3 میلیون دانش آموز تحت پوشش برنامه حمایت اجتماعی مدرسه محور
سیاسی
بزرگنمايي:
آریا بانو - ایسنا / مدیر گروه سیاست های حمایتی و مقابله با فقر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طرح حمایت اجتماعی جامعه محور، جامعه هدف مدارس ابتدایی و با تمرکز بر مدارس با فقر بالاست، گفت: تلاش میشود نزدیک سه میلیون دانشآموز بتوانند حمایتهایی شامل خدمات آموزشی تکمیلی، تغذیه روزانه دانش آموزان، مددکاری اجتماعی و توانمند سازی و حمایت از توانمندسازی خانواده بهره مند شوند.
سیدهادی موسوی نیک در کارگاه تخصصی سیاستگذاری فقرزدایی و رفاه در آینه آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشی از مشکلات نظام آموزشی و سلامت کشور ناشی از مسائل اقتصادی و فقر است گفت: کسری بودجه و محدودیتهای مالی وجود دارد بنابراین با حداقل هزینه ها باید کارهای اساسی انجام داد.
وی به طرح اتحاد اشاره کرد و افزود: در ماده 30 قانون برنامه هفتم اهداف نظام اجتماعی تعریف شده، فقر مطلق برداشته شود که تحقق آن مستلزم دستیابی به شرایط مطلوب اقتصاد کلان و پوشش حداکثری فقرا توسط دولت است.
مدیر گروه سیاست های حمایتی و مقابله با فقر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر 25/5 میلیون نفر جمعیت فقیر داریم که اگر دولت بخواهد آن ها را تحت پوشش قرار دهد و همانند مستمری که به نهادهای حمایتی می دهد، پرداخت کند حدود 450 همت در سال اول ( 1404) اعتبار نیاز است و برای خروج آن ها از فقر به 1600 همت منابع نیاز است.
موسوی نیک با بیان اینکه رفع فقر مطلق در برنامه هفتم بعید است و تمرکز بر آن دستاورد ملموسی نمیتواند برای دولت داشته باشد تاکید کرد: بهتر است بر اهداف دست یافتنی تمرکز کنیم که از جمله آن ارتقای تغذیه، بهبود کیفیت آموزشی و کارآمدسازی حمایتهاست.
وی با بیان اینکه اگر به موقع به بحث تغذیه و آموزش کودکان توجه نشود، باعث تداوم فقر می شود افزود: تغذیه و آموزش از الزامات رشد است، اگر به موقع به ابعاد فقر توجه شود هزینه های حمایتی اجتماعی کاهش یابد.
این مسئول با بیان اینکه اقتصاد بر بحث بازماندگی از تحصیل نقش دارد ادامه داد: دهک یک و دو 3.4 درصد پذیرفته شدگان کنکور با رتبه 3000 بودهاند، دهکهای 9 و 10 نیز حدود 54 درصد را به خود اختصاص داده اند که نشان از نابرابری آموزشی است.
وی با بیان اینکه در مدارسی که بیش از 50 درصد دانشآموزان فقیر هستند نمره پرلز آنان در مدارس 388.5 بوده است، افزود: در مدارسی که نرخ فقر زیر 10 درصد بوده است، میانگین نمره حدودا 90 نمره بالاتر است و حدود 472 بوده است.
مدیر گروه سیاست های حمایتی و مقابله با فقر مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه تداوم وضعیت فعلی تغذیه و آموزش تهدیدی برای چشم انداز بازار کار، نظام سلامت و نظام رفاهی اجتماعی است ادامه داد: بخشی از مشکل تغذیه و آموزش به فقر بستگی دارد نظام های بهداشت و آموزش به تنهایی نمی توانند مشکلات این حوزه را حل کنند بنابراین پیشنهاد برنامه ارتقای تغذیه و حمایت از آموزش دولتی است که ذیل دو برنامه ارتقای تغذیه و کالابرگ الکترونیک و برنامه حمایت اجتماعی مدرسه محور است.
موسوی نیک با بیان اینکه تامین امنیت غذایی گروه هدف، ارتقای کیفیت آموزش دولتی، کاهش بازماندگی از تحصیل از اهداف این برنامه پیشنهادی است گفت: از جمله شاخص های ارزیابی این برنامه میانگین کالری و دریافت ریز مغذی های گروه هدف، نرخ سو تغذیه، میانگین نمرات مدارس هدف و نرخ بازماندگی از تحصیل است.
مدیر گروه سیاست های حمایتی و مقابله با فقر مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه در طرح حمایت اجتماعی جامعه محور، جامعه هدف مدارس ابتدایی و با تمرکز بر مدارس با فقر بالا است افزود: تلاش میشود نزدیک سه میلیون دانش آموز بتوانند حمایت هایی شامل خدمات آموزشی تکمیلی، تغذیه روزانه دانش آموزان، مددکاری اجتماعی، حمایت اجتماعی و توانمند سازی و حمایت از توانمندسازی خانواده بهره مند شوند.
-
يکشنبه ۳۰ دي ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲:۱۸
-
۱۳ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1343149/