آریا بانو

آخرين مطالب

آیا زنان بیشتر از مردان برای بهتر شدن حال خود موسیقی گوش می‌دهند؟ فرهنگی هنری

آیا زنان بیشتر از مردان برای بهتر شدن حال خود موسیقی گوش می‌دهند؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / بسیاری از ما در خوشی‌ها و ناخوشی‌ها به موسیقی پناه می‌بریم تا اگر حال خوشی داریم آن حال خوب را دوچندان کنیم و اگر هم ناخوش احوال هستیم، حال بد خود را پشت سر بگذاریم. در همین راستا اما تحقیقاتی وجود دارد که زنان در مقایسه با مردان به احتمال بیشتری از موسیقی برای سامان دادن به احوال و احساسات خود استفاده می‌کنند و بدین ترتیب آن حال و هوای ابری را پشت سر می‌گذارند.
توسعه رسانه‌های الکترونیکی در اواخر قرن بیستم انقلابی در دسترسی به موسیقی و بهره‌گیری از آن در زندگی روزمره ما رقم زد. در دنیای غرب موسیقی کمابیش در همه وجوه زندگی ما مشهود است. موسیقی در فروشگاه‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها، عبادتگاه‌ها، مدرسه‌ها، رادیو و تلویزیون، و از طریق نوارهای ضبط شده پخش می‌شود. موسیقی نقش مهمی در تئاتر، تلویزیون، فیلم، ویدئو، بازیهای ویدئویی و تبلیغات ایفا می‌کند و در قالب‌های بسیار متنوعی از طریق گوشی هوشمند، آی‌پد و رایانه‌هایی که قابلیت پخش آنلاین موسیقی درخواستی را دارند، در دسترس است. این فناوری‌های نوین نحوه‌ای را که مردم می‌توانند با موسیقی تعامل کنند، تغییر داده‌اند. افراد به شکل فزاینده‌ای قادرند اختیار آنچه را که به آن گوش می‌دهند، داشته باشند که به الگوهای بسیار شخصی‌سازی شده و پیچیده استفاده روزمره از موسیقی می‌انجامد.

در سراسر جهان میزان پرداختن مردم به موسیقی در کشورهای توسعه یافته در ابعاد صنعت موسیقی منعکس می‌شود. در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا موسیقی یکی از برترین عوامل درآمدزای اقتصادی است. گوش دادن به موسیقی از فعالیت‌های اصلی در اوقات فراغت برای افراد در هر سنی، اما به طور خاص برای نوجوانان و سالمندان است. قبل از این تحولات موسیقی فقط در صورتی در دسترس اکثر مردم بود که خودشان خلقش می‌کردند یا در رویدادهای دینی یا اجتماعی حضور می‌یافتند. افزون بر دسترسی فزاینده به موسیقی برای گوش دادن، فرصت‌های بیشتری برای ساختن فعالانه موسیقی هم وجود دارد. اکنون افراد بسیار بیشتری از همه سنین یاد می‌گیرند ساز بنوازند یا آواز بخوانند و در گروه‌های موسیقی مشارکت کنند. به طور کلی شواهد گسترده‌ای از نقش اساسی موسیقی در زندگی مردم وجود دارد. 
چرا موسیقی گوش می‌کنیم؟
گرچه ممکن است گوش دادن را فعالیتی متمرکز به قصد تقویت فهم و درک ارزش موسیقایی در نظر بگیریم اما در عمل شاید بنا به مجموعه‌ای از دلایل موسیقی گوش کنیم. این بدان معنا نیست که با توجه تمام گوش نمی‌دهیم.
امروزه می‌توانیم از موسیقی برای تأثیرگذاری بر خلق و خو، برانگیختگی و احساسات استفاده کنیم و محیط‌هایی به وجود بیاوریم که می‌توانند شیوه‌های احساس و رفتار افراد دیگر را تحت تأثیر قرار دهند. می‌توانیم از موسیقی در کنار چیزهای دیگر برای کاهش اضطراب، غلبه بر عواطف قوی، ایجاد روحیه مناسب برای رفتن به مهمانی، یادآوری خاطرات یا تحریک تمرکز و در مجموع برای افزایش رضایت خاطر خود استفاده کنیم. موسیقی همچنین می‌تواند پشتیبان روشی باشد که خود را می‌شناسانیم و رشد خود را در مقام نوع بشر ارتقا می‌دهیم.
وقتی نوجوانیم معمولاً خیلی زیاد موسیقی گوش می‌کنیم. این امر به گذران زمان، رفع کسالت، تسکین تنش و پرت کردن حواس از نگرانی‌ها کمک می‌کند. گاهی نوجوانان از موسیقی همچون وسیله‌ای برای ابراز خشم استفاده می‌کنند به این ترتیب که با عصبانیت به اتاق خوابشان می‌روند و صدای موسیقی خود را برای بروز احساساتشان بلند می‌کنند.
یکی از کارکردهای موسیقی برای نوجوانان هویت‌سازی و منتقل کردن آن هویت است. جوانان مایل‌اند با کسانی که ذائقه موسیقایی مشابه دارند دوست شوند. نوجوانان با روی آوردن به مقایسه‌های اجتماعی قادرند از گروه همتایانشان تصویر مثبت‌تری نسبت به دیگر گروه‌های شبکه خود ارائه دهند و بنابراین می‌توانند ارزیابی‌های مثبت از خود را حفظ کنند. موسیقی نیز این روند را تسهیل می‌کند.
موسیقی نزد جوانان در فرهنگ‌های متفاوت، معانی و مقاصد مختلفی دارد. به طور کلی، موسیقی در دو بُعد فراگیر جای می‌گیرد، یکی بُعدِ غورِ درونی یا عاطفی (فردی) و دیگری بُعد درون‌فردی، بین‌فردی/ اجتماعی (جمع‌گرای). نوجوانان جوامعِ جمع‌گراتر برای انتقال هویت فرهنگی بیشتر از موسیقی استفاده می‌کنند تا در جوامع فردگرا.
از نظر بینافرهنگی به نظر می‌رسد کارکردهای رایجی برای شنیدن موسیقی در دوران نوجوانی وجود دارد: پخش موسیقی در پس زمینه، گوش دادن متمرکز ابراز احساسات منفی برقراری ارتباط با سایر احساسات، رقصیدن و در ارتباط با رفاقت، خانواده، سیاست، ارزش‌ها و هویت فرهنگی.
این کارکردها شبیه موارد توصیف شده از سوی شنوندگان مسن‌تر هستند که آنها نیز از شنیدن و ساختن موسیقی به منزله بیانی از فردیتشان و راهی برای تعریف هویت خود استفاده می‌کنند. گوش دادن به قطعات خاص موسیقی می‌تواند به یادآوری اتفاقات و تجربیات و احساسات مرتبط با آن تجربه‌ها کمک کند، مثلاً به یاد آوردن کنسرتی که در آن حضور داشته‌‍ایم یا آنچه وقتی نتیجه آزمونی مهم یا مصاحبه‌ای شغلی به گوشمان رسیده می‌شنیده‌ایم.
گوش دادن به موسیقی برای سالمندان راهی است برای اجتناب از احساس انزوا یا تنهایی، انحراف حواس از ناخوش‌احوالی، احساس سرخوشی جسمانی و روانی یا حس از سر گرفتن جوانی؛ موسیقی می‌تواند از سطح اضطراب و فشار روحی بکاهد، آستانه تحمل درد را افزایش دهد، کاری کند که افراد حس مثبت‌تری نسبت به زندگی داشته باشند و به آنها امکان گریز از واقعیت دهد، تخیل را برانگیزد و در احساس معنویت نقش ایفا کند. وقتی در حال گوش دادن به موسیقی هستید آیا بر این واقفید که تا چه حد در شما تأثیر می‌گذارد؟ برخی از شنوندگان به فراست از نحوه‌ای که موسیقی می‌تواند خلق و خوی آنها را تغییر دهد و با آن جفت و جور شوند، آگاه‌اند. آنها بهتر می‌توانند به راهبردهایی دست یابند و آنها را به کار بندند تا با انتخاب موسیقی متناسب با هر موقعیتی و به فراخور نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی خود به احوالشان سامان دهند.
سالمندان معمولاً در این گروه جای می‌گیرند؛ در عین حال زنان در مقایسه با مردان به احتمال بیشتری از موسیقی برای سامان دادن به احوال و احساسات خود استفاده می‌کنند. میزانی که افراد قادرند در مورد نوعی از موسیقی که گوش می‌دهند اختیار داشته باشند به لحاظ فواید حاصل از آن بسیار مهم است. وقتی افراد در معرض موسیقی نادلخواهی در بسترهایی قرار می‌گیرند که در آن جا اختیاری بر آن ندارند مثلاً وقتی مشغول خرید یا در رستوران هستند ممکن است بتوانند خود را از آن موقعیت دور کنند. اگر این امکان وجود نداشته باشد، آن موسیقی ممکن است اسباب عذاب شدیدی شود. داشتن همسایه‌ای که در تمام ساعات با صدای بلند موسیقی پخش می‌کند به ویژه موسیقی‌ای که مورد پسند نیست، ممکن است بسیار پریشان کننده باشد و افراد را به توسل به اقدامات قانونی یا حتی خشونت برای مقابله با آن وضعیت سوق دهد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1195644/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«مارال بنی آدم» به شایعه جدایی همایون و سحر خاتمه داد

محسن تنابنده برای «پایتخت7» به تاجیکستان می رود

آفتاب از کدوم طرف دراومده که بچه مهربون شده؟!

2 فیلم مهم راهی اکران شدند

یک سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین کشف شد

دستگاه نوار قلب خانگی تولید شد

بیماری خطرناک؛ آئدس وارد ایران شد

شرط مهمی که راغب در قراردادش ذکر کرده است

حرکات موزون معین زد در کنسرت تهران!

ضبط 50 هزار دلار در فرودگاه امام(ره) از سوی تعزیرات

مدیریت بحران: احتمال وقوع «سیل مشهد» پیش‌بینی شده بود

حکمت/ توصیه رسول خدا (ص) برای ازدیاد جمعیت

گوناگون/ جایگاه امام رضا (ع) در میان اهل سنت

حضور زائران امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی در غروب میلاد حضرت

خوراک جگر؛ غذای خون ساز راحت و فوری

چه زمانی لوزه کودکان نیاز به جراحی دارد؟

خانم؛ این رفتارت شوهرت رو ازت متنفر میکنه

وام بدهید، بچه بیاورند

ماجرای بین کته خانم و شاهزاده با اسب سفید جدی شده!

خورشیدگرفتگی 8 آپریل بر فراز رصدخانه ی La Silla واقع در شیلی

رزین قابل بازیافت، صنعت چاپ 3 ‌بعدی را متحول می‌کند

داستانک/ بوی مادر

حکایت جالب از ضرب المثل کسی که خرش از پل گذشت یعنی چه؟

آن بر سر گنج است که چون نقطه به کنجی

طلسم‌شکنی جهانبخش پس از 6 ماه

نفرین کین؛ بایرن تا 2025 هم جام نمی‌گیرد

زمان قرعه‌کشی جام حذفی اعلام شد

واکنش تاج به ریاست مشترک با عزیزی‌خادم!

گزینه‌های سرمربیگری تیم‌های امید و جوانان استقلال مشخص شدند

اعزام تیم ملی تیراندازی به اردوی تدارکاتی و جام جهانی مونیخ

آقایی مسی تُرک در رئال و لالیگا

در میامی با دیدن بارسلونا رنج می‌کشیم

محمدرضا گلزار در چند قدمی پادشاه NBA

گریم عجیب و غریب سارا رسول‌زاده در کنار آقای بازیگر

چرا جواب تلفن‌های منو نمیدی!؟

مامان همین که هستی دلگرمیه

تسلایی کوچک برای همدردی با لیلا

نظر منتقد سینما درباره برادران لیلا در برنامه هفت

پایان جشنواره پژواک با اعلام اسامی برگزیدگان

10 مورد از بهترین حمله‌های فضایی در تاریخ سینما

کدام مدیران سینمایی به جشنواره فیلم کن رفتند؟

خواهر من، قشنگ من! جیگرم

شیرینی لطیفه را این بار با طعم سبزیجات درست کنید!!

تغییر دادن همسر بعد از ازدواج چگونه ممکن است؟

از بین بردن خشکی پوست با 2 لوسیون خانگی + طرز تهیه

تتلو هیچ شاکی خصوصی نداشت

تیزر آهنگ انرژی مثبت و جدید فرزاد فرخ را ببینید

خاطرات خنده‌دار راغب از شیطنت‌های دوران مدرسه

آواز گوش‌ نواز راغب در وصف امام رضا (ع)

تب زیبایی، آرایشگر‌ها و ماما‌ها را جراح کرد