آریا بانو

آخرين مطالب

فلورا سام: همه‌چیز شده اسپانسر! فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
بارها نام فلورا سام را به عنوان بازیگر، نویسنده و کارگردان در مجموعه‌های تلویزیونی دیده‌ایم. شروع فعالیت حرفه‌ای او در تلویزیون با بازی در مجموعه «مهر و ماه» به کارگردانی حمید لبخنده بود و پس از آن سریال‌هایی چون نشانی، ماه عسل، توطئه فامیلی، راز و نیاز، بی‌قرار، باغ سرهنگ، ما فرشته نیستیم و... را کارگردانی کرد. این روزها اولین فیلم بلند سینمایی سام بر پرده سینماها قرار دارد. «قرارمون پارک شهر» در عین داشتن داستان از خلاقیت کارگردان برخوردار است. این فیلم فضایی زنانه دارد و داستان زندگی نویسنده‌ای را روایت می‌کند که در حین نوشتن آخرین رمان خود پرده از حقایق زندگی‌اش برداشته می‌شود. شقایق فراهانی، ماه‌چهره خلیلی، امین زندگانی، سام نوری، سیاوش طهمورث، امید روحانی، افسر اسدی، شیوا خسرومهر، مریم کاویانی، نرگس محمدی و محمدرضا شریفی‌نیا بازیگران اصلی این پروژه هستند. به بهانه اکران این فیلم در سینما با سام گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
شما در ساخت اولین فیلمتان به سمت یک داستان کاملا رئال و به تعبیری تلخ رفته‌اید. آیا این واقعگرایی در ایده اولیه فیلمنامه هم وجود داشت؟ منظورم این است که داستان فیلم برگرفته از واقعیت است یا تخیل؟
بله، زمینه و خاستگاه اولیه فیلم کاملا رئال است و باید این‌طور می‌بود که ما بتوانیم داستان را تعریف کنیم، اما با این‌که می‌گویید تلخ است موافق نیستم. به این دلیل که بعد از تمام مشکلاتی که برای کاراکتر اصلی فیلم می‌افتد او باز هم به کارش ادامه می‌دهد و رمانش را منتشر می‌کند. در واقع فیلم می‌گوید در زندگی هر انسانی مشکلاتی پیش می‌آید، اما مهم این است که بتواند مشکلاتش را پشت سر بگذارد و به راهش ادامه دهد. بنابراین این فیلم نگاهی امیدوارانه به زندگی دارد.
پس ریشه در واقعیت دارد، نه تخیل؟
بله. ایده اصلی فیلمنامه از همان زندگی شاعری در دوره قاجار که در فیلم می‌بینید به ذهن من رسید. زندگی این شاعر در آن دوره کاملا واقعی است که وقتی از آن مطلع شدم به نظرم بسیار جذاب و دراماتیک آمد. جنگ باعث می‌شود بین زنی و نامزدش فاصله بیفتد و بعد تا آخر عمر هم آن مرد برنمی‌گردد و زن نمی‌داند چرا برنگشت! نمونه چنین اتفاقاتی قطعا بی‌شمار در کشور ما وجود دارد. حتی شخصیت اصلی فیلم من پریچهر که نویسنده است در جایی از فیلم می‌گوید که داستان‌هایی که در گذشته اتفاق افتاده در حال هم اتفاق می‌افتد. این فیلم تلفیقی از گذشته و حال است و اتفاقا جالب است این را هم بگویم که در یکی از مراسم‌ نقد و بررسی فیلمم همسر شهیدی به من گفت این فیلم بسیار به واقعیت نزدیک است و مسائلی که در آن مطرح شده را با گوشت و پوست‌اش احساس کرده که این گفته‌ها برای من خیلی ارزشمند بود.
اگر فیلم شما را یک اثر اجتماعی بدانیم که حرفی برای مخاطب امروز دارد، چه پیام و حرفی در این قصه وجود دارد که شما بخواهید آن را امروز مقابل مخاطبان‌تان قرار دهید؟
مهم‌ترین پیامی که سعی کردم آن را بدون هیچ شعاری بیان کنم این بود که ما گاهی خشونت‌هایی را علیه زنان انجام می‌دهیم که خودمان هم خبر نداریم. در این فیلم تلفیقی از گذشته و حال انجام دادم که عمدی بود. اگر مثلا در زمان قاجار با خشونت‌های جسمی در مورد زنان روبه‌رو می‌شدیم امروز حتی در طبقه تحصیلکرده اجتماعی هم بعضا اجازه تصمیم‌گیری به زن داده نمی‌شود و این مرد است که به جای زن تصمیم می‌گیرد! کمااین‌که هنوز هم خشونت‌های جسمی علیه زنان در تمام دنیا دیده می‌شود. زن داستان ما در دو جای داستان به دو مرد مختلف می‌گوید که ای‌کاش گذاشته بودی من هم تصمیم بگیرم و این تاثر‌برانگیز است.
متاسفانه خشونت علیه زنان پیشینه تاریخی درازی دارد که البته در دهه‌های اخیر اشکال مدرنی به خود گرفته است. شما خودتان به عنوان زنی که فعالیت‌های اجتماعی گسترده و البته خانواده موفقی دارید چه توصیه‌ای به زنان امروز دارید؟
من تنها حرفی که می‌توانم بزنم - که البته در فیلمم هم آن را بیان کردم -این است که باید جنگید. زنان برای کسب موفقیت باید دو‌سه‌برابر بیشتر از مردان بجنگند. به این دلیل که مشکلات پیش‌روی‌شان بسیار است و بستر اجتماعی برای‌شان چندان مساعد نیست. با این اوصاف زنان نه‌تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا ثابت کردند که می‌ایستند و برای خواسته‌های خود تلاش می‌کنند. زنان باید تلاش کنند بستر اجتماعی مناسبی برای خود و به‌خصوص نسل بعد از خودشان فراهم کنند.
با توجه به این‌که خاستگاه حرفه‌ای خودتان و همسرتان (مجید اوجی، تهیه‌کننده) تلویزیون است قطعا الان که وارد سینما شدید از تیزرهای تلویزیونی خوبی هم بهره‌مند هستید.
نه متاسفانه. تیزرهای تلویزیونی فیلم ما در زمان‌های مناسبی از تلویزیون پخش نمی‌شود. تیزرهای فیلم ما کم و در ساعات کم‌بیننده و شبکه‌های کم‌مخاطب پخش می‌شود. از آن‌طرف تبلیغات شهری هم که دیگر چه عرض کنم!
سازمان زیباسازی شهرداری صرفا با دیدن پوستر فیلم که سه خانم روی آن است به ما اجازه تبلیغات شهری نداد. با این توضیح که فیلم تجاری است! یعنی حتی به خودشان این زحمت را نداند که یک نفر را مامور کنند بیاید اول این فیلم را ببیند بعد نظر بدهد و من واقعا نمی‌دانم چطور می‌توان از روی پوستر یک فیلم به این نتیجه رسید که فیلم تجاری است! در صورتی‌که تمام فیلم‌هایی که با فیلم من روی اکران هستند از تبلیغات شهربرخوردارند.
چطور شد به این ترکیب از بازیگران حرفه‌ای رسیدید؟
سابقه کاری‌شان را دیده بودم و در این فیلمنامه با توجه به سن و چگونگی نقش در نهایت به این بازیگرانی که می‌بینید، رسیدم. مثلا در مورد شخصیت حیران خانم که شاعری ترک زبان است در ابتدا عکسی از ایشان دیده بودم که به نظرم به نرگس محمدی شبیه آمد و خب از آنجا که ایشان هم اصالتا ترک زبان هستند و به آن تسلط دارند او را برای این نقش انتخاب کردم.
برای نوروز برنامه خاصی دارید؟
هنوز برنامه خاصی نداریم، اما امیدوارم در آستانه نوروز حال دل همه مردم خوب باشد. آدم‌ها می‌توانند در کنار خیابان بایستند، آبمیوه بخورند و خوش باشند و می‌توانند به سفرهای اروپایی بروند و خوش نباشند. مهم حال دل است.
در حال حاضر چه کاری انجام می‌دهید؟
من در هر مدیومی که بتوانم، کار می‌کنم. الان دو سریال در حال تولید در مقام نویسنده دارم که دو سال است با وجود این‌که متن‌هایش تصویب شده، اما اجازه تولید به آنها داده نمی‌شود و در پاسخ به چرایی‌اش حرف از عدم‌بودجه می‌زنند! از آن‌طرف یک نمایشنامه هم دارم، اما متاسفانه مشکل این روزها برای کار در مدیوم‌های مختلف جذب اسپانسر است که انگار ما هم برای بقا در این حرفه باید راه و رسم جذب اسپانسر را یاد بگیریم. بازیگری را هم البته مانند گذشته دوست دارم، اما سال‌هاست پیشنهاد خوبی نگرفته‌ام و فکر می‌کنند چون کارگردان شدم دیگر بازی نمی‌کنم. در صورتی‌که اصلا این‌طور نیست.
روزنامه جام جم

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/133958/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شرط جدید حضور در لاتاری اعلام شد/ ورود ممنوع قرعه‌کشی خودرو

واردات خودرو روزی کمتر از یک دستگاه

واریز پول شرط شرکت در قرعه‌کشی فروش خودرو شد

شورای رقابت خواستار توقف عرضه شاهین، پژو207 و دنا در بورس شد+ نامه

اعمال شرط جدید شرکت در قرعه‌کشی ایران خودرو | سایت سایپا از دسترس خارج شد

هرج و مرج در سیاست‌ خودرویی

تعرفه واردات خودرو اعلام شد+ جدول

سود دولت از واردات هر خودرو چقدر است؟

تعرفه جدید واردات خودرو اعلام شد

سهمیه‌بندی عرضه خودرو

لغو عرضه خودرو در بورس تکذیب شد

قائم مقام بورس کالا: برخی دستگاه‌ها بدون نوبت و قرعه کشی، برای کارکنانشان خودرو دریافت کرده‌اند

تعرفه‌ واردات خودرو کاهش یافت/ نرخ‌ها از 6 تا 31 درصد

موافقت با واردات خودرو‌های کارکرده کمتر از 5 سال

نیش‌ترمز تولید خودرو

معادله املاک خودروسازان

وزیر صمت: ورود خودروهای با پلاک مناطق آزاد به داخل کشور آزاد می‌شود

قیمت‌های فرانجومی در بازار خودرو

خودروهای 3 میلیاردی مشمول مالیات شدند

معمای ترمز تولید خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان: قیمت‌ها در بازار خودرو کاهشی می‌شود

فرش قرمز برای خودروی دست‌دوم؟

اعطای امتیاز خارج از نوبت خودرو به کارکنان حج

عرضه خودرو در بورس کالا متوقف می‌شود؟

شوک شورای رقابت به بورس و بازار خودرو | قیمت خودروهای داخلی چگونه محاسبه می شود؟

شیر کنترل رانت خودرو دست کیست؟

خودرو به بورس برگشت/ تصویب مصوبه واردات خودروهای دست دوم خارجی در کمیسیون تلفیق

فرمول سوم قیمت خودرو

واردات خودروهای دست‌دوم از مناطق آزاد تکذیب شد/ توافق مناطق آزاد با وزارت صمت برای واردات خودروهای صفر

مدیرعامل ایران خودرو: درخواست ما از مسئولان لغو قیمت گذاری دستوری است

فرمول «دست دوم» تنظیم بازار خودرو

رانت سینمایی خودروسازان/ پرواز شاهین در جشن سی‌مرغ

برنامه برای واردات خودرو؛ هر فرد بالای 18 سال یک خودرو وارد می کند؟

سه سناریوی واردات خودرو

تولید پژو 206 متوقف می شود

با پولی که مردم برای قرعه کشی خودرو پرداختند، می توان کل ایران خودرو را خرید/ تعزیرات «بهمن موتور» را نقره‌داغ کرد

روسیه: خودرو‌های ایرانی برای واردات هنوز مورد تایید نیست

عرضه «خودروهای وارداتی» خارج از «بورس کالا» آزاد شد

ویرایش جدید واردات خودرو

سخنگوی وزارت صمت: نمی‌گوییم خودرو گران نمی‌شود/ با افزایش عرضه، میزان افزایش قیمت زیر نرخ تورم خواهد بود

خودروی نوستالژیک 650 میلیونی

دولت به دنبال افزایش قیمت خودرو در اسفند؟/ هیچ وقت نمی‌گذارند واردات خودرو آزاد شود!

وزارت صمت بازار را رها کرده؛ مردم خودرو نخرند

پژو ٢٠6 نرفته، برگشت!

تا دولت نخواهد، قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد/ چرا قیمت خودرو رقابتی نمی‌شود؟

پیش‌فروش خودروهای وارداتی؛ وزارت صمت رویا می‌فروشد

هفته 7درصدی بازار خودرو

آغاز ثبت نام خودروهای وارداتی/ 500 میلیون بلوکه کنید

100هزار خودروی وارداتی عرضه می‌شود/ تا پایان سال قرعه‌کشی خودرو نداریم

ثبت‌نام خودروهای وارداتی چطور و چگونه؟