آریا بانو

آخرين مطالب

با «منسوبین به افراد سیاسی» چه می‌شود کرد؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخشنامه‌ی کم‌سابقه‌ای «بکارگیری منسوبین به افراد سیاسی در سطوح مدیریتی» در این وزارتخانه را ممنوع کرد؛ اما آیا این به معنای پایان فساد در سیستم اداری است؟

صاحب‌نظران در دانشنامه‌های جهانی فساد را «رفتار یک مقامِ بخشِ عمومی، اعم از انتخابی یا انتصابی که برای منفعت شخصی از وظایف متعارفش منحرف شود» تعریف کرده‌اند؛ استفاده‌ی شخصی از موقعیت به جای انجام وظایف متعارف. بطور خلاصه، آقای ربیعی به دنبال مبارزه با چنین پدیده‌ای است.
او در ابلاغ این بخشنامه با اشاره به اینکه فساد اداری و مالی در هر جامعه‌ای بزرگترین مانع در راه پیشرفت است، نوشته است که فساد حاکمیت قانون را زیر سؤال می‌برد و مدیران باید با آن مبارزه کنند و آماده‌ی «خطر و پرداخت هزینه‌های گزاف» هم باشند .
جایی که برخورد بی‌تعارف و صریح با فساد، رانت و «آشنابازی» ممکن است به قیمتِ کنار گذاشتن یک مدیر برای باقی عمرش تمام شود، ربیعی بدرستی به وجود خطر و هزینه‌های گزاف در راه مبارزه با فساد اشاره می‌کند. البته زمانی که رأس هرم مدیریتی یک نهاد یا وزارتخانه چنین بخشنامه‌ای را ابلاغ می‌کند، لابد می‌تواند تمام‌قد از مدیران زیر دست خود نیز حمایت کند.
با این حال قصه‌ی رانت و استفاده از به اصطلاح «پارتی» در انتصابات مدیریتی به این سادگی ریشه‌کن شدنی نیست. همچنان که ربیعی نیز در بخشنامه‌ی اخیر خود نوشته: «علیرغم تأکیدات مکرر و صدور بخشنامه‌های متعدد، گزارش‌هایی درباره بکارگیری منسوبین به افراد سیاسی، در سطوح مدیریتی شرکت‌ها و هلدینگ‌های تابعه، برخلاف اصول شایسته سالاری، دریافت می‌نمایم».
بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق و دخالت‌های احتمالی افراد صاحب نفوذ در دستگاه‌های دولتی، باید روش‌های سفت‌وسخت‌تری در نظر گرفت. یکی از این راه‌ها، قانونگذاری است؛ قوانینی برای پیشگیری از این اتفاق و عزل افراد متخلف و برخوردهای بعد از وقوع تخلف. اما برای اینکه کار به عزل‌های پی‌درپی نرسد چه می‌شود کرد؟
هرچند برخورد با چنین اعمال‌نفوذهایی در نظام اداره‌ی کشور از بدیهیات عدل اسلامی به شمار می‌رود اما حالا که یک مقام بلندپایه‌ی دولتی برای این اقدام پیش‌قدم شده، در سطحی کلان‌تر و برای اتمام حجت قانونی با مدیران، می‌توان از هیأت دولت انتظار داشت که چنین بخشنامه‌ای را به تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های زیرمجموعه‌ی دولت ابلاغ کند تا بطور گسترده‌تری از وقوع فساد اداری جلوگیری شود. یا دولت می‌تواند چنین لایحه‌ای را به مجلس تقدیم کند تا قانونگذاران برای برخورد با اقدامات افراد صاحب نفوذ، تدبیری اساسی اتخاذ کنند و همه‌ی دستگاه‌های حکومتی مکلف به رعایت آن شوند.
در شرایطی که نارضایتی‌ها از عملکرد سیستم اداره‌کننده‌ی کشور بالاگرفته و امیدهای بخشی از شهروندان تبدیل به یأس شده، یکی از اقدامات مؤثر در حفظ سرمایه‌ی اجتماعی حکومت، مبارزه با همین فسادها و رانت‌هایی است که به قول ربیعی موجب «ترویج یأس و بی‌تفاوتی» است.
علی ربیعی در بخشنامه‌ی ابلاغی خود به مدیران زیرمجموعه‌ی خود اخطار داده که بدون هیچ ملاحظه‌ای مدیرانی را که به دنبال انتصابات سیاسی باشند، بی‌درنگ عزل خواهد کرد. فرض کنیم که این رویه‌ی پسندیده تبدیل به قانون و به تمام دستگاه‌های قوای سه‌گانه ابلاغ شود؛ آیا تضمینی برای کشف موارد اینچنینی و برخورد قاطع با آنها هست؟ برای اینکه از اجرای این مهم - دست‌کم در بخش دولتی - مطمئن باشیم، یک راه بهتر وجود دارد: خصوصی‌سازیِ واقعی.
چنانکه کارشناسان اقتصادی معتقدند، گستردگی بنگاه‌های اقتصادی و گردش مالی بالای برخی از مجموعه‌های اقتصادی دولت، بستر اصلی فساد اداری و اقتصادی است که بلای جان نظام نیز شده است. بر این اساس هرچه دولت به سمت اجرای اصل 44 قانون اساسی حرکت کند و خصوصی‌سازی واقعی در بنگاه‌های اقتصادی صورت گیرد، کمتر شاهد چنین پدیده‌ای خواهیم بود؛ چراکه در یک بنگاه اقتصادی خصوصی، مبنای کار رسیدن به رشد و رونق در آن کسب‌وکار است و در این راه دیگر جایی برای آقازاده‌ها و دارندگان ژنِ خوب نیست و اولویت با مدیرانی است که بهترین کارایی را برای اداره‌ی آن سازمان اقتصادی دارند. شاید به همین دلیل است که در کارخانه‌های تحت مدیریت دولت، نوعاً با بهره‌وری پایین و هزینه‌های بالا و نیروی انسانی ناکارآمد اداره می‌شوند و یک‌به‌یک رو به ورشکستگی می‌روند یا هر بار اختلاس و دزدی از یکی از آنها علنی می‌شود.
قاعدتاً در این راه نان خیلی‌ها آجر می‌شود و قطعاً مقاومت‌های بسیاری در مسیر خصوصی‌سازی و شفاف‌سازی روندهای مربوطه خواهد بود و چنین مبارزه‌ای برای ریشه‌کن کردن فساد، عزمی جدی می‌طلبد. با این حال در نظامی که بر اصول اسلامی بنا شده و رهبر انقلاب آن بارها در سخنان خود بر شایسته‌سالاری تأکید داشته است، کمترین انتظاری که می‌توان از دولتمردان داشت این است که در این راه گامی به جلو بردارند و دست‌کم سایر وزرا نیز تا تنور سرد نشده، برای اثبات حسن نیتشان به مردم و بازگشت امید به جامعه، دست از تقیه بردارند و اقدامات خود در راستای مبارزه با فساد را علنی کنند!
ایسنا - میثم خدمتی
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/33149/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نتایج نوبت دهی خودروها مشخص شد؛ برداشت وجه از صبح فردا

دولت با گران کردن خودرو باز هم دستش را توی جیب مردم کرد

خبر جدید برای متقاضیان خرید خودرو/ نتایج اولویت‌بندی تحویل خودروهای فروش یکپارچه اعلام شد

تعرفه‌های نجومی برای خودروی وارداتی/ به فاصله چند متر خودروی 10 هزار دلاری 27 هزار دلار می‌شود

شرط پلاک فعال برای خرید خودرو در سامانه یکپارچه برای چه کسانی لغو شد؟

علت عدم تخصیص خودرو به برخی متقاضیان/ نتایج خودروهای فرسوده این هفته اعلام می‌شود

قیمت باورنکردنی خودرو در افغانستان/ سانتافه 1.7 میلیارد تومان!

رشیدی کوچی: در کجای دنیا 171 درصد، عوارض خودرو گرفته می‌شود؟ / دولت اگر می‌خواهد قیمت خودرو ارزان نشود، به طور رسمی اعلام کند

لایحه واردات خودروی کارکرده زیر پنج سال ساخت تصویب شد

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو/ قرعه‌کشی خودروها تمام شد؛ حالا امکان افزایش قیمت‌ها وجود دارد

کاهش قیمت خودرو سراب بود/ وزارت صمت و خودروسازها برای گران کردن توافق کردند؛شورای رقابت را سر کار گذاشتند

نتایج نوبت‌بندی خودروهای فرسوده مشخص شد

سرکیسه کردن مردم با نحوه عرضه خودرو/ وزارت صمت به مدیر فروش شرکت‌های خودروساز تبدیل شده است

معجون قیمت‌گذاری دستوری در خودرو

بازندگان بازار‌خودرو

حقوق ورودی خودروهای سواری اعلام شد

ایران خودرو،سایپا و پارس خودرو؛ فقط یک قدم تا ورشکستگی کامل

اخطار شورای رقابت به خودروسازان برای تغییر قیمت‌ها

احیای پروژه احمدی‌نژاد در ونزوئلا؛ ازسرگیری تولید خودرو توسط دولت رئیسی!

کلاف سردرگم صنعت خودرو

ابطال ممنوعیت واردات خودرو بالای 40 هزار دلار

کیفیت؛ حلقه گمشده صنعت خودروسازی کشور

شورای رقابت، نسخه اقتصاد اسلامی برای صنعت خودرو پیچیده است؟

خرداد تمام شد و خبری از تحویل خودروهای وارداتی نشد/ وزارت صمت نمی‌خواهد پاسخگو باشد؟

قیمت شیشه خودرو هم میلیونی شد

دومینوی رانت خودروهای ممنوعه؟

ایران‌خودرو چگونه مجبور شد پول مشتریان را پس دهد؟

ضرر خودروسازان، نارضایتی خریداران

وزیر صنعت: در حوزه خودرو، مردم از شرایط موجود ناراضی هستند

زیر پوست وارادات خودروی کارکرده با ارز خودتون!

شرایط جدید گمرک برای ورود موقت خودروی سواری به کشور/ تصویب آیین‌نامه واردات کامیون کارکرده

معاوضه نیسان آبی با گوشت قرمز در آفریقا!

بازگشایی سامانه یکپارچه خودرو برای 3 درصد از باقی ماندگان مرحله دوم در شهریور ماه

ضوابط خرید خودرو توسط دستگاه های اجرایی اصلاح شد/ ممنوعیت خرید هرگونه خودرو سواری خارجی توسط ادارات

شرایط جدید واردات خودرو اعلام شد

هفت مهمان خارجی بازار خودرو

شورای رقابت علیرغم دستور رئیسی از مصوبه خود عقب‌نشینی نکرد

چه کسی مسئول قانونی قیمت گذاری خودرو است‌؟/ با تکیه بر آرزوها، نمی‌توان کشور را سر و سامان داد

نمایش مسخره ای به نام واردات خودرو؛ وعده 200 هزار خودرو به مردم ایران دادند و تنها 280 دستگاه وارد کردند!

«نه» شورای رقابت به فرمان رئیسی

ماجرای استعفای اعضای شورای رقابت بعد از دستور رئیسی چیست؟

صنعت خودرو در چنگ دولت

شورای رقابت به جای حمایت از منافع مردم،‌ از گران‌فروشی مونتاژکاران دفاع کرد

توپ واردات خودروهای کارکرده در زمین دولت

رئیس سازمان استاندارد: محموله خودروهای وارداتی را متوقف نکرده‌ایم

خبر مهم برای متقاضیان جایگزینی خودروهای فرسوده

وقتی 207 ثبت نام می‌کنی، اما 206 تحویل می‌گیری!

آغاز طرح فروش فوری تارا اتوماتیک ویژه سامانه یکپارچه ازسوی ایران خودرو (+جدول فروش)

قیمت جدید لاستیک دولتی اعلام شد

ترخیص اولین نمونه های خودروی وارداتی غیر چینی از گمرک (+عکس و مشخصات خودرو)