آریا بانو

آخرين مطالب

کارگردان «خاتی»: سینمای دنیا به سمت استفاده از نابازیگرها می‌رود گفتگو

کارگردان «خاتی»: سینمای دنیا به سمت استفاده از نابازیگرها می‌رود
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / کارگردان «خاتی» گفت: دنیا دارد به سمت دوری از سلبریتی‌ها و کشف استعداد می‌رود؛ البته من در فیلم جدیدم بازیگر دارم. دست‌کم این فیلم پرستاره است. تنها فیلم من است که از ستاره‌ها دارم استفاده می‌کنم.
فریدون نجفی که پیشتر فیلم سینمایی «اسکی‌باز» و «بچه گرگ‌های دره سیب» را کارگردانی کرده، در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره شانس سیمرغ برای کار خود اظهار داشت: سوال سختی است. چون هنوز کامل فیلم‌ها را ندیده‌ام، در اصل یک رقابت است و همه آثار باید دیده شود و سلایق داوری هم هست. من تیمی دارم که در هر حرفه هر کدامشان برای خود، درخشان هستند.
این کارگردان مسجد سلیمانی که «خاتی» را در منطقه زاگرس مقابل دوربین برده، درباره رمز موفقیت خود گفت: رمز موفقیت هر آدمی داشتن عشق به حرفه و تخصص خودش است و این‌که همچون عشق سینما اگر عاشق هنری باشی و برای آن بجنگی قطعا در هر کاری موفق می‌شوی.

او در این باره که جرقه اصلی برای شما چه زمانی زده شد که در سینما به عنوان یک کارگردان رسالتی دارید که یک آگاهی بخشی را برای مردم داشته باشد؟ گفت: خیلی سال‌ها همیشه فیلم‌بین بودم. ما در برهه‌ای فیلمی دیدیم که آن موقع اینترنت نبود و دسترسی به آن نداشتیم که به راحتی فیلم‌ها را دانلود کنیم.
وی ادامه داد: در آن موقع یک برنامه سینما بود که تلویزیون فیلم‌های سینمایی پخش می‌کرد، چیزی که باعث شد وسوسه‌مند و دغدغه‌مند شوم و به سمت سینما بروم، شاید فیلم‌های کروساوا بود که در آن زمان، خیلی از فیلم‌ها که خیلی شباهت فرهنگی به فرهنگ ما داشتند، پخش می‌شد و خیلی زود هم مخاطب خود را جذب می‌کرد، به خاطر همین، بعد از آن به سختی توانستم کل فیلم‌های کروساوا را به تدریج پیدا کنم و ببینم و این خود استارتی شد که به سینما علاقه مند شوم و به سمتش بیایم.
او درباره ژانر مورد علاقه خود اعم از درام، اجتماعی و عاشقانه گفت: دغدغه‌ام است که همه ژانرها را کار کنم اما معمولا سینمایی که خودم دوست دارم و عاشق آن هستم، یک سینمای مینیمال است؛ سینمایی که خودم را و دوربینم را بردارم و به طبیعت بروم، هر کجای ایران که باشد و بتوانم با بازیگرها و آرتیست‌هایی که در اختیار دارم فیلمم را بسازم.
نجفی در این باره که آیا شده که خودت هم تصمیم بگیری بازی کنی؟ گفت:‌ بازیگری در وجود من است. معتقدم کارگردانی که بازیگر نباشد، هیچ موقع نمی‌تواند از بازیگر بازی بگیرد. آن هم، من که از نابازیگر، بازی می‌گیرم. بعضا به مناطقی می‌روم که طرف نمی‌داند بازیگر شود یا نشود. به ارتفاعاتی رفتم و از چوپان هم بازی گرفتم و آن هم آمده جایزه بازیگری را گرفته است. شاید تحصیلات آکادمیک بازیگری را نداشته اما این در خون ماست. یک کارگردان خوب قبل از کارگردانی باید یک بازیگر خوب باشد حتی اگر بازی نکند. من هیچ موقع مقابل دوربین برای بازی نرفته‌ام. یعنی هیچ موقع بازی نکرده‌ام اما بازیگری در خون ماست.
او افزود:‌ تو اگر خودت بلد نباشی بازی کنی، هیچ موقع نمی‌توانی از بازیگرت بازی بگیری و او را ورز بدهی و وارد مسیر قصه‌ات کنی.
این کارگردان سینما درباره استفاده فیلمسازان از نابازیگران بویژه در آثار حاضر در جشنواره فجر امسال و این که آیا وقت آن نرسیده که از سلبریتی‌ها دورتر شویم و دنبال کشف استعدادها و معرفی بازیگرها به سینما باشیم؟ اظهار داشت: دنیا دارد به این سمت می‌رود؛ البته من در فیلم جدیدم بازیگر دارم. دست‌کم این فیلم پرستاره است. تنها فیلم من است که از ستاره‌ها دارم استفاده می‌کنم.
او گفت: فیلم اجتماعی خوبی شده است تفاوت آن با فیلم‌های قبلی‌ام در همین است. دو کار قبلی من در ژانر کودک و نوجوان است و یک فضای مینیمالیستی خوب و صمیمی دارد اما «خاتی» یک درام پیچیده‌ای است که سعی کردم از بازیگرهای چهره مانند سارا بهرامی، سعید آقاخانی، آناهیتا افشار و دیگر بازیگران چهره استفاده کنم. در انتخاب بازیگرها هم سعی کردم خیلی دقت کنم که با شرایط محیطی لوکیشن فیلمبرداری بتوانند کنار بیایند و به لحاظ روحی به شخصیت‌ها که در فیلمنامه دارم خیلی نزدیک باشند و با تمام وجود خودش خیلی عمیق نقش را اجرا کند.
وی افزود:‌ رسیدن به این، کار خیلی سختی است و اینکه هنرپیشه را برداری به زاگرس ببری و می‌خواهی دقیقا شبیه آن مردم باشد. هر جغرافیایی بروی و حتی نوع راه رفتن آدم‌ها هم متفاوت است تا تهران و خیلی معتقدم که این هنر کارگردان است.
کارگردان «خاتی» افزود:‌ سلبریتی‌ها به دلیل معروف بودنشان به نفع گیشه اند چون مردم آنها را می‌شناسند و دوستشان دارند، ‌گیشه می‌آورد اما در آنجایی که نابازیگران اسم و رسمی ندارند و خیلی وقت ها هم فیلم با این نابازیگران ساخته شده است و از نابازیگر، بازی می‌گیرند که معمولا به آنها فیلم‌های هنری می‌گویند و عیار هنری‌شان به نظرم بالاتر از فیلم‌هایی است که سلبریتی دارند. آنها بیشتر ماندگارترند و ماندگار در تاریخ سینما می‌شوند و در عرصه جهانی هم بیشتر می‌درخشند.
نجفی در این باره که الگوی شما در بین کارگردان‌ها و بازیگرها چه کسانی هستند؟ گفت: در بین کارگردان‌های ایرانی قطعا عباس کیارستمی کسی است که من شاگردی او را کرده‌ام و الگوی خوب من است و در بازیگری، اگر از قبل انقلاب باشد بهروز وثوقی و بعد از انقلاب خسرو شکیبایی بازیگر مورد علاقه من بود.

supports HTML5 video

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1352551/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صوت/ ترتیل «جزء یازدهم» قرآن کریم با صدای استاد سعد الغامدی

صوت/ تحدیر «جزء یازدهم» قرآن کریم با صدای استاد معتز آقایی

هشدار ترکیب خطرناک جوهرنمک و وایتکس

صعود الهلال و الاهلی به یک‌چهارم نهایی لیگ نخبگان

اینتر - بایرن در یک‌چهارم/ پاری‌سن‌ژرمن، لیورپول را حذف کرد

بارسلونا برد و بی‌حرف و حدیث صعود کرد

فیلم کامل ضربات پنالتی التعاون 2 (0) _ (0) 2 تراکتور

خلاصه بازی بایرلورکوزن 0 - بایرن مونیخ 2

التعاون عربستان 2-2 تراکتور ایران؛ حذف تراکتور از لیگ قهرمانان در ضربات پنالتی

گل دوم التعاون به تراکتور توسط مندش

گل دوم تراکتور به التعاون توسط دوماگوی

عکس‌العمل استثنائی از آلیسون در دقیقه 109؛ لیورپول 0-1 پاری‌سن‌ژرمن

ضربه دیدنی و خطرناک دوئه در دقیقه 113؛ لیورپول 0-1 پاری‌سن‌ژرمن

گزارش زنده؛ التعاون 2 - تراکتور 2

طارمی قدر فرصت را ندانست؛ اینتر 2-1 فاینورد

بریس روی کار تیمی دیدنی؛ الاهلی 2-0 الریان

ضربه خطرناک کواراتسخلیا؛ لیورپول 0-1 پاری‌سن‌ژرمن

صعود اینتر در شبی که طارمی پنالتی گرفت

گل چهارم الهلال توسط ناصر الدوساری ؛ الهلال 4-0 پاختاکور

ضربه برالدو با اختلاف کم به بیرون رفت؛ لیورپول 0-1 پاری‌سن‌ژرمن

گل شد اما دیاز در آفساید بود؛ لیورپول 0-1 پاری‌سن‌ژرمن

تکل عالی پاچو؛ لیورپول 0-1 پاری‌سن‌ژرمن

چه توپی درآورد دوناروما؛ لیورپول 0-1 پاری‌سن‌ژرمن

گل دوم اینتر به فاینورد توسط هاکان چالهان اوغلو

نجات دروازه دیدنی تونی؛ الاهلی 0-0 الریان

بازهم توپ رو از روی خط دروازه بیرون می‌کشن؛ لیورپول 0-1 پاری‌سن‌ژرمن

موقعیت خوب الدوساری؛ الهلال 3-0 پاختاکور

گل دوم بایرن مونیخ به بایرلورکوزن توسط آلفونسو دیویس در دقیقه 71

ضربه چیپ دیدنی؛ الاهلی 1-0 الریان

ضربه تورام به تیر دروازه خورد؛ اینتر 2-1 فاینورد

گزارش زنده؛ التعاون 1 - تراکتور 1

شانس آورد توپ در چهارچوب نبود؛ لیورپول 0-1 پاری‌سن‌ژرمن

گل دوم الهلال توسط مالکوم ؛الهلال 2-0 پاختاکور

طرح هواداران التعاون در بازی امشب مقابل تراکتور

گل اول فاینورد به اینتر توسط یاکوب مودر

رستگاری جان دوران؛ فرصتی که در بازی رفت از دست داد اما در بازی برگشت نه

برخورد مشکوک بارو و بیرانوند؛ التعاون 0-0 تراکتور

حرکت عجیب هینکاپیه؛ لورکوزن 0-0 بایرن مونیخ

گل اول بایرن مونیخ به بایرلورکوزن توسط هری کین در دقیقه 52

گل اول تراکتور به التعاون توسط ریکاردو آلوز در دقیقه 50

گل سوم الهلال توسط الدوساری ؛الهلال 3-0 پاختاکور

خروج به‌موقع بیرانوند؛ التعاون 0-0 تراکتور

فرصت خوب برای تراکتور که داور آن را آفساید اعلام کرد

فرصت گلزنی برای طارمی که ناکام ماند

ضربه سر خطرناک ایبانیز؛ الاهلی 0-0 الریان

آلیسون بازهم فرشته نجات میشه؛ لیورپول 0-1 پاری‌سن‌ژرمن

گل اول الهلال توسط یامی ؛الهلال 1-0 پاختاکور

واکنش تماشایی جاناتان؛ الهلال 1-0 پاختاکور

آمار منفی عجیب روز تولد رابرتسون؛ لیورپول 0-1 پاری‌سن‌ژرمن

حضور اشلی کول در ورزشگاه؛ الهلال 0-0 پاختاکور