آریا بانو

آخرين مطالب

گردشگری/ قلعۀ مورچه‌خورت؛ بنایی با اسرار نهان گوناگون

گردشگری/ قلعۀ مورچه‌خورت؛ بنایی با اسرار نهان
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / قلعۀ تاریخی مورچه‌خورت در شاهین‌شهر و 50 کیلومتری شمال اصفهان در روستای مورچه‌خورت قرار دارد که حدود 33 هزار مترمربع مساحت دارد و با داشتن هشت برج و دو دروازۀ اصلی و همچنین بخش‌هایی مانند حمام، امامزاده، مسجد، بازارچه و خانه‌های مسکونی، به‌عنوان بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان بعد از ارگ بم شناخته می‌شود.
اطلاع دقیقی از تاریخچۀ ساخته‌شدن این قلعه در دست نیست، اما به اعتقاد برخی کارشناسان در قرن نهم هجری قمری ساخته شده و عده‌ای نیز قدمت آن را قبل از دوران صفویه می‌دانند. البته هنوز مطالعات باستان‌شناسی دقیقی صورت نگرفته تا بتوان قدمت این بنا را با قطعیت اعلام کرد، اما براساس یکی از آثار کشف‌شده روی یکی از بناهای آن، این قلعه شاهد پیروزی نادرشاه افشار بر اشرف افغان در سال 1142 هجری قمری بوده که درنهایت منجر به فرار افغان‌ها از اصفهان می‌شود.
بعد از ثبت این بنای تاریخی در فهرست میراث ملی، در چندسال اخیر و ازسوی اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهین‌شهر و میمه، مرمت‌های اضطراری قلۀ مورچه‌خورت در حال انجام است، ولی این قلعه دارای خرده مالکان متعددی است که باید شناسایی شوند تا راه برای ورود سرمایه‌گذار به منظور مرمت‌های اساسی و تخصصی کاربری به این بنای ویژه و تاریخی باز شود. سال گذشته اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهین‌شهر و میمه مجوز ایجاد پایگاه میراث ملی در قلعه را دریافت کرد و این موضوع می‌تواند اعتبارت مرمتی در این قلعۀ مورچه‌خورت را افزایش داده و شناسایی مالکان متتدعد این قلعه را نیز تسهیل کند.

آریا بانو


جواد چهرازی، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهین‌شهر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما به دنبال ایجاد پایگاه میراث ملی در قلعۀ مورچه‌خورت بودیم و یکی از نتایج سفر عزت‌الله ضرغامی، وزیر پیشین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز این بود که مجوز دریافت این پایگاه را دریافت کردیم. این در حالی بود که مجوز ایجاد پایگاه میراث ملی به مدت چندسال به اصفهان داده نشده بود و به‌این‌ترتیب اتفاق خوبی برای قلعۀ مورچه‌خورت رقم خورد.
او ادامه داد: تأسیس پایگاه میراث ملی قلعۀ مورچه‌خورت، نقطۀ آغاز خوبی برای این بنا است و قطعاً نظام‌مند و دارای ساختار می‌شود و اعتبارات بیشتری نیز برای مرمت این بنا لحاظ خواهد شد.
چهرازی دربارۀ مرمت‌های انجام شده در قلعۀ مورچه‌خورت نیز توضیح داد: قلعۀ مورچه‌خورت 33 هزار مترمربع مساحت دارد و در این چندسال نیز اعتباراتِ دریافت‌شده برای انجام مرمت‌های اضطراریِ آن لحاظ شده است، ازجمله اینکه دیوار پیرامونی قلعه به اندازۀ یک متر سنگ‌چین شد که اقدام حفاظتی بسیارموثری بود، چراکه آب‌شستگی‌هایی در پایین دیوارهای بیرونی قلعه به دلیل سیلاب‌ها ایجاد شده بود و اگر سنگ‌چین انجام نمی‌شد دیوارهای بیرونی قلعه که ارتفاع بلندی دارند به دلیل چینه‌شدن فرو می ریخت.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهین‌شهر افزود: مرمت ساباط‌ها و همچنین ساماندهی محورها و گذرهای عمومی قلعه و بدنه‌سازی دیوارها نیز از دیگر مرمت‌های اضطراریِ انجام شده در قلعۀ مورچه‌خورت بوده است. ادارۀ میراث فرهنگی شهرستان شاهین‌شهر و میمه امسال نیز 300 مبلغ میلیون تومان اعتبار برای مرمت قلعه دریافت کرده که مانند قبل برای انجام مرمت‌های اضطراری این بنا استفاده خواهد شد.

آریا بانو


او یادآوری کرد: این بنا یک قلعه کامل است، یعنی برج و باروی کاملی دارد و دارای امامزاده، حسینیه، مسجد، بازارچه و حمام است، همچنین خانه‌های و ساباط‌های خیلی خوبی دارد و کوچه‌ها و مسیرها نیز هنوز باقی‌مانده است.
چهرازی با تأکید بر اینکه مرمت‌های اضطراری به دلیل مساحت بالای قلعۀ مورچه‌خورت در اولویت قرار داشته و برای سایر اقدامات مرمتی و اختصاص کاربری لازم است تا سرمایه‌گذار به آن ورود پیدا کند، گفت: آقای دکتر کرم‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز حدود یک‌ماه قبل از قلعۀ مورچه‌خورت بازدید و اعلام کرد که مکان بسیارخوبی به لحاظ ورود سرمایه‌گذار و تخصیص کاربری است.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهین‌شهر با اشاره به تعدد مالکین این قلعۀ تاریخی ادامه داد: یکی از مشکلات این قلعۀ خالی از سکنه این است که خرده مالکان زیادی دارد که در تهران و اصفهان و برخی نقاط دیگر ساکن هستند. ما در جستجوی یافتن مالکان هستیم و به‌طور جدی به این موضوع ورود پیدا کرده‌ایم تا مالکان را شناسایی کنیم؛ در این مدت با سازمان ثبت مکاتباتی به‌منظور معرفی مالکان داشته‌ایم تا بتوانیم با آنها صحبت کرده و به شکلی توافق مالکیت‌ها در قلعۀ مورچه‌خورت تعیین تکلیف شود و سرمایه‌گذار ورود پیدا کند.

آریا بانو


همچنین محمد آزادمنش، یکی از پیمانکاران مرمت قلعۀ تاریخی مورچه‌خورت با بیان اینکه این قلعه از کم‌نظیرترین بناهای خشتی فلات مرکزی است که دارای 8برج و از خشت‌خام ساخته شده است، به ایسنا گفت: از تاریخ دقیق احداث قلعۀ مورچه‌خورت اطلاعی وجود ندارد اما قطعاً ساختن قلعه به یک‌باره انجام نشده و طی سالیان مختلف و با توجه به نیاز اهالی تکمیل شده است.
او اضافه کرد: از ازجمله ویژگی‌های قلعۀ تاریخی مورچه‌خورت می‌توان به گذرهای تودر تو و کامل بودن مجموعه‌های موجود در آن براساس نیازِ مردم آن زمان مانند مسجد، امامزاده، حمام مردانه و زنانه، بازار سرپوشیده اشاره کرد. ضمن اینکه بیشتر خانه‌های این قلعه در چندطبقه و با خشت وگل ساخته شده‌اند و هر طبقه دارای حیاط است و طبقات با رقص پله به هم ارتباط دارند.
آزادمنش بیان کرد: طبقه زیرین در اکثر خانه‌های این قلعه محل نگهداری دام و طبقات فوقانی محل زندگی است. همه خانه ها دارای چاه آب بوده و سرویس بهداشتی در حیاط همکف کمی از سطح زمین بالاتر قرار داشته و البته به دلیل مساعل بهداشتی چاه فاضلاب نداشتند و گنداب سرویس‌ها در گوشه‌ای جمع‌آوری و به‌عنوان کود کشاورزی استفاده می‌شده است؛ ضمن اینکه معمولاً هر اتاقِ این قلعه به یک خانواده تعلق داشته است.
این مرمتگر با اشاره به چسندگی و مقاومت بالای خاک منطقۀ مورچه‌خورت، افزود: اهالی این منطقه اکثراً به کشاورزی اشتغال داشته‌اند و البته کشاورزی نیز به برکت آب قنات‌ها پررونق بود، اما به‌مروز زمان و با توجه به تغییر سبک زندگی و خشکسالی، مهاجرت از این منطقه آغاز شد.

آریا بانو


او با اشاره به مرمت‌های انجام شده در قلعۀ مورچه‌خورت توضیح داد: سال 86 شرکت احیای بافت تاریخی قلعه مورچه‌خورت با مشارکت و سهامداری بنیاد مسکن، شرکت توسعه گردشگری، شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه مرکزی و شرکت تعاونی گردشگری روستای مورچه‌خورت به‌عنوان نماینده مالکان و ذی‌نفعان قلعه تاریخی مورچه‌خورت تأسیس شد و کاری که انجام داد این بود که تلاش کرد تا این قلعه در فهرست میراث ملی به ثبت برسد، همچنین شناسایی برخی مالکان نیز انجام شد، ولی درنهایت این شرکت به فعالیت خود پایان داد.
پیمانکار مرمت قلعه تاریخی مورچه‌خورت گفت: وقتی که این قلعه خورد در فهرست میراث ملی به ثبت رسید تا اندازه‌ای بودجه‌های دولتی را دریافت کردیم و در فاز اول، پشت‌بام حمام قلعه و کمی از گذر، بخشی از بازار و سقف خانه عروس در این قلعه مرمت و استحکام‌بخشی شد. سال گذشته نیز بخش عمده‌ای از سنگفرش و دیوارهای قلعه مرمت شد و ساماندهی مسیر آب‌های سطحی نیز به انجام رسید. لازم به اشاره است که تا قبل از مرمت‌های انجام شده و با کوچک‌ترین بارندگی، گذرها پر از آب شده و مشکلات زیادی به‌وجود می‌آمد.
آزادمنش با تأکید بر اینکه در این مدت مرمت‌های اضطراری در قلعۀ مورچه‌خورت انجام شده است، بیان کرد: وقتی که سال گذشته آقای ضرغامی، وزیر پیشین میراث فرهنگی از آن قلعه بازدید کرد انتظار ما این بود که بودجه‌ها افزایش پیدا کند، ولی چنین نشد. البته با ورود ایشان یک اتفاق خوب رخ داد و قرار ست که پایگاه میراث ملی در قلعه ایجاد شود تا از این طریق بتوان بودجه‌های بیشتری برای مرمت این بنا دریافت کرد.
او یادآوری کرد: چالش مهم قلعۀ مورچه‌خورت این است که مالکان شخصی زیادی دارد که بسیاری از آنها شناسایی نشده‌اند؛ همین موضوع باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران ورود پیدا نکنند، این درحالی است که برای انجام مرمت‌های اساسی و اختصاص کاربری به سرمایه‌گذاران نیاز است.

آریا بانو


آریا بانو


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1291347/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لیگ هلند هم برای جایزه پوشکاش نماینده دارد!

روزبه، همسفر ویژه استقلالی‌ها در امارات

دلیلی ندارد برای بازی با لیورپول به کلوپ زنگ بزنم!

روی دبل اشتباه رمی‌ها؛ گل تماشایی لائوتارو

پیکه درباره جدایی از شکیرا؛ دنیا دو روزه!

نامه مهم مدیر عامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی درباره زنان موتورسوار

معجزه علم فیزیک؛ پارادوکس چرخ!

همه خوبی هاتو یک جا برای کسی خرج نکن...

انزو مارسکا: باختیم اما از سبک بازی‌مان راضی‌ام!

چند دقیقه قبل از شروع بازی؛ ترکیب بارسا تغییر کرد

اعتراض فولاد به پنالتی منجر به برد آلومینیوم

حسینی وارد قلب‌ها شد

نعمتی: مسئولیت این شکست با بازیکنان است

مدیرعامل آلومینیوم: حضور خانم‌ها برگ برنده ما بود

حضور 4 چهره آشنا در جشنواره فیلم کوتاه که بازیگر نیستند

چهره ها/ الناز شاکردوست در جشنواره فیلم کوتاه تهران

کیهان 28 سال پیش از خجالت «در پناه تو» هم درآمده بود!

موزیک ویدئویی زیبا از پیانیست آمریکایی، ویلیام جوزف

کیفرخواست علیه پسری که به خاطر سگ خواهرش مرتکب قتل شد

جزئیات نقص فنی قطار اصفهان - مشهد

زلزله مرز اصفهان و چهارمحال و بختیاری را لرزاند

ساخت مبلمان سنگی

ما هم مثل گذشتگان به مرگ نزدیکیم

هوای تازه/ او عاقبت بخیر شد، انسان شهید شد

صحبت های جالب زن آمریکایی خطاب به فرمانده مجاهد «یحیی سنوار»

این جنگ حق و باطل است

مار کبری ماری که بلعیده بود را بالا آورد!

طرز تهیه گشنیز پلو با مرغ زعفرانی

طرز تهیه دلمه بادمجان؛ غذای اصیل تبریزی

بهترین ماسک شفاف کننده پوست

6 نکته برای قدرتمند کردن حافظه کودک/ بچه‌ها را تشویق کنید آموخته‌های خود را آموزش دهند

پهپادی که قابلیت حرکت در زیر آب را هم دارا می‌باشد!

چاپ آخرین نامه‌های اعضای جنبش مقاومت آلمان در آستانه اعدام

اشلوت: ‏VAR‏ نباید دخالت می‌کرد، پنالتی ما سوخت

دست یحیی به صدرجدول نرسید

ریس جیمز: آنفیلد همیشه برای ما مشکل‌ساز بوده

پیروانی: نیامدی انتقام دیگران را بگیریم

پیام گلزن آلومینیوم، از اراک به آسمان

دستور رئیس اینتر به فیفا؛ بازی‌ها را کم کنید

محمود فکری و بی‌توجهی به شایعات

«مرد آهنی» تلویزیونی می‌شود

بیوگرافی و زندگینامه مریلا زارعی/ از این بازیگر چه می دانیم؟

همکاری «محمدرضا فروتن» با کارگردانان سرشناس سینما

روایت قطعه ای از حسین علیزاده به نام «نینوا»

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: فراجا برای اجرای قانون حجاب اعلام آمادگی کرده است

ما نشکستیم که ما غالبیم....

کیک ژله ای مخصوص مهمونی

خیلی سریع و راحت این دسر خوشمزه رو آماده کن

چند توصیه کلیدی به پشت میز نشین‌ها

تو خونه از این اسباب بازی ها بسازید