آریا بانو

آخرين مطالب

یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟ اقتصادی

یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - طی سال گذشته فقط دو خودروساز دولتی بیش از یک‌میلیون دستگاه خودرو تولید کرده و همین مقدار نیز ادعا کرده‌اند به فروش رسانده‌اند. 
اینکه چرا خودروسازان دولتی طی چندین ماه اخیر عرضه جدیدی نداشته‌اند، جای تامل دارد.
روزنامه فرهیختگان نوشت:آنطور که معاون وزیر صمت می‌گوید مسئولان سابق وزارت صمت در دو عرضه اواخر اسفند 1401 و اردیبهشت و خرداد 1402 همه تولیدات خودروسازان را پیش‌پیش به فروش رسانده‌اند. این موضوع درحالی مطرح می‌شود که در اواسط دی‌ماه 1402 تصویر طرحی با تصویب و امضای مسئولان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان رونمایی شد که براساس آن قرار بود «تا پایان سال 1402 هر خودروساز (ایران‌خودرو و سایپا) 60 هزار دستگاه خودرو (جمعا 120 هزار دستگاه) با قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند.»
در همان زمان دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگویی با مدعی شد معاون اول رئیس‌جمهور با این موضوع موافقت کرده اما پس از آن حواشی زیادی ایجاد شد و کار به تکذیبیه‌های متوالی رسید.
ایران‌خودرو اعلام کرد درخواست فروش تعدادی از محصولات خود به قیمت حاشیه بازار را داده اما با آن موافقت نشده است. دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور نیز نقش مخبر را تکذیب کرد و سخنگوی شورای رقابت هرگونه افزایش قیمت را رد کرد.
این اتفاق از یک‌طرف قیمت خودرو را در بازار افزایش داد و از سوی دیگر خودرویی به‌دست مردم نرسید. گفته می‌شود این عرضه 120 هزار دستگاه ظاهرا قرار بوده برای جبران بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان صورت گیرد و خودروسازان نیز درکنار تعهدات دیگر بتوانند این 120 هزار دستگاه را از محل افزایش تولید جبران کنند.
تولید یک میلیون دستگاه در سایپا و ایران‌خودرو
بررسی وضعیت تولید دو خودروساز بزرگ کشور طی سال 1402 نشان می‌دهد مجموع تولید ایران‌خودرو و گروه سایپا طی سال 1402 حدود یک میلیون و 37 هزار دستگاه بوده که رشد نزدیک به 1.5 درصدی نسبت به سال 1401 با یک میلیون و 23 هزار دستگاه داشته است.
طبق این داده‌ها، حجم تولید گروه سایپا نزدیک به 481 هزار دستگاه، با افزایش 7500 دستگاه نسبت به سال 1401 بوده و در گروه ایران‌خودرو نیز حجم تولید 556 هزار و 402 دستگاه بوده که رشد 6400 دستگاهی نسبت به سال 1401 داشته است.
درخصوص فروش نیز، گروه ایرن‌خودرو طی سال 1402 نزدیک به 538 هزار دستگاه فروش داشته که کاهش 69 هزار و 500 دستگاهی نسبت به سال 1401 داشته است. گرچه تعداد فروش گروه سایپا مشخص نیست، اما در شرکت مادر سایپا (شرکت اصلی) تعداد فروش طی سال گذشته حدود 315 هزار دستگاه بوده که کاهش 44 هزار دستگاهی (12 درصدی) نسبت به سال 1401 داشته است.
درمجموع، تولید و فروش دو خودروساز بزرگ کشور طی سال 1402 مطابق با اهداف ترسیم شده وزیر سابق صمت که مدام از تولید 1.5 میلیون دستگاهی خودرو در کشور سخن می‌گفت، رخ نداده است و مجموع تولید خودروسازان دولتی و خصوصی کمتر از رقم مذکور بوده و می‌توان گفت آن تحولی که در بازار خودرو از آن نام برده می‌شد، طی سال 1402 رخ نداده است. با این حال، اگر منصفانه قضاوت کنیم با وضعیت زیانی که خودروسازان دولتی دارند، شاید این مقدار تولید نیز نرمال باشد.
تا انتهای 1403 ثبت‌نام نداریم!
آنطور که در آمارها قابل مشاهده است، تولید و فروش دو خودروساز بزرگ کشور در سال 1402 و یک ماهه نخست امسال اگر هم به اهداف اولیه که تولید 1.5 میلیون خودرو طی‌ یک‌سال بوده، نرسیده اما در گروه ایران‌خودرو تولیدات گروه طی سال 1402 حدود 556 هزار و 402 دستگاه و در گروه سایپا نیز این تعداد حدود 418 هزار دستگاه بوده است.
براین اساس، در گروه ایران‌خودرو تولید طی سال گذشته 6400 دستگاه و در گروه سایپا نیز تولید 7500 دستگاه افزایش داشته است. در بهار 1403 نیز دو خودروساز بیش از 46 هزار دستگاه تولید داشته‌اند. با همه این اوصاف، طی چند ماه اخیر تنها خبری که درخصوص فروش و عرضه دو خودروساز بوده، عمدتا اخباری از جنس عدم ایفای تعهد خودروسازان و بعضا نارضایتی مشتریان از تحویل به‌موقع خودروها بوده است.
اینکه چرا عرضه خودرو و ثبت‌نام‌ها طی چندین ماه اخیر متوقف شده، چندین فرض برای آن قابل تصور است:
فرض اول اینکه خودروسازان بخشی از تولید را احتکار می‌کنند. این موضوع از آمارهای فروش خودروسازان قابل برداشت نیست و به نظر نمی‌رسد خودروسازان پارکینگ کافی برای احتکار حجم بالایی از خودروها را داشته باشند.
فرض دوم از عدم ثبت‌نام و عرضه خودرو در ماه‌های اخیر، می‌تواند با عرضه خارج از سامانه یکپارچه مرتبط باشد. به عبارتی، خودروسازان بخواهند با فروش خودرو در خارج از این سامانه، خودرو را به قیمت بازار بفروشند و این خودروها در نمایندگی‌ها یا شیوه‌های غیررسمی دیگر عرضه شود. «فرهیختگان» اطلاعات کافی از این اتفاق در دسترس ندارد و نمی‌توان به‌طور قطع در این خصوص سخن گفت.
اما فرض سوم از عدم عرضه و ثبت‌نام خودرو توسط دو خودروساز دولتی طی ماه‌های اخیر می‌تواند ناشی از تعهدات گسترده‌ای باشد که مسئولان سابق وزارت صمت با شگردهای عجیب‌وغریب آن را به مردم تحمیل کرده‌اند. به عبارتی، آنچه در دو مرحله اول و دوم در اسفندماه 1401 و اردیبهشت و خردادماه 1402 با عنوان عرضه گسترده خودرو از سوی مسئولان سابق وزارت صمت اعلام شد، باعث شده خودروسازان برای دو سال، پیش‌پیش محصول فروخته باشند و تعهد آنها همچنان ایفا نشده و خودرویی برای عرضه جدید ندارند.
این فرضیه سوم موضوعی است که 24 آبان 1402 منوچهر منطقی، معاون حمل‌ونقل وزیر صمت از آن رونمایی کرد. گرچه از وضعیت عرضه‌های سال 1401 و 1402 مشخص بود این اتفاق رخ خواهد داد، اما مسئولان وزارت صمت در آن مقطع وعده رشد عجیب‌وغریب تولید را می‌دادند و چیزی از این روزها به مردم نمی‌گفتند. حالا منوچهر منطقی می‌گوید عرضه بعدی ایران‌خودرو و سایپا در سامانه یکپارچه منوط به کوتاه‌شدن صف نوبت‌دهی تحویل خودرو و تحویل به متقاضیان ثبت‌نام‌کننده است؛ چراکه هر دو خودروساز بزرگ محصولات‌شان را تا پایان 1403 در سامانه یکپارچه برای فروش، نوبت‌دهی کرده‌اند و برای اینکه این نوبت‌دهی را تمدید کنند باید به این نوبت‌ها پاسخ دهند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1191849/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا دندان ها زشت می‌شوند؟

«مادر من»؛ ترانه به‌یادماندنی «خواهران غریب» با موسیقی ناصر چشم‌آذر

چشم نواز و زیبا مثل دریاچه برفی گلبهار

مولودی خوانی زیبایی از محمود کریمی

املت نون سیمیت یک صبحانه متفاوت

چگونه کودکی که چیزی در گلویش گیر کرده و دچار خفگی شده است را نجات دهیم؟

عمق دادن به زندگی با سفرنامه‌ها

فیلم هوش مصنوعی از ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها

شناساگری حساس برای تشخیص مادون قرمز

دل بیدار من بر مردم خوابیده می گرید!

محرومیت نایب قهرمان جهان به دلیل جعل مدرک

اصلانیان: گاریدو مشکل ندارد بلکه بازیکنان کم‌کاری می‌کنند

افشاگری اسطوره استقلال از اختلاف سال‌های دور حجازی و پورحیدری

شادی گلزنی به پرسپولیس با خطر مرگ!

ژابی: 2024‌ تمام شد، اهداف بزرگ‌تری در 2025 داریم!

سیدصالحی: مدافعان کناری پرسپولیس رونده نیستند

ایران قهرمان و نایب قهرمان پدل آسیا شد

فاجعه دفاع بارسلونا با ژاوی و فلیک

اعزام دو ملی‌پوش بدمینتون به مسابقات چلنج نپال

تارتار خواستار مجازات این فرد خاطی!

من چیزی دارم که تو نداری

نشست استاندار همدان با بانوان استان و تجلیل از مادر سه شهید چنگیزی

سفر گروه جهادی درمان و سلامت تشکل‌های شاهد و ایثارگر به بیرجند

خبر جدید وزیر ارشاد درباره هنرمندان ممنوع الفعالیت

فرزانه میفهمه نادر کشته شده

نابینا شدن 9 بیمار در بیمارستان/ سناریوها در مورد تراژدی «نگاه»

کاهش وزن شدید سالار عقیلی دوباره خبرساز شد

مولودی خوانی زیبا به لهجه‌ مشهدی در حرم امام رضا(ع)

فرمول محاسبه تعداد مبل برای خانه

نحوه ی خوابیدن جغدهای کوچک

قیمه نثار یک ناهار خوشمزه برای روز عید

چرا باید میوه و سبزیجات زرد و نارنجی زیاد مصرف کرد؟

چه کار کنم که نوجوانم به بقیه حسادت نکنه؟

دخالت خانواده همسر در زندگی زناشویی

درهم‌تنیدگی کوانتومی زنده در کابل‌های اینترنت به دست آمد

حرکت روح در بدن را نمیبینی!

گل‌گهر جانشین سحرخیزان را پیدا کرد

سیمئونه: بارسلونا مستحق شکست نبود

بارسایی‌ها: هند سیمئونه پنالتی بود!

جلسه اضطراری پرسپولیس؛ استندبای گاریدو

سعدالله‌یف: کشتی با کامران واقعا سخت بود

پدری: وقتی موقعیت خراب کنی همین می‌شود!

مدافع فوتبال زنان: علاقه‌ای برای صحبت در مورد تیم ملی ندارم!

شروط عجیب و غریب عروس خانم!

«چشم در راه بهار» به شبکه مستند رسید

چرا دندان ها زشت می‌شود؟

«مادر من»؛ ترانه به‌یادماندنی «خواهران غریبِ» با موسیقی ناصر چشم‌آذر

توضیح وزارت بهداشت در خصوص نحوه برگزاری کلاس‌های دانشجویان

تصادف مرگبار در برزیل

برخورد اتوبوس و کامیون در برزیل؛ بیش از 30 نفر کشته شدند