که بازار نشر نوجوان پر است از آثار ترجمه که تناسبی با فرهنگ ایرانی اسلامی ندارند و خالی از نشانه‌های زندگی ایرانی هستند، می‌تواند نویدبخش تولد اثری متفاوت و الهام‌بخش باشد.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: مامان اجازه داد بنشینیم کارتن ببینیم که سر و کله‌ی علیرضا پیدا شد. جای هرکسی را مشخص کرد همین که آلارم ابتدایی برنامه کودک تمام شد و خانم رضایی در قاب تلویزیون ظاهر شد، سلام کرده نکرده باز گفت: «با شمام آره خودِ خود شما...» که من و فهیمه و محمدرضا و فاطی با هم گفتیم:« اَی بابا، بخدا عقبیم».
علیرضا اعتراض ما را که دید، هم تیمی‌اش را برای یاری خواستن، صدا زد. مامان زیر کرسی نیمه خواب بود و احمدرضا هم کنارش بیهوش شده‌بود. مامان از اینکه برای چنین امر مهمی در مقام قضاوت قرار گرفته بود از همان زیر کرسی بدون اینکه شاهد صحنه باشد باز حق را به خانم رضایی و علیرضا داد:« بَخینید بِرِد عقب کَلِه بِلید.» ... .
نشر معارف کتاب حاضر را در 180 صفحه و به قیمت 145 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1354454/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دره‌های بزرگ ماه تنها در 10 دقیقه شکل گرفتند

راهکاری نوین برای تقویت سیستم ایمنی و گوارش

شناسایی دانه‌های گرد و غبار به اندازه باکتری در یک رحم کیهانی

هنر زیستن در رمان «تا اکنونِ کودکی‌ام»

انتشار رمان جدید نویسنده برنده بوکر

بسته پیشنهادی کتاب درباره تاریخ انقلاب

روز سیاه فوتسال با فحاشی تند و عجیب!

یحیی گل‌محمدی استعفا داد

عربستان 30 میلیون یورو به پای یک مهاجم معمولی به باد داد

ستارپور نماینده رسمی بوکس ایران در WBC شد

یک برزیلی جشن چادرملو را خراب کرد

پیکه: از این بارسا یک نفر را هم انتخاب نمی‌کنم!

سپاهان با شکست پیکان انتقام گرفت

فلیک واقعیت تلخ را به پنیا گفت

عزیمت جوکوویچ به قطر

بختیاری‌زاده در تمرین استقلال شرکت نکرد

داستانی مهیج اما کاملا واقعی در «پیش‌مرگ» ​

نظر محسن رضایی راجع به «اسفند» چه بود؟

رویارویی جناب خان با مجری محبوب برنامه کودک

خاطره بازی با لوکیشن خانه ویلایی فیلم «بانو» با بازی خسرو شکیبایی

«پیر پسر» برگزیده جشنواره فیلم‌های ایرانی نیویورک شد

گزارشی از فتوکال و نشست خبری فیلم «ماریا»

مینا وحید: خود نقشم برایم جذاب نبود، بیشتر فیلمنامه را دوست داشتم

بهرنگ علوی: من انگشت کوچک بهروز وثوقی هم نمی‌شوم

بهرنگ علوی: در سکانس معروف «شاه نقش» سعی کردم مثل آقای پزشکیان راه برم!

تیزر رسمی فیلم «شمال از جنوب غربی» رونمایی شد

پاسخ ساناز سعیدی به سوالی در مورد زیبایی چهره اش

کرونا ویروسی چینی یا ویروس سیاسی آمریکایی؟/ کاریکاتور

«تهمورس پورناظری» و کنسرت ـ پرفورمنسِ «شیرین» روی صحنه

اجرای 101 ویولنسل نواز در پلکان مشهور هتل بریستول در ایتالیا

تیزر آهنگ جدید «پایان خوب» با صدای روزبه بمانی

بلاتکلیفی یک میلیون داوطلب برای نشستن روی صندلی معلمی

کشف خطوط لوله انتقال سوخت قاچاق در سواحل خلیج فارس

هشدار نارنجی کاهش محسوس دما در 28 استان

جزئیات جدید درباره سهمیه‌های کنکور

مرگ همزمان 5 عضو خانواده در این صحنه دردناک

عواقب بی توجهی به نماز

حکمت/ نشانه‌های فرد ریاکار از زبان امام علی (ع)

سرقت صندوق فروشگاه توسط زن جوان

نصب کتیبه‌های ویژه نیمه شعبان در حرم مطهر رضوی

یخ ساز قالبی با شلنگ آب!

حبه های نارگیلی؛ جایگزینی رژیمی برای قند

این ماهی مزه بهشت می ده

معرفی مواد ممنوعه خطرناک در مکمل‌های ورزشی

6 موردی که تازه مادرها باید بدانند

اقدامات فوری لازم پس از سکته قلبی

چگونه عمر خود را طولانی کنید

ساده ترین آموزش هفت سین امسال

انجام 2 میلیون کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی برای شناسایی مواد معدنی پنهان

جد پرندگان امروزی در قطب جنوب پیدا شد