آریا بانو

آخرين مطالب

چرا خودروهای خارجی تازه وارد در شهر دیده نمی‌شوند؟/سه مقصد خودروهای وارداتی اقتصادی

چرا خودروهای خارجی تازه وارد در شهر دیده نمی‌شوند؟/سه مقصد خودروهای وارداتی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - به گزارش دنیای اقتصاد : مقصد خودروهای وارداتی جدیدکجاست؟ این سوال در شرایطی مطرح است که با وجود ترخیص قطعی 11هزار و 236دستگاه خودروی خارجی در سال گذشته و ترخیص بیش از چهار‌هزار دستگاه تا 20 خرداد امسال، به تصدیق بسیاری از شهروندان این خودروها چندان در معابر عمومی، بزرگراهی یا جاده‌ها حضور ندارند. بنابراین این سوال مطرح است که مقصد خودروهای وارداتی ترخیص‌شده از گمرکات کجاست و چرا در معابر عمومی یا خیابان‌ها دیده نمی‌شوند؟
سه مقصد خودروهای وارداتی
جالب اینجاست که این محصولات چندان در معابر حضور ندارند، اما تبلیغات شهری این خودروها جای خالی آنها را پر کرده است. بنرهای تبلیغاتی این خودروها در اتوبان‌ها و بزرگراه‌های شهر تهران به‌وفور دیده می‌شود. خودروهای جذابی که واردکنندگان با آب‌و‌تاب زیاد خبر از ورود باشکوهشان به کشور داده‌اند اما خبری از آنها نیست. سال گذشته واردات قطره‌چکانی خودرو با وجود ثبت‌نام 33هزار متقاضی در اسفندماه سال 1401 انتقادات زیادی را متوجه عملکرد سیاستگذار خودرو کرد؛ این در شرایطی است که در سال جدید واردات سرعت مناسبی به خود گرفته است؛ به‌طوری‌که چندی پیش رئیس کل گمرک از وجود 12هزار و 704 دستگاه خودروی سواری در محوطه‌های گمرکی خبر داد. وی به این نکته اشاره کرد که از ابتدای سال 1403 تا 20 خرداد سال جاری تعداد 4هزار و 15دستگاه خودروی سواری نو از گمرکات کشور ترخیص قطعی و وارد کشور شده که ارزش این تعداد خودروهای وارداتی به کشور 88میلیون دلار بوده است؛ حال آنکه در سال گذشته 11هزار و 122دستگاه خودروی سواری به ارزش 218میلیون دلار وارد کشور شده است. تعداد خودروهای ترخیص قطعی شده از گمرکات و وارده به کشور در سال جاری، معادل 40درصد از خودروهای وارداتی در کل سال 1402 بود.
محمد رضوانی‌فر همچنین به این نکته اشاره کرده که از مجموع خودروهای موجود در محوطه گمرکی، 6هزار و 434دستگاه به گمرک اظهار شده و در حال انجام تشریفات گمرکی است و تعداد 6هزار و 270دستگاه هنوز به گمرک اظهار نشده است. از تعداد خودروهای اظهارشده به گمرک، هزار خودروی دیگر به‌زودی از گمرک ترخیص قطعی می‌شوند.
اظهارات وی از تسریع ورود خارجی‌ها حکایت دارد و اینکه سیاستگذار خودرو با توجه به انتقاداتی که بر عملکرد وی در این زمینه مطرح بوده، با شمارش معکوس عمر دولت سیزدهم به دنبال جلب اعتماد مردم و مجلس در واردات خارجی‌هاست. اما ورود خودروهای خارجی پس از گذشت 5 سال توقف، در شرایطی قرار بود به تنظیم بازار منجر شود که با خطای راهبردی سیاستگذار حالا تبدیل به بهشتی برای واسطه‌گران و نمایشگاه‌داران این خودروها شده است. بدین ترتیب در پاسخ به این پرسش که مقصد خودروهای وارداتی کجاست، باید گفت که مقصد اصلی این خودروها نمایشگاه‌های خودروهای خارجی است که حالا در کنار نمایش محصولات وارداتی قبل از سال 2017، خودروهای جدید وارداتی را نیز در معرض دید قرار داده‌اند.
اگر سری به نمایشگاه‌های اصلی و عمده خودرو واقع در خیابان شهید بهشتی یا شهید مطهری بزنید، خواهید دید که مقصد نهایی خودروهای وارداتی کجاست؟
بدین ترتیب اگر می‌خواهید از مقصد محصولات وارداتی و جدید سال‌های 2022 بیشتر بدانید، می‌توانید در ابتدا نگاهی به تبلیغات شهری این خودروها بیندازید که چه محصولاتی وارد کشور شدند و بعد از آن سری هم به نمایشگاه‌های خرید و فروش خودروهای وارداتی بزنید. در مرحله سوم نیز پلتفرم‌های فروش خودرو شما را از احوالات خودروهای خارجی با‌خبر می‌کنند.
اینکه چرا این محصولات به جای تردد در معابر و بزرگراه‌ها در نمایشگاه‌های خودروهای خارجی‌ها پارک شده یا پلتفرم‌ها و سایت‌های خرید و فروش آنها را به‌وفور نمایش می‌دهند، سوالی است که پاسخ آن را باید در عملکرد سیاستگذار یافت. اسفند 1401 وزارت صمت با ثبت‌نام 33هزار متقاضی خودرو، تمام محصولات وارداتی را همچون خودروهای داخلی پیش‌فروش کرد. عنوان می‌شود که بسیاری از خریداران خارجی‌ها، واسطه‌گران، نمایشگاه‌داران و در مواردی خود واردکنندگان بوده‌اند. حالا این سه دسته، بازار انحصاری محصولات خارجی را به دست گرفته‌اند، به‌طوری‌که هم آنها را نمایش می‌دهند و هم قیمت‌گذاری می‌کنند.
چرا وارداتی‌ها به بازار عرضه نمی‌شوند؟
از زمان ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو در شهریور 1401 تا به امروز حدود 22ماه می‌گذرد، این در حالی است که واردات مطابق با وعده‌ها پیش نرفت. هر‌چند تابوی واردات خودرو بعد از گذشت سه سال در دولت سیزدهم شکسته شد اما کج‌راهه سیاستگذار در وضع مقررات و دستورالعمل ورود خارجی‌ها از یک طرف و دخالت دولت در سازوکار خارجی‌ها از سوی دیگر، باعث شد وارداتی‌ها مسیر پرخطایی را تا به امروز طی کنند. خطای اول از جایی شروع شد که سیاستگذار دادن وعده‌ووعیدهای واهی به متقاضیان خودرو را آغاز کرد و ورود خارجی‌ها به بازار را منجر به تنظیم‌گری بازار خودرو خواند. وعده‌های بی‌عمل تا جایی پیش رفت که قرار بر واردات 200هزار دستگاه خودرو تا پایان سال 1402بود؛ حال آنکه طبق محاسبات در شرایط کنونی کمتر از 17هزار خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده‌است. در ادامه گزینش شرکت‌های وارداتی از سوی وزارت صمت که بیشتر تمایل به واردات توسط تولید‌کنندگان خودرو داشت و همچنین وضع شروطی همچون واردات در ازای انتقال فناوری، واردات خودرو را از مسیر اصلی منحرف کرد. در این مسیر وارد‌کنندگان با‌سابقه کشور حذف شدند و به جای آنها تولیدکنندگانی در صف واردات خودرو قرار گرفتند که بیشتر دغدغه تولید داشتند تا واردات خودرو. در نهایت اینکه واردات با سد ایرادات و اشکالات سازمان ملی استاندارد و پلیس راهور نیز برخورد کرد که همین موضوع به ورود خارجی‌ها به صورت قطره‌چکانی دامن زد. این مسیر پرخطای سیاستگذار نه‌تنها روند واردات را کند کرد که مسیر نهایی خودروها بعد از ترخیص را نیز به بیراهه کشاند. فروش حواله خودرو، فروش اولویت واگذاری محصولات خارجی و در نهایت دپوی محصولات از نتایج سیاستگذاری در حوزه واردات خودرو است. فضای رانتی که هم‌اکنون در بازار محصولات خارجی حکم‌فرماست در هیچ دوره‌ای شاهد آن نبوده‌ایم. دولت سیزدهم را که خود متولی لغو توقف واردات خودرو بود، می‌توان در شکل‌گیری چنین فضایی دخیل دانست.
حالا نیز با وجود رشد واردات و ترخیص خودرو، همان‌طور که عنوان شد به تصدیق بسیاری از شهروندان، معابر شهری و جاده‌ها کمتر شاهد تردد خودروهای وارداتی سال‌های 2023 و 2024 هستند؛ این در شرایطی است که در فضای مجازی و همچنین در پلتفرم‌های خرید و فروش خودرو، خارجی‌ها به‌وفور یافت می‌شوند؛ حتی محصولاتی که در گمرک مانده‌اند و اظهار نیز نشده‌اند. در مورد اینکه چرا خودروهای خارجی در نمایشگاه‌ها یا پلتفرم‌های فروش خودرو جا خوش کرده‌اند و عرضه چندانی به بازار صورت نمی‌گیرد، دو سناریو مطرح است. هر چند دو سناریو تا حدودی به شرایط انتخاباتی کشور بر‌می‌گردد با این حال در سناریوی اول این موضوع مطرح است که صاحبان این خودروها که غالبا نمایشگاه‌داران، یا واسطه‌گران هستند، در شرایط کنونی ترجیحشان بر این است تا تعیین‌تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری خودرویی عرضه نکنند یا اگر هم عرضه شد با قیمتی بالا اقدام به فروش کنند. قیمت‌هایی که ممکن است انگیزه خرید را از متقاضیان بگیرد.
بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که خودروی کرولا که با قیمت 2میلیارد و 245میلیون تومان از سوی نمایندگی عرضه شده، در حال حاضر با قیمت سه‌میلیارد و 150میلیون تومان به فروش می‌رسد. این خودرو در اواخر فروردین‌ماه با قیمتی معادل چهارمیلیارد و 200میلیون تومان عرضه شده است، یا خودروی هونگچی که با قیمت دومیلیارد و 763میلیون تومان از سوی نمایندگی عرضه شده نیز هم اکنون چهار‌میلیارد و 500میلیون تومان قیمت دارد. بنابراین به نظر می‌رسد فرصت برای عرضه خودروهای وارداتی با قیمت بیشتر هنوز وجود دارد. بنابراین عدم عرضه محصولات خارجی جدید و عدم حضور آنها در معابر عمومی می‌تواند هم به دلیل دپو شدن از سوی صاحبان این خودروها باشد و هم به علت بی‌انگیزگی از سوی نمایشگاه‌داران. اما سناریوی دوم متوجه متقاضیان این خودروهاست، به‌طوری‌که متقاضیان با سرعت‌گیری واردات خودرو از یک‌سو در انتظار فروش و طرح جدید از سوی سیاستگذار و واردکنندگان خودرو هستند و از سوی دیگر انتظار کاهش قیمت را دارند.
در هر صورت آنچه مشخص است بازار خودروهای وارداتی در شرایط کنونی در وضعیت نابسامانی قرار دارد، به‌طوری‌که خودروهایی که قرار بود به تنظیم بازار خودرو کمک کنند در‌حال‌حاضر در نمایشگاه‌های خودرو یا پلتفرم‌های فروش خودرو، میلیاردی به فروش می‌رسند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1220504/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تنها چیزی که از دنیا میخواییم

سوپرایز تولد 45 سالگی یوسف تیموری توسط نعیمه نظام دوست

با بینی رئیس هم شوخی؟!

سفر به لوکیشن‌های به یادماندنی سینمای ایران

ترانه «ای مه عیار» با صدای جلال الدین محمدیان

هشدار هواشناسی در مورد کاهش دما در 16 استان

اعلام آمار دانشجویان ایرانی محصل در کشورهای خارجی

گوناگون/ اگر این کارها را انجام دهید بعد از مرگ فشار قبر به سراغتان نمی‌آید!

نام خلیج فارس بر روی نقشه‌های سنگی رم باستان

فوران آتش‌فشان کیلاوئا در جزیره هاوایی

کشف بزرگترین مار شاه کبری جهان در اندونزی

کروسان کره ای شکل ماهی

توضیحات مهم در مورد بیماری تنگی نفس

ژست های عکاسی جذاب از کودکان

ستاره عجیب با قدمتی بیشتر از کیهان

تصویری با وضوح بالا از ماه، تنها قمرِ زیبای سیاره ی زمین

شعر انتخابی ریحانه ابراهیم‌زادگان در مرحله ششم رقابت شاعران فصل سوم

سخنان جالب عبدالجبار کاکایی

حق با رونالدو نیست، عربستانی‌ها اضافه وزن دارند

علی پروین: باقری بخواهد می تواند سرمربی پرسپولیس بماند

شکست یک گله قایدی و رفقا مقابل تیم جرارد

حسن روشن: به شهریاری گفته بودم استقلال صباباتری نیست

فلیک 2025 را بی‌رحم شروع کرد؛ استراحت ممنوع!

گل‌ محمدی: بی‌صبرانه منتظر حضور بانوان هستیم

خاکپور: کار بدی نمی‌کنم، فقط از فوتبال دورم

پیروزی پرگل منتخب 98 مقابل پیشکسوتان استقلال و پرسپولیس

مایلی‌کهن: بچه‌های این نسل فرزندانم هستند

فوتبالیستی که همسرش را حبس کرده بود خسته است!‏

من از عهده‌ش بر نیومدم

ملیکا شریفی نیا و نفیسه روشن در اختتامیه جشنواره رشد

کپی کردن اثر هنری!

منتظر لگد الاغ‌ها باش!

نماهنگ دلنشینی با صدای حجت اشرف زاده

بارش در 29 استان کمتر از نرمال است

سهم 44 درصدی موتورسواران در تصادفات مرگبار شبانه

آمارهای نگران کننده از تاثیرات مخرب بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان

آیا ویروس جدیدی وارد ایران شده است؟

حواس‌پرتی عجیب راننده مرسدس بنز شاسی بلند در پمپ بنزین!

استوری/ وفات حضرت ام کلثوم سلام الله علیها

کافی گیم‌های 24 ساعته در در چین

4 گوشه دنیا/ باغ‌وحش هیولاهای «حصیری» در ژاپن

سوئیس مقصدی باورنکردنی برای گردشگران

واکنش جالب اختاپوس به حرکت گربه

قنادی در هند

طرز تهیه شامی هویج؛ غذای محلی اصفهانی‌ها

سوسیس هات داگ خونگی

تسکین دردهای شدید با دورریز‌های بلال!

آیا از جوانه شبدر برای بیماران دارای قند خون بالا میتوان استفاده کرد؟

بازی هایی برای تقویت مهارت حرکتی کودک

وقتی استرس سراغت میاد، شروع کردن تنها راه نجاته