آریا بانو
کودکان مدرسه‌ای، هدف تبلیغات کارخانه‌های دخانیات در هند
دوشنبه 15 بهمن 1397 - 14:52:41
آریا بانو - نتایج یک مطالعه اخیر حاکی از آن است که کارخانه‌های دخانیاتی هند با انجام تبلیغات در اطراف مراکز آموزشی، کودکان را تعمدا مورد هدف قرار داده‌اند.

به گزارش ایسنا، این مطالعه با نظارت بر تبلیغات سراسری در 20 شهرِ این کشور جزئیات روش‌هایی را دریافته‌اند که صنعت دخانیات با بکارگیری این روش‌ها به ویژه با فروش محصولات دخانی به کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر، قوانین را زیر پا می‌گذارد.
کارخانه‌های دخانی با نصب پوسترهای تبلیغاتی و فروش محصولات در مغازه‌های اطراف مدارس با قیمت‌های پایین و فروش سیگار به صورت نخی اقدام به تبلیغ محصولات خود می‌کنند.
بر اساس قوانین هند، فروش محصولات دخانی به تمامی افراد زیر 18 سال و در حدود 100 متری هر مکان آموزشی ممنوع است. هم‌چنین در مجوز دولتیِ مغازه‌های محصولات دخانی ذکر شده که فروش هر گونه بیسکوئیت، شکلات، آب‌نبات، چیپس، نوشیدنی‌های گازدار که کودکان زیاد مصرف می‌کنند در این مغازه‌ها ممنوع است.
اما به باور کارشناسان اجرای ضعیف قوانین و فقدان نظارت کافی بر این مغازه‌ها نتوانسته مانع از فروش محصولات دخانی در اطراف مدارس شود.
در این مطالعه که طی یک ماه با بازدید از 243 مدرسه در شش ایلات هند صورت گرفت، مشخص شد متداول‌ترین روش فروش محصولات دخانی در هند مانند سیگار و تنباکوهای جویدنی توسط فروشندگان خیابانی صورت می‌گیرد.
فروشندگان خیابانی محصولات دخانی را به گونه‌ای عرضه می‌کنند که برای کودکان جذاب به نظر برسد. در 91 درصد موارد این محصولات در سطوح یک متری که دقیقاً مقابل چشم کودکان است، عرضه شده، در 54 درصد از موارد بدون هیچ گونه هشدار سلامتی و در 90 درصد موارد نیز در کنار محصولاتی چون آب‌نبات، شیرینی و اسباب‌بازی که مختص کودکان است، عرضه می‌شوند.
هند در رقابت جهانی برای کاهش تولید و مصرف دخانیات موفق عمل نکرده است. با توجه به اینکه بخش بزرگی از صنعت کشاورزی این کشور به کشت محصولات مربوط به دخانیات مرتبط است، منصرف کردن کشاورزان از کشت این محصولات برای دولت کاری بسیار دشوار است. طبق اعلام وزارت بازرگانی و صنعت هند، این کشور سالیانه حدود 800 میلیون کیلوگرم تنباکو تولید می‌کند.
هند دومین صادر کننده بزرگ تنباکو به جهان بوده و در سال 2017 میلادی 770 میلیون دلار ارزآوری برای کشور خود داشته است.
طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال 2018 میلادی 28.6 درصد از افراد بالای 15 سال و 15 درصد از افراد بین 13 تا 15 ساله دخانیات مصرف می‌کرده‌اند. در سال 2016 میلادی نیز 13 درصد از مرگ و میرهای این کشور با استعمال دخانیات مرتبط بوده است.
هند تلاش زیاد با اعمال قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای کاهش جمعیت رو به رشد سیگاری‌ها یا مصرف‌کنندگان تنباکوهای جویدنی کرده و بیشتر محصولات حاوی تنباکوی بدون دود ممنوع شده‌اند.
دولت هند با افزایش مالیات‌ها درج هشدارهای تصویری روی پاکت‌های سیگارها، ممنوعیت سیگارهای الکترونیکی در چندین ایالت و افزایش آگاهی‌ها در مورد مضرات دخانیات سعی در کاهش مصرف این محصولات داشته و پیشرفت‌هایی نیز در این زمینه وجود داشته است.
با این حال طبق اعلام وزرات بهداشت و رفاه خانواده هند شیوع مصرف دخانیات در این کشور از 34.6 درصد در سال 10-2009 میلادی به 28.6 درصد در سال 17-2016 میلادی رسیده و 62 درصد از افراد سیگاری به دلیل مشاهده تصاویر هشدارآمیز روی پاکت سیگارها به فکر ترک سیگار افتاده‌اند. هم‌چنین مصرف دخانیات بین نوجوانان 15 تا 17 ساله از 10 درصد در سال 2010 میلادی به 4 درصد در سال 2017 میلادی کاهش داشته است.
بنا بر گزارش سی ان ان، طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، دخانیات عامل مرگ سالیانه یک میلیون نفر در هند است. میانگین سن آغازِ استعمال دخانیات در این کشور 18.9 سالگی است. این در حالی است که این میانگین در ایالات متحده آمریکا 15.3 سالگی و در اروپا برای پسران 16 سالگی و برای دختران 15 سالگی است.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/124585/کودکان-مدرسه‌ای،-هدف-تبلیغات-کارخانه‌های-دخانیات-در-هند
بستن   چاپ