آریا بانو

آخرين مطالب

«علت مرگ: نامعلوم»؛ بلوغ متفکرانه سینمای اخلاقی اصغر فرهادی فرهنگی هنری

«علت مرگ: نامعلوم»؛ بلوغ متفکرانه سینمای اخلاقی اصغر فرهادی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / «علت مرگ: نامعلوم» استعاره‌ای از جامعه اخلاق‌زده امروز است که طی آن چالش‌های متعدد اخلاقی می‌تواند محک مناسبی برای تبیین این الگوریتم فطری باشد.
نخستین ساخته سینمایی علی زرنگار، فیلمی به‌شدت داستانگوست. روایتی خطی از یک حادثه که به شکلی آرام و باطمانینه جلو می‌رود. داستانک چندانی ندارد و تلاش می‌کند حتی‌المقدور وارد دنیای خصوصی شخصیت‌هایش نشود. این به‌اندازه بودن، کمک بزرگی به پرداخت هسته مرکزیِ روایت کرده و از ایجاد صحنه‌های اضافی که شلوغی کاذبی به فیلم سنجاق می‌کنند، اجتناب کرده است.
«علت مرگ: نامعلوم» به‌لحاظ ساختار شبیه درام‌های رایج این سال‌های سینمای ایران نیست. صحنه‌های عموما خلوتی دارد و کارگردان، عامدانه از حشو پرهیز کرده و دنبال شلوغ‌کاری نیست
البته که مهندسی خوبی برای چینش شخصیت‌ها در فیلم صورت گرفته که اجازه اختلاف‌عقاید را می‌دهد. نکته مهمی که این روال را در فیلم دارای اهمیت می‌کند، گذشتن تمامی پارامترهای مفهومی از فیلتر اخلاق‌گرایی است. برجسته‌ترین عنصر «علت مرگ: نامعلوم»، اخلاق است و اینکه فیلم در یک فضای ایزوله، شخصیت‌هایش را به لحاظ اخلاقی محک می‌زند و جالب آن‌که منطقی‌ترین مسیر ممکن را با وجود تعدد اخلاقیات، در نظر گرفته و آن تصمیم، خللی در پیشبرد درام و منطق روایی فیلم ایجاد نمی‌کند.
بنا به مقتضیات داستان و تعلیق نهفته‌ای که تا انتهای اثر جریان دارد، شخصیت‌ها عموما خاکستری هستند که امکان گرایش به قهرمان یا ضدقهرمان را در خود محفوظ می‌دارند. همین خود، اهرمی است که در کنار خط اصلی روایت، تعلیق‌آفرین ظاهر می‌شود. به همین دلیل، آن انتظاری که مخاطب از تقسیم پول‌ها دارد، تا انتهای داستان اتفاق نمی‌افتد و تا پیش از آن، چالش‌های دیگری بر این اتفاق مترتب می‌شوند که غلظت داستانی در یک فیلم بی‌پیرایه را بیشتر می‌کند.
فیلم برای بیش از 3 سال اجازه اکران نداشته و حالا هم که به روی پرده رفته، این اتفاق به محدودترین شکل ممکن صورت پذیرفته است که این وضعیت قطعا شایسته این فیلم سلامت و اخلاقی نیست

«علت مرگ: نامعلوم» به‌لحاظ ساختار شبیه درام‌های رایج این سال‌های سینمای ایران نیست. صحنه‌های عموما خلوتی دارد و کارگردان، عامدانه از حشو پرهیز کرده و دنبال شلوغ‌کاری نیست. چالش‌های دراماتیک متعددی را به لحاظ اخلاقی مطرح می‌کند و ترجیح می‌دهد تا به‌جای فضاسازی‌های ملتهب، پیچش‌های درام را در یک محیط آرام اما سراسر پرسش به جلو پیش ببرد. این مدل داستانگویی، حتی در فینال نیز به چشم می‌خورد؛ جایی که مخاطب انتظار دارد تا با مشخص شدن تکلیف تمام گره‌های کور، داستان با یک فینال خوب که همه طرف‌ها را راضی نگه‌داشته به پایان برسد اما برگ برنده فیلم در همین فصل رونمایی می‌شود و ابرچالش اخلاقی فیلم در اینجا خودنمایی می‌کند.
البته که فیلم در درون خود نوعی آسیب‌شناسی جامعه‌شناختی نیز دارد. درواقع تلاقی ترکش‌ها و باورهای عامیانه اجتماعی با اخلاقیات فطری، زمینه داستانگویی را به وجود می‌آورد و دوربین در این مسیر، جانبدارانه عمل نمی‌کند. این سینما، می‌تواند به‌مثابه بلوغی متفکرانه برای سینمای اخلاق‌گرایانه‌ای باشد که اصغر فرهادی در دهه 80 پایه‌ریزی کرد و حالا آن فرمول، با یک کنش‌مندی نزدیک به زندگی امروز و البته سبکی متفاوت در تصویرگری و روایت، ساخته شده که استقبال چندین جشنواره جهانی از این اثر می‌تواند یکی از نشانه‌های مقبولیت این فیلم در زبان جهانی باشد.
نکته عجیب‌تر ماجرا آن است که این فیلم برای بیش از 3 سال اجازه اکران نداشته و حالا هم که به روی پرده رفته، این اتفاق به محدودترین شکل ممکن صورت پذیرفته است که این وضعیت قطعا شایسته این فیلم سلامت و اخلاقی نیست و نیاز به یک بازنگری در این تصمیم احتمالا مدیریتی دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1342392/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونه برخورد سیاهچاله هارا از فاصله یک میلیارد سال نوری شناسایی کردیم؟

ربات جالب جاروبرقی

شعری زیبا از مولانا

داستانک/ کفش نامناسب

پرسپولیس به اسماعیل کارتال پیشنهاد داد

تشکر زننده گل قهرمانی سپاهان به زبان فارسی

غیبت سالیبا ربطی به رئال مادرید ندارد!‏

گل دوم آرسنال به استون ویلا توسط کای هاورتز دقیقه 55

گل اول استون ویلا توسط تیلمانس در دقیقه 60

خلاصه بازی برنتفورد 0 - 2 لیورپول

تیر دروازه مانع بریس تیلمانس؛ آرسنال 2-1 استون ویلا

گل دوم لورکوزن توسط ویرتز؛ لورکوزن 2-0 مونشن‌گلادباخ

گل دوم استون ویلا توسط واتکینز در دقیقه 69

لبخند در پرسپولیس ممنوع شد

آدم تو زندگیش فقط یکبار عاشق میشه

من یک عمر پشت اینا بودم

خسته کردی منو سوگند!

مگه نگفتم تو محله ما آفتابی نشو

به زنش کلک زد!

بازپخش سریال «گاندو» از امشب

تو پشت سوجان درمیای؟!

تو رانندگیت خوبه بیایی مارو ببری خونه

تو خیر می‌بینی

چهره ها/ عکس متفاوت یاغی سینمای ایران جلب‌توجه کرد

دانشمندان علت جدیدی از خستگی مزمن کشف کرده‌اند

وزارت بهداشت آمار داد؛ چند درصد دانشجویان پزشکی به خودکشی فکر می‌کنند؟

وزیر علوم: آماده اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان عراقی هستیم

چاپ غیر مجاز 104 هزار جلد کتاب پیش دبستانی

کلاهبردار 280 میلیاردی چک‌های بی‌محل به دام افتاد

سفر‌های عمره تا ماه شوال ادامه می‌یابد

روایت یکی از اصحاب پیامبر اکرم (ص) در جنگ احد

امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند در جنگ احد منتظر مرگ بودم

رکورد طناب زدن در یک دقیقه شکسته شد

تایم لپس زیبا از رقص ابرها در آسمان مشهد

اشتباهاتی که مسلمین در جنگ احد در برابر مشرکان انجام دادند

قلعه دختر بُشرویه در استان خراسان جنوبی

جایی برای فرار نیست؛ قورباغه نگون‌بخت طعمه مار شد

گوناگون/ بزرگترین مار جهان با بیش از 1000 کیلو وزن

تا به حال لحظه تولد اختاپوس رو دیده بودید؟

بازی جالب کودک با بره های گوسفند

علت گرفتگی عضلات پا در خواب چیست؟ باید نگران باشیم؟

تصویر و صدای جَو سیاره ی مریخ

شعر انتخابی راهان پارسی در فصل سوم

با گذشت یک ماه از بلاتکلیفی هنوز خبری از معرفی سرمربی جدید پرسپولیس نیست!

پنالتی که گریزمان در دیدار مقابل لگانس از دست داد

مدیرعامل سپاهان: قانون سقف بودجه باید اصلاح می‌شد

سود 100 میلیونی وادی دجله از انتقال عمر مرموش

گل اول پاری سن ژرمن به لانس توسط فابین رویز

حواشی قهرمانی سپاهان در دیدار سوپرجام مقابل پرسپولیس

روایتی جالب از جانباز ورزشکاری که کلینیک ترک اعتیاد دارد