نگاه کارشناسانه به تبلیغ حاشیهساز سریال حسن فتحی
فرهنگی هنری
بزرگنمايي:
آریا بانو - ایسنا / حسن فتحی چند سالی را به کارگردانی سریال تاریخی «جیران» گذراند و پس از فراز و نشیبهای ابتدایی که این پروژه به لحاظ انتشار و مناقشه بر سر مالکیت ادبی هنری از سر گذراند، به ساخت «ازازیل» برای شبکه نمایش خانگی مشغول شد؛ پروژهای که اگرچه هنوز زمان انتشارش مشخص نشده اما حالا با حاشیههایی از جنس دیگر مواجه شده است.
بهرنگ علوی ـ بازیگر سینما و تلویزیون ـ اخیرا سلسه استوریهایی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرد که موجب ترس و نگرانی بعضی از کاربران شد اما سرنخ قضیه از کمپین تبلیغاتی سریال «ازازیل» ـ تازهترین ساخته حسن فتحی ـ سریالی که در ژانر وحشت ساخته شده است، سر درآورد. با وجود اینکه پیشتر هم نمونههایی از این دست تبلیغات در آثار سینمایی و در نمایش خانگی شاهد بودیم، این بار هم این جنس تبلیغات در فضای مجازی با حاشیه مواجه شد.
ماجرا چه بود؟
ماجرا از این قرار بود که چند روز قبل بهرنگ علوی مدعی شد به خودرواش حمله شده است. او در این فیلم کوتاه درحالیکه وحشت کرده شیشه شکسته ماشینش را نشان میدهد و میگوید نمیداند چه کسی این کار را کرده است. او در ادامه عروسکی سفید و پارچهای را درون ماشینش نشان میدهد که در دستان عروسک یادداشتی قرار دارد که روی آن جملاتی تهدیدآمیز نوشته و آدرسی قرار داده شده است. او میگوید هرطور که شده این ماجرا را پیگیری میکند و به آدرسی که در نامه قرار دارد خواهد رفت. چند روز بعد داستان ادامه پیدا کرد و علوی در فیلم جدیدی اعلام کرد طبق آدرسی که در نامه بود با دوستش به کلاردشت آمده تا پشت پرده ماجرا را کشف کند. او در فضایی وهمآلود به عمارتی ترسناک میرسد و بعد از انتشار این فیلم بود که خبری درباره ناپدید شدن بهرنگ علوی منتشر شد، خبری که رنگ و بوی واقعی داشت اما در حقیقت یکی از تیرزهای تبلیغاتی سریال ازازیل بود.
واکنش حسن فتحی به تبلیغ متفاوت سریال «ازازیل»
با این حال حسن فتحی در واکنش به اقدام حاشیهساز بهرنگ علوی برای تبلیغ سریال «ازازیل»، نسبت به این ماجرا ابراز بیاطلاعی کرد و تاکید داشت که اساساً نیازی به این دست از تبلیغات نمیبیند.
حسن فتحی در واکنش به کمپین تبلیغاتی پرحاشیه این سریال که توسط بهرنگ علوی اجرا شد، اینگونه واکنش نشان داد: بارها در گفتگو با همکاران و رسانهها بر این نکته تأکید کردهام که جنس تبلیغات رسانهای پلتفرمها باید با شرایط روحی و ذهنی جامعه منطبق و همسنگ باشد، از ماجرای تبلیغی پیش آمده تا دیشب کاملاً بیخبر بودم و اساساً نیازی به این دست از تبلیغات نمیبینم؛ عطر آنست که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید!
نگاه کارشناسی به ماجرای تبلیغ سریال حسن فتحی
با این حال خبرنگار ایسنا با یک کارشناس حوزه تبلیغات، درباره این کمپینهای تبلیغاتی در گفتوگویی داشته است و نظر او را درباره بهکارگیری این جنس از تبلیغات که در دنیا مرسوم است، جویا شده است.
میثم میرزایی ـ طراح تبلیغات فیلمهاو سریالهای نمایش خانگی و همچنین رییس انجمن تبلیغات سینما ـ در گفتوگویی با ایسنا به ویژگیهای چنین تبلیغاتی که در دنیا مرسوم است اشاره کرد و در توضیحاتی درباره طراحی کمپینهای تبلیغاتی در ایران گفت: طراحی کمپینهای تبلیغاتی جهت ارائه محصولات فرهنگی و هنری در دنیا کاری مرسوم و قابل توجه است. کمپینهایی با هزینههای بالا جهت معرفی محصول و جذب تماشاگر که معمولا در زمان تولید طراحی میشود.
این طراح تبلیغاتی افزود: در ایران هم کمپینهایی جهت جذب مخاطب طراحی شده که به غیر از چند مورد محدود مابقی معمولا تجربههای ناموفقی بودند. توجه به فرهنگ و باورهای مخاطب و هدفگذاری و برنامهریزی جهت جذب مخاطب هدف و همچنین استفاده از جامعهشناسان، روانشناسان و افراد متخصص در حوزههای جذب مخاطب باعث موفقیت کمپینها در دنیاست که در ایران متاسفانه به این موارد توجهی نمیشود و برای همین هم نتیجه معکوس خواهد داشت.
-
چهارشنبه ۱۹ دي ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۳:۵۵
-
۹ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1337137/