آریا بانو -
فراستی و دوستان در چالش بیاثر شدن
٢٧٩
١
خراسان / برنامه سینمایی «هفت» همواره به عنوان یکی از برندهای تلویزیون شناخته میشود، اما مدتی است که دیگر این برند، حالوهوای سابق را ندارد و نقدهایی که درباره آثار مختلف در آن مطرح میشود، برخلاف ادعای اهالی «هفت» تأثیرگذار نیستند. این کماثر بودن، «هفت» را تبدیل به یک برنامه خنثی کرده است که نامش تنها گاهی به بهانه مسائل حاشیهای و ادبیات تند مسعود فراستی بر سر زبانها میافتد، نه بحثهای داغ سینمایی و نقدهایی که مانند یک راهنما، مسیر تماشاگران را به سمت دیدن یا ندیدن فیلمی هدایت کند اما چرا نقدهای «هفت» کمتاثیر شده است؟
1- میز نقد بدون مناظره
داغترین بخش برنامه سریهای اول «هفت»، میز نقد بود. در این بخش بین مسعود فراستی و کارگردان
فیلم مورد بحث، مناظرهای برگزار میشد و صاحب اثر همان جا پاسخ نقدهای تند فراستی را میداد. برای رعایت انصاف اگر کارگردان فیلمی در میز نقد حضور نداشت، منتقد دیگری که مخالف نظر فراستی بود، روبهروی او مینشست تا مخاطب شاهد جنبههای مثبت و منفی
فیلم باشد. این سبک نقد، تنها متعلق به «هفت» بود و برنامههای سینمایی جدیدی که بعدها تولید شدند، برای پخش بدون دردسرتر، منتقد و کارگردان را روبهروی هم ننشاندند. حالا نه تنها خبری از مناظره در «هفت» نیست، بلکه در بیشتر برنامهها شاهد حضور فراستی و یک منتقد همنظر با او هستیم که دیگر بحث داغی نمیآفریند.
2- نقد آثار خارجی
در حالی که به تازگی دو
فیلم «سرکوب» به کارگردانی رضا گوران و «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی در سینماها اکران شدهاند، اما برنامه «هفت» کاری به اکران این فیلمها نداشت و جمعه هفته گذشته،
فیلم «فروشگاه کنار خیابان» به کارگردانی ارنست لوبیچ و محصول سال 1940 را با حضور مسعود فراستی و محمدتقی فهیم نقد کرد! توجه به سینمای اروپا و به ویژه شاهکارهای سینما، اتفاق مثبتی است، اما بهتر نیست اولویت برنامه فیلمهای روز سینمای
ایران باشد و این بخش برای عموم مخاطبان جذابتر نخواهد بود؟ نقد آثار خارجی به جای توجه به فیلمهای روز، عامل دیگری است که باعث شده میز نقد برنامه «هفت» کمتاثیرتر از دورههای قبل باشد.
3- روند محافظهکارانه
در هفتههای اخیر اتفاقاتی در برنامه «هفت» افتاده که شائبه محافظهکار شدن این برنامه و حتی تذکر گرفتن آن را به وجود آورده است. بعد از استفاده مسعود فراستی از عبارتی توهینآمیز، به مدت یک هفته میز نقد برنامه حذف و علت این اتفاق، پخش مسابقه
فوتبال اعلام شد. درست هفته بعد از حذف میز نقد یعنی هفته گذشته که آثار زندهیاد کیارستمی مورد نقد و بررسی قرار گرفت، محمدتقی فهیم منتقد ثابت برنامه در بخشی از پست اینستاگرام خود نوشت: «میز نقد دیشب آرام و متین جلو رفت. یعنی چارهای جز این نیست، باید برای تداوم همراهی کرد.» این جمله او شائبه محافظهکار شدن «هفت» را قوت بخشید؛ شائبهای که نشانههای آن به وضوح روی آنتن قابل رؤیت است.