آریا بانو

آخرين مطالب

در نشست روزنامه نگاری زنان دیروز و امروز مطرح شد

شرکت: نمی توانیم همه مشکلات زنان را منعکس کنیم اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- مدیرمسئول و سردبیر ماهنامه زنان امروز گفت: ما امروز در تولید و انتشار نشریات در حوزه زنان با همان مشکلات و چالش هایی روبرو هستیم که زنان در دوران مشروطیت با آن مواجه بودند. امروز باید با توجه به شرایط حال حاضر جامعه قوانین را به نفع زنان کشورمان تنظیم کنیم. هنوز نگاه به زن در جامعه سنتی است و ما در مجله نمی توانیم بعضی از مسائل زنان را مطرح کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، هموار و ناهموار روزنامه نگاری زنان دیروز و امروز، عنوان نشستی است که به همت گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات اجتماعی در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امروز - سه شنبه- برگزار شد.
در این نشست شهلا شرکت، مدیرمسئول و سردبیر ماهنامه زنان و زنان امروز با اشاره به چندنمونه از نشریات زنان دوره مشروطیت گفت: اولین نشریه زنان، نشریه دانش بود که بعد از 75 سال از انتشار نشریه کاغذی در کشور منتشر شد و این یعنی 75 سال دیرتر از نشریات دیگر، یک نشریه در حوزه زنان منتشر شد.
وی افزود: شکوفه، نامه بانوان، زبان زنان، جهان زنان، عالم نسوان، دختران ایران، راهنمای زندگی از دیگر نشریات حوزه زنان در این دوره بوده است. نشریاتی که در تمام آنها تاکید کرده اند که جز مسائل زنان مثل آموزش اخلاق نسوان، خانه داری، آشپزی، تربیت اطفال، همسرداری به مسائل سیاسی و مذهبی کاری نداشته باشند و فقط درباره مسائل زنان آن هم با رعایت خط قرمزها در بعضی از موارد بنویسند. مشکلاتی که امروز هم ما در نشریات زنان شاهد و درگیرش هستیم.
شرکت تاکید کرد: از همان زمان زنانی بوده اند که با توجه به نابرابری ها در تلاش برای ایجاد تاثیرات مثبت در زندگی زنان بوده اند و در این راه به گفته خودشان از جان و دل مایه گذاشته بودند. برای مثال نشریه نامه بانوان با تلاش شهناز آزاد در سال 1299 منتشر شد. او در زمان تاسیس این نشریه 19 ساله و عنوان کرده بود به کوری چشم دشمنان و در جهت تربیت نسوان تا روح در بدن دارد تلاش خواهد کرد.
وی افزود: مشخص بوده که آن زمان هم زنان برای انتشار نشریه با مشکلات اقتصادی مواجه بوده و حامی نداشته اند. شهناز آزاد در بخشی از نوشته هایش گفته بود که مجله را با فروش طلاهایش مثل گردنبند، انگشتر و... منتشر کرده بود چرا که برای این کار اهداف بزرگی داشت و از دیدن ضعف زنان جامعه آن دوران بیزار بود.
مدیرمسئول مجله زنان امروز با خنده ادامه داد: آن زمان زنان برای انتشار مجله، طلایی برای فروختن داشتند اما ما که طلا نداریم چه کنیم؟
وی با بیان اینکه نشریات زنان در دوران مشروطیت به مرور متحول و با محتوای قوی تری درباره مشکلات زنان تولید و منتشر می شد افزود: بدون شک تولید مجلات درباره زنان چه در دوران گذشته چه امروز از اهمیت زیادی برخوردار و اثربخش بوده است.
شرکت در بخش دیگری از این نشست با اشاره به شروع فعالیت های خود در عرصه روزنامه نگاری گفت: من کار روزنامه نگاری را در مجله بانوان روزنامه اطلاعات شروع کردم. پس از آنکه مدتی از فعالیتم گذشت مجله تعطیل شد و بعد از مدتی در مجله زن روز کیهان این بار به عنوان سردبیر مشغول به کار شدم و به مدت 10 سال در این نشریه قلم زدم.
وی ادامه داد: آن زمان این نشریه یکی از اساسی ترین کانال های ارتباطی با زنان به حساب می آمد. در تمام مدت فعالیتم همراه با خانم هایی که دانش بالای روزنامه گاری داشتند بخش های بسیاری از این مجله را ارتقاء دادیم اما وقتی سردبیر موسسه عوض شد ایرادهایی به مطالب مجله وارد و در نهایت کار به جایی رسید که عده ای از ما را اخراج کردند.
سردبیر مجله زنان امروز افزود: این بهانه سرآغازی شد برای اینکه من مجوز نشریه زنان را بگیرم و فعالیت هایم را به صورت مستقل و با دست بازتری در حوزه زنان و مسائل مربوط به آنها ادامه بدهم. در این دوره بسیاری از مسائل حوزه زنان در شاخه مختلف مثل هنر، ورزش، اجتماعی، اندیشه و ... را به خوبی پوشش دادیم و تحول خوبی در جامعه زنان ایجاد شد.
* تلاش برای اصلاح قوانین
وی تاکید کرد: 16 سال این نشریه دوام آورد. در این میان اتفاقات خوبی با تلاش همه کسانی که در حوزه زنان قلم می زدند ایجاد و بعضی از قوانین مثل سنگسار اصلاح شد. یا درباره بعضی مسائل مثل کودک آزاری با پیگیری های مداوم ما و نشریات دیگر قوه قضاییه مجاب شد و قاضی های سیار را برای بررسی موارد کودک آزاری قرار داد. یا زنی که شوهرش به روی او اسید پاشیده بود تا اجازه شوهرش را نمی گرفتند جراحی نمی شد. این قوانین به مرور اصلاح شد. در این سال ها تلاش های زیادی انجام دادیم و در نهایت سال 86 رئیس جمهور وقت به بهانه سیاه نمایی وضعیت زنان دستور توقیف مجله را داد و لغو امتیاز شدیم.
شرکت افزود: 6 سال تلاش کردیم مجله را بار دیگر راه بیندازیم اما نشد تا اینکه در نهایت با روی کار آمدن دولت جدید مجوز نشریه زنان امروز را گرفتیم و با عنوان دیگری به کارمان ادامه دادیم چون مسئله زنان همیشه دغدغه مان بوده است. ما 18 شماره از این مجله را چاپ کردیم اما در نهایت به خاطر انتشار یک گزارش که یکی از مسئولان درباره آن صحبت کرده بود و خبرگزاری ها به آن پرداخته بودند توقیف شدیم. با پیگیری های مداوم در نهایت تبرئه شدیم در حالی که این حساسیت فقط روی مجله زنان بود و به خاطر شش ماه تاخیر در انتشار مجله خسارت مالی زیادی را متحمل شدیم.
* نگاه سنتی به زن نداشته باشیم
وی گفت: با وجود اینکه تبرئه شدیم اما این بار مدتی است به خاطر بحران های مالی و گرانی کاغذ و دریافت نکردن آگهی نتوانستیم نشریه را برای مدتی روی دکه ببریم. گر چه به زودی این مشکل حل می شود و با انرژی تازه ای شروع به کار در حوزه زنان خواهیم کرد اما می خواهم بگویم ما امروز با همان مشکلاتی مواجه هستیم که نشریات حوزه زنان در دوران مشروطه با آن مواجه بودند.
مدیرمسئول مجله زنان امروز تاکید کرد: ما امروز باید با توجه به شرایط حال حاضر جامعه قوانین را به نفع زنان کشورمان تنظیم کنیم. هنوز نگاه به زن در جامعه سنتی است و هنوز ما در مجله نمی توانیم از بعضی از مسائل زنان مثل بیماری های آنها یا روابط جنسی که امروزه باعث خیلی از طلاق ها و حتی بیماری ها است بنویسیم.
شرکت گفت: اگر می خواهند زنان در دوره جدید دیندار باشند باید اجازه دهند این موضوعات مطرح شود. باید بر اساس شرایط روز فقه را توضیح داد. همان طور که امام خمینی(ره) فرمودند فقه کلید حل بسیاری از مشکلات است و غیر از نیز نیست.
* نشریات جوانمرگ
وی با اشاره به جوانمرگی نشریات آن را یکی دیگر از معضلات عنوان کرد و ادامه داد: ما در نشریه زنان 16 سال کار کردیم، مخاطبان خود را به دست آوردیم و در حالی که در اوج بودیم و روی روال ناگهان متوقف شدیم. مسئولان باید فکری برای این موضوع کنند. آنها باید قدر این تلاش های نشریات و سازمان های غیردولتی را بدانند چرا که همه ما در تلاش برای حل مشکلات جامعه هستیم.
شرکت افزود: ما باید فضایی را ایجاد کنیم که مشکلاتمان در داخل کشور حل شود و مردم به نشریات داخلی اعتماد کرده و مشکلاتشان را در داخل حل کند.
شرکت در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه زنان باید خودشان و توانایی هایشان را باور داشته باشند تاکید کرد: ما ضد مرد نیستیم. معتقدیم که نگاه جنسیتی نداریم. چشم انداز آخرمان این است که بین زن و مرد برابری باشد و فرقی میان آنها قائل نیستیم.
* ف ش* 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/123830/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زلزله با سلامت روان ما چه می‌کند؟

از ایده‌های بزرگ‌تان نترسید

گفتن این جملات پس از 40 سالگی، ممنوع!

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنیم؟

9 راهکار فوری برای افزایش انرژی روزانه

چگونه بر احساس افسردگی غلبه کنیم؟

هنگام استرس، تصمیم بگیریم یا نگیریم؟

مشخصاتی که باعث می‌شود یک نفر قربانی دستکاری روانی شود

آسیب های وابستگی به شبکه های اجتماعی

افسردگی، بیماری یا سرخوردگی؛ مشکلات جوانان چیست؟

قول‌هایی که زنان باهوش به خود می‌دهند

علائم هشداردهنده بی اشتهایی عصبی

آسیب افسردگی برای مغز چگونه است؟

چرا گاهی لازم است تنها باشیم؟

راهکارهایی برای تقویت تمرکز

لرزش دست را با این دمنوش‌ها درمان کنید

چگونه شخص معتبری به نظر برسیم؟

«مه مغزی» و حس مبهم آن چیست؟

جایگزینی داروی گیاهی در درمان افسردگی؛ مردود یا قبول؟

یک ترفند ویژه برای کنترل خشم

افسردگی‌های زنانه را بیش‌تر بشناسیم

کسب و کارم شکست خورد، حالا چه کار کنم؟

دیگران را اینگونه قانع کنید

چرا نمی‌توانیم از صفحه موبایل چشم برداریم؟

کار امروز را به فردا میفکن. یا بیفکن؟!

با این کارها، بدون حرف زدن محبوب شوید

تاثیر باورنکردنی اسم افراد بر سرنوشت و وضعیت روحی آنها

برای داشتن هدف مناسب، این 4 نکته رو رعایت کنید

7 خصوصیت زنان موفق

چگونه از دست افراد مسموم در زندگی خلاص شویم؟

چگونه استرس شدید را کنترل کنیم؟

چرا همیشه در حالت بی حوصلگی و بد اخلاق هستید؟+8 دلیل پزشکی

اوتیسم در چه افرادی خطرناک می‌شود؟

خط قرمزهای روابط دختران و پسران در دوران دانشجویی

راه‌هایی برای افزایش تمرکز در کار کردن از خانه

چطور در شرایط بحران مانند زلزله استرس خود را کاهش دهیم؟

روان شناسی خشم و خشونت

چطور جذاب به نظر بیاییم؟

چگونه با بحران‌‌های مالی در خانواده کنار بیایید؟

4 راه برای تمرکز روی خواسته‌های واقعی‌مان

پیامدهای روانیِ بلوغ زودرس در دختران

افسردگی را با این ترکیب ساده گیاهی درمان کنید

بازی طولانی کامپیوتری نشانه بیماری روانی جدی!

غذاهای ضد استرس که باید به رژیم غذایی تان اضافه کنید

نشانه‌های هوش هیجانی بالا چیست؟

راه‌های متفاوت برای تقویت حافظه

بلوغ زودهنگام دختران با خطر مشکلات روانی مرتبط است

چگونه با یک روز بد کاری کنار بیاییم؟

درمان افسردگی در کودکی زمینه ساز سلامت روان در بزرگسالی

مراقب این اشتباهات در اوایل کار جدیدتان باشید