آریا بانو
سلامت مردم بازیچه دست بلاگرها | دارو بلاگرها از جان ملت چه می‌خواهند؟
سه شنبه 20 آذر 1403 - 09:24:28
آریا بانو - فرهیختگان با اشاره به افزایش استفاده از مکمل‌های دارویی تحت تاثیر تبلیغات بلاگر‌ها و تاکید بر مضرات مصرف خودسرانه دارو، نوشت: بلاگری را باید به‌عنوان یک تبلیغات بدانیم و نه به‌عنوان یک مشاوره دارویی.

حتما شما هم در فضای مجازی و مشخصا اینستاگرام با آنهایی که توصیه می‌کنند برای هر دردی باید از چه مکملی استفاده کنی و چه دارویی بخوری، مواجه شده‌اید. 
روزنامه «فرهیختگان» در شماره امروز خود به این داروبلاگر‌ها پرداخته و با اشاره به افزایش تمایل مردم به استفاده از مکمل‌های دارویی نوشته: «مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر این روند عبارتند از افزایش آگاهی عمومی نسبت به فواید مصرف مکمل‌ها از طریق برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی. تغییرات سبک زندگی که منجر به کمبود مواد مغذی در رژیم‌های غذایی روزانه شده و همچنین شیوع بیماری‌های مزمن نظیر کم‌خونی و پوکی استخوان که موجب تشویق مصرف مکمل‌ها شده است. همه‌گیری کرونا که تقاضا برای مکمل‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی مانند ویتامین C و زینک را به‌طور قابل توجهی افزایش داد. همچنین طبق بررسی سازمان غذا و دارو درباره چالش‌های افزایش مصرف مکمل‌های دارویی در چندسال اخیر؛ بیشتر شدن تداخلات دارویی و تحمیل هزینه و بار اقتصادی جدید بر دوش خانواده‌ها بود.
در ترویج مصرف خودسرانه مکمل‌های دارویی، بلاگر‌های دارو، اما بی‌تاثیر نبوده‌اند.»
این روزنامه در ادامه با اشاره به آسیب نگاه اقتصادی به حوزه سلامت نوشته: «افراد فعال در این حوزه نیز در راه خدا فعالیت نمی‌کنند و امکان دارد که این بلاگرها، منافع اقتصادی‌شان توسط مراکز و شرکت‌های تولید‌کننده و توزیع‌کننده تامین شود. حوزه خدمات درمانی حوزه بسیار حساسی است. اگر قرار است کسی با دید کسب منافع تجاری به آن نگاه کند، امکان دارد سلامت عمومی جامعه را به خطر بیندازد. البته در جایگاه خود، فضای مجازی را به‌عنوان منبعی از اطلاعات می‌بینم. اما باید در حوزه اطلاعات تخصصی بسیار محتاطانه و با حساسیت بالا برخورد کرد. اینکه ما تصوری درباره این حوزه داشته باشیم که مثلا کسی فلان دارو را تجویز کرده یا کسی استفاده کرده و اثر مثبت دیده؛ این اشتباه تصور اشتباه است و مکمل در حوزه دارو شناخته می‌شود و اجازه عرضه مکمل‌ها تنها در اختیار داروخانه‌هاست.»
«فرهیختگان» تاکید کرده که «امکان دارد که یک داروخانه به‌هرحال درحال همکاری با یک بلاگر باشد. ما باید بدانیم که آن بلاگر در جهت منافع داروخانه کار می‌کند. البته امکان دارد که برعکس این ماجرا هم باشد. ما بلاگری را باید به‌عنوان یک تبلیغات بدانیم و نه به‌عنوان یک مشاوره دارویی. بلاگر به ما مشاوره نمی‌دهد. مشاور می‌خواهد که در یک راستا تبلیغاتی انجام دهد تا ما به آن خدمت و کالا علاقه پیدا کنیم و آن خدمت را دریافت کنیم. به‌هرحال این واقعیت وجود دارد که بلاگر‌ها علاقه دارند به اینکه خودشان را افرادی دلسوز و متخصص نشان دهند. این موارد شگرد بلاگرهاست و این تصور نادرستی است که بلاگر‌ها با تبلیغات، قصد کمک به ما را دارند.»

http://www.banounews.ir/fa/News/1319881/سلامت-مردم-بازیچه-دست-بلاگرها-|-دارو-بلاگرها-از-جان-ملت-چه-می‌خواهند؟
بستن   چاپ