آریا بانو - مهر / طراح تندیس چهلمین جشنواره بینالمللی
موسیقی فجر، درباره نماد بلبل روی این پوستر صحبت کرد و آن را نشانی از نغمهخوانی و خوش آوایی در عرصه جهانی، دانست.
به نقل از روابط عمومی چهلمین جشنواره بین المللی
موسیقی فجر، انوشیروان مانی طراح پوستر و تندیس این دوره از جشنواره درباره طراحی آن توضیح داد: پوستر و تندیس جشنواره
موسیقی بینالمللی باید نمادی از هنر
موسیقی باشد و طبعا اولین ایدهای که به ذهن طراح میرسد قراردادن ساز به عنوان نماد
موسیقی ایرانی و یا تلفیقی از سازهای
ایرانی و خارجی در طراحی تندیس و پوستر است.
وی گفت: اما این نوع ایده ایرادهای بسیاری داشت اول اینکه در طراحی تندیس و پوستر امکان جاگذاری همه سازها نیست و دوم توجه به این مطلب است که استفاده از هر سازی موجب دلخوری و یا نادیده انگاشتن دیگر سازهای
موسیقی ایرانی بود. بنابراین باید به طرح دیگری فکر می کردم که مهمترین آن الهام از طبیعت خدادادی بود.
مانی در توضیح الهام گرفتن طرح تندیس و پوستر چهلمین جشنواره بین المللی
موسیقی فجر از طبیعت بیان کرد: صدای باران، صدای باد، صدای رود، دریا، صدای طبیعت همگی از اجزا و عناصر موسیقایی طبیعت هستند که بسیار روحافزا و دل انگیز و آرام بخش است. از همین رو بلبل (هزار دستان) که به بلبل هزار آوا یا هزار آواز مشهور است به دلیل اصوات دلنشین و خوش آهنگی که دارد و برآمده از سرشت و غریزه ذاتی که خداوند به آن عطا کرده و به دور از هرگونه ناکوکی و فالش بودن و تماما سرشار از ریتم و هارمونیک طبیعی است به عنوان نماد اصلی در نظر گرفته شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه این بلبل تنها متعلق به
ایران نیست، گفت: نکته قابل توجه این است که بلبل (هزار دستان) در قاره آسیا بیشتر زندگی میکند و در فصل بهار در
ایران دیده میشود و در ادبیات و اشعار مختلف اسم این بلبل خوشخوان تکرار شده است. زمانی که طرح اولیه این بلبل از سوی شورای سیاستگذاری جشنواره مطرح شد طرح گرافیکی را روی این نماد پیاده سازی کردم و به جای پر و بال از خط شکسته نستعلیق با شعر
زیبایی از شاعر نامدار حافظ شیرازی «مطرب
عشق عجب ساز و نوایی دارد» تایپوگرافی کردم.
طراح پوستر و تندیس چهلمین دوره جشنواره
موسیقی فجر در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اینکه طرح پوستر و تندیس رویدادهای هنری نباید شلوغ باشند، گفت: سادگی در طراحی پوستر و تندیس اهدایی جشنواره های مختلف در عرصه بین الملل یکی از شاخصههای اصلی در معرفی رویدادهای هنری است از همین رو از آغاز میدانستم باید یک پوستر خلوت و در عین حال گویا طراحی شود.
انوشیروان مانی در پایان در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه اشتراکات
فرهنگی بین
ایران و سایر کشورها را در طراحی پوستر چهلمین جشنواره بین المللی
موسیقی فجر در نظر گرفته است، بیان کرد: بلبل به عنوان نمادی از خوش آوایی در همه جای جهان یاد می شود و مردم به صورت پیدا و نهان از نغمات زیبای آن لذت می برند. بنابراین طرح بلبل برای آنها آشنا است. از سوی دیگر حافظ یک شاعر فراوطنی است و در عرصه بین الملل از آسیا تا اروپا شناخته شده است به همین دلیل هم جنبههای بین المللی دارد و هم اصالت
ایرانی بودن اثر را در خط زیبای شکسته نستعلیق در این طرح حفظ شده است.
چهلمین جشنواره بین المللی
موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی، ریاست احمد صدری و
مدیریت اجرایی محمدعلی مرآتی به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامی و با همکاری دفتر
موسیقی ارشاد، انجمن
موسیقی ایران و بنیاد رودکی از تاریخ 23 تا 29 بهمن 1403 در
تهران و استان های کشور برگزار میشود.
http://www.banounews.ir/fa/News/1348498/توضیحات-طراح-پوستر-«موسیقی-فجر»-درباره-بلبل-هزار-دستان