آریا بانو

آخرين مطالب

کارگردان «شازده کوچولو»: این فیلم قصه‌ای انسانی درباره همه کودکان غزه است گفتگو

کارگردان «شازده کوچولو»: این فیلم قصه‌ای انسانی درباره همه کودکان غزه است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - جوان آنلاین / قصه من کاملاً ایرانی بود و درباره یک دختربچه ایرانی که در نزدیکی مرز‌های ایران موشک‌ها را می‌بیند و آن موشک‌ها را تعبیر به تحقق رؤیای ستاره دنباله‌دار خودش می‌کند، اما زمانی که جلوتر رفتیم، به این نتیجه رسیدیم که کودکان ایران تا حدودی دغدغه کمتری نسبت به کودکان فلسطین دارند و شاید بهتر باشد این قصه بر اساس آرزو و دغدغه یک دختربچه فلسطینی روایت شود، در نتیجه فضا را در قالب حال و هوای غزه روایت کردیم و قصه این شد که دختربچه‌ای برای اینکه آرزو‌های خود را محقق کند، مترصد دیدن ستاره دنباله‌دار است و هر شب از حفره سقف اتاقش در انتظار آن می‌نشیند.
فیلم کوتاه «شازده کوچولو» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عمار خطی، محصول سازمان اوج است که در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور پیدا کرده است. 
خطی درباره چرایی ساخت این فیلم به «جوان» گفت: اولین بار که در فروردین ماه حمله موشکی ایران به اسرائیل (وعده صادق 1) رخ داد بسیار برایم جذاب بود و تا صبح بیدار بودم و اخبار را رصد می‌کردم و زمانی که بیدار شدم و سراغ کارهایم رفتم، با دیدن عکس‌ها و فیلم‌ها به نظرم آمدم این موشک‌ها چقدر به ستاره دنباله‌دار شبیه هستند. با خودم گفتم که از تلاقی این دو اتفاق باید قصه‌ای درآورد و در ادامه ایده را به شکل شفاهی با دوستانم در میان گذاشتم و از هدفم صحبت کردم که پس از آن قصه نوشته شد. 
قصه من کاملاً ایرانی بود و درباره یک دختربچه ایرانی که در نزدیکی مرز‌های ایران موشک‌ها را می‌بیند و آن موشک‌ها را تعبیر به تحقق رؤیای ستاره دنباله‌دار خودش می‌کند، اما زمانی که جلوتر رفتیم، به این نتیجه رسیدیم که کودکان ایران تا حدودی دغدغه کمتری نسبت به کودکان فلسطین دارند و شاید بهتر باشد این قصه بر اساس آرزو و دغدغه یک دختربچه فلسطینی روایت شود، در نتیجه فضا را در قالب حال و هوای غزه روایت کردیم و قصه این شد که دختربچه‌ای برای اینکه آرزو‌های خود را محقق کند، مترصد دیدن ستاره دنباله‌دار است و هر شب از حفره سقف اتاقش در انتظار آن می‌نشیند. 
خطی گفت: قصه با اقبال مدیران مواجه و ساخته شد و این روز‌ها دوباره با وعده صادق 2 تلاقی پیدا کرده است. کارگردان فیلم کوتاه «شازده کوچولو» در توضیح مدت‌زمان ساخت این قصه تصریح کرد: ایده فیلم را از فروردین ماه داشتم، اما فیلمنامه اولیه به صورت جدی از تیرماه ارائه شد و با کمک محمدحسین گودرزی آن را نوشتیم و به سرعت وارد مرحله پیش‌تولید و تولید شدیم، از تیرماه مشغول بودیم و نیمه اول مهر تمام شد و آن را به جشنواره فیلم کوتاه تهران فرستادیم. 
خطی در پاسخ به این پرسش که چرا به برخی از موضوعات مانند شغل کتابفروشی پدربزرگ قصه به درستی پرداخت نشده است، خاطرنشان کرد: وقتی ذهن مخاطب درگیر شود، یعنی کار پرداخته شده و من در همین حد نیاز به پردازش داشته‌ام. در فیلم کوتاه باید تعلیقی ایجاد شود و به نقطه عطف برسید تا حرف‌تان اثرگذار شود. شاخص‌های مختلفی داشتیم که بصری بود. فضای کتابفروشی را تعبیه کردیم که روزگاری فعال بوده و دری داشته است و این نگاه روشنفکرانه مردم غزه را می‌رساند که آدم‌هایی اهل مطالعه بوده‌اند و هستند. 

زندگی این دختربچه هشت ساله از دل این قصه‌ها بیرون آمده است و تمام گفت‌وگوهایش با پدربزرگ هم حول همین محور است؛ اینکه در جایی پدربزرگ، افتادن بمب را به سقوط خانه رؤیا‌ها و به سیاهچاله تشبیه می‌کند یا اینکه هر کدام از سروصدا‌های بیرون هم قصه‌های دیگری است که خود گویای این فضای ذهنی است. 
این کارگردان ادامه داد: بر این اساس به نظرم همه چیز در حد و اندازه خود پرداخته شده است، چون در فیلم کوتاه نیاز به توضیح و تفسیر طویل نداریم. بچه‌ها در این سن دنبال قصه‌پردازی هستند و دوستان خیالی دارند و آن دوست خیالی در این قصه هم تکلیفش در انتها مشخص می‌شود؛ جایی که پدربزرگ به او می‌گوید: «تو هنوز شیرین را یادت هست؟» پس شیرین وجود داشته که این بچه هنوز با رؤیایش زندگی می‌کند و از او کمک می‌گیرد. 
وی تأکید کرد: در نتیجه این‌ها حقایق انسانی است که تلاش کرده‌ایم با فضای سینما چهره‌ای قابل دریافت برای مخاطب از آنان را ارائه کنیم. خطی در مورد هدف قصه «شازده کوچولو» برای مخاطب بیان کرد: در شرایط کنونی پرداختن به برخی موضوعات جسارت می‌خواهد چراکه مثلاً احتمالاً من با این فیلم مورد نقد قرار می‌گیرم که کار سفارشی ساخته‌ام ولی هدفم این است که از انسانیت دفاع کنم. بحث فلسطین یک بحث انسانی است و امروز می‌بینیم که چطور بسیاری از سلبریتی‌های جهان هم به خشونت اسرائیل در مواجهه با این مردم واکنش نشان می‌دهند، در نتیجه پرداختن به این موضوع کاملاً انسانی است. 
این تهیه‌کننده و کارگردان افزود: «شازده کوچولو» یک قصه انسانی درباره همه کودکان غزه است، وقتی در سال 1947 تجاوز به فلسطین صورت گرفت، شخصیت پدربزرگ قصه ما کودک بود و او هم کودک جنگ بوده است، در نتیجه این قصه همه آن مردم است؛ همه کودکان دیروز و امروز غزه که در تمام این سال‌ها زیر موشک و سایه جنگ زیسته‌اند و هیچ کس این موضوع را ندیده که آنان نیم قرن است زندگی معمولی‌ای نداشته‌اند. 
خطی یادآور شد: رؤیای دخترچه این فیلم آنقدر ساده است که شاید برای کودکان ما و احتمالاً کودکان دنیا بخش عادی زندگی‌شان باشد. ما در این فیلم قیاس کردیم که بگوییم که دنیای کودکان فلسطینی را تا چه اندازه برای‌شان کوچک کرده‌اند که امور روزمره زندگی رنگ رؤیا می‌گیرد. فکر می‌کنم باید به وجوه انسانی این قصه توجه کرد و امیدوارم اثرگذار باشد. 
وی در انتها اظهار داشت: مخاطبانی که به جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌آیند، درگیر انواع قصه‌ها می‌شوند و دوست دارند ژانر و فرم‌های مختلف را ببینند و به قضاوتی برسند، اما جلوه‌ای بسیار انسانی را در «شازده کوچولو» می‌بینند؛ اثری که اگر بخواهیم یک نمونه خوب در این حوزه را به تماشا بنشینیم «شازده کوچولو» توصیه خوبی برای آن است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1290297/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدیرعامل سابق اوپن‌ای‌آی استارتاپ خود را تاسیس می‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه شریف، رئیس کمیته المپیاد جهانی هوش مصنوعی شد

عرضه چاپ نهم «فراسوی نیک و بدِ» نیچه

لغو حضور دوومیدانی‌کاران در مسابقات صحرانوردی قهرمانی آسیا

پایان درگیری سمیعی و خانی با رضایت طرفین

حریف ایران به دنبال جذب ژاوی

دادگاه CAS بارسلونا را نقره داغ کرد

این ستاره به هر باشگاهی فروخته می‌شود، جز بایرن!

هادی چوپان: ما هرچه داریم از مردم است

وفور گل به خودی در رویارویی استقلال و ذوب‌آهن

جشن زودهنگام آزمون روی کول سعید عزت

عبدی سرمربی تیم جوانان پرسپولیس شد

سکانس لو رفتن «شاهین» بعد از خرابکاری در کارخانه

ادامه «بُت» حمید نعمت‌الله با لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن

خانواده نقی معمولی رو جادو کردن؟!

عکسی از سحر دولتشاهی و مهرداد صدیقیان روی موتور

پاسخگوی جامعه ایثارگری با برپایی میز خدمت باشیم/ بنیاد استان گیلان در پرداخت تسهیلات اشتغال سال 1403 از همه استان‌ها جلوتر است

پیام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت «یحیی السنوار»

استایل جذاب الهام حمیدی با ست روشن لباس اش زیر درختان پاییزی / زیبایی خیره کننده بازیگر خوشتیپ سینما ایران

نادر سلیمانی آقای خوشحال “محله گل و بلبل” خلبان شد / رویای کودکی بازیگر معروف در دهه پنجم زندگی اش به واقعیت پیوست

کمبود این ماده معدنی سبب گرفتگی عضلات می‌شود

در کنسرت جدید علی زندوکیلی چه گذشت؟

وزیر آموزش‌وپرورش: مدارس غیردولتی باید شهریه‌های اضافی را برگردانند

جزئیات مهم درباره تغییر رشته کنکوری‌ها

ویدئویی از کابین خلبان در جریان مانورهای آکروباتیک

نجات معجزه آسای یک گردشگر روسی پس از 67 روز در اقیانوس آرام

ترسیم نقاشی شهید سنوار به شیوه ای منحصر به فرد

کلیپ طنز از لحظه رویایی آپاچی اسرائیلی و پهپاد حزب الله

روشی برای نجات جان فردی که دچار گاز گرفتگی شده است

مشکلاتم از زمان بازنشستگی شروع شد

چند ترفند ساده برای افزایش روشنایی خانه‌های کم نور

«تروریسم رسانه‌ای» در کتابفروشی‌ها

محرومیت تعلیقی مازیار زارع به جریان افتاد

احضار سرمربی خبرساز به خاطر وویس جنجالی

ذوق زودهنگام؛ خوشحالی برای توپی که گل نشد!

احتمال حضور دستیار نکونام در کادرفنی موسیمانه

تن‌هاخ: اخراج فرگوسن تاثیر بدی دارد

والیبال به قله اورست رسید!

ضربه 50 میلیون دلاری مانچینی به عربستان

جلالی به تمرینات گروهی استقلال اضافه شد

تماشای فیلم با عینک مخصوص در جشنواره فیلم کوتاه تهران

حضور فیلم کوتاه «النگو» در جشنواره مورد تایید اسکار

آب نیست وگرنه شناگر خوبیه!

تصویر زیر خاکی شهید “یحیی سنوار” جانشین شهید هنیه در دوران جوانی بدون ریش و سبیل

سرود «ای ایران» 80 ساله شد

تیزر آهنگ جدید رضا بهرام به نام «مرا صید کرد»

دستبرد میلیاردی عروس به خانه مادرشوهر پولدار تهرانی

سرطان، جان قاتل انتقام جو را گرفت

مسمومیت 31 دانش آموز بر اثر استنشاق گاز

امدادرسانی به 574 مصدوم در تعطیلات آخر هفته