آریا بانو

آخرين مطالب

نگاهی به طراحی خاص سریال‌های اخیر شبکه خانگی فرهنگی هنری

نگاهی به طراحی خاص سریال‌های اخیر شبکه خانگی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - فیلم نیوز / این اواخر سریال‌های مختلفی در شبکه نمایش خانگی ساخته شده‌اند که در کنار سوژه و فیلمنامه و بازی‌های قابل‌قبول، طراحی صحنه دقیق و درخشانی داشه‌اند و با استفاده صحیح از نور و رنگ و اکسسوارها در کنار قاب‌‌بندی‌های جذاب، توجه مخاطبان را بیش از پیش جلب کرده‌اند. بعضی از آنها فضایی مشابه صحنه نمایش را القا می‌کنند و برخی دیگر ما را به اثار کلاسیک قدیمی غیر ایرانی می‌برند. «آکتور»، «دفتر یادداشت»، «در انتهای شب»، «درمانگر» و حالا هم «بازنده» از جمله این سریال‌ها هستند.
 سریال «بازنده» به کارگردانی امین حسین‌پور که به‌تازگی در پلتفرم فیلیمو منتشر شده، از جمله آثاری است که به لحاظ طراحی صحنه و نور و رنگ جایگاه قابل‌توجهی دارد. به این بهانه نگاهی داریم به آثاری که این اواخر با چنین ویژگی‌هایی در شبکه خانگی دیده‌ایم.
بازنده | امین حسین‌پور | 1403
 طراحی صحنه سریال «بازنده» کاملا منطبق با فضای سریال است.
امین حسین‌پور موفق شده است در «بازنده»، یک سریال خوش‌ساخت و خوش‌رنگ‌وآب پیش روی مخاطبان بگذارد. به‌خوبی از فضا، موسیقی، رنگ، نور و حتی تابلوهای روی دیوار استفاده کرده است تا مخاطبان را هرچه بیشتر با معمای سریال مواجه کند. او بخش مهمی از ماجراها را در واحدی از یک آپارتمان قدیمی پیش می‌برد و از ویژگی‌های این لوکیشن‌ها برای انتقال صحیح معنا و بالا بردن التهاب داستان کمک می‌گیرد. ماجرای اصلی سریال با ورود یک زن و مرد جوان به یک خانه قدیمی به سبک خانه‌های کلاسیک اروپایی شروع می‌شود. طراحی صحنه شباهتی به آثار ایرانی ندارد و بیشتر از همه ما را به یاد آثار کارآگاهی مشهور قدیمی انگلیسی یا فرانسوی می‌اندازد. فضای خانه و مرموز بودن آن از همان این مسئله را القا می‌کند که باید شاهد اتفاق عجیبی در آن باشیم. کارگردان سعی کرده است از نشانه‌های لازم برای یک سریال جنایی پلیسی استفاده کند. فضای تاریک و مه‌گرفته، باران، سیگار و نور کم و … همگی توانسته‌اند در انتقال فضای پرهراس سریال کارکرد داشته باشند. علاوه بر طراحی صحنه و کاربرد صحیح رنگ و نور، گریم بازیگران هم به نحوی صورت گرفته که هم حالت اندوه و هم مرموز بودن را بتوان از نگاه کردن به چهره‌شان دریافت. به نوعی که پس از گذشت دو هفته نمی‌توانیم مطمئن باشیم حق با کدام است و کدام‌یکی مقصر اصلی است.

در انتهای شب | آیدا پناهنده | 1403
 یکی از نقاط مثبت و برجسته سریال «در انتهای شب» طراحی صحنه آن بود.
جدای از جذابیت داستان و بازی بازیگران، یکی از مهمترین عوامل موفقیت سریال «در انتهای شب»، به طراحی صحنه و استفاده درست و دقیق از رنگ و نور برمی‌گردد. «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده درباره زندگی زن و شوهری از طبقه متوسط و فرهنگی جامعه است؛ خانواده‌ای که با وجود استعداد و تلاش زیاد نتوانسته‌اند به جایگاهی که شایسته‌شان است در جامعه برسند. خانه آنها یک آپارتمان نوساز معمولی است و آنچه بیشتر از همه اهمیت دارد سلیقه هنری آنهاست. در این خانه رنگ‌های گرم بسیار دقیق کنارهم قرار گرفته‌اند و از مجسمه‌ها و تابلوهای نقاشی برای معرفی بیشتر این شخصیت‌ها استفاده شده است. کارگردان برای نشان دادن تنهایی شخصیت‌ها یا احساسات روحی و روانی هریک از آنها به‌خوبی از نور و ضدنور استفاده کرده و رنگ‌های سرد و گرم را کنار هم چیده است. نقاشی بهرام که از اواسط سریال به نوشته «بی‌شرف» مرد همسایه روی خانه آنها اضافه می‌شود هم یکی دیگر از نکات مهم در معرفی شخصیت‌ها و نمایش احساسات آنهاست. یکی از درخشان‌ترین موقعیت‌های سریال ویدئوی کوتاهی بود که پیش از آغاز قسمت پایانی پخش شد. آیدا پناهنده با نمایش فضاهای خالی و تاریک و غبارگرفته، این تنهایی را بسیار دقیق‌تر به نمایش گذاشت.
دفتر یادداشت | کیارش اسدی‌زاده | 1402
 طراحی صحنه سریال «دفتر یادداشت» نماهای این سریال را چشم‌نواز کرده بود.
«دفتر یادداشت» متعلق به زمان و مکان خاصی نبود و همه چیز در ماکتی ساختگی روایت می‌شد. کارگردان از همان ابتدا با مخاطبان این قرار را می‌گذاشت که نباید دنبال نشانه‌هایی آشنا در آن بگردند. طراحی صحنه «دفتر یادداشت» که کار محسن نصراللهی، طراح صحنه موفق سینماست، از امتیازهای سریال به حساب می‌آمد. داستان در یک مرکز توانبخشی شروع می‌شد که شباهتی با مراکزی که تا به حال دیده‌ایم نداشت. مجتمع محل زندگی ایرج، اداره پلیس و حتی زندان هم متعلق به ایران نبودند. حتی در قسمت آخر می‌دیدیم که شکل اعدام هم مثل زندان‌های ایران نبود و می‌خواستند با صندلی برقی شمس را به سزای اعمالش برسانند. حتی تبدیل حکم اعدام به حبس ابد هم که درست در همان لحظه آخر اتفاق افتاد، کاملا تخیلی به نظر می‌رسید. این ویژگی‌ها باعث می‌شد بتوانیم خیلی راحت‌تر وقایع را باور کنیم و دنبال ارتباط معنایی با آنچه پیرامون خودمان می‌بینیم نباشیم. محل زندگی ایرج و حمید در یک مجتمع بزرگ بود که خانه‌هایش چیدمان بخصوصی داشتند. براساس شخصیت‌ها، خانه‌ها ترکیب رنگی متفاوتی داشتند و بیشتر به سریال‌های خارجی فانتزی نزدیک می‌شدند.
درمانگر | امین حسین پور | 1402
 سریال کوتاه «درمانگر» از طراحی صحنه‌ای جذاب و منطبق با داستان بهره می‌برد.
امین حسین‌پور پیش از ساخت سریال «بازنده» مینی‌سریال معمایی جنایی متفاوت و جذابی با حضور سارا بهرامی و بانیپال شومون به نام «درمانگر» ساخت؛ یک سریال 5 قسمتی که هر قسمت از آن به طور میانگین کمتر از 10 دقیقه بود. یکی از ویژگی‌های مهم سریال، طراحی صحنه و رنگ و نور فضایی بود که ماجراها در آن روایت می‌شد. در سریال همه‌چیز سرد و بی‌روح به نظر می‌رسید. از رنگ‌ها گرفته تا حالات چهره و همچنین گریم‌ها. نکته مهم اینکه تمام کارهای طراحی صحنه و تصحیح رنگ و … هم توسط خود حسین‌پور انجام شده بود و کاملا با ژانر سریال همخوانی داشت. حرف اصلی این داستان درباره زنی بی‌روح و در آستانه فروپاشی بود و همین موضوع نیاز داشت که همه‌چیز تاریک و سرد باشد. ماجراها در دیالوگ‌های میان یک دکتر روانپزشک با بیماری به نام باران کیان فر پیش می‌رود و در هر قسمت معمایی گشوده می‌شود.
آکتور | نیما جاویدی| 1401
 طراحی صحنه «آکتور» به نحوی بود که گویی با یک صحنه از یک نمایش مواجه‌ایم.
با اینکه ماجراهای سریال «آکتور» به کارگردانی نیما جاویدی در زمان حال روایت می‌شد و دغدغه‌های شخصیت‌ها منطبق با مسائل و مشکلات زندگی همه بود اما کارگردان سعی داشت در تمام بخش‌ها ارتباطش با فضای تئاتر حفظ کند. فضای داخل سالن نمایش، عطرفروشی، دفترکار، خانه سالمندان و حتی خانه دایه علی یا آلما همگی طراحی منحربفردی داشتند. حتی اتوموبیلی که آنها با آن رفت‌وآمد می‌کردند هم با فضای طراحی شده در سایر بخش‌ها هم‌خوانی داشت. به نحوی که ما درعین اینکه با اتفاق‌های واقعی روبه‌رو می‌شدیم مدام احساس می‌کردیم وسط یک صحنه نمایش هستیم. انتخاب رنگ‌ها هم کاملا منطبق با همین فضا صورت گرفته بود. محسن نصراللهی به عنوان طراح صحنه این سریال، با دقت زیادی به این چیدمان جذاب رسیده بود. داستان سریال درباره سه بازیگر تئاتر بود که در ازای دریافت مبالغ بالایی پول، می‌پذیرفتند با لباس‌ها و گریم‌های مبدل وارد ماجراهایی واقعی شوند و نقش شخصیت‌هایی جدید را بازی کنند. از آنجایی که زیست این شخصیت‌ها با مسئله بازیگری و تئاتر گره خورده بود، طراحی صحنه کاملا منطق داشت. قاب‌بندی دوربین، نوع نور و رنگی که در تصاویر دیده می‌شد و انتخاب رنگ لباس‌ها و اکسسوارها این حساسیت‌ها کاملا به چشم می‌خورد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1281784/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز تحقیقات درباره مشکل موشک ماموریت «کرو-9»

خوانش شعری زیبا توسط دکتر کاکاوند

واکنش دروازه بان استقلال به جدایی نکونام

روایت مترجم برانکو از قبل و بعد پرسپولیس با مرحوم نوروزی

تیم داوری ایران برای جدال چونبوک و سلانگور

فاز جدید مذاکرات پرسپولیس برای تمدید قرارداد با ستاره ازبکستانی

میزبانی جام جهانی ساندا از استرالیا گرفته شد

یک بازی تا بهترین رکورد

واکنش اسبقیان به درخواست جدایی کوهنوردی و صعودهای ورزشی

اظهار نظر اسلاویک گالستیان در مورد کشتی تاریخی با سعید اسماعیلی

زمان تمرین استقلال با جانشین نکونام مشخص شد

جدایی 2 مربی از کادر فنی استقلال

آخرین دفاعیات متهمان پرونده فساد در فوتبال اخذ شد

سورپرایز کودکان یک بیمارستان توسط «جانی دپ»

رضا درمیشیان نامزد جایزه افشین یداللهی شد

خاکسپاری غریبانه بازیگر جوان در گیلان

درباره همیاری مهران مدیری در رئالیتی شوی «گل یا پوچ»

سریال جدید شبکه سه مشخص شد

«قهوه» با این موسیقی ها بیشتر می چسبد

از ارکستر سمفونیک تهران و آن «جشن بی‌کران...» چه خبر؟

ترانه زیبای «جدی نمیگیرم» با صدای رضا صادقی

جان‌باختن 9 نفر بر اثر سرو مشروبات الکلی در رشت

هلال احمر: 7 هزار نفر متخصص برای اعزام به لبنان ثبت نام کرده‌اند

آموزش و پرورش: مجوزی برای «مدارس مسجد محور» صادر نکرده‌ایم

پیکر شهید مرزبانی در درگز تشییع و خاکسپاری شد

هشدار نارنجی هواشناسی برای 5 استان

سخن بزرگان/ چنین بهشتی برای انسان از جهنم بدتر است!

تو به ما جرات طوفان دادی...

عاقبت بستن سیم بکسل به کمک فنر

کاروانسرای سه ضلعی و حمام تاریخی کردشت جلفا

لوبیاکباب؛ یک غذای شمالی لذیذ و دلچسب

برای شام بندری تند و خوشمزه درست کنیم

اهمیت واکسیناسیون در پیشگیری از بیماری‌ها

6 چالش که افراد موفق بر آن‌ها غلبه می‌کنند

تغییر سبک زندگی برای رسیدن به موفقیت

در مدرسه نیاموختیم که موفقیت برای رشد است نه خوشایند خانواده

ادامه لغو همه پروازهای کشور تا 5 صبح فردا

فضانوردان چگونه در فضا قهوه می‌نوشند؟

اعلام نامزدهای نهایی جایزه کتاب ملی آمریکا

صندلی‌گذاری سکوهای ضلع غربی ورزشگاه آزادی با رنگی متفاوت

ساخت جایگاه ویژه برای معلولان در ورزشگاه آزادی

آخرین وضعیت تونل ورودی، رختکن بازیکنان و اتاق داوران در ورزشگاه آزادی

تعویق رقابت‌های بسکتبال سوپرلیگ غرب آسیا

اتمام حجت فلیک با یامال و لواندوفسکی

گل‌های برتر هفته ششم سری آ ایتالیا

تغییر زمان 4 مسابقه از هفته پنجم لیگ یک

اولین همکاری تجاری قدوس با کلباء

اختصاصی آخرین خبر از وضعیت ورزشگاه آزادی

دلنوشته کارگردان سریال «زیرخاکی» برای شهادت سیدحسن نصرالله

تجمع بزرگ دانش آموزان شیرازی در حمایت از محور مقاومت