آریا بانو - مهر / معاون امور اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تعداد 471 هزار و 440 فقره سند
ازدواج در داخل کشور در سال 1403 ثبت شده که نسبت به سال قبل 2.61 درصد افزایش داشته است.
صادق سعادتیان معاون امور اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره وظایف اداره کل امور اسناد، گفت: دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور به عنوان پیشخوان خدمات ثبتی در کشور به عنوان زیر مجموعه اداره کل امور اسناد انجام وظیفه میکند و در حال حاضر 10 هزار و 432 سر دفتر اسناد رسمی وجود دارد که 2 هزار و 828 نفر از این تعداد در طول 1403 و در نیمه دوم 1402 به سرانه دفاتر اسناد رسمی اضافه شدند و همچنین تعداد 4 هزار و 787 سر دفتر
ازدواج و
طلاق نیز به مردم خدمترسانی میکنند. توانستهایم به تکالیف قانونی خود در جذب سردفتری در سالهای 1401.1402 و 1403 عمل کنیم و باوجود مشکلات مرتبط با افزایش سردفتری بدون بررسی کارشناسی و نیاز جامعه، در اجرای تکلیف قانونی تعداد 2 هزار و 828 سر دفتر به تعداد دفاتر اسناد رسمی کشور اضافه کردهایم.
تنظیم تعداد 18 میلیون و 175 هزار و 123 سند در دفاتر اسناد رسمی
وی افزود: در سال گذشته در دفاتر اسناد رسمی مطابق با سامانه ثبت الکترونیک اسناد تعداد 18 میلیون و 175 هزار و 123 سند تنظیم شده که بیشترین آنها وکالت با 11 میلیون و 938 هزار و 800 فقره است و بعد از آن، بیعهای تنظیم شده در سامانه ثبت الکترونیک اسناد به تعداد 1 میلیون و 316 و 709 فقره هستند. به غیر از اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی، خدمات تبعی نیز مانند گواهی امضا، عزل وکیل، فک رهن و … نیز در این دفاتر اسناد رسمی به مردم ارائه میدهیم که تا کنون تعداد 891 هزار و 908 خدمت ثبتی توسط دفاتر اسناد رسمی ارائه شده است. اگر قانون گذار یا سازمان ثبت از طریق تصویب قانون دفاتر اسناد رسمی این خدمات را برون سپاری نمیکرد، مشکلات زیادی برای حاکمیت در ارائه خدمات بوجود میآمدکه این نشان میدهد یکی از مهمترین بخشهای سازمان ثبت، برون سپاری امور غیر حاکمیتی به دفاتر اسناد رسمی است.
ثبت 471 هزار و 440 فقره سند
ازدواج در سال 1403
سعادتیان با اشاره به عملکرد دفاتر
ازدواج و طلاق، اظهار کرد: تعداد 471 هزار و 440 فقره سند
ازدواج در داخل کشور در سال 1403 ثبت شده که نسبت به سال قبل 2.61 درصد افزایش داشته و این آمار مستقیم از سامانه استخراج میشود و عامل انسانی در آن دخیل نیست، این تعداد به غیر از آمار ثبت
ازدواج در کنسولگریهای جمهوری
اسلامی در خارج از کشور است و کنسولگریها آمار را مستقیماً برای سازمان ثبت احوال ارسال میکنند. قابل ذکر است که آمار
طلاق نیز نسبت به سال قبل 4 درصد کاهش را نشان میدهد که این جای خرسندی دارد.
برخورد با تخلفات احتمالی مرتبط با سردفترداران
معاون امور اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص نظارت بر دفاتر اسناد رسمی، گفت: بنا نداریم که تعداد این دفاتر را افزایش دهیم تا خدمات را به هر نحوی ارائه دهند و با توجه به اینکه اینها بخش خصوصی هستند باید در تنظیم سند و ارائه خدمات، قوانین را رعایت و تکریم ارباب رجوع را به نحو احسن اجرا کنند. این دفاتر زحمات زیادی را تقبل میکنند و حتی در زمانهایی که کشور با تعطیلی مواجه است اینها وظیفه خدماترسانی به مردم را انجام میدهند، اما این بدین معنا نیست که با تخلفات احتمالی مرتبط با سردفترداران برخورد نکنیم و وظیفه اداره ثبت برابر با ماده 32 قانون دفاتر اسناد رسمی، تشخیص تخلف انتظامی سردفتر در گزارشهای بازرسی، شکایات مردمی و گزارشهای رسیده از نهادهای بازرسی است.
صدور 3 هزار و 564 کیفرخواست در سال گذشته
وی ادامه داد: در برخورد با تخلفات و دفاع از حقوق مردم به هیچ عنوان گذشت نخواهیم کرد و در این راستا تعداد 3 هزار و 564 کیفرخواست در سال 1403 از سوی دادستان انتظامی سردفتران سراسر کشور صادر شده که توسط دادگاههای بدوی و انتظامی سردفتران در 31 استان رسیدگی کردند و در نتیجه رسیدگی آنها 900 فقره رأی توبیخ کتبی، 743 فقره رأی جزای نقدی که قطعی بوده ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده، 635 فقره حکم انفصال و 16 فقره حکم انفصال دائم از دادگاههای استانها صادر شده است. درسال 1403 تعداد 16 سردفتر را سلب صلاحیت کردیم و برای 204 سردفتر رأی انفصال موقت صادر کردهایم.
تهیه 409 هزار و 238 فقره پیشنویس
معاون امور اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک بیان کرد: یکی از کارهای مهمی که در سال 1403 در حوزه دفاتر اسناد رسمی انجام دادیم، اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات بوده است. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در خصوص این قانون تاکید داشتند و سرانجام در سال گذشته از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و برای اجرا به سازمان ثبت ابلاغ شد و البته حدود یکسال قبل از تصویب این قانون، سازمان ثبت تدابیر لازم را در خصوص زیرساختهای مورد نیاز که سامانه محور است، انجام داده بود.
وی بیان داشت: از روز اول لازم الاجرا شدن این قانون، سامانه ثبت الکترونیک اسناد، برای مردم خدمترسانی انجام داد و آن را در سکوی کاتب مطابق با مواد 3 و 2 برای مشاورین املاک و سردفترداران تکلیف کردیم تا قراردادها را در سامانه الکترونیک اسناد تنظیم کنند شرایط را فراهم کردیم و 147 هزار مشاور املاک کشور، در حال حاضر حدود 110 هزار و 799 مشاوره در سامانه کاتب میتوانند در تنظیم قراردادها به مردم خدمترسانی انجام میدهند. بر اساس ماده 3 قانون، تعداد 409 هزار و 238 فقره پیشنویس تهیه شده و 29 هزار 682 فقره از آنها به دفاتر اسناد رسمی ارسال شده و در سامانه ثبت الکترونیکی اسناد ثبت نهایی شده است.
بازار
![]()