آریا بانو -
علی ضیا، مجری فرمول یک در جدیدترین اتفاق زندگی کاری خود به عنوان سفیر دوچرخهسواری همگانی منصوب شد. او از چهرههایی است که به این
ورزش علاقه دارد و به گفته خودش بسیاری از سفرهای درون شهریاش را با دوچرخه انجام میدهد البته با کلاه و کاملا ایمنی به طوری که شناخته نمیشود. او معتقد است دوچرخهسواری باید به یک فرهنگ در پایتخت تبدیل شود تا تعداد بیشماری از مردم بتوانند با کمترین احتمالات خطر تصادف از این وسیله ورزشی استفاده کنند. با او در مورد
فوتبال هم صحبت کردیم که در ذیل میخوانید.
چه شد که به عنوان سفیر دوچرخهسواری همگانی انتخاب شدید؟
من در گذشته در کاشان دوچرخهسواری میکردم و زمانی هم که به
تهران مهاجرت کردم یک دوچرخه برای خودم خریدم تا مثل شهر خودم به دوچرخهسواری ادامه دهم ولی سربالاییهای
تهران خیلی اذیتکننده است و کار را برای دوچرخهسواری خیلی سخت میکند.
یعنی از وقتی به
تهران مهاجرت کردید دیگر دوچرخهسواری نمیکنید؟
نه مثل کاشان، کم و بیش دوچرخهسواری میکردم تا اینکه در جلسهای برخی از دوستان گفتند که دوچرخههایی به بازار آمده که هیبریدی است. اینها دوچرخههایی هستند که با باتری تا 60 کیلومتر پیمایش دارند. به این شکل که در سربالاییها هم کمک میکرد که دوچرخهسوار راحتتر بتواند رکاب بزنید.
یعنی نمیشود رکاب نزد و مثل موتور گازی قدیم از این دوچرخههای جدید استفاده کرد؟
این دوچرخههای جدید که هیبریدی هستند فقط به شما در سربالاییها کمک میکنند که راحت پدال بزنید اما در گذشته دوچرخههایی بود که مثل موتور گازی بود و بدون پدال هم میتوانستید استفاده کنید.
از این دوچرخههای جدید خریداری کردید؟
بله یکی از این دوچرخهها را خریداری کردم و بسیاری از سفرهای درونشهری را با دوچرخه میروم.
مواقعی که دوچرخهسواری میکنید به طور قطع از کلاه استفاده میکنید؟
برای ایمنی حتما با کلاه دوچرخهسواری میکنم. یک کلاهی هم دارم از پشت چراغ خطر دارد تا به طور کامل ایمنی رعایت شود.
برای اینکه در میان مردم شناخته نشوید که کلاه به سر نمیکنید؟
نه کلاه یک وسیله ایمنی برای دوچرخهسوار است.
خب اینکه شناخته نشوید چندان تاثیر در نهادینه کردن این امر برای همگانی کردن دوچرخهسواری ندارد.
برای این کار از اینستاگرام کمک میگیرم و از دوچرخهسواریام استوری میگذارم و از مزایای آن برای مردم صحبت میکنم.
آخرین باری که سوار دوچرخه شدید چه موقع بود؟
یک ماه است که دوچرخهسواری نمیکنم به این دلیل که آنتیبیوتیک مصرف میکنم اما با شروع بهار حتما دوباره دوچرخهسواری را آغاز خواهم کرد.
نگفتید چه عاملی باعث شد که سفیر دوچرخهسواری همگانی شوید؟
شهرداری قزوین زیرساختی را مهیا کرده تا همگانی کردن دوچرخهسواری را نهادینه کند. من در سفری به قزوین رفته بودم که همان جا به من پیشنهاد شد و من سفیر دوچرخهسواری همگانی شدم.
به عنوان سفیر دوچرخهسواری همگانی چه کار میتوانید برای نهادینه کردن آن بین اقشار مختلف مردم انجام دهید؟
امیدوارم که بتوانم کاری انجام دهم اما در
تهران کار خیلی سختی است چراکه در پایتخت دوچرخهسواری خیلی خطرناک است.
واقعا برای حل این مشکل چه کاری میتوان انجام داد؟
امیدوارم خود آقای شهردار که خیلی دوچرخهسواری را
دوست دارد و سهشنبههای بدون خودرو، با دوچرخه به محل کار خود میرود بتواند کاری در این زمینه انجام دهد چون خیلی از مردم از جمله خود من راهی به جز اتوبان از محل زندگی تا محل کار وجود ندارد. این مستلزم ایجاد زیرساختهایی برای دوچرخهسواری درون شهری است.
خیلیها سفیر ورزشی شدند از جمله سالار عقیلی و دیگر چهرهها اما تاکنون بیشتر عنوانها در حد حرف بوده، شما هم قرار است همین رویه را داشته باشید یا برنامهای دارید؟
تصمیم نداشتم سفیر شوم. دوستان این عنوان را دادند چراکه من قبل از این برنامهای ارایه ندادم اما برای اینکه این عنوان دکور نشود باید از
خانواده خودم شروع کنم. برای خواهرم و خواهرزادهام دوچرخه خریداری کردیم تا بیشتر سفرهای درون شهری را با دوچرخه انجام دهیم. ممکن است ابتدا گاهی با تمسخر برخی افراد مواجه شویم اما در ادامه وقتی تعداد دوچرخهسوار در سطح شهر افزایش یابد دیگر از این مسائل خبری نخواهد بود. به عبارتی باید ابتدا فرهنگ دوچرخهسواری را تغییر دهیم یعنی افراد بتوانند خیلی راحت و بدون هرگونه نیش و کنایهای سوار دوچرخه شوند.
بیشتر توضیح میدهید؟
چند وقت پیش با افشین قطبی سرمربی فولاد صحبت میکردم نکته جالبی را عنوان میکرد. در
ایران جا افتاده اگر کسی پولدار است حتما باید سوار لیموزین و یا اتومبیلهای گرانقیمت شود. موضوع بدی هم نیست چراکه نه پولداری بد است و نه داشتن پورشه یا بیامو اما در خارج از کشور یک شخص پولدار کنار اتومبیل گرانقیمتش حتما یک دوچرخه هم دارد. یعنی دوچرخهسواری به اعتبار اجتماعی این فرد پولدار لطمه نمیزند. به همین منظور اگر بتوانیم این موضوع را نهادینه کنیم خیلی از مسائل قابل حل خواهد بود. به هر شکل اگر تعداد دوچرخهسواران در
تهران زیاد شود جامعه مجاب خواهد شد به این سمت کشیده شود.
برنامهای برای تعامل با شهرداری دارید؟
چندین بار به دوچرخهسواری در روزهای سهشنبه بدون خودرو به همراه شهردار دعوت شدم اما تا الان نتوانستم کنار شهردار باشم. شهردار اما دغدغه
فرهنگی دارد و باید با وی در این خصوص صحبت کرد تا فرهنگ همگانی کردن دوچرخه در
تهران نهادینه شود. تا آنجایی که من مطلع هستم میدانم که شهردار دغدغه
فرهنگی دارد که البته نباید از این قضیه غافل شد که مدیران مربوطه هم باید به این قضیه کمک کنند و سوبسید دهند تا همه قدرت
خرید دوچرخه را داشته باشند.
از دوچرخهسواری بگذریم و وارد مقوله
فوتبال شویم، تیم مورد علاقه شما هم که همه میدانند؟
بله
به غیراز پرسپولیس و تیم ملی، به کدام تیم علاقهمندید؟
آلمان
از کدام تیم تنفر دارید؟
از هیچ تیمی تنفر ندارم
یعنی از آن دسته پرسپولیسیهایی نیستید که از باختن استقلال خوشحال شوید؟
نه ما از باختن هیچ تیمی نان نمیخوریم.
از تیمهای ملی سایر کشورها چطور؟
از بلغارستان زیاد خوشم نمیآید چون در جامجهانی 1994 استویچکوف با گلی که زد باعث حذف تیم ملی آلمان شد.
3 بازیکن مورد علاقه شما؟
علی دایی، احمدرضا عابدزاده و رضا شاهرودی
از بازیکنی هست که متنفر باشید؟
از هیچ کسی متنفر نیستم.
شیرینترین برد تیم محبوبتان؟
اولین قهرمانی لیگ برتر با علی پروین.
تلخترین شکست تیم ملی؟
باخت
ایران مقابل عراق در جام ملتهای استرالیا
در دربی اگر تیم محبوبتان ببازد؟
مثل بقیه هواداران به من هم سخت میگذرد.
کدام گل بیشتر به شما چسبید؟
گل حمید استیلی به آمریکا در جامجهانی 1998 فرانسه.
خوشتیپترین بازیکن؟
رضا شاهرودی، علیرضا جهانبخش و سردار آزمون
آرزوی فوتبالی که برآورده شود؟
زیدان سرمربی تیم ملی شود.
شماره مورد علاقه شما؟
12
شماره 15 پرسپولیس را میشناسید؟
نه
پرسپولیس چند بازیکن خارجی دارد؟
نمیدانم.
بهترین گلزن تاریخ باشگاه پرسپولیس؟
فرشاد پیوس
برانکو چند سالش هست؟
68 سال.
کاپیتان سوم پرسپولیس؟
نمیدانم
زننده گل پرسپولیس در آخرین دربی؟
نمیدانم، گل زده مگه؟
پرافتخارترین مربی پرسپولیس؟
علی آقا پروین چه درست باشد چه درست نباشد.