آریا بانو - آخرین خبر / علیرضا قربانی ترانههای زیادی را برای تیتراژ خوانده اما «چهارراه استانبول» (مصطفی کیایی، 1398) یکی از اوجهای اوست؛ ترانهای که روی تیتراژ پایانی بعد از نمایش فروریختن پلاسکو و تمام مکافاتهایش روی تیتراژ بالا میآید: «تو نه خوابی نه خیالی...»
قربانی دربارۀ اجرای ترانه در
فیلم و سریال میگوید: «همیشه صادقانه اعلام کردهام در یک اثر هنری چه سریال و چه
فیلم سینمایی که اصولش کیفیت لازم را داشته باشد [یعنی بازیگران، سناریو و تمامی عوامل خوب در کنار یکدیگر قرار گیرند] حاضر به همکاری خواهم بود. معتقدم وقتی تمامی این عناصر در کنار هم باشند یک
موسیقی و کلام خوب هم میتواند اثرگذار باشد و بنده نیز این آمادگی را خواهم داشتم که در کنار مجموعه قرار بگیرم. متأسفانه یکی از آفتهای کنونی عدم انتخاب ترانۀ مناسب برای
فیلم و خواندن آنها توسط خوانندگانی است که در نهایت مخاطب از مفهوم آن چیزی متوجه نمیشود چون تلفیق شعر و
موسیقی بهدرستی صورت نگرفته است. اما مثلاً در
فیلم «دلشدگان» موسیقی،
فیلم و داستان به قدری هماهنگ شدهاند که به عنوان یک پیکرۀ واحد دیده میشوند. به اعتقاد من ترانه یکی از بخشهای فرعی در زمینۀ
موسیقی و
فیلم است که با اضافه شدن به تصویر به کلیت کار کمک میکند؛ و البته اگر درست کار نشود حتی میتواند مضر هم باشد. معتقدم برای این که ترانه به ماندگارتر شدن و بهتر دیده شدن
موسیقی فیلم کمک کند باید از نظر محتوایی و مفهوم شعری بتواند با سناریو، بازیها و نوع
موسیقی بهکاررفته ارتباط برقرار کند.»
منبع:
فیلم امروز
http://www.banounews.ir/fa/News/1281206/درباره-تیتراژ-«چهارراه-استانبول»-از-علیرضا-قربانی