فسیل عنکبوت 113 ساله در کره جنوبی کشف شد
سه شنبه 30 بهمن 1397 - 15:21:19
آریا بانو - فرهنگ نیوز / معمولا شناسایی عنکبوت‌هایی با بدن نرم، قدیمی و منزوی دشوار است و، چون استخوان و اسکلت خارجی خاصی هم ندارند، به سختی فسیل می‌شوند. بنابراین، هرباری که فسیلی از عنکبوت‌ها را پیدا می‌کنند، شگفت‌زده می‌شوند. آن‌ها به‌تازگی 10 گونه عنکبوت جدید فسیل‌شده را در منطقه Jinju Formation کشف کردند. این منطقه زمین‌شناسی در کره‌جنوبی متعلق به دوره مزازوئیک و حدود 252 تا 66 میلیون سال پیش است. اما در میان این تعداد گونه عنکبوت کشف‌شده، دو عنکبوت توجه دانشمندان را به خود جلب کرد. با وجود اینکه 110 میلیون سال از مرگ آن‌ها می‌گذشت، چشم این دو عنکبوت هنوز می‌درخشید.
این عنکبوت‌ها در جلبک‌های دریایی صخره‌های تاریک باقی مانده بودند و برق چشم‌هایشان بود که دانشمندان را جذب خود کرد. آن‌ها دریافتند این درخشش به ساختار انعکاسی خاصی در چشم برمی‌گردد که نور وارد شده و به سلول‌های شبکیه برمی‌گردد.
این ساختار به دید شب در این جانوران کمک می‌کند. چشم انسان این لایه را ندارد، اما بسیاری از حیوانات مجهز به آن هستند، به‌عنوان مثال، عامل درخشش چشم گربه‌ها وجود همین لایه است. این اولین‌باری است که محققان فسیل عنکبوتی پیدا می‌کنند که این لایه چشمی در آن از بین نرفته و باقی مانده است. بیشتر فسیل‌های عنکبوتی را که دانشمندان تاکنون پیدا کرده‌اند، داخل کهربا بوده، چراکه باعث می‌شود بافت نرم بدن این بی‌مهرگان بهتر حفظ شود. اما بسیاری از عنکبوت‌هایی که در کهربا پیدا شده‌اند، این لایه چشمی در آن‌ها از بین رفته است. بدن این گونه جانوری پوسته سختی ندارد و همین باعث نابودی زودهنگام آن‌ها می‌شود و در شرایط خاصی حتی در آب حل می‌شوند.

بستن   چاپ