آریا بانو

آخرين مطالب

درک احساسات کودکان؛ از شرم تا غرور! اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
درک احساسات کودکان؛ از شرم تا غرور!
٥٦١
٠
کودکت / در موضوع انگیزه‌ها و رفتار کودکان و درک احساسات کودکان ، اغلب اهمیت غرور و احساس شرم در کودکان نادیده گرفته می‌شود. یک کودک نیازمند به احساس غرور و دوری از احساس شرم است؛ این موارد از انگیزه‌های اساسی هستند که در طول زندگی‌ کودک باقی می‌مانند.تخمین اهمیت احساس شرم و غرور در رشد روانشناختی و سلامت روانی فرزندان ما دشوار است. شرم پاسخ غریزی ما به شکست یا بی‌کفایتی شخصی است؛ به ویژه اگر در معرض بی‌کفایتی عمومی قرار بگیریم.
خجالت یک شرم موقت و خفیف است؛ احساس حقارت، تنهایی و تنفر از خود از انواع شرم هستند. کودکان وقتی که از طرد شدن اجتماعی رنج می‌برند، قادر به یادگیری نیستند، در رقابت‌ها شکست می‌خورند، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، به آن‌ها بی‌احترامی می‌شود یا سرزنش می‌شوند. هنگامی‌که آن‌ها به دنبال تایید و تعریف از سوی بزرگسالان هستند ولی به جای آن در معرض انتقاد یا تنبیه قرار می‌گیرند، احساس شرم را تجربه می‌کنند. هنگامی‌که کودکان به ما می‌گویند مضطرب هستند، اغلب به خاطر احساس شرم است.
کودکانی که از مشکلات در هماهنگی حرکت یا تاخیر در یادگیری زبان رنج می‌برند، در دوران کودکی شرم را تجربه می‌کنند. کمی بعد، مشکلات در یادگیری به ویژه یادگیری در خواندن، در کودکان احساس شدید شرم را ایجاد می‌کند.
احساس شرم در کودکان به دوری و ترک کردن جمع منجر می‌شود و سپس در نوجوانی به تلاش‌های ناامیدانه برای کم کردن یا از بین بردن این حالت دردناک ذهنی می‌انجامد. بسیاری از تجربیاتی که موجب بروز احساس شرم می‌شوند به عنوان مثال، تجربیات چون تمسخر یا رانده شدن، بسیار دردناک هستند و احساس شرم شاید بیشتر از هر احساس دیگری با ما باقی می‌ماند.
احساس شرم چه ارتباطی با غرور دارد؟
ما باید به کودکانمان کمک کنیم تا این لحظات خجالت و شکست را در چشم‌انداز و دورنمای فکری خود داشته باشند. هنگامی که کودکان موفق هستند و احساس غرور می‌کنند، به طور غریزی به دیگران نگاه می‌کنند. وقتی که شکست می‌خورند و احساس شرم می‌کنند، نگاه‌شان را می‌دزدند. این طبیعت غرور و شرم است.
رفتار کلی در ارتباط احساس شرم در کودکان اختفا و پنهان شدن است. ما همه تلاش می‌کنیم تا آنچه را که مایه شرم ما است پنهان کنیم. غرور در تضاد با شرم است. احساس افتخار همراه با حرکات ظاهری، میل به نشان دادن، گفتن به دیگران و به نمایش گذاشتن است. غرور چه در عمل و چه در تصور ما ارزشمند است. شرم در موقعیت‌ها، در افکار و تصورات، در اهداف ما و آنچه که برای خودمان امکان‌پذیر است منعقد و ثبت می‌شود.
انتظارات کودک از افتخار یا شرمساری به طور قاطعانه‌ای بر انتخاب‌های او تاثیر می‌گذارد؛ موقعیت‌هایی که او به طور فعالی به دنبال ‌آن‌ها است و آن‌هایی که او اجتناب می‌کند. شرم پاسخ احساسی ما به پذیرفته‌شدن و موفقیت آرزوها را افزایش می‌دهد.
به ویژه کودکان می‌خواهند والدین‌ در غرورشان با آن‌ها شریک باشند و به آن‌ها افتخار کنند. احساس کودکان ما (احساس اطمینان درونی) این که ما به آن‌ها افتخار می‌کنیم، یک احساس خوب است و همانند لنگری است که از آن‌ها در لحظات دلسردی، تنهایی و شکست حمایت می‌کند.
احساسی که والدین‌ به ما افتخار می‌کنند یک نیروی انگیزشی و تقویتی برای طول زندگی ما و یک عامل حفاظتی در زندگی عاطفی و احساسی کودکان ما است. خلاف آن هم درست است. تحقیر والدین از مخرب‌ترین نیروها در رشد روانی هر کودکی است.
هنگامی که ما به عنوان پدر ومادر، قادر به ابراز غرور نسبت به کودکان خود نباشیم، زمانی که ما اغلب بی‌اعتنا، انتقادی یا مخالف هستیم، فرزندان ما بیشتر در مقابل انواع مشکلات عاطفی و رفتاری آسیب‌پذیر می‌شوند. آن‌ها بیشتر با دلسردی و خشم زندگی خواهند کرد و در نهایت، این احساسات به گونه‌ای دیگر شاید اعتراض و سرکشی یا شکست در یک کار ابتکاری یا ناتوانی در حفظ تلاش برای دستیابی به اهداف بلند مدت هویدا می‌شوند.
بنابراین ما باید اغلب به فرزندان خود بگوییم که به آن‌ها بخاطر تلاش و موفقیت‌هایشان افتخار می‌کنیم. ما نباید نگران باشیم که با این تعریف و تمجیدها آن‌ها را لوس می‌کنیم. احساس شرم در کودکان اثرات مخربی در زندگی آن‌ها دارد.
حسین بابائی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/147937/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جلوگیری از انتقال ترس های والدین به کودک

چرا کودکان امروز خودشیفته می شوند؟

با این جملات ​اعتماد به نفس کودک را بالا ببرید!

کنترل بدخلقی های کودکان با این جملات

چه عواملی باعث کودک آزاری می شوند

7علت بروز اختلالات اضطرابی در بچه‌ها

سن مناسب شروع آموزش به کودکان

اگر کودکتان مدام حوصله اش سر می‌رود

بهترین اسباب بازی کودکان، درست انتخاب کنید

روش «فربر» دقیقا برا خواباندن کودک چیست؟

اهمیت بازی و ورزش برای کودکان

آزمون آدمک (گودیناف) تست هوش ( سن اجرا: از 3 تا 13 سال)

علل تأخیر در رشد گفتاری کودک

برای کودکان 3 تا 5 ساله چه اسباب بازی ای بخریم؟

رایج‌ترین کابوس‌هایی را که کودکان می‌بینند

روانشناسی نقاشی کودکان

اصول جدا خوابیدن کودک از والدین

مضرات و فواید بازی های دیجیتال برای کودکان

این 11 بازی را برای کودکانتان به خاطر بسپارید

درمان اختلالات نوشتاری در کودکان

تک فرزندی، خوب یا بد؟

تنبیه های مناسب کودکان

پرورش خلاقیت در کودکان، چگونه مشوق خوبی باشیم؟

به سفر بروید ولی کودکتان را تنها نگذارید!

کدام بچه ها تمایل بیشتری به پولدارشدن دارند؟

تفسیر نقاشی کودکان/ پی بردن به هوش کودک از روی نقاشی

چگونه و در چه زمانی کودک خود را تشویق کنیم؟

نکات کلیدی برای دانش‌ آموزان روزه‌ دار در زمان امتحانات

مهمترین نشانه های آزار جنسی در کودکان

لکنت زبان چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

قوانینی که برای محافظت از کودک باید بدانید

کلاس‌ های تابستانی کودکان

بچه ها از چه سنی جوک را درک می‌کنند؟

اگر بچه ای رابطه جنسی والدینش را به طور اتفاقی دید چه کار کنیم؟

راهکارهایی برای تقویت روابط مادر و دختر

کلاس های تقویتی کودکان در فصل تابستان خوب یا بد؟

راهکارهایی برای متقاعد کردن بهتر کودک

نشانه های استرس در کودکان و راههای کاهش آن

آموزش مثبت اندیشی به کودکان

گِل‌بازی چه تاثیری روی کودکان می‌گذارد؟

استعدادیابی کودکان از روی رفتارشان!

علل جالب دروغگویی کودکان و راه درمان آن

16 راهکاری که والدین کلاس اولی‌ها باید بدانند

نحوه کمک به کودکان بعد از آسیب روانی

روش های تشویق کردن یکی از فرزندان برای جلوگیری از حسادت فرزند دیگر

بچه های زیر هفت سال چطور با طلاق کنار می آیند؟

علل، نشانه ها و درمان وسواس در کودکان

علت جیغ زدن کودکان چیست؟

با دوست خیالی کودکمان چه کنیم؟

علل خشم در نوجوانان