آریا بانو

آخرين مطالب

تعویق خدمت سربازی برای دانش‌آموختگان ماهر اجتماعي

تعویق خدمت سربازی برای دانش‌آموختگان ماهر
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مهر / براساس شیوه‌نامه‌ای جدید دانش‌آموختگانی که در طول دوره تحصیل خود در دوره‌های مهارت‌آموزی شرکت‌ کرده‌اند، می‌توانند تا 6 ماه از مشوق تعویق اعزام به سربازی استفاده کنند.
با توجه به مشکل اشتغال در کشور، توانمندسازی دانشجویان عنوان نیروی ماهر و متناسب با بازار کار کشور در اولویت قرار گرفته است و دانشگاه‌ها ملزم به برگزاری دوره‌هایی مهارت‌افزایی برای دانشجویان هستند.
بر همین اساس قرار دادن مشوق‌هایی برای گذراندن دوره‌های مهارت‌آموزی در دستور کار قرار گرفته است. در همین راستا اسفندماه سال گذشته قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح شیوه‌نامه اجرایی «بهره‌مندی از مشوق‌های مهارت‌آموزی در پیش و حین خدمت» را تدوین و ابلاغ کرد.
با پیگیری‌های معاونت پژوهشی و دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، دانشجویان و دانش‌آموختگانی که در دوره‌های مهارت‌افزایی شرکت کرده‌اند، می‌توانند از مشوق‌های خدمتی مانند کسری خدمت، مرخصی تشویقی، تعیین سازمان محل خدمت، بخشش اضافه خدمت سنوانی، تعویق اعزام و اعطای یک درجه بالاتر، استفاده کنند.
در همین راستا وزارت علوم با طراحی سامانه «کارآمد» اقدام به ساماندهی دوره‌های مهارت‌افزایی و مراکز هدایت شغلی کرده و در این سامانه بخشی با عنوان «مشوق‌های خدمتی» (اینجا) برای ثبت‌نام و بهره‌مندی دانش‌آموختگان دانشگاهی از مشوق‌ها راه‌اندازی شده است.
چه افرادی می‌توانند از مشوق‌های خدمتی استفاده کنند؟
فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شامل دانشگاه‌های سراسری، آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور، دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای می‌توانند از این مشوق‌های خدمتی استفاده کنند.
سوابق و اطلاعات دوره‌های مهارت آموزی برگزار شده در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور باید تا دو ماه قبل از تاریخ اعزام توسط دانشجویان آماده شده و توسط دانشگاه‌ها مورد تأیید قرار گیرد؛ بنابراین دانشجویان و دانش‌آموختگان متقاضی استفاده از این مشوق‌های خدمتی باید با مراجعه به سامانه کارآمد نسبت به ارائه مدارک خود اقدام کنند.
لازم به ذکر است که مشوق‌های خدمتی نظام وظیفه تنها مختص به دوره‌های مهارت‌آموزی برگزار شده در دانشگاه‌ها نیست بلکه دوره‌های مهارت تخصصی برگزار شده از سوی مراکز دارای مجوز سازمان فنی حرفه‌ای، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت بهداشت، جهاد دانشگاهی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت گردشگری و میراث فرهنگی، وزارت ارتباطات و بنیاد ICDL نیز مورد تأیید ستاد کل نیرو‌های مسلح است؛ ولی مدارک دوره‌هایی غیر دوره‌های مهارت‌آموزی باید به صورت جداگانه توسط دانشجو در سامانه سرباز ماهر یا سخا ثبت شود و احراز آن توسط ستاد کل انجام خواهد شد. همچنین مدارک مراکز فنی و حرفه‌ای نیز باید در سامانه سخا ثبت شوند و اگر در سامانه کارآمد ثبت شود، کل درخواست رد خواهد شد.
دوره‌های مهارت‌آموزی شامل چه مشوق‌هایی می‌شوند؟
بر اساس شیوه‌نامه اجرایی بهره‌مندی از مشوق‌های مهارت‌آموزی؛ حداکثر امتیاز مهارت‌های تخصصی 100 امتیاز، مهارت‌های شغلی عمومی 40 امتیاز، سابقه دستیار پژوهشی 40 امتیاز، سابقه دستیار آزمایشگاهی، کارآموزی، انجام امور کارگاهی و کارورزی 60 امتیاز، سابقه تدریس دروس دانشگاهی و دوره‌های تخصصی 40 امتیاز و دروس عملی و آزمایشگاهی و کارگاهی هر رشته 50 امتیاز خواهد بود.
داشتن حداقل 80 ساعت دوره مهارت‌آموزی می‌تواند 10 روز کسری خدمت، 10 روز مرخصی تشویقی، تعویق اعزام به مدت حداکثر دو ماه و بخشش یک ماه اضافه خدمت سنواتی را به همراه داشته باشد.



فردی که 81 تا 160 ساعت دوره مهارت‌آموزی گذرانده باشد می‌تواند از مشوق‌هایی مثل تعیین سازمان محل خدمت، بخشش 31 تا 60 روز اضافه خدمت سنوانی و یا 2 تا 4 ماه تعویق اعزام، 11 تا 20 روز کسری خدمت و 11 تا 20 روز مرخصی تشویقی استفاده کند.
گذراندن 161 تا 240 ساعت دوره مهارت‌آموزی می‌تواند مشوق‌هایی مانند 21 تا 30 روز کسری خدمت، 21 تا 30 روز مرخصی تشویقی، تعیین سازمان محل خدمت، بخشش 61 تا 90 روز اضافه خدمت سنواتی و بهره‌مندی از 4 تا 6 ماه تعویق اعزام داشته باشد.
همچنین فردی که بیش از 241 ساعت دوره گذرانده باشد، می‌تواند از مشوق‌های 30 روز کسری خدمت، 30 روز مرخصی تشویقی، تعیین سازمان محل خدمت، بخشش 90 روز اضافه خدمت سنواتی، بهره‌مندی از 6 ماه تعویق اعزام و اعطای یک درجه بالاتر استفاده کند.

آریا بانو

بررسی آمار منتشرشده از وضعیت دوره‌های مهارت‌آموزی دانشگاه‌ها در سال 1402 نشان می‌دهد که سال گذشته به صورت میانگین 106 دوره مهارت‌آموزی در هر دانشگاه کشور برگزار شده و در هر دانشگاه به صورت میانگین 3 هزار و 500 دانشجو در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.
تربیت نیروی توانمند برای بازار کار از طریق آموزش دانشجویان یکی از مواردی است که می‌تواند به رفع مشکل اشتغال جوانان کمک کند. در همین راستا ایجاد مشوق‌های خدمت نظام وظیفه می‌تواند دانشجویان را به استقبال هر چه بیشتر از دوره‌های مهارت‌افزایی تشویق کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1241909/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گفت و گو با معتمدکیا مدیر رسانه ای تیم ملی درباره وضعیت ملی پوشان برای تقابل با امارات

قسمت چهل و دوم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و سوم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

برد پرگل نیجریه با درخشش اوسیمن و لوکمن

کومان: نمی‌خواهم با مصاحبه‌ام کشور را به هم بریزم

کیمیش: موسیالا نشان داد باید نامزد توپ طلا باشد

گزارش عملکرد نمایندگان ایران در روز دهم مسابقات پارالمپیک 2024

موسیالا: می‌توانستیم کل شب بازی کنیم و گل بزنیم

خاطره فن‌دایک در اولین دیدار با یورگن کلوپ

مصدومیت اولمو جدی نیست

سیو دیدنی مارک آندره تراشتگن در مقابل مجارستان

به بهانه ثبت گل 900 توسط رونالدو، نگاهی کنید به اولین گل دوران حرفه‌ای او در سال 2002

اثر جدید حمید سحری؛ واکنش ها نسبت به اعلام لیست توپ طلای 2024

یورگن کلوپ و شادی خاص خودش همراه با دیوار زرد در بازی امروز

اولین روز از مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا

نهصدمین گل رونالدو؛ شروع چالش جدید

قسمت سی و ششم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

قسمت سی و هفتم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

قسمت سی و هشتم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

قسمت سی و نهم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

قسمت چهل؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و یکم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

پیروزی آلمان و هلند با تحقیر رقبا!

خلاصه بازی آلمان 5 - مجارستان 0

رایس: شلوغ نکنید، چیز خاصی به هری کین نگفتم

تهدید سلامت مغز به دلیلی که فکرش را نمی‌کنید

گل چهارم آلمان به مجارستان توسط پاولوویچ

گل پنجم آلمان به مجارستان توسط هاورتز

گل دوم بوسنی به هلند توسط ژکو

رئیس جدید شورای المپیک آسیا فردا انتخاب می‌شود

گل چهارم هلند به بوسنی توسط وخهورست

گل پنجم هلند به بوسنی توسط سیمونز

اعتراض دوم ایران هم رد شد، طلای بیت سیاح برنگشت

طلای بیت‌سیاح پس گرفته شد؛ اعتراض بی‌فایده ایران

گل دوم هلند به بوسنی توسط ریندرز

گریلیش: بدترین فصل زندگی من تمام شد

توضیحات مسئولان تیم پارادوومیدانی ایران درباره دیسکالیفه‌شدن صادق بیت‌سیاح

گل دوم آلمان به مجارستان توسط موسیالا

گل سوم هلند به بوسنی توسط خاکپو

رد اعتراض اول ایران به دیسکالیفه شدن بیت سیاح

صادق بیت‌سیاح: در مسابقات پارالمپیک توکیو پرچم حضرت ام‌البنین را در دست گرفتم و مشکلی پیش نیامد

شوک به کاروان ایران؛ اعتراض رد و طلای صادق سوخت

گل سوم آلمان به مجارستان توسط ویرتز

چهره ها/ عکس جدید از یاسمنِ سریال لحظه گرگ‌ و‌ میش

شیر طلایی ونیز به فیلم آلمودوار رسید

خبر بد برای "هاشم" و "سهراب"

ادامه اعتراض پرستاران در چند شهر/ مناسبات تغییر کند

ویدئویی کوتاه از اجرای زیبای فرزاد فرزین در آمریکا

نالد به حال زار من!

تازه داماد پرسپولیس همچنان دور از تمرینات گروهی