آریا بانو

آخرين مطالب

خودرو از امروز گران می‌شود/ مهمترین محصول تولیدی خودروسازان ایران چیست؟ سیاسی

خودرو از امروز گران می‌شود/ مهمترین محصول تولیدی خودروسازان ایران چیست؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو موجی جدید از رشد قیمت‌ها را در بازار ایران شکل داده است.
خبرآنلاین نوشت: صنعت خودرو در ایران در وضعیت ناگواری قرار دارد. هر چند این صنعت یکی از مهمترین صنایع مورد توجه دولت‌ها در ایران تلقی می‌شود اما زیان دهی آشکار آن سبب شده است فاصله آن‌چه در ایران صنعت خودرو نامیده می‌شود با آن‌چه در جهان وجود دارد زیادتر از تصور باشد. 
حالا زیان مهمترین محصول خودروسازان ایرانی است. بر اساس تازه‌ترین تصمیم از فردا اول آذرماه قیمت خودروها دستخوش افزایش خواهد شد. رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) این خبر را تایید کرده است. از سوی دیگر رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت : از 13 ماه پیش مصوبه‌ای وجود داشت مبنی بر اینکه باید قیمت خودرو افزایش یابد و دولت برای جلوگیری از سودجویی دلالان، با این کار موافقت کرد.الیاس حضرتی گفته است: ایران خودرو و سایپا ورشکسته هستند؛ خودروها را افزایش قیمت دادیم تا به جای جیب دلال به جیب کارخانه برود. 
بررسی وضعیت برخی از مهمترین شرکت‌های خودروسازی در دنیا نشان از آن دارد که صنعتت خودرو صنعتی سودساز در جهان است. با این حال مدت‌های طولانی است که خودروسازان زیان جیب خود را می‌شمرند و تولید هر دستگاه خودرو زیانی را برای شرکت تولید کننده به ارمغان می‌آورد.
خودروسازان بزرگ جهان چقدر سود دادند؟
توجه به این نکته ضروری است که صنعت خودروسازی در سال 2024، روزهای سختی را پشت سر گذاشته است و سود اغلب شرکت‌های خودروسازی در نیمه اول این سال دستخوش کاهشی محسوس نسبت به نیمه اول سال گذشته میلادی شده است.
بررسی‌های صورت گرفته نشان از آن دارد شرکت فولکس واگن در نیمه اول سال 2024 سودی برابر با ده میلیارد و 52 میلیون یورو ساخته است. سود این شرکت البته در قیاس با مدت مشابه سال گذشته میلادی کاهشی یازده درصدی را نشان می‌دهد.
گروه ب‌ام‌و نیز در همین دوره زمانی هفت میلیارد و 933 میلیون یورو سود ساخته است. سود شرکت جنرال موتورز آمریکایی نیز در این دوره زمانی با رشدی قابل توجه به هفت میلیارد و پنجاه و پنج میلیون یورو رسیده است.
گروه مرسدس آلمانی نیز سودی برابر با 6 میلیارد و 978 میلیون یورو سود در این دوره زمانی به دست آورد.
استلانتیس هر چند با کاهش بیش از پنجاه درصدی سود روبرو شده است اما با این حال همچنان در نیمه اول سال 2024 سودی برابر با شش میلیارد و 639 میلیون یورو ساخته است.
هیوندای کره‌ای نیز سودی برابر با 5 میلیارد و 285 میلیون یورو کسب کرده است. سود شرکت فورد نیز دو میلیارد و 881 میلیون یورو برآورد شده است. شرکت تسلا نیز به سودی معادل 2 میلیارد و 573 میلیون یورو دست یافته و سود گروه رنو نیز دو میلیارد و 175 میلیون یورو برآورد شده است. سود ولوو یک میلیارد و 96 میلیون یورو و سود فراری 953 میلیون یورو اعلام شده است.
در این وضعیت اما دو شرکت بزرگ خودروسازی در ایران یعنی سایپا و ایران خودرو زیان تولید کرده‌اند. براساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده، ایران‌خودرو و سایپا در 6 ماه نخست سال مجموعاً 19.1 هزار میلیارد تومان زیان خالص ساختند. در تهیه جدول فوق از اطلاعات پدال نیوز استفاده شده است. 
نکته قابل توجه این است که زیان خودروسازان ایرانی در این دوره زمانی کاهش داشته است. احتمالا تلاش خودروسازارن برای عرضه آپشنال، کمتر شدن فشار قیمت‌گذاری دستوری و شیوه‌های عرضه همگی در این حوزه موثر بوده‌اند .در مجموع از 19.1 هزار میلیارد تومان زیان تولیدی خودروسازان ایرانی 7.3 هزار میلیارد تومان مربوط به سایپا و 11.8 هزار میلیارد تومان نیز مربوط به ایران‌ خودرو است. با این حساب، زیان خالص خودروسازان در 6 ماه سال ماهانه 3.2 هزار میلیارد تومان و روزانه 106 میلیارد تومان است.
با احتساب قیمت 55 هزار و 400 تومان برای هر یورو در صرافی‌های بانکی مجموع زیان دو خودروساز در شش ماه بالغ بر 344 میلیون یورو است و باید در نظر داشت زیان انباشته ایران خودرو تا پایان مهرماه سال 1403 برابر 122.160 هزار میلیارد تومان و زیان انباشته سایپا برابر با 58.611 هزار میلیارد تومان بوده است. در این فضا البته بسیاری از کارشناسان و همچنین مقامات این دو بنگاه بزرگ خودروساز بر این اعتقادند که افزایش قیمت کارخانه می‌تواند حجم زیان مترتب بر این صنعت را کاهش دهد و وضعیت را در این صنعت بهبود بخشد.
دلیل ایجاد زیان چیست؟
دلیل زیان بزرگ شکل گرفته در صنعت خودروسازی چیست؟ این سئوالی است که بارها و بارها افکار عمومی و کارشناسان از سیاستگذاران دولتی و صنعتی پرسیده‌اند. به نظر می‌رسد سرراست‌ترین جواب ممکن به این سئوال یک گزاره است؛ قیمت‌گذاری دستوری. در حقیقت دولت در ادواری با هدف مهار تورم و پیشگیری از بروز نارضایتی در مصرف‌کنندگان نسبت به ابلاغ قیمت دستوری اقدام می‌کند. در عمل اما قیمت‌گذاری دستوری کارایی لازم را ندارد و خودرو در بازار با قیمتی بسیار متفاوت از خودرو در کارخانه عرضه می‌شود. از منظر وجود خودروی دو نرخی ایران را می‌توان دارنده یکی از عجیب‌ ترین وضعیت‌ها در جهان دانست. احمد نعمت بخش ، دبیر انجمن خودروسازان نیز در گفتگویی با نگارنده مهمترین دلیل بحران در صنعت خودرو را قیمت‌گذاری دستوری می‌داند و معتقد است این اقدام صنعت خودرو در ایران را سرکوب کرده است. قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو از اوایل دهه نود اغاز شده و نعمت‌بخش معتقد است در دهه‌ی هشتاد در غیاب فرآیند قیمت‌گذاری دستوری، خودرو به کالایی مصرفی و بادوام برای مصرف‌کننده ایرانی بدل شده بود و حتی در بازار قیمت خودرو از قیمت فروش کارخانه پایین‌تر می‌آمد.
هر چه هست باید در نظر داشت سیاستگذاری نادرست سبب شده یکی از پولسازترین صنایع در جهان، در ایران زیان تولید کند. هر چند برخی معتقدند اقتصاد ایران در سطح کلان نیاز به حراجی دارد اما میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی از عبارتی دیگر بهره برده و گفته است اقتصاد ایران نیازمند فیزیوتراپی است تا بتواند حرکت کند. شاید تعمیم این گزاره به صنعت خودرو در سطح خرد نیز بیراه نباشد. صنعتی که از پس سابقه‌ای بیش از پنجاه سال هنوز قادر به راه رفتن بدون کمک دولت نیست.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1310037/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جشن تولد امیر قلعه‌نویی در منزل خودش

رقص آساموا ژیان در استمفوردبریج پس از گلزنی به چلسی!

موتا: با تمام وجود برای بردن میلان می‌جنگیم

تراکتور با یک تغییر بزرگ مقابل گل‌گهر

بازگشایی ورزشگاه آزادی دوباره به تعویق افتاد

ماندگارترین سکانس سریال پژمان

دورهمی فقط با تخمه !

تصاویری دیده نشده از پشت صحنه سریال در پناه تو

مهران مدیری، شهرام قائدی را سانسور کرد!

خربزه خورده حالا پای لرزش نشسته

جزئیات واژگونی اتوبوس در محور زاهدان؛ پلیس راهور عوامل حادثه را اعلام کرد

محصولات غیرمجاز آرایش چشم اعلام شد

همکاری اسکاپ و ایران برای توانمندسازی زنان و مقابله با ریزگردها

لحظه جالب بنزین زدن هواپیمای ویژه و فوق امنیتی رئیس جمهور آمریکا در دل آسمان

صعود اعجاب‌انگیز خرس سیاه و توله‌هایش از ارتفاع

برخورد عجیب با خودروی پارک شده جلوی در پارکینگ!

گوسفندی با ظاهر خرگوش

اقدام عجیب این دختر چینی در زنده خواری هشت پای نگون بخت

خیابان های استانبول در سال 1957

التماس پرنده مادر برای حفظ جوجه هایش

لذت یک روباه از بارش برف

گوناگون/ وضعیت مرمت یک امامزاده

گوناگون/ خلق هنر محیطی با زباله و استخوان!

طرز تهیه چای میوه ای

با کمی خلاقیت کلاه شکلاتی درست کنید

«اُپن‌ای‌آی» دوره آموزشی رایگان هوش مصنوعی برای معلمان برگزار می‌کند

شبم از بی ستارگی شب کور!

اشلوت: از تمدید قرارداد گواردیولا ذوق کردم!

حضور نماینده بسکتبال باویلچر ایران در جمع برترین‌های آسیا

ذوالفقارنسب: انتقادات از قلعه‌نویی منصفانه نیست

حذف تیم نوجوانان از مسابقات تنیس روی میز قهرمانی جوانان جهان

اقدام عجیب مهاجم پرسپولیس در قلعه حسن‌خان

تنها راه نجات امباپه در رئال

تو شهر سگها گربه باشی ولی زن ذلیل نباشی

هنگ درام نوازی در منظره ای زیبا در اصفهان

جنجال بیمه‌ تکمیلی بازنشستگان/ بیمه‌ها: درخواستی نداشتیم

تنفس 21 روز هوای قابل قبول طی آبان‌ماه در پایتخت

اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره ساخت کلاس درس در سیستان و بلوچستان

گورستان دیویس-مونتان؛ پایگاهی با 4،000 هواپیما به ارزش 34 میلیارد دلار

رونمایی از یک شمش طلا با وزن 300 کیلوگرم در دبی

دیگه به پلمپ و آکبند بودن گوشی هم نمیشه اعتماد کرد!

تصویری زیبا از بلعیدن شکار!

نمایی از اقیانوس اطلس در صحرای نامیب

وقتی یک کوسه با بلعیدن دوربین غواص داخل دهان خود را به نمایش میگذارد!

ریزش هولناک برف ساختمان روی یک زن

این غار خاص؛ با نام ده شیخ 135 میلیون سال قدمت دارد

بهترین شیوه مصرف تخم مرغ

ست این لباس ها با هم محشر میشه

«اسپیس‌ایکس» دومین قرارداد تجاری را برای فرستادن محموله به ماه امضا کرد

شعرخوانی زیبای دکتر کاکاوند