آریا بانو

آخرين مطالب

افزایش طول عمر جاده‌ها، کاهش چاله‌ها و تجربه رانندگی روان‌تر با فناوری‌نانو اقتصادی

افزایش طول عمر جاده‌ها، کاهش چاله‌ها و تجربه رانندگی روان‌تر با فناوری‌نانو
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا /بریتانیا با استفاده از فناوری گرافن، جاده‌ای مقاوم‌تر و پایدارتر از همیشه ساخته است. در یک دستاورد بی‌سابقه، اولین جاده عمومی با روکش تقویت‌شده با گرافن در تی‌ساید، شمال شرق انگلستان با موفقیت آزمایش شد. این فناوری نوین، علاوه بر افزایش دوام جاده‌ها، موجب کاهش چاله‌ها و ترک‌ها شده و سطحی روان‌تر برای تردد وسایل نقلیه ایجاد می‌کند.
این پروژه حاصل همکاری شرکت یونیورسال متر جی‌بی‌آر (Universal Matter GBR Ltd)، شرکت پیشرو در ساخت جاده‌ها تارمک (Tarmac) و شورای منطقه‌ای ردکار و کلیولند است.
گرافن ماده‌ای فوق‌العاده قوی، رسانا و همه‌کاره است که از یک لایه اتم‌های کربن به شکل شبکه‌ای شش‌ضلعی تشکیل شده است. این نانوماده کربنی در صنایع مختلف از جمله الکترونیک و مواد پیشرفته کاربرد دارد.
شرکت یونیورسال متر با توسعه افزودنی نوآورانه Genable™ Pavement، گرافن را به‌طور یکپارچه در ترکیب آسفالت جای داده است. این افزودنی باعث افزایش دوام و مقاومت سطح جاده در برابر فرسایش و ترک‌خوردگی شده و به کاهش نیاز به تعمیرات مکرر کمک می‌کند. در نتیجه، هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیر جاده‌ها کاهش می‌یابد و اثرات زیست‌محیطی ناشی از بازسازی‌های مکرر کمتر می‌شود.
علاوه بر این، این فناوری موجب ایجاد سطحی صاف‌تر و یکنواخت‌تر برای رانندگان می‌شود که تجربه رانندگی را بهبود می‌بخشد.
برای تولید سطح جاده تقویت‌شده با گرافن، مقدار قابل‌توجهی از این ماده فرآوری شد. در این فرآیند:
بیش از 150 تن آسفالت استاندارد با افزودنی Genable™ Pavement در کارخانه آسفالت تارمک در دورهام ترکیب شد.
آسفالت اصلاح‌شده به پارک فلتس لین (Flatts Lane Country Park) در حومه میدلزبرو منتقل شد.
این ماده برای ساخت یک جاده ورودی جدید استفاده شد، که نخستین کاربرد عمومی این فناوری در سطح جهان محسوب می‌شود.
چاله‌های جاده‌ای؛ معضل پرهزینه بریتانیا
قبل از این، آسفالت گرافنی در شرایط کنترل‌شده، از جمله پارکینگ‌ها و پیست‌های آزمایشی در آمریکا و کانادا، مورد بررسی قرار گرفته بود. آزمایش‌ها نشان دادند که این ماده قابلیت استفاده در مقیاس وسیع را دارد و می‌تواند کیفیت زیرساخت‌های جاده‌ای را بهبود بخشد.
برایان کنت، مدیر فنی شرکت تارمک، در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی اعلام کرد: «ما همواره به دنبال راهکارهای نوین برای بهبود دوام و پایداری جاده‌ها هستیم. این پروژه فرصتی عالی برای ارزیابی عملکرد و توسعه استفاده‌های بیشتر از این فناوری است.»
معضل چاله‌های جاده‌ای در بریتانیا هزینه‌های هنگفتی را به رانندگان تحمیل می‌کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال 2024، بیش از 579 میلیون پوند برای تعمیر وسایل نقلیه آسیب‌دیده ناشی از چاله‌ها هزینه شده است. همچنین، زیان اقتصادی ناشی از چاله‌های جاده‌ای در بریتانیا سالانه به 143.5 میلیون پوند می‌رسد.
به نقل از ستاد نانو، پژوهشگران سراسر جهان در تلاش‌اند تا با استفاده از فناوری‌های نوین، از ایجاد چاله‌های جاده‌ای جلوگیری کنند. اخیراً تیمی از محققان در دانشگاه سوانزی و کینگز کالج لندن در همکاری با پژوهشگران شیلیایی، نوعی آسفالت خودترمیم‌شونده با استفاده از هاگ‌های گیاهی توسعه داده‌اند که به‌طور خودکار ترک‌های جاده‌ای را ترمیم می‌کند.
ساخت اولین جاده گرافنی در بریتانیا، نقطه عطفی در مهندسی راه‌سازی محسوب می‌شود. استفاده از نانومواد مانند گرافن، نه‌تنها باعث افزایش مقاومت و طول عمر جاده‌ها می‌شود، بلکه می‌تواند هزینه‌های نگهداری و اثرات زیست‌محیطی را نیز کاهش دهد. این فناوری نوین، سرآغازی برای تحول در زیرساخت‌های حمل‌ونقل جهانی خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1373161/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازار شب عید داغِ داغ است

رئیس اورژانس کشور: هنگام مشاهده آمبولانس مسیر را برای خودرو امدادی باز کنید

قتل داماد توسط برادرزن در کرمانشاه

تکذیب صدور مجوز تخریب برای ساختمان سینگر؛ دروغ ممنوع!

مسلمانان این منطقه از روسیه تنها یک ساعت روزه می‌گیرند

افتتاح 3 ایستگاه شارژ خودروهای برقی در آخرین شنبه سال

توجه خاص شهید نصرالله به قرآن

جواب غیرمنتظره سیدحسن نصرالله به سوال چالشی سیدحسنین

نامه فوق‌العاده عاطفی شهید نصرالله به نوه خردسالش!

نامه حماسی نوه شهید شهید نصرالله به پدربزرگ

شیرینی با طعم هل و وانیل، خوشمزه ای به یادماندنی

با افزایش قد کودکان خطر این بیماری ها در بزرگسالی بیشتر و این بیماری ها کمتر می شود

با این تکنیکها زیبایی ناخنهاتو دو چندان کن

یک ایده کاربردی برای صاف درآوردن خط چشم

ربات‌ها 24 ساعته بدون نیروی انسانی مشغول کارند؛ عصر «کارخانه‌های تاریک» در چین

این داغ بین ، که بر دل خونین نهاده ایم

فرصت طلایی پرسپولیس؛ صدرنشینی در پایان سال!

سایپا قهرمان لیگ برتر زنان والیبال شد

حضور میلاد تقوی و رسول خطیبی در فینال دوم لیگ برتر والیبال بانوان

کارشناسی چهار صحنه تاثیرگذار نساجی - سپاهان

درویش: دیگر نباید از بقیه تیم‌ها بازیکن بگیریم

پدر یامال خبرساز شد؛ علاقه پدرانه یا کسب درآمد!

کارترون: باید دروغگو باشم تا محروم نشوم!

پاس اشتباه و اخراج؛ هوملس رم را به دردسر انداخت!

دستگاه‌های VAR در قائمشهر داغ کرد!

صندلی طبقه دوم آزادی هم کنده شد!

چهره ها/ موناکرمی در قابهایی از سریال «مرهم»

بسته شدن پرونده پرابهام قتل داریوش مهرجویی و همسرش

به خاطر یک مشت ریال!

چهره ها/عکس خانوادگی مه‌لقا باقری در اینستاگرام

رئیس سازمان حج و زیارت: 55درصد زائران حج آتی زنان هستند

مجرمان حرفه‌ای زیر ذره‌بین؛ خبری از مرخصی و عفو نیست!

با قرآن مجاهدت کنید!

تلاوت نوه شهید نصرالله در برنامه محفل

داستان قرآنی قوم عاد

گوناگون/ چه کسی حلقه‌ ازدواج را اختراع کرد؟

صدای خونت به گوش امت ها رسید...

کیک بستنی میوه ای، طعمی خاطره انگیز

بیماری های خطرناکی که باور نمی کنید با مواد غذایی به آن دچار شده اید

ماجرای گرمایش 10 درجه‌ای که زمین را متحول کرد!

معنی ضرب المثل "یک پرنده در دست، بهتر است از صد پرنده در حال پرواز"

سیاوش یزدانی، نقش اول دو صحنه جنجالی!

دلیل خروج علیرضا حقیقی از لیست خیبر

در هفته دروازه‌بان‌ها؛ دوناروما بازیکن هفته چمپیونزلیگ

مشکوک و جنجالی؛ عارف و گرفتن پنالتی از سیاوش!

تمرین پرنشاط پرسپولیس در زمین جدید آزادی

خرید زمستانی خیبر دوباره گلزنی کرد

شوک به پرسپولیس؛ مدافع سرخ‌ها مصدوم شد

نبرد رضایی‌های سابق استقلال به سود علیرضا!

خوشحالی امباپه از بازگشت به تیم ملی فرانسه