آریا بانو

آخرين مطالب

خبرفوری بررسی می‌کند

جنون زیبایی در ایران / مصرف لوازم آرایشی در ایران چقدر است؟ سیاسی

جنون زیبایی در ایران / مصرف لوازم آرایشی در ایران چقدر است؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مصرف لوازم آرایش در ایران حکایت بحران‌هایی است که می‌خواهد با جنون زیبایی خود را پنهان کند. خبرفوری در برنامه "پرسش" به این موضوع پرداخته است.

هستند بسیاری که باور دارند اساسا زنان جامعه ایرانی بیشتر از آنچه معمول است آرایش می‌کنند. این باور البته که در چند سال گذشته یک تغییر مهم داشته و حالا همان‌ها معتقدند که میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی میان «زنان و مردان» ایرانی بیشتر از میانگین‌های جهانی است. اما مگر میانگین مصرف این لوازم در دنیا چقدر است؟ مهم‌تر اینکه سالانه چقدر لوازم آرایشی به ایران وارد می‌شود و ایران در جدول مصرف این لوازم در کجا قرار دارد؟ 
سهم 80 درصدی قاچاق!
نگاهی به آمارهای رسمی موجود تقریبا هیچ نتیجه مشخصی ندارد. دلیل آن هم حجم بالای لوازم آرایشی تقلبی در بازار ایران است. به عنوان مثال یداله سهرابی، عضو وقت هیات مدیره انجمن داروسازان ایران دو سال پیش ادعا کرده بود که «80 درصد محصولات آرایشی و بهداشتی جزو کالاهای قاچاق یا تقلبی و زیرپله‌ای هستند.» یک فقره آمار غیر رسمی دیگر نشان می‌دهد که در سال 1402 حدود 50 درصد از این بازار را قاچاق تشکیل می‌دهد و این درصد غیررسمی در حالی عنوان شده است که بدانیم واردات لوازم آرایشی و بهداشتی از سال 1397 اساسا ممنوع شده است. سهم تولیدات و قاچاق موجود در این حوزه یک نکته مهم دارد و آن هم اینکه تولیدات داخلی عمدتا شامل کرم‌های مرطوب‌کننده، شامپوها و محصولات پایه‌ای است، درحالی‌که بخش عمده‌ای از محصولات تخصصی مانند رژ لب، سایه چشم، کرم‌های ضدچروک و آبرسان به صورت وارداتی (‌یا همان قاچاق) تامین می‌شوند. نکته دیگر در رابطه با قاچاق این محصولات این است که از همان سال 97 یعنی سال ممنوعیت واردات لوازم آرایشی سهم قاچاق این لوازم از 1.5 میلیارد دلار به 2.1 میلیارد در سال رسیده است. یک نمونه آماری دیگر هر چند قدیمی از سوی یورومونیتور نشان می‌دهد کل مصرف فرآورده‌های آرایشی در خاورمیانه در سال 2008 در حدود 7.2 میلیارد دلار بوده است و در میان کشورهای منطقه ایران با 2.1 میلیارد دلار با فاصله کمی از عربستان ( 2.2 میلیارد دلار) در رده دوم منطقه و هفتم دنیا قرار دارد. همین گزارش در همان سال البته پیش‌بینی کرده است که رشد سالیانه مصرف در عربستان 11 و در ایران 12 درصد تخمین زده می‌شود. 
کاهش سن آرایش در ایران
عددهای عجیب و غریب در این حوزه تنها مربوط به سهم قاچاق نیست. اظهارنظرهای مختلفی را می‌توان از زبان مسئولان و غیرمسئولانی در این رابطه دید که چندان برای یافتن حقیقت کارگشا نیست. به عنوان مثال این اظهارنظر از سوی یک کارشناسان که مدعی شده است «میانگین سن مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان 25 سال و در ایران به 14 سال کاهش یافته است.» یا این گفته از سوی رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی که اعلام کرده است «ایرانی‌ها 5 برابر کشورهای خاورمیانه لوازم آرایشی و بهداشتی می‌خرند.» البته که این گفته مورد توجه این مسئول قرار گرفته چرا که باور دارد این آمار از نظر توسعه یافتگی اتفاق خوبی است؛ چرا که خرید لوازم مراقبت از پوست، هزینه‌های درمانی را کاهش می‌دهد.
در صدر خرید بی‌کیفیت‌ها!
اما آمارهای جهانی چه می‌گویند؟ ممنوعیت رسمی واردات لوازم آرایشی رسیدن به واقعیت مصرف این لوازم در ایران را سخت کرده است. اما در میانه گزارش‌های رسانه‌های خارجی هم می‌توان به گزاره‌هایی دست یافت. از جمله این گزاره که در بروشور نمایشگاه «بیوتی ورلد میدل ایست» دبی 2024 منتشر و طی آن ادعا شده است که 90 درصد از لوازم آرایشی مورد مصرف در ایران از جنس لوازم «غیر لوکس» (non Luxury) یا همان «ارزان قیمت» است. در یک نمونه دیگر ثبت شده در پایگاه آماری استاتیستا هم می‌توان به این گزاره عجیب برخورد؛ اینکه به نوشته این پایگاه ایران در رتبه اول پر مصرف‌ترین کشورهای دنیا از نظر «مصرف مواد آرایشی بی‌کیفیت» است. اما چه چیزی باعث اقبال اینگونه به کالاهای قاچاق و بی‌کیفیت شده است؟ یک پژوهش دانشگاهی منتشر شده در سال 1400 به این موضوع می‌پردازد. هر چند موارد ذکر شده در این پژوهش به نوعی کلی و تکراری به نظر می‌رسد. به گواه این گزارش مصرف لوازم بی‌کیفیت فارغ از تغییر باورها و نگرش‌های افراد به ضعف تشکیلاتی و نقش نظارتی دولت برمی‌گردد. اگرچه ممکن است اغراق آمیز به نظر برسد که 90 درصد محصولات آرایشی در ایران به نوعی قاچاق شده‌اند اما در فهرست آمارهای گمرک در یک دهه پیش هم فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی بعد از انواع تلفن و لوازم جانبی در در رتبه دهم اقلام مکشوفه قاچاق قرار داشت. اما چه کسانی از این لوازم آرایشی به قولی «ارزان قیمت» استفاده می‌کنند؟ این داده‌ها در پژوهش‌های منتشر شده سعی در پاسخ به این پرسش داده است. 
عددهایی عجیب از لوازم آرایشی در ایران
- 80 درصد محصولات آرایشی و بهداشتی ایران جزو کالاهای قاچاق یا تقلبی و زیرپله‌ای هستند.
- ایران دومین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایشی در منطقه و هفتمین کشور در جهان است!
- میانگین سن مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی در جهان 25 سال و در ایران به 14 سال کاهش یافته است.
- ایرانی‌ها 5 برابر کشورهای خاورمیانه لوازم آرایشی و بهداشتی می‌خرند.
- 40 درصد زنان ایانی گفته‌اند هر روز و در همه ساعت‌ها آرایش دارند! 
- 15 درصد از زنان هم اعلام کرده‌اند در همه‌جا آرایش می‌کنند و این در حالی است که تنها یک درصد آنها گفته‌اند هیچ‌جا آرایش نمی‌کنند
- رشد سالانه مصرف فرآورده‌های آرایشی در عربستان 11 و در ایران 12 درصد است.
- هر خانواده ایرانی به طور متوسط در سال حدود 2.5 درصد از هزینه‌هایش را صرف خرید لوازم آرایشی می‌کند. 
- نسبت هزینه مصرف لوازم آرایشی به هزینه سرانه کل هر فرد خانوار طی 5 سال به میزان 22 درصد افزایش یافته است. 
- بیشترین هزینه مصرف لوازم آرایشی متعلق به گروه سنی «19-24» سال است
- دومین رده سنی پرمصرف لوازم آرایشی گروه سنی «15-18» سال است!
- طبق نظرسنجی گالوپ از زنان شاغل بالای 15 سال ایرانی،‌آنها 30 درصد درآمد ماهانه خود را صرف خرید لوازم آرایشی، بهداشتی می‌کنند.
گزارش ما را ببینید و شما هم نظر بدهید:


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1330267/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذهن انسان داخل ربات

دکلمه‌ی زیبا باران نیکراه!

سوزن شیمبا روی گل شماره 76 گیر کرده است!

یک تراکتوری سابق علیه تراکتور شد

موتا: الان فقط فیورنتینا، لازم شد بازیکن هم می‌خریم

سامره: به جان پسرم اخراجم کنید لطف کردید!

خط هافبک استقلال در یزد آچمز شد

هفته تلخ تراکتور؛ صدر و رکوردهایی که از دست رفت

خوش‌بینی بارسا به بازگشت یامال در سوپرجام

پاسخ عجیب اسماعیلی: در رفسنجان تمرین نمی‌کنم، بلیت و هتل بگیرید!

پست جدید فیفا با آهنگ امید حاجیلی و قیچی برگردون ریچارلیسون

اولین تصمیم نقل و انتقالاتی آموریم مشخص شد

معرفی فیلم سینمایی «هفتاد سی» در برنامه هفت

پوستر جشنواره یا پوستر سالن زیبایی؟!

گزارش برنامه هفت از حضور هنرمندان در مراسم وداع با «ژاله علو»

مدیرعامل دخانیات: 500 نوع سیگار قاچاق وارد کشور می‌شود

9 باور غلط درباره خواب را بشناسید

حمل و نقل؛ متهم ردیف اول آلودگی هوا

کشف پوشاک قاچاق 15 میلیاردی در بازار تهران

هشدار درباره افزایش تصادفات در روز‌های بارانی؛ تردد موتورسواران در معابر ممنوع

چهره زمستانی تنگه‌واشی فیروزکوه

کسی که قطار را به هند آورد از کرده خود به شدت پشیمان است!

راننده می‌خواست سریع دور بزند، با موتور رفت ته دره!

طواف زیر بارش شدید باران در مکه

رونمایی از شاهکار صفوی در موزه فرش ایران

روشی برای تشخیص کمای دیابتی و شوک انسولین

راهنمای کشف طلا /فلز زرد چگونه به سطح زمین می‌رسد؟

بر ما رقم خطاپرستی همه هست

صحبتهای ایمان صادقی دروازه‌بان مس کرمان در پایان بازی با سایپا

محمد قاسمی‌نژاد: بازی خوبی ارائه دادیم اما پس از گل زدن، عقب نشستیم

ستاره تاثیرگذار میلان نیامده مصدوم شد!‏

کامبک شاگردان صادقی برای لیگ برتری شدن

آخرین تقلای بارسا برای حفظ اولمو؛ حراج صندلی‌های نوکمپ!

تیم بیاتلو به دنبال تعقیب بالانشینان جدول

استانبول طارمی را فرامی‌خواند؛ جانشین ایکاردی باش

شوخی های شجاع و همایون در سریال «آمستردام»

خدا لعنت کنه هر چی مرد خیانتکاره

کاش یاد بگیریم کاری به ظاهر آدم ها نداشته باشیم

کارگروه «ساخت فیلم‌های ورزشی» تشکیل می‌شود

فیلم موزیک زیبای ترانه «چه کنم» از گروه ایهام

سارقان کادوهای عروس و داماد به دام افتادند

بارش سنگین برف در محور قزوین - همدان

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی: ورود سالانه 6 میلیون گردشگر به ایران دروغ است

آیا شوهر می‌تواند همسر خود را از ارث محروم کند؟

صاحب‌خانه‌ای که ده سال است از مستاجرش اجاره نگرفته!

شهید برونسی: امام زمان(عج) را فقط به مادرش قسم دهید

گوسفند آویزان از سیم برق!

طناب‌زنی پارکورکار جوان بر بالای اتوبان پر از خودرو در اصفهان!

این استیک فقط در طبیعت سوئیس میچسبه!

دو حالت که ممکن است برای فرد دیابتی به وجود آید!