آریا بانو

آخرين مطالب

ترکیب پژمان جمشیدی و امیر جعفری شیرین و درست بود فرهنگی هنری

ترکیب پژمان جمشیدی و امیر جعفری شیرین و درست بود
  بزرگنمايي:

آریا بانو - صبا / به گفته امیر برادران، نویسنده فیلم سینمایی «دایناسور» فیلمنامه‌نویسی خاصه در ژانر کمدی سراسر چالش است که مهترین آن لحاظ کردن ممیزی‌ها و سلیقه تهیه‌کننده، کارگردان و حتی سینمادارهاست به طوری که در نهایت مورد توجه مخاطب نیز باشد
 امیر برادران نویسنده فیلم سینمایی «دایناسور» گفت: ما توانایی خوشحال کردن مردم را نداریم چون خوشحالی مفهومی است که باید در زندگی روزمره مردم و سرسفره‌های آنها شکل بگیرد، ما فقط می توانیم در حدود یک یا دو ساعت مردم را بخندانیم و این خنده مسکنی برای آنها باشد و مردم باید ببخشند که درمان در درست ما نیست و همین لبخندهای کوچک را از ما قبول کنند.
نویسنده سریال«قهوه پدری» درباره شکل گیری ایده داستان «دایناسور» توضیح داد: یکی از دوستان ما ایده ای درباره جانبازی که به خاطر مشکلات معیشتی با موتور کار می‌کند داشت اما چون به تصویر کشیدن وضع نامناسبِ برخی از این عزیزان که جایگاه ویژه ای برای من دارند غم‌انگیز بود، در حد همان ایده متوقف شد. از طرفی قبلا فیلمی به نام «گلدن تایم» دیده بودم که گرچه خیلی به سلیقه من نزدیک نبود ولی ایده جالبی داشت که پلیس ترسویی چون فکر می‌کرد مرگش نزدیک است به یکباره شجاع می‌شد. ایده شجاع شدن نیز این گونه به دایناسور اضافه شد و به جای جانباز ترجیح دادم آدم معتادی را استفاده کنم که در این فضاها بیشتر می‌نشیند و چون سالها بود که داستان رابطه پدر- دختری در سینما نداشتیم تصمیم گرفتم داستان در این قالب روایت شود و بعد از آنکه طرح اولیه چند بار تغییر کرد به طرح کنونی «دایناسور» رسیدیم.
فیلمنامه‌نویسی ژانر کمدی سراسر چالش است
وی درباره چالش های نگارش فیلم کمدی «دایناسور» خاطرنشان کرد: فیلمنامه‌نویسی خاصه در ژانر کمدی سراسر چالش است که مهترین آن لحاظ کردن ممیزی‌ها و سلیقه تهیه کننده، کارگردان و حتی سینمادارها است به طوری که در نهایت مورد توجه مخاطب نیز باشد که در بسیاری از مواقع جمع ضدین اتفاق می‌افتد و نویسنده را در فشار زیادی قرار می‌دهد. به نظرم سخت‌ترین بخش فیلمنامه نویسی تامین و برآورده کردن تمامی این سلیقه‌هاست! فیلمنامه‌نویس از طریق تجربه هایش باید یاد بگیرد که همه را در حد امکان راضی نگه دارد و گاهی نیز با سرسختی باید سلایق خودش را هم اعمال کرده و تسلیم خواست همه نشود!
باید طوری زندگی کرد که…
بازار
نویسنده فیلم دایناسور درباره پیام اصلی این فیلم گفت: من باور دارم باید طوری زندگی کرد و نسبت به دیگران طوری عمل کرد که گویی برای زندگی یک ماه فرصت داریم و اگر همه به این نکته باور داشته باشیم که مرگ به ما نزدیک است کیفیت زندگی‌ها تغییر خواهد کرد. این رویکرد، ایدئولوژی زندگی خودم هم هست نه اینکه حتما در اجرای آن موفق هستم، ولی سعی می کنم در اتفاقات زندگی چنین نگاهی داشته باشم.
نویسنده مجموعه تلویزیونی«ساختمان پزشکان» با تاکید بر اینکه سوژه و پرداخت خوب مهمترین عامل درکیفیت و پیشبرد فیلم است تصریح کرد: سوژه و پرداخت خوب به حوزه فیلمنامه مربوط است ولی تا یک فیلم به محصول نهایی تبدیل شود چالش های بسیاری را پیش رو دارد که اگر از همه آنها به سلامت بگذرد یک فیلم قابل قبول خواهد بود.
از شعارزدگی متنفرم!
برادران درباره شیوه هایی که در نگارش فیلم های کمدی و طنز به کار می گیرد تاکید کرد: من از شعار زدگی در فیلم ها متنفر هستم به عبارتی دوست ندارم پیام فیلم به صورت مستقیم از سوی یکی از کاراکترها گفته شود؛ در فیلم دایناسور نیز هر جا که بحث مرگ و بحث فرصت یک ماهه مطرح است اصلا تاکیدی صورت نمی‌گیرد بلکه به صورت طنز از کنار آن می گذرد. فیلم «هتل» نیز در هجوِ پنهان کاری و «هزارپا» در هجوِ دروغ بود که فکر می کنم پیام فیلم به خوبی و به دور از شعار زدگی به مخاطب منتقل شد. مثلا در سالن سینمایی در کرج، تماشاگر نوجوانی که در ردیف جلوی ما فیلم «هتل» را می‌دید، از یک جای به بعد با حرص به خاله‌اش می گفت چرا راستش رو نمیگه؟ به نظرم پیام فیلم به دور از شعارزدگی باید به این شکل به مخاطب منتقل شود. انتقال مفهوم فیلم در قالب دیالوگهای گل درشت را اصلا نمیپسندم!
این فیلمنامه نویس درباره تاثیر نظرات مسعود اطیابی کارگردان فیلم در نگارش فیلمنامه «دایناسور»تصریح کرد: این فیلمنامه به دلیل اینک چند سال قبل نوشته شده بود آقای اطیابی بیشتر در کوتاه کردن فیلمنامه و تند شدن ریتم فیلمنامه در کنارمان بودند که جلساتی با ایشان داشتیم و اصلاحاتی انجام شد.
ترکیب پژمان جمشیدی و امیرجعفری شیرین بود
وی در پاسخ به اینکه در نگارش کاراکترها، شخصیت های خاصی مد نظر شما بود خاطرنشان کرد: اگر منظور شما بازیگر خاصی است خیر در حین نگارش فیلمنامه به بازیگر خاصی فکر نکردم چون بازیگران کمدی به اندازه ای پرمشغله هستند که تا لحظه آخر نمی توان مطمئن بود که حتما در فیلم حضور خواهد داشت به همین علت مدتی است در نگارش کاراکترها به بازیگر خاصی فکر نمی کنم ولی به نظرم ترکیب پژمان جمشیدی و امیرجعفری در این فیلم ترکیب شیرین ودرستی بود.
برادران درباره اینکه در مسائل مختلف زندگی نگاه طنز و کمدی دارد یا خیر و چنین نگاهی چقدر در نوشتن متن‌های کمدی موثر است گفت: من در عین اینکه در کار و زندگی عادی آدم جدی و حتی شاید عبوثی هستم ولی در مسائل مختلف به شدت نگاه طنز دارم و رفتارها و موقعیت های طنزگونه در ذهنم ضبط می شود. اتفاقا معتقدم که در شرایط سخت و تراژدی بیشترین کمدی شکل می گیرد و فقط کافیست شما موقعیت‌ها را با دقت بیشتری رصد کنید!
فیلمنامه‌نویسی بدون شوخی‌های مبتذل!
نویسنده فیلم سینمایی«هزارپا» با بیان اینکه همواره سعی می کند به اندازه کافی موقعیت کمدی و شوخی در سکانس ها بنویسد افزود: آقای اطیابی تاکید دارد که مخاطب ما خانواده ها هستند و استفاده از الفاظ و شوخی‌های نادرست باعث می‌شود که خانواده ها با فرزندانشان برای تماشای فیلم کمدی نیایند! من هم معتقدم اگر فیلمنامه نویس، در فیلمنامه به اندازه کافی شوخی و موقعیتهای طنز بگنجاند، بازیگر کمتر احساس می‌کند که باید برای ایجاد خنده، از واژه‌های نادرست و شوخی‌های بدنی استفاده کند. فیلمنامه‌نویس اگر بدون شوخی‌های مبتذل متنی طنز بنویسد کار خود را درست انجام داده است و مابقی آن به اجرای آن شوخی‌ها بر می گردد.
برادران درباره آینده فیلم های کمدی ایران بیان کرد: تا زمانی که هر چیزی ضابطه نداشته و بر اساس سلیقه باشد نمی توان درباره آن هیچ پیش بینی انجام داد، فیلم هتل حدود 5 سال در دولتی مجوز نمی گرفت و چندبار شورای فیلمنامه با اکثریت قاطع آن را رد کردند ولی در یک برهه به یک باره در کمال ناباوری مجوز برای آن صادر شد که از نظر خلق موقعیت طنز، آبرویی برای فیلم های کمدی شد و هیچ اتفاق ناگوار خاصی هم رخ نداد. فیلمنامه دایناسور هم مدتی در میز تهیه کننده ای خاک می خورد ولی محمد شایسته بعد از خواندن فیلمنامه دایناسور تصمیم به ساخت آن گرفت و سه ماه بعد، پیش تولید آن آغاز شد به همین دلیل است که می گویم فیلمنامه به سلیقه شورای فیلمنامه و تهیه کننده ها بستگی دارد و اینجاست که فیلمنامه نویس باید بتواند با تهیه کنندگانی کار کند که با سلایق و علایق هم همسوتر باشند. البته سلیقه و نظر شورای فیلمنامه جدای از این ماجرا است.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر سینمای کمدی نباشد، سینمای اجتماعی به تنهایی توان روشن نگه داشتن چراغ سینما را ندارد و جبهه گیری در مقابل سینمای کمدی قطعا موجب رکود و تعطیلی سینماها خواهد شد.
نویسنده فیلم سینمایی «دایناسور» در پایان گفت: ما توانایی خوشحال کردن مردم را نداریم چون خوشحالی مفهومی است که باید در زندگی روزمره مردم و سرسفره های آنها شکل بگیرد، ما فقط می توانیم در حدود یک یا دو ساعت مردم را بخندانیم و این خنده مسکنی برای آنها باشد و مردم باید ببخشند که درمان در درست ما نیست و همین لبخندهای کوچک را از ما قبول کنند.
امیر برادران دانش‌آموخته رشته ی مکانیک از دانشگاه آزاد اسلامی است. وی با حضور در گروه نویسندگان مسافران (مجموعه تلویزیونی) در سال 1388 فعالیت هنری خود را آغاز نمود. امیر برادران نویسنده بسیاری از سریال ها و فیلم های سینمایی بوده و با کارگردانی همچون مهران مدیری، سروش صحت، رامبدجوان و پیمان قاسم خانی همکاری داشته است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1373607/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خروج آتش سبز رنگ از فاضلاب دانشگاه تگزاس

تردد این اتوبوس‌ها قدغن شد

واژگونی پژو، 3 فوتی برجای گذاشت

مردی که 700 میلیارد تومان را برای کمک به مردم اهدا کرد!

حساسیت شهیدرئیسی برای اسراف

خاطره شنیدنی از نماز اول وقت شهید رئیسی در جلسه خصوصی با رییس جمهور روسیه

بازتاب فوق‌العاده اقدام شهید رئیسی در احترام به قرآن

پیدا کردن آیات قرآن با شنیدن ضرب المثل توسط حافظ هفت ساله

دستورالعمل های سفت و سخت امیرالمومنین برای کارگزاران حکومت

تلاوت زیبای آیات 7 تا 12 سوره مبارکه مریم توسط قاری اردبیلی

وداع دیدنی اهالی محفل با رئیس جمهور قرآنی

زیره پلو؛ مقوی و آرامش بخش معده و روده

حلوا عمانی برای یک پذیرایی اعیانی

عوامل موثر در بروز زوال عقل

آنچه که باید درباره فشار خون بدانیم

قاب موبایلت رو طوری تزئین کن که خاص و تک باشه

این ظروف لوکس سفره هفت سین رو خودتون درست کنید

ربات‌هایی که خانه‌داری می‌کنند!

شعرخوانی زیبای دکتر کاکاوند

فهرست پرتغال برای لیگ‌ملت‌ها؛ رونالدو همچنان هست

انتقاد دوباره آنتونیو کاسانو از مهدی طارمی

پایان سال 1403 برای فولاد با برتری خانگی مقابل آلومینیوم

پرسپولیس صدرنشین لیگ برتر شد

گولسیانی: نوروز مبارک مردم ایران و هواداران پرسپولیس

کرمانشاهی: تا به صدر جدول رسیدیم همه چیز دگرگون شد؟

ادعای گاوی: پنالتی خولین آلوارز باید تکرار می‌شد!

حدادی: خدا را شکر سال 1403 را با برد به پایان رساندیم

لحظات برتر هفته 27 لالیگا؛ بازگشت خیره‌کننده ختافه در 4 دقیقه

سیو خیره‌کننده اوکویه در برترین واکنش‌های هفته 28 سری آ

عیدی 3 امتیازی سرخ‌ها به هواداران؛ قفل صدر برای پرسپولیس باز شد

قسمت سیزدهم «زندگی پس از زندگی»؛ آسمان پر از ستاره

چهره ها/ تغییر ظاهر لیلا اوتادی حسابی پربازدید شد!

چند سکانس از قسمت جدید «تاسیان»/ کی برات گل فرستاده؟!

«درسا» سریال بزنگاه مهاجرت کرد

چه خوب شد که نذاشت بگه!

«مجنون» را با صدای امیر عظیمی بشنوید

قطعه ماندگار «بوی نوروز» با صدای مرحوم ایرج بسطامی

مرگ مشکوک زن تهرانی در بیمارستان خصوصی

نماد جهانی زن در ریاضیات

آواز شنیدنی با حنجره طلایی قاری اردبیلی

معجزه سلامتی با این پنج میوه!

4 بیماری شایع در زنان که با مشکل قلبی مرتبط است

حضرت خدیجه (س)؛ الگویی برای جهاد اقتصادی بانوان

دستاورد استارتاپ بریتانیایی؛ توسعه راکتی که با همجوشی هسته‌ای می‌تواند زمان سفر به مریخ را نصف کند

ویدیویی جدید و حیرت انگیز از فرود blue ghost بر سطح ماه

اولین موقعیت جدی بازی، شوت بازیکن ملوان توسط گندوز دفع شد

گل اول پرسپولیس به ملوان توسط علی علیپور

شوت خدابنده‌لو از بالای دروازه ملوان بیرون رفت

ضدحمله برای ملوان که برتری عددی سرخپوشان اجازه کار به ملوانی ها نداد

رونالدو یونایتد را از تاریخ فوتبالش حذف کرد