خبری از اصلاح پوستر جشنواره فیلم فجر نیست!
فرهنگی هنری
بزرگنمايي:
آریا بانو - ایسکا نیوز / با گذشت 15 روز از اعلام مسعود نجفی در خصوص اصلاحاتی در پوستر جشنواره، هنوز خبری از پوستر جدید نیست و با وجود اینکه فقط 20 روز تا شروع جشنواره فرصت باقیست اما آنچه برخی از دلسوزان را نگران کرده این است که نکند صحبت های مدیر روابط عمومی جشنواره صرفا جهت آرام کردن مقطعی فضای انتقادی بوده است.
پوسترها بهعنوان یکی از عناصر کلیدی در جشنوارهها خصوصا جشنواره فیلم، تئاتر، موسیقی، شعر و حتی هنرهای تجسمی، نقش بسیار مهمی در جذب توجه مخاطبان، اهالی رسانه و سینما و هنردوستان دارد و بر همین اساس پوسترها بهعنوان ویترینی برای نمایش هویت فیلمها، همچنین فرهنگ سینمایی کشور عمل میکند.
نخستین اهمیت پوسترها در جشنوارهها، ایجاد هویت بصری برای آن رویداد است، چرا که میتواند بهطور خلاصه اهداف و آرمانهای آن جشنواره را روایت کند و دومین جنبه مهم پوسترها، تبلیغ و بازاریابی است.
علاوه بر این، پوسترها بهعنوان یک عنصر فرهنگی نیز عمل میکند؛ آنها میتوانند نشاندهنده سبکهای هنری مختلف، موضوعات اجتماعی و فرهنگی، همچنین روندهای سینمایی روز باشند که این امر به ترویج فرهنگ سینما و ایجاد گفتوگوهای فرهنگی کمک میکند.
پنجم دی ماه بود که به رسم هرساله پوستر چهلوسومین دوره جشنواره فیلم فجر با عکسی از عزیز ساعتی و طراحی ابراهیم حقیقی با یادی از فیلم سینمایی «مادر» رونمایی شد که در همان ابتدای امر انتقادات بسیاری از اهالی رسانه و هنر را به دنبال داشت. این پوستر با تصویری از «رقیه چهرهآزاد» بهره برده و بلبل و یا هزاردستانی روی انگشت دستش نشسته است و اشاره به یکی از برترین آثار سینمایی ایران بعد از انقلاب یعنی فیلم «مادر» ساخته زندهیاد «علی حاتمی» میکند. با پس زمینهای مملو از گل و مرغ و رنگ و لعابی اغراقآمیز بر چهره مادر و نورانی کردن فضایی رویاگونه که از هوش مصنوعی نیز بهره جسته است.
اینکه از یک کاراکتر بزرگ سینمایی به عنوان نماد اصلی در پوسترهای فستیوالها استفاده شود در تمام دنیا مرسوم است و کن و برلین نیز بارها این کار را انجام دادهاند؛ اما سوال اصلی این است که «ابراهیم حقیقی»، هنرمندی با عقبه درخشان که کارهای گذشتهاش هر کدام کلاسی از درس هستند، چرا باید در زمانه دیجیتال تا این حد کاری غریب از شاهکارهای خود تولید کند؟ ابراهیم حقیقیای که خود طراح نماد سیمرغ جشنواره فیلم فجر است، حال در طراحی پوستر خود هیچ استفادهای از مهمترین نماد جشنواره که زاده ذهن خود او است نکرده است و آن سیمرغ اساطیری طراحی شده که به جد یکی از بهترین نشانههای طراحی شده اوست جایش را به یک گنجشک، بلبل و یا هزاردستانی داده که روی انگشت مادر نشسته!
همین انتقادات باعث شد تا 2 روز بعد از رونمایی از پسوتر جشنواره یعنی در 7 دی ماه مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر درباره اصلاح پوستر بیان کند: خوشبختانه ایده اصلی پوستر که از اثر ماندگار زنده یاد علی حاتمی برگرفته شده است با استقبال همراه شد اما انتقاداتی به نحوه اجرای آن صورت گرفت که با توجه به نقطه نظرات حرفهای اعلام شده، با تصمیم دبیر جشنواره، پوستر جشنواره چهل و سوم با انجام اصلاحات و پس از تائید استاد ابراهیم حقیقی منتشر خواهد شد.
وی با اشاره به رونمایی زودهنگام پوستر جشنواره نسبت به ادوار گذشته گفت: این مزیت باعث شد تا با بهره گیری از نظرات دلسوزانه، به زودی نسخه بهتری را از پوستر نهایی و منتشر کنیم.
نجفی با قدردانی از تمامی کسانی که دلسوزانه جشنواره را نقد می کنند، اظهار کرد: امیدواریم در ادامه نیز همچنان موشکافانه جشنواره چهل و سوم را ارزیابی و ستاد برگزاری را از نقطه نظرات خود در جهت برپایی باشکوه تر بهره مند سازند.
حالا با گذشت 15 روز از اعلام مسعود نجفی در خصوص اصلاحاتی در پوستر جشنواره، هنوز خبری از پوستر جدید نیست و با وجود اینکه فقط 20 روز تا شروع جشنواره فرصت باقیست اما آنچه برخی از دلسوزان را نگران کرده این است که نکند خبری از اصلاح پوستر نیست و صحبت های مدیر روابط عمومی جشنواره صرفا جهت آرام کردن مقطعی فضای انتقادی بوده است.
از طرفی برخی بر این باور هستند که اصلاحات حداقلی در پوستر جشنواره اعمال شده و برخلاف اعلام مسعود نجفی خبری از انتشار پوستر جدید نیست و به یکباره با شروع جشنواره شاهد پوستر جدید خواهیم بود که حواشی احتمالی آن در پی اخبار مرتبط با فیلم ها گم خواهد شد.
-
شنبه ۲۲ دي ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲:۵۷
-
۵ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1338438/