آریا بانو
در صورت مفقود شدن مدارک چه کنیم؟
چهارشنبه 19 تیر 1398 - 9:01:08 AM
پرشین وی - اخبار
آریا بانو - در صورت مفقود شدن مدارک مهمتان از جمله کارت عابر بانک و کارت ملی این گزارش را بخوانید.

در جامعه این طور به مردم آموزش داده شده که اگر فردی مدارکی از دیگران را پیدا کرد ، حتما باید آن مدارک را در صندوق پستی انداخته یا می تواند مدارک مفقودی را به یکی از دفاتر پستی تحویل دهد. ولی در این میان فردی که مدارک خود را گم کرده باید چه کند؟ برای پاسخ به این سوال و در صورت مفقود شدن مدارک مهمتان  همراه باشید.
مراجعه به پست در صورت مفقود شدن مدارک
شرکت پست با طراحی سرویسی به نام «پست یافته» شرایطی ایجاد کرده تا افراد
بتوانند با مراجعه به سایت این شرکت به پیگیری وضعیت مدارک مفقود شده خود
از جمله کارت بانکی و کارت ملی خود بپردازند.
براین اساس فرد با ورود به سایت شرکت پست و قسمت پست یافته با وارد کردن
نام، نام خانوادگی و نام پدر خود می‌تواند مطلع شود آیا مدارکش به دفاتر پستی
تحویل داده شده یا خیر؟
در صورتی که در میان مدارک شما مدرکی مفقود شده باشد با یک جست‌ و جوی
ساده در صورتی که مدرک مربوطه به دفاتر پستی تحویل داده شده باشد به شما
اعلام شده و حتی تاریخ تحویل آن هم اعلام می‌شود.
در صورت مفقود شدن مدارک کارت‌های بانکی و کارت ملی چه باید کرد؟!
پیگیری کارت ملی مفقود شده از ثبت احوال
افراد با مراجعه به سامانه www.sabteahval.ir، می‌توانند مدارک (کارت شناسایی ملی/کارت هوشمند ملی/ شناسنامه) مفقود شده خود را با وارد کردن شماره ملی پیگیری کنند که این جستجو تنها از میان مدارکی است که در اختیار سازمان ثبت احوال قرار گرفته است.
نحوه دریافت کارت ملی المثنی در صورت مفقود شدن مدارک
اگر کارت شناسایی ملی فرد مفقود شده باشد، می‌بایست با مراجعه به نزدیکترین اداره ثبت احوال و تکمیل نمونه اظهارنامه فقدان (فرم شماره 10) اقدام و به همراه مدارک لازم جهت صدور کارت شناسایی ملی اقدام کرد.
مفقود شدن مدارک و کارت ملی
هزینه صدور کارت ملی المثنی
هزینه صدور اولین کارت شناسایی ملی ناشی از فقدان برای بار اول 150,000 ریال و برای بار دوم 400,000 ریال و برای بار سوم به بعد 600,000 ریال است که ضروری است طی فیش بانکی به حساب مربوطه واریز گردد.
در صورت مفقود شدن یا به سرقت رفتن کارت بانکی چه اقداماتی باید انجام شود؟
چنانچه در ساعات اداری باشد باید به نزدیک‌ترین شعبه بانک مراجعه و درخواست ابطال کارت قبلی و صدور کارت جدید کنید و یا بصورت تلفنی موضوع را گزارش و کارت را مسدود نمود.
همچنین از طریق تلفنبانک نیز می توانید این کار را انجام دهید.
سوالاتی پیرامون مسدود شدن کارت بانکی
اگر کارتی که به علت مفقودی مسدود گردیده، پیدا شود، جهت فعال کردن مجدد آن چه اقدامی باید انجام داد؟
برای رفع انسداد و فعال شدن مجدد کارت باید به یکی از شعب بانک مورد نظر مراجعه کند.
چرا پس از اینکه مشتری کارت مفقودی را مسدود نمود، در هنگام استفاده از تلفن بانک جهت اطلاع از موجودی کارت با پیغام خطا مواجه می‌شود؟
زیرا شماره کارت مشتری مسدود شده و درسیستم تلفن بانک نمی‌تواند از طریق شماره کارت و رمز دوم از موجودی خود مطلع شود، به عبارت دیگر باید با استفاده از شماره حساب و رمز حساب خود اقدام کند.
باشگاه خبرنگاران

http://www.banounews.ir/fa/News/173608/در-صورت-مفقود-شدن-مدارک-چه-کنیم؟
بستن   چاپ