آریا بانو
کمبود آموزش ضعف جدی تئاتر خیابانی جشنواره فجر است
سه شنبه 9 بهمن 1403 - 17:51:57
آریا بانو - مهر / ابوالفضل همراه داور بخش خیابانی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به کیفیت آثار این دوره از جشنواره عنوان کرد: آثاری که دیدیم از مناطق مختلف کشور عزیزمان بود، هنرمندانی که زحمات زیادی کشیده بودند و این زحمات‌شان واقعا قابل قدردانی است. با این حال، چون در چند سال اخیر توفیق داوری جشنواره فجر و جشنواره‌های دیگر را داشتم، باید بگویم که آثار امسال، با وجود شایستگی و زحمات زیاد، نشان می‌داد که هنرمندان باید در بخش‌های مختلف تحت آموزش و هدایت افراد باتجربه قرار بگیرند.
این هنرمند با اشاره به اهمیت آموزش و به روزآوری اطلاعات در هر زمینه شغلی عنوان کرد: آثاری که دیدیم، ایده‌های خوبی داشتند، اما در پرداخت، آنطور که باید و شاید، به نتیجه نهایی نرسیده بودند. فکر می‌کنم چیزی که هنرمندان جوان باید به آن توجه کنند این است که همیشه به روز باشند و با بررسی و تحلیل توانایی‌هایشان را تقویت کنند.
همراه یادآور شد: توقف در یک سطح و عدم تلاش برای تقویت توانایی‌ها باعث عقب ماندن هنرمندان در این حوزه می‌شود. پیشرفت در این حوزه نیازمند آموزش و همت خود افراد است با این حال نمایش‌هایی که مشاهده کردیم، واقعا شایسته قدردانی بودند و امیدوارم در روزهای آتی شاهد آثار بیشتری از هنرمندان عزیز باشیم.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چقدر دانشگاه‌ها یا مراکز آموزشی به تئاتر خیابانی می‌پردازند، عنوان کرد: آموزش در تئاتر خیابانی بسیار حائز اهمیت است. استادان باید خودشان به‌روز باشند و بتوانند دانش‌شان را به نسل جدید منتقل کنند. نکته دیگری که وجود دارد این است که اکثر ظرفیت‌ها و امکانات آموزشی در تهران متمرکز است و در بسیاری از شهرستان‌ها چنین امکاناتی وجود ندارد. برای شناسایی استعدادها، باید کلاس‌ها و ورکشاپ‌های آموزشی در شهرستان‌ها برگزار شود و هنرمندان از فرصت‌های بیشتری برخوردار شوند.
وی متذکر شد: مراکز آموزشی فعلی بیشتر جنبه خصوصی دارند و متأسفانه در زمینه آموزش تئاتر خیابانی، به‌طور جدی فعالیت نمی‌کنند. به نظر من باید در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود و از تجربیات استادان خارجی هم بهره بگیریم.
همراه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به میزان نوآوری در تئاترهای خیابانی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: در همین چند نمایشی که دیدیم، استعدادهای نابی پیدا شد که واقعا ما را شگفت‌زده کرد و باعث خوشحالی ما و همکارانم شد. از طرفی، یکی از نکات مثبت این بود که در این آثار، موضوعات متفاوتی مطرح شد و دغدغه‌های اجتماعی به‌خوبی در آن‌ها بازتاب یافته بود.
وی افزود: هنرمندان با استفاده از ابزار هنر نمایش، این دغدغه‌ها را به شیوه‌ای حرفه‌ای بیان کرده و توانسته بودند به‌خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کنند. من فکر می‌کنم که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تئاتر خیابانی، ارتباط خوب با مخاطب است و در این آثار خوشبختانه ما شاهد این ویژگی بودیم.
همراه در پایان سخنانش تأکید کرد: تئاتر خیابانی برای من بسیار جذاب است و به نظرم این نوع تئاتر، برخلاف تصورات برخی افراد، تنها به نمایش‌های تک‌وجهی محدود نمی‌شود. در تئاتر خیابانی باید از تمام وجوه محیط استفاده کند و به‌طور کامل با مخاطب ارتباط برقرار کنید. در برخی از آثار جشنواره امسال، تماشاگر فقط از یک زاویه به نمایش نگاه می‌کرد و این اصلا ویژگی تئاتر خیابانی نیست. تئاتر خیابانی باید چندوجهی باشد و به تمام جهات توجه شود تا بتوان با تمام مخاطبان ارتباط برقرار کرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/1348314/کمبود-آموزش-ضعف-جدی-تئاتر-خیابانی-جشنواره-فجر-است
بستن   چاپ